BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Vincent S op 05 oktober 2020, 10:28:33

Titel: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Vincent S op 05 oktober 2020, 10:28:33
Goedendag,

Voor een spoor 0 module baan wil ik de volgende opstelling gaan gebruiken:

Centrale - 3* booster 10765 - remgenerator 10779 - 3* booster 10765

Alle componenten worden gevoed door het zelfde type transformator.
De track out van de 10779 wordt niet gebruikt als voeding voor een deel van de baan,alleen om het signaal door te geven aan de volgende set boosters.

Bij het rijden van het blok van de derde booster (na de centrale) naar het blok met de eerste booster na de remgenerator treed er een flinke vonkvorming op en hoor je in de decoder een duidelijke tik. De lok rijdt hierna wel gewoon verder.Omkeren van de voedingsstekker naar de baan geeft een kortsluiting die op de centrale gemeld wordt, dus daar ligt het niet aan.

Is het nodig om bij het gebruik van een 10779 daar een 10777 signaalmodule aan te sluiten om dit te voorkomen? Of zou deze opstelling ook zonder moeten werken?

Met vriendelijke groet,

Vincent
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 05 oktober 2020, 10:45:28
Met wat zoeken het volgende gevonden:  (BNLS 2015):
Volgens mij is de remgenerator al een booster op zich, track out is echt track out. Heeft dus ook zijn eigen trafo nodig! Je moet inderdaad schakelen tussen de normale booster en remgenerator. Alleen moet je wel het hele blok schakelen met trein. Je mag de rails tussen de normale booster en de remgenerator niet overbruggen. Dit maakt het schakelen dus iets complexer.

Voor een opsomming over remmen met stoppen in digitaal zie: Übersicht über Bremssysteme (Signalhalt).
Einde citaat.

Conclusie:  je mag geen overgang hebben tussen een rij sectie en een rem sectie.  Je dient het remmen in de rem sectie pas in te schakelen als de hele trein in het blok aanwezig is.
Dat zou ook in de handleiding moeten staan.

Toevoeging:  staat in de handleiding.  Dus je bent stout geweest.


Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Karst Drenth op 05 oktober 2020, 11:00:29
Citaat van: VvKan
Toevoeging:  staat in de handleiding.  Dus je bent stout geweest.

Waarom ?

Want:

Citaat van: Vincent S
...De track out van de 10779 wordt niet gebruikt als voeding voor een deel van de baan,...
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Vincent S op 05 oktober 2020, 11:38:18
Inderdaad,dacht dat ik vrij duidelijk uitgelegd had hoe ik de opstelling gebruik VvKan. De post die jij citeerd had ik ook al gevonden en ook alle andere remgenerator gerelateerde posts. Dus ik negeer je opmerking maar even :)
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 05 oktober 2020, 14:48:58
Ik concludeer op grond van de volgende opstelling:
Centrale - 3* booster 10765 - remgenerator 10779 - 3* booster 10765
De track out van de 10779 wordt niet gebruikt als voeding voor een deel van de baan,alleen om het signaal door te geven aan de volgende set boosters.
....dat je de signaaluitgang van de remgenerator aan de 3 daaropvolgende boosters doorgeeft, te noemen 4, 5 en 6..
Dat betekent, dat na booster 3 op het stuk van booster 4 de rijspanning komt te staan alsof booster 4 een remgenerator is.
Dan heb je dus hetzelfde probleem als wanneer je de remgenerator direct achter booster 3 zet, en dat mag niet.
Dus Karst: daarom.
Dus ik zou mijn opmerking niet negeren, maar even over nadenken of het misschien toch zo is.  Kun je ook makkelijk testen door een schakelaar in traject 4 te zetten die of de normale baanspanning geeft, en op het moment dat de trein geheel in dit baanvak staat in de andere stand de remgeneratorspanning geeft.   Bij de overgangen van 4 naar 5 en van 5 naar 6 heb je als het goed is dan (nu ook al) geen problemen.
Dat is wat er volgens mij aan de hand is.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Vincent S op 05 oktober 2020, 15:48:22
Ik zie nu dat ik in de beschrijving van de opstelling een fout gemaakt heb. De track out van de remgenerator wordt helemaal niet gebruikt, er gaat alleen een boosterkabel van de remgenerator naar de 4e booster. Mijn excuses voor de ontstane verwarring !

