Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk
door
Pauldg
Vandaag
om 07:46:52
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
door
Frycio82
Vandaag
om 07:37:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frycio82
Vandaag
om 07:33:18
Programmering Dr4018
door
Technodirk
Vandaag
om 06:43:07
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect?
door
Dave.......
Vandaag
om 04:54:57
Roco z21: eerste ervaringen en problemen.
door
NS 1607
Vandaag
om 04:23:58
Schroemershage
door
HidanNL
Vandaag
om 03:58:58
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
door
TBBW
Vandaag
om 00:48:28
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij
door
Marijn
Vandaag
om 00:20:26
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01
door
Silver Fox 2512
19 januari 2021, 23:56:45
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
door
AndréDev
19 januari 2021, 23:52:23
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
19 januari 2021, 23:47:51
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
door
Spoor010
19 januari 2021, 23:11:50
Klein Hertogdom Moresnet in H0
door
Wim Vink
19 januari 2021, 22:59:14
Projekt 083-338
door
44
19 januari 2021, 22:49:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019
door
Huup
19 januari 2021, 22:41:33
Uit en Thuis, de bouw
door
Klaas Zondervan
19 januari 2021, 22:25:49
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
door
Juroen
19 januari 2021, 22:19:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
barry1972
19 januari 2021, 21:56:26
Electrotren 1300, probleem bij Marklin M-rails wissel.
door
NL-modelspoor
19 januari 2021, 21:45:43
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
barry1972
19 januari 2021, 21:44:52
Philotrain 3759
door
roadster36
19 januari 2021, 21:36:11
3D/RM: Stadler Flirt 3 in 1:160
door
Stick
19 januari 2021, 21:13:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
19 januari 2021, 21:09:12
NL baan: Frotterdam in h0
door
SvenW
19 januari 2021, 21:01:51
Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
door
Mitchell
19 januari 2021, 20:37:44
Gezocht: Lima H0 motors
door
Biesje@work
19 januari 2021, 20:36:46
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
19 januari 2021, 20:33:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
19 januari 2021, 20:22:48
Loof en bladeren, welke leveranciers zijn er?
door
Wim Janse
19 januari 2021, 19:37:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
MST de Maaslijn - Nijmegen
|
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen (gelezen 6134 keer)
bollen neus
Offline
Berichten: 2910
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #45 Gepost op:
27 november 2020, 12:31:49 »
Wij lezen en volgen hier nog steeds in alle stilte.
Eric.
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
hansberekvam
Offline
Berichten: 22
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #46 Gepost op:
27 november 2020, 16:27:20 »
Een plaatsje beschikbaar voor een stavkirke??uit Grip.
Hallo Ronald. Voor de Stavkirke uit Grip is geen plek gereserveerd op de baan. Staafkerken komen namelijk niet voor in Noord- Noorwegen ten noorden van Trondheim.
Zuidelijk van Trondheim staat die van Grip aan de kust nog het dichtste bij. Gevolgd door die van Haltdalen meer richting Zweden, die overigens nog niet zo heel lang geleden nieuw gebouwd is op initiatief van de historische vereniging ter plekke. Bij ons in de kast staat een miniatuur in houtsnijwerk. Een souvenir eind jaren 60- begin jaren 70. Nu zijn ze gegoten en made in China.
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
hansberekvam
Offline
Berichten: 22
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #47 Gepost op:
27 november 2020, 16:34:23 »
Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Het blijkt dat er nog meer liefhebbers zijn van de Noorse spoorwegen.
In ons team is dat naast mij Tonny.
We hopen dat we straks weer een leuke Noorse baan kunnen laten zien met verhalen en
met treinen, die daadwerkelijk in het hoge noorden op de Nordlandsbanen en Meråkerbanen hebben gereden of nog rijden.
En waarbij we een gezellig praatje aan de baan kunnen maken, al dan niet met een kopje koffie voor de liefhebbers.
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
hansberekvam
Offline
Berichten: 22
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #48 Gepost op:
27 november 2020, 16:49:32 »
Hallo Lolke. Al langere tijd geleden heb ik jouw passie voor de Noorse spoorwegen ontdekt op internet.
Bedankt voor de uiteenzetting met achtergrondinformatie over de NOHAB Di3. Komt zeer van pas.
Tonny en ik hebben een poging gedaan om een tijdperk-indeling te maken specifiek voor de Nordlandsbanen.
Met het idee om smorgens met treinen uit een bepaald tijdperk te rijden en smiddag uit een ander.
De tijdvakken:
I. tot 1930 (hiervan hebben we geen rollend materieel)
II. 1930 tot 1962 met stoomloks, motorwagens, treinstellen, houten rijtuigen en veelal nog 2 assige goederenwagons.
III. 1962 tot 1982 met gammeldesgin personenwagons. NSB-logo in letters. Roodbruine motorwagens en treinstellen.
Meest bruine goederenwagons. Mellomdesign in overgangsfase van gammel- naar nydesign, periode rond 1982.
IV. 1982 tot 2005 met nydesign personenwagons en goederenwagons NSB roodbruin met nieuw logo. Komst Cargonet. NOHAB nog in dienst tot 2000.
