Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstart / geluid door Ronaldk
Vandaag om 18:29:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:11:59
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
  

Auteur Topic: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779  (gelezen 3979 keer)

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #15 Gepost op: 06 oktober 2020, 16:04:11 »
Vincent S

Meent dan de spanning is die op de rails staat bij booster 3 en bij booster 4.
Als daar een groot verschil in zit krijg je het zelfde effect.

De gechetste situatie kan gewoon zo werken, het kunstje werk maar 1 keer.
Zoals je al aan geeft dient elk booster zijn eigen voeding te hebben van gelijke capaciteit en voltage.

« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2020, 16:07:15 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #16 Gepost op: 06 oktober 2020, 16:35:24 »
Hoi allen.
Ik heb in het hele verhaal nog 1 ding gemist, heeft de remgenerator wel een voeding?

Het fenomeen waarom de remgenerator moet worden toegepast heet fan-out. De fan-out van de 10764 is max4, hetgeen betekent dat je maximaal 4 boosters ermee kunt aansturen, inclusief de centrale of remgenerator. Lenz heeft dit ook en na lang zoeken kom je dan op een fan-out van zo'n 10 Lv's. (inclusief praktijkervaring)
Ook de Xpressnet bus blijkt hier niet vanverschoont, en heeft maar een capaciteit van 300mA. Dus teveel Arduino's op de bus en plat ligt ie.

Dat er tussen de 10764 per lus spanningsverschil is aan de ingang lijkt mij niet, de stroom zal het voltage over de gehel bus naar beneden trekken, dus in alle boosters. Wel zou je per booster een geveoligheodsverschil kunnen hebben aangezien IC's een ingangsimpedantie spreiding hebben, maar die is meestal verwaarloosbaar.

Oplossing heb ik niet maar hopenlijk kun je met bovenstaand verhaal een beter beeld vormen hoe het probleem te onderzoeken.
Ik ben geintresserd, helaas heb ik zelf wel wat ervaring op het gebied van dit soort schakelingen, en pas daardoor wat externe electronica toe, om de fan-out te verbeteren.
Ik rij zelf Lenz met Lz100-4xLV101-5xLV100-4x10764 (gekoppeld via 6N137&PC817 aan de CDE bus) , met daarnaast wat eigenbouw boosters die DCC "sniffen"

Succes, groetjes, Hans

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #17 Gepost op: 06 oktober 2020, 19:28:41 »
Ook de Xpressnet bus blijkt hier niet van verschoond, en heeft maar een capaciteit van 300mA.
Voor Xpressnet heeft Lenz een "booster" om meer power op de lijn te krijgen.
Staat alleen nergens in prijslijsten of op de site.  Is volgens mij ook alleen bij Lenz te bestellen.

26160   Netzteil für XpressNet Versorgung LY140
80140   XpressNet Versorgung LY140


Voor de rest : interessant verhaal, ben ik helaas niet zo goed in onderlegd, laat staan dat ik daar oplossingen voor zou kunnen bedenken.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2020, 19:33:14 door VvKan. Reden: toevoeging »

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #18 Gepost op: 06 oktober 2020, 20:14:30 »
VERONIEK

26160   Netzteil für XpressNet Versorgung LY140
80140   XpressNet Versorgung LY140

Dit product doet iets meer.
Poets het signaal van de XpressNet bus op.
En verhoogd de capaciteit van 300Ma naar 1A op de 12 volt voeding van de aan te sluiten apparaten

Tevens kun je hier een splitsing maken van een bus streng naar 2.
Lenz adviseerde bij de introductie niet meer dan 2 units te gebruiken.

Dit product is door Lenz ontwikkled op verzoek van een aantal verenigingen met grote modelbanen.
En werd in eerste instantie alleen op speciaal verzoek geleverd rechtstreeks door Lenz.
TCM heeft er 2 in gebruik.

Dit zal het probleem van de topic starter niet oplossen.

« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 16:18:53 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
« Reactie #19 Gepost op: 07 oktober 2020, 08:26:05 »
26160   Netzteil für XpressNet Versorgung LY140
80140   XpressNet Versorgung LY140

Heel intressant. De voeding hiervoor is inderdaad wel op internet te vinden(12V,5A) maar de unit zelf, LY100 of LY140 niet duidelijk  welke, is nergens te vinden. Enig idee hoe TCM eraan is gekomen? Ik zie hierin mogelijkheden om watmee te doen.
Ik vrees alleen dat het gewoon een klasse C versterker is maar dat valt af te wachten.
Nu de vraag wie dit kan leveren en wat het zal gaan kosten...