Vincent
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 05 oktober 2020, 17:53:51
En zitten booster 5 en 6 dan weer aan booster 4 of aan booster 1 2 3 ?
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Vincent S op 05 oktober 2020, 18:27:29
Booster 5 en 6 zitten aan booster 4.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 05 oktober 2020, 18:35:53
Dan zou je dus een detectie kunnen maken in blok 4, op het punt dat de hele trein binnen is, en die blok 4 (en 5 en 6) omschakelt van "rijsignaal" naar "remsignaal".
Dan is dat opgelost.
Een soortgelijk probleem heb je dan als de trein van blok 6 naar blok  x rijdt, of staat de remmodule dan weer op "uit" dus op gewone rijspanning ?
Of is het de bedoeling dat de trein alleen in blok 4 afremt ?  Dan booster 5 en 6 aan booster 3 schakelen

Als alleen in blok 4 geremd moet kunnen worden snap ik het gebruik van booster 4 niet.  Of heeft de remmodule te weinig vermogen tov de booster ?
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Vincent S op 05 oktober 2020, 20:22:44
Misschien had ik duidelijker moeten zijn : het is helemaal niet de bedoeling dat er geremd wordt, waar dan ook. De remgenerator wordt alleen gebruikt om het signaal dat van de 10830 afkomt op te peppen zodat naar de volgende 3 boosters kan. Zoals het beschreven staat op bv.bladzijde 84 van de multimaus pro/ multizentrale pro.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 05 oktober 2020, 21:03:21
Beschrijving niet gevonden in de downloads van de handleidingen. Waar vind ik die ?
Het gestelde probleem krijgt nu wel een heel andere insteek.  Maar het blijft in mijn ogen zo, dat het signaal uit de remmodule door de booster in de remmodule op de baan gezet kan worden ( met de aan/uitschakeling en de hele trein in het blok) of doorgegeven kan worden naar booster 4, die dan ook hetzelfde op de baan zet, dus moet daar ook pas remsignaal komen als de hele trein binnen is.

Vraag is dan:  staat de remmodule op remmen of op doorrijden  en als tweede algemene vraag:  geeft booster 4 wel dezelfde spanning op de baan als de voorgaande boosters 1 2 en 3 ?  Wie weet geeft de remmodule wel een instructie door die een lagere baanspanning veroorzaakt, waardoor je vonkvorming op de overgang zou kunnen krijgen.

Concreet:  meet de baanspanning op blok 1 2 en 3 en meet de baanspanning op blok 4. Bepaal hoe de remmodule ingesteld moet staan om niet tot remming over te gaan.
Dan kunnen we daarna verder kijken.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 05 oktober 2020, 21:26:39
Ik heb inmiddels de verwijzing bij Roco gevonden.  Dus het zou moeten kunnen.   Dan zou de remgenerator dus ook het "gewone" signaal moeten kunnen doorgeven, of juist altijd doen.
Dat zou betekenen dat er alleen nog verschil in baanspanning zou kunnen optreden. Tenzij de remgenerator een aparte instelling heeft om als "signaalversterker"  te dienen.
Of misschien toch nog iets:  draai de stekker van de trafo van de remgenerator eens om, maakt dat iets uit ?

Iets anders weet ik zo gauw ook niet te bedenken.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 06 oktober 2020, 11:45:23
Hallo,

Ook digitaal heeft een vorm van polariteit.
Draad de stekker van de voeding van de rails is om in de 4 booster.
Waarschijnlijk is het kortsluit effect dan weg.
 
