Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 12443 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #75 Gepost op: 23 October 2020, 21:38:56 »
Ja. Antwoord was dat aansluiting 1 op de BM1 gewoon een zwarte spoordraad mag zijn en dat deze aansluiting niet direct met het spoor verbonden hoeft te zijn. Zoals mij inmiddels duidelijk werd.

Extra bezetmelders in de ABC secties ga ik idd overwegen.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 09:07:06 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #76 Gepost op: 24 October 2020, 10:26:14 »
Als je de werking van de  combinatie bezetmelding / ABC  niet helemaal vertrouwt (zoals tot nu toe)  zou je een experiment kunnen doen om jezelf te overtuigen, dat dat wel werkt.

Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
Ditzelfde effect bereik je door de rode draad weg te laten en even met een blauwe draad de isolatie te overbruggen.  Dat is meer voor als de rails er al ligt met isolatie.

En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.

Als je om andere redenen toch een extra melding wil hebben plus bezetmelding wil houden van de keerlus, dan toch een aparte bezetmelding maken.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 10:27:58 door VvKan »

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #77 Gepost op: 24 October 2020, 22:10:43 »
Ik kan het niet laten.  Hierbij schematisch de opzet hoe bij mij de gegeven situatie behandeld zou worden.  Zie je hoe simpel dat is ?
Overigens verwerk ik mijn bezetmeldingen niet via een centrale of computerprogramma, maar in jouw geval zou dat dus de Ecos zijn.
En als je de BM1 wil gebruiken krijg je nagenoeg hetzelfde schema, maar dan moet je wel voor losse bezetmeldingen zorgen.


RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #78 Gepost op: 25 October 2020, 17:53:46 »
Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.
Heb ik vandaag in een teststukje gedaan. En dat werkt bij directe aansluiting op een DR4088CS terugmeldmodule. Dus met de tussenkomst van de Xtreme keerlusmodule zal dat ook goed gaan.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
Dat ga ik nog uitdoktoren in de Ecos, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2020, 00:07:30 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #79 Gepost op: 30 October 2020, 08:23:39 »
Voor de volledigheid nog even het gereviseerde aansluitschema zoals ik dat nu wil gaan gebruikten:


Inrijden via wissel 1:
  • Bezetmelding uit ABC/A wordt gebruikt om wissel 2 op rechtuit te zetten
  • Bezetmelding uit E/ABC wordt gebruikt om wissel 1 op rechtuit te zetten
Inrijden via wissel 2 geeft uiteraard dezelfde functie/beveiliging.

Later ga ik deze omzettingen wellicht door de Ecos laten doen (vraag van Veroniek in post #76). Eerst maar een tijdje ervaring opdoen met de centrale.

VvKan

  • Gast
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #80 Gepost op: 30 October 2020, 08:37:12 »
 (y) en succes ermee.  Graag in de toekomst nog eens een berichtje hoe het er bij staat.  En voorlopig nog even verder over de bezetmeldingen in het andere draadje.