Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 11:06:40
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 11:04:32
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:39
3d printen van ns daglichtseinen door schipcas
Vandaag om 10:57:30
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:55:40
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 10:41:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:48:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 09:37:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:31:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:20
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 09:16:44
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door ruudns
Vandaag om 08:55:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 06:44:08
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
  

Auteur Topic: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779  (gelezen 4647 keer)

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Gepost op: 05 October 2020, 10:28:33 »
Goedendag,

Voor een spoor 0 module baan wil ik de volgende opstelling gaan gebruiken:

Centrale - 3* booster 10765 - remgenerator 10779 - 3* booster 10765

Alle componenten worden gevoed door het zelfde type transformator.
De track out van de 10779 wordt niet gebruikt als voeding voor een deel van de baan,alleen om het signaal door te geven aan de volgende set boosters.

Bij het rijden van het blok van de derde booster (na de centrale) naar het blok met de eerste booster na de remgenerator treed er een flinke vonkvorming op en hoor je in de decoder een duidelijke tik. De lok rijdt hierna wel gewoon verder.Omkeren van de voedingsstekker naar de baan geeft een kortsluiting die op de centrale gemeld wordt, dus daar ligt het niet aan.

Is het nodig om bij het gebruik van een 10779 daar een 10777 signaalmodule aan te sluiten om dit te voorkomen? Of zou deze opstelling ook zonder moeten werken?

Met vriendelijke groet,

Vincent
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 20:25:13 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2020, 10:45:28 »
Met wat zoeken het volgende gevonden:  (BNLS 2015):
Volgens mij is de remgenerator al een booster op zich, track out is echt track out. Heeft dus ook zijn eigen trafo nodig! Je moet inderdaad schakelen tussen de normale booster en remgenerator. Alleen moet je wel het hele blok schakelen met trein. Je mag de rails tussen de normale booster en de remgenerator niet overbruggen. Dit maakt het schakelen dus iets complexer.

Voor een opsomming over remmen met stoppen in digitaal zie: Übersicht über Bremssysteme (Signalhalt).
Einde citaat.

Conclusie:  je mag geen overgang hebben tussen een rij sectie en een rem sectie.  Je dient het remmen in de rem sectie pas in te schakelen als de hele trein in het blok aanwezig is.
Dat zou ook in de handleiding moeten staan.

Toevoeging:  staat in de handleiding.  Dus je bent stout geweest.


« Laatst bewerkt op: 05 October 2020, 10:48:41 door VvKan. Reden: toevoeging »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2020, 11:00:29 »
Citaat van: VvKan
Toevoeging:  staat in de handleiding.  Dus je bent stout geweest.

Waarom ?

Want:

Citaat van: Vincent S
...De track out van de 10779 wordt niet gebruikt als voeding voor een deel van de baan,...

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2020, 11:38:18 »
Inderdaad,dacht dat ik vrij duidelijk uitgelegd had hoe ik de opstelling gebruik VvKan. De post die jij citeerd had ik ook al gevonden en ook alle andere remgenerator gerelateerde posts. Dus ik negeer je opmerking maar even :)
« Laatst bewerkt op: 05 October 2020, 11:48:15 door Vincent S »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2020, 14:48:58 »
Ik concludeer op grond van de volgende opstelling:
Centrale - 3* booster 10765 - remgenerator 10779 - 3* booster 10765
De track out van de 10779 wordt niet gebruikt als voeding voor een deel van de baan,alleen om het signaal door te geven aan de volgende set boosters.
....dat je de signaaluitgang van de remgenerator aan de 3 daaropvolgende boosters doorgeeft, te noemen 4, 5 en 6..
Dat betekent, dat na booster 3 op het stuk van booster 4 de rijspanning komt te staan alsof booster 4 een remgenerator is.
Dan heb je dus hetzelfde probleem als wanneer je de remgenerator direct achter booster 3 zet, en dat mag niet.
Dus Karst: daarom.
Dus ik zou mijn opmerking niet negeren, maar even over nadenken of het misschien toch zo is.  Kun je ook makkelijk testen door een schakelaar in traject 4 te zetten die of de normale baanspanning geeft, en op het moment dat de trein geheel in dit baanvak staat in de andere stand de remgeneratorspanning geeft.   Bij de overgangen van 4 naar 5 en van 5 naar 6 heb je als het goed is dan (nu ook al) geen problemen.
Dat is wat er volgens mij aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2020, 14:50:53 door VvKan. Reden: toevoeging »

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2020, 15:48:22 »
Ik zie nu dat ik in de beschrijving van de opstelling een fout gemaakt heb. De track out van de remgenerator wordt helemaal niet gebruikt, er gaat alleen een boosterkabel van de remgenerator naar de 4e booster. Mijn excuses voor de ontstane verwarring !

Vincent

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #6 Gepost op: 05 October 2020, 17:53:51 »
En zitten booster 5 en 6 dan weer aan booster 4 of aan booster 1 2 3 ?