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Vincent S op 06 oktober 2020, 15:32:42
FHJ Seller:

Bij het rijden van het blok van de derde booster (na de centrale) naar het blok met de eerste booster na de remgenerator treed er een flinke vonkvorming op en hoor je in de decoder een duidelijke tik. De lok rijdt hierna wel gewoon verder.Omkeren van de voedingsstekker naar de baan geeft een kortsluiting die op de centrale gemeld wordt, dus daar ligt het niet aan.

VvKan :  Het omdraaien van de trafostekker zal ik eens proberen.

Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 06 oktober 2020, 16:00:50
Even een gedachtegang:  als Roco zelf zegt, dat  er maar 4 boosters aangesloten kunnen worden op de centrale dmv doorlussen, en als je er toch meer wil aansluiten je daarvoor de remgenerator ertussen dient te schakelen, dan betekent dat in mijn ogen, dat het door de centrale uitgestuurde signaal iedere keer in een booster verzwakt doorgegeven wordt aan de volgende booster.  Vandaar het oppeppen in de remmodule.

Maar dat betekent, als de versterking in een booster een vaste waarde heeft, dat dan in de derde booster een zwakker signaal/lagere spanning naar de rail gestuurd wordt.  Na de remmodule zou het signaal/spanning weer op een hogere waarde staan.

Aan andere deskundigen de vraag:  zou dit mogelijk zijn of is dit onzin ?

Ik ben zeer benieuwd naar de spanningen op blok 3 en blok 4.  Zou je die willen meten ?
En in ieder geval iets gaan doen met stekkers omdraaien ?  Wie weet.  Want het is nog onduidelijk of het om kortsluiting gaat of om te groot verschil in spanning.

Het vreemde blijft, dat Roco deze opstelling adviseert zonder enige nadere toelichting, dus het zou zo probleemloos moeten kunnen werken.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 06 oktober 2020, 16:04:11
Vincent S

Meent dan de spanning is die op de rails staat bij booster 3 en bij booster 4.
Als daar een groot verschil in zit krijg je het zelfde effect.

De gechetste situatie kan gewoon zo werken, het kunstje werk maar 1 keer.
Zoals je al aan geeft dient elk booster zijn eigen voeding te hebben van gelijke capaciteit en voltage.

Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Hans sprinter op 06 oktober 2020, 16:35:24
Hoi allen.
Ik heb in het hele verhaal nog 1 ding gemist, heeft de remgenerator wel een voeding?

Het fenomeen waarom de remgenerator moet worden toegepast heet fan-out. De fan-out van de 10764 is max4, hetgeen betekent dat je maximaal 4 boosters ermee kunt aansturen, inclusief de centrale of remgenerator. Lenz heeft dit ook en na lang zoeken kom je dan op een fan-out van zo'n 10 Lv's. (inclusief praktijkervaring)
Ook de Xpressnet bus blijkt hier niet vanverschoont, en heeft maar een capaciteit van 300mA. Dus teveel Arduino's op de bus en plat ligt ie.

Dat er tussen de 10764 per lus spanningsverschil is aan de ingang lijkt mij niet, de stroom zal het voltage over de gehel bus naar beneden trekken, dus in alle boosters. Wel zou je per booster een geveoligheodsverschil kunnen hebben aangezien IC's een ingangsimpedantie spreiding hebben, maar die is meestal verwaarloosbaar.

Oplossing heb ik niet maar hopenlijk kun je met bovenstaand verhaal een beter beeld vormen hoe het probleem te onderzoeken.
Ik ben geintresserd, helaas heb ik zelf wel wat ervaring op het gebied van dit soort schakelingen, en pas daardoor wat externe electronica toe, om de fan-out te verbeteren.
Ik rij zelf Lenz met Lz100-4xLV101-5xLV100-4x10764 (gekoppeld via 6N137&PC817 aan de CDE bus) , met daarnaast wat eigenbouw boosters die DCC "sniffen"

Succes, groetjes, Hans
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: VvKan op 06 oktober 2020, 19:28:41
Ook de Xpressnet bus blijkt hier niet van verschoond, en heeft maar een capaciteit van 300mA.
Voor Xpressnet heeft Lenz een "booster" om meer power op de lijn te krijgen.
Staat alleen nergens in prijslijsten of op de site.  Is volgens mij ook alleen bij Lenz te bestellen.

26160   Netzteil für XpressNet Versorgung LY140
80140   XpressNet Versorgung LY140


Voor de rest : interessant verhaal, ben ik helaas niet zo goed in onderlegd, laat staan dat ik daar oplossingen voor zou kunnen bedenken.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 06 oktober 2020, 20:14:30
VERONIEK

26160   Netzteil für XpressNet Versorgung LY140
80140   XpressNet Versorgung LY140

Dit product doet iets meer.
Poets het signaal van de XpressNet bus op.
En verhoogd de capaciteit van 300Ma naar 1A op de 12 volt voeding van de aan te sluiten apparaten

Tevens kun je hier een splitsing maken van een bus streng naar 2.
Lenz adviseerde bij de introductie niet meer dan 2 units te gebruiken.

Dit product is door Lenz ontwikkled op verzoek van een aantal verenigingen met grote modelbanen.
En werd in eerste instantie alleen op speciaal verzoek geleverd rechtstreeks door Lenz.
TCM heeft er 2 in gebruik.

Dit zal het probleem van de topic starter niet oplossen.

Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van roco 10779
Bericht door: Hans sprinter op 07 oktober 2020, 08:26:05
26160   Netzteil für XpressNet Versorgung LY140
80140   XpressNet Versorgung LY140

Heel intressant. De voeding hiervoor is inderdaad wel op internet te vinden(12V,5A) maar de unit zelf, LY100 of LY140 niet duidelijk  welke, is nergens te vinden. Enig idee hoe TCM eraan is gekomen? Ik zie hierin mogelijkheden om watmee te doen.
Ik vrees alleen dat het gewoon een klasse C versterker is maar dat valt af te wachten.
Nu de vraag wie dit kan leveren en wat het zal gaan kosten...
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 07 oktober 2020, 09:05:00
Hans,

Mail aan Lenz Duitsland,
Met de vraag om te leveren.
Geld trouwens voor al hun producten die ze leveren.

Koste +/- 4 jaar geleden €45,00 euro compleet set

Aansluiting op de LMAB Bus.

Nog makkelijker is het los kopelen van de 5 volt voedingvan de LMAB bus, deze een apart 5 volt voeding geven met meer vermogen.
Eerste advies van Lenz voor dat ze de LY140 uitbrachten.


Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 07 oktober 2020, 10:25:14
Mail aan Lenz Duitsland, Met de vraag om te leveren.
Even contact opgenomen met de importeur van Lenz,  Eurotrein, (in Eindhoven, vandaar) en die neemt dit advies over.   Omdat het via de importeur een stuk duurder zou worden dan rechtstreeks.  (importeur, winkelier, klant). Het is een artikel dat door Lenz zonder marge voor de handelsketen geleverd wordt.

Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 07 oktober 2020, 10:47:26
VVkan

Welk advie neemt hij over?

Lenz Duitsland ontkent dat ze een importeur in Nederland hebben.
Volgens Lenz is Eurotrein een leverancier in Nederland net als elke Winkelier.

Antwoord van Bernd Lenz Beurs Dortmund 1017/2018/2019.

Lenz
Händlerliste weltweit:

Niederlande
Burgt Eurotrein - Ing. Maarten van der Burgt
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 07 oktober 2020, 11:43:03
Eurotrein is géén winkelier en importeert en distribueert Lenz in Nederland.  Nederlandse winkeliers kunnen ook niet rechtstreeks bij Lenz bestellen, evenmin als particulieren.
Als Bernd Lenz dat anders zegt komt dat voor zijn konto.  Dan schuilt er misschien verschil in zijn opvatting of die van Eurotrein over wat nou precies met de naam "importeur" gezegd is.
Tekenend voor de situatie is de Händlerliste:  waar zijn alle winkels die Lenz in Nederland verkopen ?  Juist, alleen via de importeur Eurotrein.  Bij landen die geen importeur hebben zie je wel een lijst winkels staan die rechtstreeks bij Lenz (kunnen en mogen) bestellen.

Bron: Eurotrein

Het advies dat Eurotrein overneemt is om de genoemde items direct bij Lenz te bestellen, omdat deze buiten het reguliere leveringsprogramma vallen en via importeur en winkelier veel duurder zouden worden.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 07 oktober 2020, 12:10:32
VvKan

Als hij dan de importeur is mag hij in mijn optiek dan wel wat activer worden met het promoten van het product
en ondersteuning.
De tekst op zijn website is van zijn hand.
Hij importeerd ook Zimo, geld nagegenoeg het zelfde voor ken niet een winkelier die Zimo op voorraad heeft.
Is toch al een paar jaar het huismerk van ROCO.

De vragen over Lenz producten zou hij dan hier wel kunnen beantwoorden.
Zie nooit een reactie van hem op vragen over Lenz.

Ik hecht meer waarde aan het antwoord gekregen van Bernd Lenz.

Je kunt gewoon rechtstreeks bij Lenz bestellen, hiermee al meer dan 10 jaar ervaring.
De aanleiding hiervan is slechte of niet beschikbaar zijn van de Lenz Digitaal producten bij de NL winkeliers.
Moet altijd besteld worden, en duurt dan weken.

Net als reserve delen van ESU treinen, staan al 10 jaar in bestelling.
ESU Duitsland zegt deze zijn beschikbaar.
Graag bestellen via de winkelier -> importeur, deze zit in Belgie.

Voor mij geen esu producten meer, met uitzondering van Decoders.
Bij defect rechtstreeks terug naar ESU Duitsland.
 
Ondersteunen NL winkeliers: ja graag

De Piko vertegenwoordige is een goed voorbeeld van hoe het kan.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 07 oktober 2020, 12:35:09
De vragen over Lenz producten zou hij dan hier wel kunnen beantwoorden.
Zie nooit een reactie van hem op vragen over Lenz.
Ik heb begrepen, dat hij jaren geleden heeft besloten niets meer met BNLS te maken te willen hebben.  Dan hoef je ook geen reacties meer te verwachten, ook niet over Lenz.
Ik hecht meer waarde aan het antwoord gekregen van Bernd Lenz.
Ik niet. Zoals gezegd denk ik aan een inhoudelijk verschil aan opvatting over het woord "importeur".  Bovendien zijn de belangen tegengesteld. Bern Lenz verkoopt (=verkocht) het liefste zonder een importeursmarge te missen, Eurotrein verkoopt het liefste om daarmee verdiensten binnen te halen, dus de importeursmarge. Het gemeenschappelijke belang schuilt in de vraag:  hoe kan er het meeste verkocht worden met de hoogste verdiensten (binnen bepaalde kaders).  Blijkbaar is de tot nu toe gevoerde praktijk daarop het antwoord.
Je kunt gewoon rechtstreeks bij Lenz bestellen, hiermee al meer dan 10 jaar ervaring.
Hoewel ik gemerkt heb, dat Eurotrein meeleest, heb ik dit bericht doorgegeven.  Misschien aanleiding voor Eurotreuin om eens een stevig gesprekje met Lenz te voeren.

Inmiddels zijn we volkomen buiten het bestek van dit draadje geraakt.  Dus Zimo en Esu wil ik helemaal buiten beschouwing laten.  Wil je daar toch mee verder dan graag een nieuw draadje openen.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 07 oktober 2020, 12:40:35
Mee eens dwalen erg af.

Een importeur voegt waarde toe aan een artikel en geeft dienstverlening.
Deze eigenschap ben ik bij hem niet tegen gekomen.

Lenz heeft mij meerdere keren bevestigd geen importeur in Nederland te hebben.

Einde discussie
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Hans sprinter op 07 oktober 2020, 13:52:37
Hallo, dank voor de tips. Ik heb Lenz Duitsland even gemailed.
Blijft een intressant iets dat men een probleem oplost, maar niet echt aanbied als oplossing.
Tot nu toe heb ik er nergens iets over gelezen.

Maar terug naar het originele probleem: Centrale - 3* booster 10765 - remgenerator 10779 - 3* booster 10765 ==> Kortsluiting van B3 naar B4
- Wordt de remgenerator apart gevoed?
- Wat is de uitgangsspannig van booster 3 en 4 (stand even op wisselspanning met een TRMS meter, bv een Fluke)?
- als de trafo stekker wordt omgedraaid, helpt dat?
en: Welke soort voedingen gebruik je? (Originele trafo's of geschakelde voedingen) DC of AC?

Wie weet kunnen we daar iets uit afleiden en verder redeneren.  :)
Groetjes, Hans
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Vincent S op 07 oktober 2020, 21:08:48
Grappig hoe dit even "Lenziaal " ontspoorde..

Elk component wordt gevoed door een eigen transformator, de Roco 10725. Dus ( zie eerste post ;)) ook de remgenerator.

Stekkers omdraaien levert niks op.

De gemeten voltages:

Centrale   :  21.64 volt
Booster 1 :  21.40 volt
Booster 2 :  20.55 volt
Booster 3 :  20.50 volt
 
Booster 4 :  20.50 volt
Booster 5 :  20.70 volt
Booster 6 :  20.70 volt

tussen boosters 3 en 4 , die voor en na de remgenerator komen, zit dus geen spanningsverschil.

Het verschil tussen booster 1 en 3 levert verder geen probleem op.

Vincent
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Hennik op 07 oktober 2020, 21:30:22
Ik zit aandachtig mee te lezen en heb de wijsheid ook niet in pacht.
Het voltage dat je meet is een gemiddelde (of effectieve) waarde van een positief/negatief pulserend signaal. Die mogen dan overal nagenoeg gelijk zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat er toch een groot spanningsverschil optreedt als de pulsen "uit sync" zijn.

Wellicht dat anderen hier op door kunnen borduren?
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 07 oktober 2020, 21:54:30
Meet eens op 1 rail tussen blok 3 en blok 4.  Als, zoals hierboven aangeduid, er een verschil zit in de synchronisatie, dan zou er een verschilspanning te zien moeten zijn.  Verwissel daarna de polariteit eens op blok 4 ( omwisselen aansluitdraden) en meet nog eens.
Ben benieuwd.  Misschien doet het niks of zegt het niks, maar het blijft nog even zoeken naar de oorzaak.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 07 oktober 2020, 22:00:33
Nog een suggestie:  sluit de remgenerator aan op blok 4 en kijk wat er gebeurt.
Sluit daarna de remgenerator aan op een weerstand (redelijk grote waarde en met voldoende wattage) , maar los van de rails en kijk wederom wat er gebeurt.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Hans sprinter op 07 oktober 2020, 22:38:00
Misschien is het niks, maar heb je al eens geprobeerd de kabels van booster naar booster en booster naar rem generator te wisselen?
Ik bedoel daarmee dus de booster bus kabels, de 4polige RJ11.
Wat me ook een beetje verwonderd, maar zal er niks mee te maken hebben, is de 1V verschil in uitgang tussen centrale en booster3 bijvoorbeeld.
Dat zou niet zoveel mogen zijn, ik had maximaal een 0.5Volt verwacht.
Het blijft een apart probleem. Inderdaad de spanningsverschillen tussen beide blokken van railstaaf naar railstaaf zijn wel interessant om te weten.
Ook de gemelde tik is mij niet helemaal duidelijk wat je hoort. Kan dit zijn tussen centrale en booster4, of echt tussen booster 3 en 4?
Het hoort in ieder geval niet.  ;D
Succes wederom, groetjes, Hans

PS, iets staat mij bij uit een grijs test verleden dat ik een van de twee polen van de uitgang van de 10764, die ik als booster gebruikte, heb doorverbonden maar weet het niet meer zeker.
De handleiding zegt trouwens dat dit niet de bedoeling is. Toch kan ik me iets dergelijks herinneren, maar raad het niet aan.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 07 oktober 2020, 23:19:47
Vincent,

1. de Centrale is dit een roco multiecentrale, die met de blauwe draad loze muis..
2. de als booster gebruikte centrale hebben deze alle het zelfde type nummer. en welke type nummer
    de  centrales hebben die een aansluitsnoer met een plug of een vast draad naar de trafo`s.
3. bij elke booster dienen beide spoor staven geïsoleerd te zijn ten opzichte van elkaar.
4. als je van booster 1 de rechter rails en van booster 2 de linker rails pakt welke voltage meet je dan.
   meet dat bij elke booster overgang.
5. gebruik je een stekker blok waarop alle trafo zijn aangesloten,
    een stekker gaat naar een stopcontact van de huisinstallatie.
    alle trafo`s zitten op de zelfde zekering groep.
6. vreemd het spanningsverschil  bij booster 1 en de centrale ten opzichte van de andere booster bij gelijke trafo`s.
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
8. de voeding van de boosters (trafo uitgangen) mogen ook niet door ver bonden zijn
9. eigenlijk de eerste vraag heeft deze combinatie al zo bij je gewerkt in het verleden.
 


 
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Hans sprinter op 08 oktober 2020, 08:31:00
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
Uit de handleiding van de MM:
Maximaal kunnen er vier Boosters 10765 op de versterker 10764 worden aangesloten. In verbinding met de remgenerator 10779 kunnen bij grotere modelspoorwegen echter meer dan 4 Boosters worden aangesloten. Hiertoe moeten versterker, Booster en remgenerator in de volgende volgorde worden aangesloten:10764 (of 10761) – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 enz.

Het zou ook raar geweest zijn als dit anders was geweest, gezien de 10764 de functie van de remgenerator heeft, oftewel de fanout van de 10764 geld in dit geval, zeer waarschijnlijk hetzelfde IC als in de remgenerator. Bij de draadloze centrale is dit niet anders is., sterker nog, de text  is een exacte copy van de MM manual, zelfs met verkeerde type nummer van de centrale in de text...(multiZENTRALEPRO – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 etc.)
Groetjes, Hans

PS intrigerende opmerking uit de manual:
It is imperative that you make sure that the power track does not contain any capacitors.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 08 oktober 2020, 09:48:31
Je bedoelt dat misschien in blok 4 een condensator in de aansluitrail zit ?
Zou kunnen, maar dan zou de loc toch niet gewoon door blijven rijden ?  En uiteindelijk de booster of de condensator in rook opgaan ? En de overgangen naar 5 en 6 ?
Uiteraard wel te controleren.
Duidelijk is, dat het nog steeds onduidelijk is.

Ik zit ook te denken, of misschien de isolatie tussen blok 3 en 4, bij het rijden met een zware loc, toch contact maakt.  Controleren svp.

Dus voorlopig blijven controleren en uitsluiten van mogelijkheden.  Moeilijk.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 08 oktober 2020, 09:54:34
Hans,
Bedankt voor de aanvulling, kon het even niet zou gauw terug vinden.

Ik weet wel dat de verschillende centrale types niet gefabriceerd zijn door de zelfde producent.
Andere pcb layout en grote mogelijk niet exact het zelfde ontwerp en componenten.
Dit kan het spanningsverschil verklaren van de centrale, booster ten opzichte van de boosters.

Vvkan
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 08 oktober 2020, 10:13:46
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
Dat dacht ik ook, maar dat is voor mij te lang geleden. Bedankt voor de herinnering.
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 08 oktober 2020, 10:26:01
In de praktijk tegen aangelopen.

1. Kortsluiting bij overgang tussen booster, polariteit digtaal signaal zit niet aan de zelfde kant van de rails, niet beide op de
    rechte of linker  railstaaf.
    Oplossing voedingstekker van de rails omdraaien van een booster.
2. Vonken bij overgang van boosters, bovenstaande of een te groot spanningsverschil tussen de boostersectie.
3. Wat lastige trafo`s zitten niet in de zelfde 50 Herz fase, netstekker omdraaien.
4. Trafo`s niet allen op dezelfde wandcontactdoos aangesloten, daardoor mogenlijk niet op de zelfde zekeringsgroep, en
    mogelijk niet op dezelfde ader van de huisaansluiting vanaf de straatkabel, fase verschil.
5. ook tegen gekomen uitgang wisselspanning omdraaien van de trafo,mogenlijk door een ander interne bedrading
   /'constructuie van de trafo.

Er van uitgaan dat de booster allen niet defect zijn, en geen vergissing bij het bedraden.
Dit uitzoeken door de boosters onderling te verwisselen.

Meer smaken zijn er niet,
Vincent Suc6

Hans
Ik denk dat je dat ook wel weet.

10761/62  ander producent dan de 10764, hierdoor een iets andere uitgangspanning op de rails.
 
Vvkan
Geen dank, Hans wees mij ook op de correcte MM Tekst. 
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: locofiel op 08 oktober 2020, 10:33:13
@FHJ Seller,

Bij mijnwetten zijn de 10761 centrales door HKE gefabriceerd. Hier heb ik echter twee versies van: 1 met een volledige (10764 achtige pcb) en 1 pcb, die "slechts" de helft is en ook de oudste.
Dit soort "geintjes geven soms een afwijkende spanningsverschil.
Om jouw probleem visualiseren, zo ik een goedkope oscilloscoop met een verzwakker koen bij Ali. Kosten <€22,-.
Je kunt zo zeker de "snoodaard" tackelen.

Gr,

Dirk
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: locofiel op 08 oktober 2020, 10:46:09
Correctie:

De tip over de oscilloscoop is voor Vincent.


Gr,

Dirk
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: Hans sprinter op 08 oktober 2020, 11:09:45
Kort oftopic, antwoord van Lenz:
Sehr geehrter Herr,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Leider ist der XpressNet Verstärker zurzeit nicht lieferbar. Für das Gerät ist ein re-Design nötig geworden, welches
aus Kapazitätsgründen bisher nicht durchgeführt werden konnte.
Wir hoffen, dass wir Ihnen weiterhelfen konnten.
Mit freundlichen Grüssen
P. Rapp

Helaas, nou hopen dat iemand er 1 over heeft, de investeringen zullen niet snel gedaan worden dus van Lenz uit weinig mogelijkheden.
Wie heeft er 1 over??  ;) ???
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 08 oktober 2020, 11:23:25
Hans

Sorry beide in gebruik in onze vaste baan.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de nieuwe LZV200 die toch iets anders in elkaar zit.
Mischien Lenz USA of ebay deutsland.
 
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: FHJ Seller op 10 oktober 2020, 15:53:39
Vincent S,

Heb je het probleem kunnen oplossen?
Titel: Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
Bericht door: VvKan op 22 oktober 2020, 22:22:25
Inmiddels 22 october.  Nog iets bereikt ?