Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:12:21
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 17:05:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:49:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 12712 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #75 Gepost op: 23 October 2020, 21:38:56 »
Ja. Antwoord was dat aansluiting 1 op de BM1 gewoon een zwarte spoordraad mag zijn en dat deze aansluiting niet direct met het spoor verbonden hoeft te zijn. Zoals mij inmiddels duidelijk werd.

Extra bezetmelders in de ABC secties ga ik idd overwegen.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 09:07:06 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #76 Gepost op: 24 October 2020, 10:26:14 »
Als je de werking van de  combinatie bezetmelding / ABC  niet helemaal vertrouwt (zoals tot nu toe)  zou je een experiment kunnen doen om jezelf te overtuigen, dat dat wel werkt.

Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
Ditzelfde effect bereik je door de rode draad weg te laten en even met een blauwe draad de isolatie te overbruggen.  Dat is meer voor als de rails er al ligt met isolatie.

En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.

Als je om andere redenen toch een extra melding wil hebben plus bezetmelding wil houden van de keerlus, dan toch een aparte bezetmelding maken.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 10:27:58 door VvKan »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #77 Gepost op: 24 October 2020, 22:10:43 »
Ik kan het niet laten.  Hierbij schematisch de opzet hoe bij mij de gegeven situatie behandeld zou worden.  Zie je hoe simpel dat is ?
Overigens verwerk ik mijn bezetmeldingen niet via een centrale of computerprogramma, maar in jouw geval zou dat dus de Ecos zijn.
En als je de BM1 wil gebruiken krijg je nagenoeg hetzelfde schema, maar dan moet je wel voor losse bezetmeldingen zorgen.


RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #78 Gepost op: 25 October 2020, 17:53:46 »
Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.
Heb ik vandaag in een teststukje gedaan. En dat werkt bij directe aansluiting op een DR4088CS terugmeldmodule. Dus met de tussenkomst van de Xtreme keerlusmodule zal dat ook goed gaan.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
Dat ga ik nog uitdoktoren in de Ecos, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2020, 00:07:30 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #79 Gepost op: 30 October 2020, 08:23:39 »
Voor de volledigheid nog even het gereviseerde aansluitschema zoals ik dat nu wil gaan gebruikten:


Inrijden via wissel 1:
  • Bezetmelding uit ABC/A wordt gebruikt om wissel 2 op rechtuit te zetten
  • Bezetmelding uit E/ABC wordt gebruikt om wissel 1 op rechtuit te zetten
Inrijden via wissel 2 geeft uiteraard dezelfde functie/beveiliging.

Later ga ik deze omzettingen wellicht door de Ecos laten doen (vraag van Veroniek in post #76). Eerst maar een tijdje ervaring opdoen met de centrale.

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #80 Gepost op: 30 October 2020, 08:37:12 »
 (y) en succes ermee.  Graag in de toekomst nog eens een berichtje hoe het er bij staat.  En voorlopig nog even verder over de bezetmeldingen in het andere draadje.