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #20 Gepost op: 07 oktober 2020, 09:05:00 »
Hans,

Mail aan Lenz Duitsland,
Met de vraag om te leveren.
Geld trouwens voor al hun producten die ze leveren.

Koste +/- 4 jaar geleden €45,00 euro compleet set

Aansluiting op de LMAB Bus.

Nog makkelijker is het los kopelen van de 5 volt voedingvan de LMAB bus, deze een apart 5 volt voeding geven met meer vermogen.
Eerste advies van Lenz voor dat ze de LY140 uitbrachten.


« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 09:08:58 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #21 Gepost op: 07 oktober 2020, 10:25:14 »
Mail aan Lenz Duitsland, Met de vraag om te leveren.
Even contact opgenomen met de importeur van Lenz,  Eurotrein, (in Eindhoven, vandaar) en die neemt dit advies over.   Omdat het via de importeur een stuk duurder zou worden dan rechtstreeks.  (importeur, winkelier, klant). Het is een artikel dat door Lenz zonder marge voor de handelsketen geleverd wordt.


FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #22 Gepost op: 07 oktober 2020, 10:47:26 »
VVkan

Welk advie neemt hij over?

Lenz Duitsland ontkent dat ze een importeur in Nederland hebben.
Volgens Lenz is Eurotrein een leverancier in Nederland net als elke Winkelier.

Antwoord van Bernd Lenz Beurs Dortmund 1017/2018/2019.

Lenz
Händlerliste weltweit:

Niederlande
Burgt Eurotrein - Ing. Maarten van der Burgt
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 11:00:43 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #23 Gepost op: 07 oktober 2020, 11:43:03 »
Eurotrein is géén winkelier en importeert en distribueert Lenz in Nederland.  Nederlandse winkeliers kunnen ook niet rechtstreeks bij Lenz bestellen, evenmin als particulieren.
Als Bernd Lenz dat anders zegt komt dat voor zijn konto.  Dan schuilt er misschien verschil in zijn opvatting of die van Eurotrein over wat nou precies met de naam "importeur" gezegd is.
Tekenend voor de situatie is de Händlerliste:  waar zijn alle winkels die Lenz in Nederland verkopen ?  Juist, alleen via de importeur Eurotrein.  Bij landen die geen importeur hebben zie je wel een lijst winkels staan die rechtstreeks bij Lenz (kunnen en mogen) bestellen.

Bron: Eurotrein

Het advies dat Eurotrein overneemt is om de genoemde items direct bij Lenz te bestellen, omdat deze buiten het reguliere leveringsprogramma vallen en via importeur en winkelier veel duurder zouden worden.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #24 Gepost op: 07 oktober 2020, 12:10:32 »
VvKan

Als hij dan de importeur is mag hij in mijn optiek dan wel wat activer worden met het promoten van het product
en ondersteuning.
De tekst op zijn website is van zijn hand.
Hij importeerd ook Zimo, geld nagegenoeg het zelfde voor ken niet een winkelier die Zimo op voorraad heeft.
Is toch al een paar jaar het huismerk van ROCO.

De vragen over Lenz producten zou hij dan hier wel kunnen beantwoorden.
Zie nooit een reactie van hem op vragen over Lenz.

Ik hecht meer waarde aan het antwoord gekregen van Bernd Lenz.

Je kunt gewoon rechtstreeks bij Lenz bestellen, hiermee al meer dan 10 jaar ervaring.
De aanleiding hiervan is slechte of niet beschikbaar zijn van de Lenz Digitaal producten bij de NL winkeliers.
Moet altijd besteld worden, en duurt dan weken.

Net als reserve delen van ESU treinen, staan al 10 jaar in bestelling.
ESU Duitsland zegt deze zijn beschikbaar.
Graag bestellen via de winkelier -> importeur, deze zit in Belgie.

Voor mij geen esu producten meer, met uitzondering van Decoders.
Bij defect rechtstreeks terug naar ESU Duitsland.
 
Ondersteunen NL winkeliers: ja graag

De Piko vertegenwoordige is een goed voorbeeld van hoe het kan.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 12:29:15 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #25 Gepost op: 07 oktober 2020, 12:35:09 »
De vragen over Lenz producten zou hij dan hier wel kunnen beantwoorden.
Zie nooit een reactie van hem op vragen over Lenz.
Ik heb begrepen, dat hij jaren geleden heeft besloten niets meer met BNLS te maken te willen hebben.  Dan hoef je ook geen reacties meer te verwachten, ook niet over Lenz.
Ik hecht meer waarde aan het antwoord gekregen van Bernd Lenz.
Ik niet. Zoals gezegd denk ik aan een inhoudelijk verschil aan opvatting over het woord "importeur".  Bovendien zijn de belangen tegengesteld. Bern Lenz verkoopt (=verkocht) het liefste zonder een importeursmarge te missen, Eurotrein verkoopt het liefste om daarmee verdiensten binnen te halen, dus de importeursmarge. Het gemeenschappelijke belang schuilt in de vraag:  hoe kan er het meeste verkocht worden met de hoogste verdiensten (binnen bepaalde kaders).  Blijkbaar is de tot nu toe gevoerde praktijk daarop het antwoord.
Je kunt gewoon rechtstreeks bij Lenz bestellen, hiermee al meer dan 10 jaar ervaring.
Hoewel ik gemerkt heb, dat Eurotrein meeleest, heb ik dit bericht doorgegeven.  Misschien aanleiding voor Eurotreuin om eens een stevig gesprekje met Lenz te voeren.

Inmiddels zijn we volkomen buiten het bestek van dit draadje geraakt.  Dus Zimo en Esu wil ik helemaal buiten beschouwing laten.  Wil je daar toch mee verder dan graag een nieuw draadje openen.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #26 Gepost op: 07 oktober 2020, 12:40:35 »
Mee eens dwalen erg af.

Een importeur voegt waarde toe aan een artikel en geeft dienstverlening.
Deze eigenschap ben ik bij hem niet tegen gekomen.

Lenz heeft mij meerdere keren bevestigd geen importeur in Nederland te hebben.

Einde discussie
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #27 Gepost op: 07 oktober 2020, 13:52:37 »
Hallo, dank voor de tips. Ik heb Lenz Duitsland even gemailed.
Blijft een intressant iets dat men een probleem oplost, maar niet echt aanbied als oplossing.
Tot nu toe heb ik er nergens iets over gelezen.

Maar terug naar het originele probleem: Centrale - 3* booster 10765 - remgenerator 10779 - 3* booster 10765 ==> Kortsluiting van B3 naar B4
- Wordt de remgenerator apart gevoed?
- Wat is de uitgangsspannig van booster 3 en 4 (stand even op wisselspanning met een TRMS meter, bv een Fluke)?
- als de trafo stekker wordt omgedraaid, helpt dat?
en: Welke soort voedingen gebruik je? (Originele trafo's of geschakelde voedingen) DC of AC?

Wie weet kunnen we daar iets uit afleiden en verder redeneren.  :)
Groetjes, Hans

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #28 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:08:48 »
Grappig hoe dit even "Lenziaal " ontspoorde..

Elk component wordt gevoed door een eigen transformator, de Roco 10725. Dus ( zie eerste post ;)) ook de remgenerator.

Stekkers omdraaien levert niks op.

De gemeten voltages:

Centrale   :  21.64 volt
Booster 1 :  21.40 volt
Booster 2 :  20.55 volt
Booster 3 :  20.50 volt
 
Booster 4 :  20.50 volt
Booster 5 :  20.70 volt
Booster 6 :  20.70 volt

tussen boosters 3 en 4 , die voor en na de remgenerator komen, zit dus geen spanningsverschil.

Het verschil tussen booster 1 en 3 levert verder geen probleem op.

Vincent

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #29 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:30:22 »
Ik zit aandachtig mee te lezen en heb de wijsheid ook niet in pacht.
Het voltage dat je meet is een gemiddelde (of effectieve) waarde van een positief/negatief pulserend signaal. Die mogen dan overal nagenoeg gelijk zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat er toch een groot spanningsverschil optreedt als de pulsen "uit sync" zijn.

Wellicht dat anderen hier op door kunnen borduren?