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #7 Gepost op: 05 October 2020, 18:27:29 »
Booster 5 en 6 zitten aan booster 4.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #8 Gepost op: 05 October 2020, 18:35:53 »
Dan zou je dus een detectie kunnen maken in blok 4, op het punt dat de hele trein binnen is, en die blok 4 (en 5 en 6) omschakelt van "rijsignaal" naar "remsignaal".
Dan is dat opgelost.
Een soortgelijk probleem heb je dan als de trein van blok 6 naar blok  x rijdt, of staat de remmodule dan weer op "uit" dus op gewone rijspanning ?
Of is het de bedoeling dat de trein alleen in blok 4 afremt ?  Dan booster 5 en 6 aan booster 3 schakelen

Als alleen in blok 4 geremd moet kunnen worden snap ik het gebruik van booster 4 niet.  Of heeft de remmodule te weinig vermogen tov de booster ?
« Laatst bewerkt op: 05 October 2020, 18:39:17 door VvKan. Reden: toevoeging »

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2020, 20:22:44 »
Misschien had ik duidelijker moeten zijn : het is helemaal niet de bedoeling dat er geremd wordt, waar dan ook. De remgenerator wordt alleen gebruikt om het signaal dat van de 10830 afkomt op te peppen zodat naar de volgende 3 boosters kan. Zoals het beschreven staat op bv.bladzijde 84 van de multimaus pro/ multizentrale pro.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2020, 21:03:21 »
Beschrijving niet gevonden in de downloads van de handleidingen. Waar vind ik die ?
Het gestelde probleem krijgt nu wel een heel andere insteek.  Maar het blijft in mijn ogen zo, dat het signaal uit de remmodule door de booster in de remmodule op de baan gezet kan worden ( met de aan/uitschakeling en de hele trein in het blok) of doorgegeven kan worden naar booster 4, die dan ook hetzelfde op de baan zet, dus moet daar ook pas remsignaal komen als de hele trein binnen is.

Vraag is dan:  staat de remmodule op remmen of op doorrijden  en als tweede algemene vraag:  geeft booster 4 wel dezelfde spanning op de baan als de voorgaande boosters 1 2 en 3 ?  Wie weet geeft de remmodule wel een instructie door die een lagere baanspanning veroorzaakt, waardoor je vonkvorming op de overgang zou kunnen krijgen.

Concreet:  meet de baanspanning op blok 1 2 en 3 en meet de baanspanning op blok 4. Bepaal hoe de remmodule ingesteld moet staan om niet tot remming over te gaan.
Dan kunnen we daarna verder kijken.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #11 Gepost op: 05 October 2020, 21:26:39 »
Ik heb inmiddels de verwijzing bij Roco gevonden.  Dus het zou moeten kunnen.   Dan zou de remgenerator dus ook het "gewone" signaal moeten kunnen doorgeven, of juist altijd doen.
Dat zou betekenen dat er alleen nog verschil in baanspanning zou kunnen optreden. Tenzij de remgenerator een aparte instelling heeft om als "signaalversterker"  te dienen.
Of misschien toch nog iets:  draai de stekker van de trafo van de remgenerator eens om, maakt dat iets uit ?

Iets anders weet ik zo gauw ook niet te bedenken.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2020, 11:45:23 »
Hallo,

Ook digitaal heeft een vorm van polariteit.
Draad de stekker van de voeding van de rails is om in de 4 booster.
Waarschijnlijk is het kortsluit effect dan weg.
 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2020, 15:32:42 »
FHJ Seller:

Bij het rijden van het blok van de derde booster (na de centrale) naar het blok met de eerste booster na de remgenerator treed er een flinke vonkvorming op en hoor je in de decoder een duidelijke tik. De lok rijdt hierna wel gewoon verder.Omkeren van de voedingsstekker naar de baan geeft een kortsluiting die op de centrale gemeld wordt, dus daar ligt het niet aan.

VvKan :  Het omdraaien van de trafostekker zal ik eens proberen.

« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 15:35:16 door Vincent S »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #14 Gepost op: 06 October 2020, 16:00:50 »
Even een gedachtegang:  als Roco zelf zegt, dat  er maar 4 boosters aangesloten kunnen worden op de centrale dmv doorlussen, en als je er toch meer wil aansluiten je daarvoor de remgenerator ertussen dient te schakelen, dan betekent dat in mijn ogen, dat het door de centrale uitgestuurde signaal iedere keer in een booster verzwakt doorgegeven wordt aan de volgende booster.  Vandaar het oppeppen in de remmodule.

Maar dat betekent, als de versterking in een booster een vaste waarde heeft, dat dan in de derde booster een zwakker signaal/lagere spanning naar de rail gestuurd wordt.  Na de remmodule zou het signaal/spanning weer op een hogere waarde staan.

Aan andere deskundigen de vraag:  zou dit mogelijk zijn of is dit onzin ?

Ik ben zeer benieuwd naar de spanningen op blok 3 en blok 4.  Zou je die willen meten ?
En in ieder geval iets gaan doen met stekkers omdraaien ?  Wie weet.  Want het is nog onduidelijk of het om kortsluiting gaat of om te groot verschil in spanning.

Het vreemde blijft, dat Roco deze opstelling adviseert zonder enige nadere toelichting, dus het zou zo probleemloos moeten kunnen werken.