V. 2005 tot 2020 met syste design personenwagons en particuliere loc's voor goederentreinen.
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
MOVisser
Offline
Berichten: 2832
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #49 Gepost op:
27 november 2020, 16:59:15 »
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten
?? sta ik er weer
hansberekvam
Offline
Berichten: 22
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #50 Gepost op:
30 november 2020, 22:50:42 »
De aanleg van de Nordlandsbanen ging in etappes. Tot station Sunnan in 1905, station Grong in 1929 en station Mosjøen in 1940. Het eindpunt van de Nordlandsbanen lag in de na-oorlogse periode van 1947 tot 1951 bij station Lønsdal na het Saltfjellet. Daarna tot 1955 bij station Røkland. Vervolgens tot 1957 was station Saltdalen het eindpunt en van 1958 - 1962 was dat station Fauske. Op 7 juni 1962 kwam de eerste trein vanuit Trondheim aan bij het huidige eindpunt Bodø. Met een trein met een lange sleep aan personenrijtuigen getrokken door de Di3 623 NOHAB diesellocomotief. Daarvan bestaat een zwart wit filmpje.
https://www.nrk.no/video/nordlandsbanen-til-bodo-aapnes-1962_68984
De NOHAB's hebben daarna nog jarenlang, tot 2000, op de Nordlandsbanen gereden. In model zal deze loc daarom zeker niet ontbreken. Niet alle treinen die na de oorlog op de Nordlandsbanen hebben gereden zijn als model beschikbaar. Wat we kunnen laten zien, is een groot deel daarvan:
rangeerlocomotieven, type Skd en Di5
treinstellen type Bm86
stoomlocomotieven type 24b, 30b Thune 1914, type 61a ex BR 57, type 63a ex BR 52, type 49c NMI 1941
diesellocomotieven voor personentreinen Di3 NOHAB, Di4, Di6
diesellocomotieven voor goederentreinen, Di3 NOHAB, Di7, Di8, Di9 Cargonet, Cargonet Class66, CD312 Cargonet, Mz Baneservice, CD312 Railcare, NS6400 Grenlandrail, My (Nohab) T Three
personenrijtuigen typen 2, 3, 5 en 7 en houten rijtuigen
goederenwagons met auto’s, met containers, met hout.
stalen goederenwagons 2assig en op draaistellen
houten goederenwagons typen 1, 2 ,3 ,4 ,5, Gs en Gbs
Dag/nachttrein in 2009 in Trofors met gammeldesign en nydesign persoenwagons
Voor de Nordlandsbanen hebben we een eigen tijdperkindeling gemaakt. Leidraad voor de indeling vormt de kleurstelling van de personenwagons en die van de Di3 Nohab's in de betreffende jaren op basis van de reactie van Lolke Bijlsma over de Di3. Op de baan zullen we straks met treinen uit de periode II/III (1945-1982) en IV/V (1982-nu) rijden. Dit is geen strakke indeling, omdat de personenwagons vaak pas werden overgeschilderd bij revisie en/of groot onderhoud. Personenwagons in verschillende kleurstellingen reden daardoor vaak in 1 trein op de Nordlandsbanen.
«
Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 23:16:44 door hansberekvam. Reden: tekstcorrecties
»
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
hansberekvam
Offline
Berichten: 22
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #51 Gepost op:
07 december 2020, 21:10:32 »
Vandaag het laatste bericht van dit jaar 2020 over het transport van de modelspoorbaan
Het 6 meter lange landschappelijk uitgewerkte gedeelte past in slechts 4 (nieuwe) modulekisten. Verder worden de bestaande kisten van de modelspoorbaan Flåmsbana Berekvam gebruikt. Evenzo het 7-sporige opstelstation. Het transport omvat in totaal circa 10 m3, verdeeld over:
4 modulekisten: 85 x 125 cm, hoog 60 en 70 cm (rechthoekige vorm)
1 zijplatenkisten: 85 x 125 cm, hoog 35 cm (rechthoekige vorm)
1 kist met fiddle yard, bochtmodules en overige opstelmodules: 85 x 125 cm, hoog 70 cm (rechthoekige vorm)
1 kist met onderstel opstelmodules: 70 x 125 cm, hoog 50 cm (rechthoekige vorm)
1 friezenkist met verlichting: 30 x 122 cm, hoog 70 cm (lang en smal)
1 uitleggerkist: 35 x 122 cm, hoog 70 cm (lang en smal)
1 onderstelkist: 100 x 122 cm, hoog 30 cm (vorm als envelop)
1 set opstelmodules met 7 sporen en bedieningslessenaar: 45 x 125 cm, hoog 60 cm
meerdere euronormkratten met toebehoren en voor onderhoud baan: 40 x 60cm, hoog variabel
speciale kisten met rollend materieel
Ik wens iedere lezer een fijne kerst en
een goede reis in het nieuwe jaar 2021 vol met treinenactiviteiten, met gezondheid en geluk.
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
Alewijn
Sporen rond Charlois 1955 - H0
Offline
Berichten: 327
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
«
Reactie #52 Gepost op:
07 december 2020, 21:54:54 »
Met zo'n volumineuze baan (10m3) mag je wel een rijtuig reserveren
Of bedoel je dat die klaarstaat voor de reis naar het onbekende land van 2021?
Dan vraag ik me wel af wat de bedoeling is van die twee zakken op het perron...
Hoe dan ook, bedankt voor je wensen, en ook voor jou een goede reis!
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
MST de Maaslijn - Nijmegen
|
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen