Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze 3d printer door Tulpendaal
Vandaag om 21:34:57
Kyllburg in H0 door d.vanaalst
Vandaag om 21:32:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:27:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Carel Ruysink
Vandaag om 21:27:09
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door Krispy
Vandaag om 21:26:43
VERPLAATST: ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door Bert van Gelder
Vandaag om 21:26:28
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 21:24:42
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Reinout van Rees
Vandaag om 21:22:47
ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door ATB
Vandaag om 21:21:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 20:52:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:50:21
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 20:48:33
Roco NS 500/600 digitaliseren door De eerste Ivo
Vandaag om 20:46:29
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:35:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:28:09
Show je werkplek door JaJo
Vandaag om 20:26:42
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door opatrein
Vandaag om 20:18:11
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 20:01:04
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door Romavami
Vandaag om 19:59:16
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 19:52:09
Frans loodsje et cetera door Falkenberg
Vandaag om 19:46:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 17:42:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
Vandaag om 17:33:32
Multimaus Pro blijft in testmodus. door Frans
Vandaag om 17:22:52
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door **Jelle**
Vandaag om 17:12:16
Brits N: Project tailchaser door St00mboy
Vandaag om 17:11:22
SPitfire & SPoor-1 door Frans
Vandaag om 16:31:40
Modernisering dubbeldekkers VIRM door VAM65
Vandaag om 16:03:10
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Stephan6312
Vandaag om 15:40:56
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:19:22
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 4330 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2020, 21:38:56 »
Ja. Antwoord was dat aansluiting 1 op de BM1 gewoon een zwarte spoordraad mag zijn en dat deze aansluiting niet direct met het spoor verbonden hoeft te zijn. Zoals mij inmiddels duidelijk werd.

Extra bezetmelders in de ABC secties ga ik idd overwegen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 09:07:06 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2020, 10:26:14 »
Als je de werking van de  combinatie bezetmelding / ABC  niet helemaal vertrouwt (zoals tot nu toe)  zou je een experiment kunnen doen om jezelf te overtuigen, dat dat wel werkt.

Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
Ditzelfde effect bereik je door de rode draad weg te laten en even met een blauwe draad de isolatie te overbruggen.  Dat is meer voor als de rails er al ligt met isolatie.

En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.

Als je om andere redenen toch een extra melding wil hebben plus bezetmelding wil houden van de keerlus, dan toch een aparte bezetmelding maken.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 10:27:58 door VvKan »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:10:43 »
Ik kan het niet laten.  Hierbij schematisch de opzet hoe bij mij de gegeven situatie behandeld zou worden.  Zie je hoe simpel dat is ?
Overigens verwerk ik mijn bezetmeldingen niet via een centrale of computerprogramma, maar in jouw geval zou dat dus de Ecos zijn.
En als je de BM1 wil gebruiken krijg je nagenoeg hetzelfde schema, maar dan moet je wel voor losse bezetmeldingen zorgen.

VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:53:46 »
Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.
Heb ik vandaag in een teststukje gedaan. En dat werkt bij directe aansluiting op een DR4088CS terugmeldmodule. Dus met de tussenkomst van de Xtreme keerlusmodule zal dat ook goed gaan.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
Dat ga ik nog uitdoktoren in de Ecos, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 00:07:30 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #79 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:23:39 »
Voor de volledigheid nog even het gereviseerde aansluitschema zoals ik dat nu wil gaan gebruikten:


Inrijden via wissel 1:
  • Bezetmelding uit ABC/A wordt gebruikt om wissel 2 op rechtuit te zetten
  • Bezetmelding uit E/ABC wordt gebruikt om wissel 1 op rechtuit te zetten
Inrijden via wissel 2 geeft uiteraard dezelfde functie/beveiliging.

Later ga ik deze omzettingen wellicht door de Ecos laten doen (vraag van Veroniek in post #76). Eerst maar een tijdje ervaring opdoen met de centrale.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #80 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:37:12 »
 (y) en succes ermee.  Graag in de toekomst nog eens een berichtje hoe het er bij staat.  En voorlopig nog even verder over de bezetmeldingen in het andere draadje.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