BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => MST de Maaslijn - Nijmegen => Topic gestart door: hansberekvam op 02 oktober 2020, 20:04:05

Titel: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 02 oktober 2020, 20:04:05
Ons teamlid Hans Peters bouwt aan zijn nieuwe Noorse tentoonstellingsbaan, die gaat over de langste spoorlijn van Noorwegen, de Nordlandsbanen. Tot over de poolcirkel. Intussen is de bouw zover dat hij er hier regelmatig een en ander over kan melden.

De baan laat de contrasten zien tussen het ruige fjelllandschap van de poolcirkel en het groene landschap meer zuidelijk op de Nordlandsbanen. Het wordt een modelspoorbaan met uiteraard Noorse treinen, die rijden of gereden hebben op deze lijn, én met de mogelijkheid tot rangeren en stoppen bij een station. Documentatie is in de loop der jaren al bijeengebracht tijdens mijn jaarlijkse vakanties naar Noorwegen. Plattegronden van gebouwen zijn gemakkelijk te vinden op de Noorse topografische kaart, die voor iedereen vrij beschikbaar is. Door een enthousiaste Noorse modelspoorder zijn tekeningen van de (stations)gebouwen, die langs de Nordlandsbanen staan, toegestuurd. Rollend materieel was al deels voorhanden, ook binnen ons team. Aanschaf van ontbrekend materieel bleek geen al te groot probleem. Er zijn wat dat betreft nog wel een paar wensen. De basis was daarmee gelegd. Het stationsgebouw van Hell (Hell Stasjon in het Noors) staat al op de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0692-aaaaaaaa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0692-aaaaaaaa.jpg)

 
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: ingenium secundus op 02 oktober 2020, 22:09:59
Hell, dat was natuurlijk verplicht toen ik, een metalhead van 18, in '95 interrailend door scandinavie reisde  ;D
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Hendrik Jan op 03 oktober 2020, 00:59:41
Zoals de Grote Filosoof Keith Richards destijds al zei:

"On my way to heaven, coz I done my time in Hell".

Prachtige lijn.
Met de slaaptrein paar jaar geleden van Bodø naar Trondhjem gekacheld.
Ademloos voor het raam gezeten, terwijl het maar niet donker wilde worden.

Uiteindelijk dan toch maar gaan pitten, en iedere keer even door de gordijnen naar buiten koekeloeren.
Affijn, U wordt gevolgd.

hilsen
Hendrik Jan
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Lolke Bijlsma op 03 oktober 2020, 01:58:08
Ik zal dit zeker volgen. Ik vind het altijd leuk als anderen ook Noorwegen als onderwerp kiezen. Toen ik daar 25 jaar geleden mee begon was dat niet heel gebruikelijk.

Veel succes en kijk uit naar de volgende updates.

Groeten,
Lolke
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: bollen neus op 03 oktober 2020, 09:52:54
Wordt hier ook opgevolgd dus.
Eric
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: MOVisser op 03 oktober 2020, 09:56:47
Is er plaats voor stavkirke Grip?

Ronald Visser
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Stedahult op 03 oktober 2020, 11:03:21
Je kent de omgeving nabij het stasjon blijkbaar niet Ronald.
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: MOVisser op 03 oktober 2020, 11:59:38
Gekken en dwazen schrijven hun ......
Een vraag is een vraag...
Bij stasjon kan je lekker eten.... (y)

Ronald Visser
(in As)
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: jan_vm op 03 oktober 2020, 13:26:26
Hallo Hans,
De eerste foto is al prachtig. Ik ben benieuwd naar de volgende plaatjes.
Jan
Titel: Re: nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Ronzol op 03 oktober 2020, 13:43:11
Ga het volgen (y)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: NS264 op 03 oktober 2020, 17:15:22
Put on,

Gr Koen.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Sven op 03 oktober 2020, 18:25:52
Nou, kom maar op met meer foto's. Ik zie het wel zitten.  (y)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 05 oktober 2020, 15:29:54
Voor ik verder inga op de nieuwe baan, eerst iets over “de geboorte”. In het voorjaar van 2015 stond mijn vorige Noorse baan Flåmsbana Berekvam voor het eerst op een tentoonstelling en wel bij de Interessengemeinschaft Modellbahn Kaarst (IGM Kaarst). Dat heeft zijn vervolg gekregen op vele andere tentoonstellingen. Tot afgelopen jaar toe, in Noorwegen in hun spoorwegmuseum van Hamar. De belangstelling voor de Noorse spoorwegen, in mijn beleving geen alledaags onderwerp, bleek groot te zijn. Daarom het plan opgevat om een nieuwe Noorse baan te bouwen, die uiteraard over een andere spoorlijn moest gaan. Eentje waarvan nog geen tentoonstellingsbaan bestaat. Allerlei mogelijkheden op rij gezet, puttend uit de ervaring van 20 jaar lang vakanties in Noorwegen. Zoals een museumspoorlijn, station Domåbs (heeft Lolke Bijlsma al in zijn baan), Noorwegen boven de poolcirkel,  station Hell (vanwege de naam), Rørosbanen (zou een baan met veel bomen kunnen worden). Vele schetsjes gemaakt. Uiteindelijk uitgekomen bij de Nordlandsbanen. Van Trondheim naar Bodø in het hoge noorden. Over de bouw van die lijn valt overigens veel te vertellen. Dit later.

Ook praktisch te blijven zoveel mogelijk gebruik maken van de spullen van Flåmsbana Berekvam. Zoals schaduwstation, onderstel, verlichting en bedieningslessenaaar. Qua transportvolume ongeveer hetzelfde.

Van de ruim 700 km lange spoorlijn Nordlandsbanen is station Hell (Hell Stasjon) en de kruising van de poolcirkel (Polarsirkelen) als hoofdthema gekozen. Het landschappelijk gedeelte wordt 6 meter lang en tot 1 meter diep.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201005_0001-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201005_0001-2_1.jpg)

Aan de kant van Polarsirkelen komt de trein uit een sneeuwtunnel. Ik bouw zoveel mogelijk naar origineel voorbeeld, wat aanleiding kan zijn voor een leuk gesprek tijdens een tentoonstelling. Van de sneeuwtunnel heb ik geen eigen foto van het origineel. Aan het andere uiteinde van de baan komen twee tunnels. In de bouwwijze die je vaak ziet op de Nordlandsbanen. Gewoon uitgehakt, zonder een mooi vormgeven bouwwerk als tunnelingang. Je duikt een zwart gat in.
Op deze manier kan het landschap op de baan aan beide uiteinden voor het oog logisch en op een mooie manier worden beeindigd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_bouw-baan-24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_bouw-baan-24.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0770-aaaaaa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0770-aaaaaa.jpg)
Volgende keer het sporenplan.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: St00mboy op 05 oktober 2020, 15:46:49
Leuk onderwerp en mooie plaatjes!  (y)
Dat belooft wat...

Leen.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 05 oktober 2020, 21:50:29
De planning is om (voorlopig wekelijks op maandag, afhankelijk hoe snel de verdere bouw verloopt) in te gaan op de bouw van de baan. Met elke keer een onderwerp. Het aantal onderwerpen is nog niet bekend. evenzo de volgorde.  Op dit moment denk ik aan onderwerpen als het sporenplan, het onderstel en de modules, de bekabeling, het railbed met wissels, de baanbesturing, de zelfbouw van huizen, het railmeubilair (seinen, borden), het landschap (begroeiing,bomen, rotsen, water), de achtergrond met foto, het rollend materieel, de draaischijf met locomotievenloods, het Sami boerderijmuseum. Waar mogelijk met eigen foto's van de bouw en van het voorbeeld. Een van de foto's die wordt gebruikt om de achtergrondfoto samen te stellen laat zien dat de baan is geprojecteerd in de zomerdag met mooi zonnig weer. De dag die dan langer duurt naarmate men noordelijker gaat. En wat de foto niet laat zien rond het jaar 2000. Met een knipoog zou je dus kunnen spreken over millenium-baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC01729-achtergrond.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC01729-achtergrond.jpg)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Wim1969 op 06 oktober 2020, 07:22:41
 (y) (y)spectaculair thema, gaat al mooi worden ;D
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Ronald Halma op 06 oktober 2020, 12:56:30
Hans, mooi project weer. Ik sta in de volgmodus! :)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Carel Ruysink op 06 oktober 2020, 14:50:24
Alle complimenten, beloofd minimaal zo mooi en overtuigend te worden als de Flamsbanen, hoop alleen dat we die toch ook nog van tijd tot tijd mogen/kunnen zien.

Alle goeds, Carel
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 12 oktober 2020, 20:19:54
De Nordlandsbanen is grotendeels enkelspoor en zonder bovenleiding. Tegenwoordig wordt het traject van Trondheim naar Bodø als Nordlandsbanen gezien. De aanleg van de Meråkerbanen in de 18e eeuw kan worden beschouwd als start. Deze gaat van Trondheim naar de landsgrens bij Storlien en sluit aan op de Mittbanan naar Sundsvall aan de oostkust van Zweden. Dus nog niet in noordelijke richting. Dat gebeurde begin 19e eeuw met de Sunnanbanen, die bij Hell begon. Daarna is de Nordlandsbanen in etappes aangelegd. In documenten van de Norges Statsbaner (NSB) uit de 90-er jaren worden deze trajecten, inclusief hun benamingen, nog steeds afzonderlijk beschreven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kaart-spoorweglijnen-noorw-zweden_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kaart-spoorweglijnen-noorw-zweden_1.jpg)

Het sporenplan op de baan is gebaseerd op dat van Hell, de plek waar ook de Meråkerbanen aftakt. Voor de treinen op de Nordlandsbanen zijn bij het station twee sporen beschikbaar. Hier wordt op de tegentrein gewacht, waarna beide gelijktijdig vertrekken kunnen. Het tussenperron is in hout uitgevoerd, in de vorm zoals die nog lange tijd in gebruik geweest. Lang genoeg voor een getrokken trein met max. 7 wagons. De meeste personentreinen hebben nu niet meer dan 3 tot 5 wagons. In de 90-er jaren kwamen er wel samenstellingen voor met 2 loc's en 13 rijtuigen. De railbussen voor regionaal vervoer waren en zijn 1- of 2-delig. Langs dit tussenperron ligt aan de buitenzijde het aankomst- en vertrekspoor van de Meråkerbanen. De draaischijf krijgt een rol om de NOHAB's te keren. Alles bij elkaar hoop ik straks op een levendig beeld van aankomende en vertrekkende treinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_8.jpg)

Dit landsdeel van Noorwegen staat niet alleen maar vol met bomen, maar zit ook vol met verhalen, die terugkomen in details op de baan. Verhalen zoals over de bijzondere treinen, de Sami, de vakantiehuizen waarvan elke Noor er schijnbaar eentje heeft en een weekendhobby die er uit bestaat om met oude Amerikaanse auto’s uit de 60-er en 70-er jaren rond te rijden. Maar bovenal Hell Gods Expedition. Ofwel Hell Godshus. Een plek en naam die velen aanspreekt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0714-aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0714-aa.jpg)

In noord Noorwegen zie je overal boothuisjes en kleine haventjes met plezierboten. Ik heb overigens de indruk dat er nauwelijks mee gevaren wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0814aaa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0814aaa.jpg)

Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Karben op 12 oktober 2020, 20:35:24
Herinnert me aan ca 10 jaar geleden.
Zou de nachttrein van Trondheim naar Fauske nemen.
Was in Oslo vergeten te reserveren en er werd gezegd dat ie 'vol' was. Er werd echter bij vermeld 'er is altijd wel plek'.
In Trondheim geen nachtrein maar twee gekoppelde Talentjes als vervanging. En reserveringen telden niet, dus stap maar in.

Hell heb ik niet gezien, ik sliep. Wel Mo i Rana en nog wat andere locaties onderweg.

Een hele mooie reis.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Carel Ruysink op 12 oktober 2020, 22:37:05
Mijn ervaring op alle kanotochten in midden Zweden is dat al die bootjes alleen maar worden gebruikt van en naar al die prive eilandjes.  :) ;)

Carel
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: shay59 op 12 oktober 2020, 23:13:17
Hallo Hans,

Belooft weer een mooi project te worden dat in het tentoonstellingencircuit ongetwijfeld veel belangstelling gaat krijgen.
Jij hebt een reputatie hoog te houden.

Ik volg je verrichtingen.     (y)

Groet,
Fredy Coenen
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Martin Hornis op 13 oktober 2020, 11:02:49
Tijdens onze reis in 2017 naar de Noordkaap hebben wij de stations van Dombås, Bodø en Narvik bezocht. Op dergelijke stations kun je in alle rust ronddwalen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen van dit project. Vooral de besturingstechnische kant interesseert mij. Succes met de bouw.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 19 oktober 2020, 21:32:42
De elektronica is verdeeld over een bedieningslessenaar met laptop, een lade en de baan.
1. de bedieningslessenaar staat naast de baan en bevat de centrale, de booster (beide van Uhlenbrock), de trafo's (Marklin), de interface (Rosoft) en de voeding voor de laptop en de laptop zelf.
2. de lade in het schaduwstation bevat de bezetmelders (Rosoft) en de verdeling van de rijspanning (gescheiden naar schaduwstation en baan).
3. onder de baan zitten de wisseldecoders (ESU).
Dit alles wordt onderling met kabels verbonden. Niet onder de baan, maar gemakkelijk bereikbaar aan de verticale zijde van de modulebakken. Achter de baan.

Om geen fouten te maken bij het aansluiten van de kabels tijdens de opbouw van de baan is hierbij de volgende keuze gemaakt.
a. kabels voor de rijspanning, en deels ook voor de gewone gelijkstroomspanning voor LED's in seinen, straat- en perronverlichting en gebouwen met XLR stekkers (4 draden)
b. loconet kabel met RJ12 stekkers (6 draden)
c. bezetmeldkabels met RJ45 stekkers (8 draden)
d. interface met USB stekkers
Voor de besturing van de treinen wordt het programma Koploper gebruikt, dat draait op een laptop.
Na het aanbrengen van de kabels vindt altijd een eindcontrole plaats. Met name of alle kabels correct zijn aangesloten.

Uit de tekening valt af te leiden dat het schaduwstation en de bedieningslessenaar universeel te gebruiken zijn. De baan is uitwisselbaar. Op dit moment is de keuze tussen Nordlandsbanen, Flåmsbana Berekvam, Neuburg Waldhofen an der Jagst of Souvenirs de Vacances Français.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bediening_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bediening_2.jpg)
Dit geheel is sinds 2014 tot volle tevredenheid in gebruik.

De landschappelijke bouw gaat in gestaag tempo verder. Drie van de vijf modules zijn op dit moment in de laatste fase. Voor de twee andere is vooral de onderhouds- en locomotievenloods nog een uitdaging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0821-bbbbbbb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0821-bbbbbbb.jpg)
Een stukje Polarsirkelen, waarbij op de pyramide, die de poolcirkel markeert, nog de wereldbol ontbreekt. De wereldbol is nog een klein bouwprojectje.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Frank 123 op 19 oktober 2020, 21:41:18
 (y) (y) wordt fraai.

Gr Frank
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 20 oktober 2020, 12:29:02
Een totaalplaatje van het landschappelijk gedeelte van de Nordlandsbanen. Links het gebied Polarsirkelen. In het midden ligt het station Hell. Rechts de onderhouds- en locomotievenloods naar voorbeeld Majavatn. Op de tekening zijn de grote gebouwen en woningen te zien. Schuurtjes, bomen e.d. zijn weggelaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plattegrond-baan-okt-2020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plattegrond-baan-okt-2020.jpg)
Het kale landschap van de Polarsirkelen (links) gaat over in een steeds groener wordend landschap. Een contrast dat men ervaart bij een reis met de trein over de Nordlandsbanen. Het contrast wat ik ook hoop te bereiken met de gekozen opzet van de baan; de achtergrondfoto zal hierbij een belangrijke functie krijgen. Rechts zijn twee tunnels. Eentje voor de Nordlandsbanen en eentje voor de Meråkerbanen.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Duits-lijntjefan op 24 oktober 2020, 21:54:32
Mooi project!

Begrijp ik nu goed dat het al redelijk vergevorderd is? Zo ja, zou je nog eens wat foto's kunnen plaatsen?
Roept mooie herinneringen op aan een rondrit van een paar jaar geleden Stockholm - Narvick - Bodo - Trondheim - Ostersund - Moria over de Inlandsbanan met mijn toenmalige vriendin en een collega  :D.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 26 oktober 2020, 14:40:26
Van het landschappelijk gedeelte van de baan zijn 3 van de 5 modules nu nagenoeg gereed. Aan de andere twee wordt gewerkt.
Elke module heb ik een naam gegeven. Achtereenvolgens Polarsirkelen, Dalselv, Hell, Bakketun en Majatvatn. Waaraan nog niet is begonnen is de fiddle yard en een tweetal extra opstelmodules voor het schaduwstation. Verder zijn nog twee extra friezen nodig met de verlichting. De achtergrond bevat behalve de foto, ook een gedeelte van het landschap. De foto is nagenoeg gereed, waarover later meer. De gebouwen op de baan zijn grotendeels zelfbouw. Het station Hell is een kant en klaar model, dat vele jaren geleden al is aangeschaft door een mede - clublid en wat uitstekend op deze baan past. Daar is de goederenloods van Hell (Hell Gods Expedition- Hell godshus) bijgekomen. NMJ bracht die dit jaar uit. Toeval of niet? 

Wat betreft de zelfbouw als voorbeeld de woning Klungreset, gebouwd naar origineel Noors voorbeeld. De bouwwijze bestaat uit:
- maken van een proefmodel in karton aan de hand van foto's, tekeningen, vorm en maten van de vloer uit de gegevens van  de Noorse topografische Dienst. Dit is vrij op internet beschikbaar (www.norgeskart.no).
- berekenen van de afmetingen op schaal en uitsnijden in clapboard van Evergreen
- het maken een vloer uit een 2 mm dikke gladde plaat plastic; daarbovenop komen de wanden, daaronder de fundatie.
- na plaatsen wanden de woninginrichting met verlichting aangebracht. Dit gebeurt overigens niet in alle woningen en gebouwen. Is afhankelijk van de plek op de baan
- daarna het dak, in dit geval geen golfplaat (wat veel wordt gebruikt), maar leien; de bijbehorende garage heeft overigens wel golfplaatdak.
- proefopstelling op de baan; de woning is ingebouwd in de helling.
- verdere afwerking van woning en omgeving (moet nog gebeuren)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klungrest-bouwfases-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klungrest-bouwfases-2.jpg)
Deze woning bewijst met zijn groene kleur dat niet alle gebouwen in Noorwegen rood geverfd zijn. Naast rood zijn vaak voorkomende kleuren: bruin, blauw, wit, grijs en geel.

Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Martin Hornis op 26 oktober 2020, 18:30:42
... dat niet alle gebouwen in Noorwegen rood geverfd zijn.
De rode auto is ter compensatie?
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Paulus op 26 oktober 2020, 21:31:11
Ben er nog nooit geweest maar vind het nu al leuk  (y)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 26 oktober 2020, 22:31:53
Groen harmonieert goed met rood. Leuk voor de foto. Overigens komt het pigment voor de rode verf op de Noorse huizen vaak uit Falun Zweden. Hopelijk kunnen tweede helft volgend jaar de tentoonstellingen weer door gaan en is een gesprek bij de baan mogelijk. Tegen die tijd is de baan wel af.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 29 oktober 2020, 17:12:39
Vandaag iets over de achtergrond van de baan. Tussen de voor- en achterzijde van het landschap, dat maximaal 1 meter diep is, zit een hoogteverschil van 20 tot 35 cm. Zoals dat mijn andere Noorse  baan Flåmsbana Berekvam ook het geval is. Aan de achterzijde van de baan gaat het gebouwde landschap over in de achtergrondfoto.

Het samenstellen van de achtergondfoto was geen eenvoudige klus, omdat de baan niet een aaneengesloten stuk van de Nordlandsbanen laat zien, maar verschillende stukken. Bovendien was mijn idee om typische landschappen uit het hoge noorden van Noorwegen te laten zien op de achtergrond. Uiteraard in relatie tot op wat op de baan te zien is. Zoals het Saltfjellet, het gletsjergebied Svartisen en het gebergte de Lyngsalpan. Verder rivier Dalselv, die uitkomt in Nordranafjord en één van de vele groene dalen.

De baan is een feite een samensmelting van een aantal plekken van de Nordlandsbanen. Dat geldt ook voor achtergrond en achtergondfoto. Iedereen die met de trein of auto op het Saltfjellet de poolcrikel (Polarsirkelen) heeft gepasseerd kent de twee rotspunten, die hier het landschap markeren. In de zomerdag is het bovenste gedeelte meestal nog met sneeuw bedekt.  De Polarsirkelen gaat over in een dal met de Dalselv. Het water in de fjorden kleurt op zonnige dagen helderblauw, wat ook terugkomt op de baan. Vervolgens sluit dit ter hoogte van Hell aan op een groen landschap waarachter de gletsjer Svartisen te zien is. Dit gaat over in de situatie bij Majavatn, waar duidelijk te zien is dat niet alleen de natuur met de rotsen bezig is geweest. Met op de achtergrond een stukje Lyngsalpan. Vervolgens eindigt het landschap met een gedeeltelijk begroeide rotswand achter het station van Grong.

De samengesmolten achtergrond bleek uiteindelijk 47 lagen te bevatten. Om deze te maken zal dit ongeveer 40 uren achter de computer zitten, hebben gevraagd. Een paar van de gebruikte foto's zijn alvast in de fotocollage te zien. De achtergrondfoto wordt ruim 7 meter lang bij een hoogte van circa 60 cm. Zodra de foto helemaal af is, zal die hier (verkleind) te zien zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotocollage-achtergrond-reserve-2-2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotocollage-achtergrond-reserve-2-2_4.jpg)

Een goederentrein met een diesel type Di8 in zogenoemde LEGO kleuren met een houttrein onderweg op het Saltfjellet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0823aaaa_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0823aaaa_3.jpg)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 02 november 2020, 15:26:41
Vandaag de manier van bouwen van de modulebakken en het landschap. De baan staat op een los onderstel, dat is gemaakt van houten latten en populierentriplex. De omranding van de modules is van populierentriplex, wat is opgevuld met geëxtrudeerd polystyreen hardschuim (styrodur). In de vorm van het latere landschap. Alle bedradingen voor de treinenloop en computerbesturing zijn onder de modules aangebracht met aan de achterzijde de stekkerverbindingen. Gemakkelijk bereikbaar dus. Tussen de modules komen de verbindingskabels voor de Norlandsbanen en een kabelboom voor de Meråkerbanen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbed.jpg)

De rails liggen op een railbed van kurk met een dikte van 5 mm; het kurk heeft de vorm van het railbed. Rails en wissels zijn voorzien van grijs ballast, zoals dat vrijwel overal op de Nordlandsbanen ligt. De draaischijf is aangebracht, aangesloten en werkend. Bij het station zijn/worden Noorse uitrijseinen geplaatst. Deze hebben 2 of 3 lichten. De wisselaandrijvingen zijn naar origineel voorbeeld.  Typisch Noors is hierbij de hoog geplaatste wissellantaarn. Zodat de wisselstand ook zichtbaar is bij een pak sneeuw.

Voor de begroeiing op de baan is gebruik gemaakt van vlokken, blaadjes, kalksteenpoeder, grasvezels, looffoliage, decovlies, bloemveldfoliage, bloemendecor, basisstruiken, bloemen, rotssteentjes en bloemvelden. De bomen zijn deels kant en klaar, deels zelfgebouwd met zeeschuim, verf, boomschorspasta, fijne schuimvlokken en blaadjes. Het landschap kon met dit materiaal gebouwd worden, zoals dat daar in noord Noorwegen er uitziet. Enkele bijzonderheden. Op plekken waar geen rotsen zijn, is eerst een laag turf als grondbedekkking aangebracht. Daarna zijn met een elektrostaat grasvezels op een laag houtlijm gezet. Na verwijderen van de overbodige grasvezels, met de hand en door opzuigen met een grasvezelzuiger, heeft na ongeveer 15 minuten een nabewerking plaats gevonden met een haarföhn (stand koud) om de grasvezels de gewenste richting te geven. Een deel de grasvezels is daarna voorzien van bloemknoppen en/of blaadjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantiehuisjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantiehuisjes.jpg)

Schijnbaar elke Noor heeft een vakantiehuisje. Die op de baan wachten nu nog op de vakantiegangers. Dat zal wel duren tot de zomer 2021. Voor de rotsen, zoals achter deze vakantiehuisjes,  zijn enkele geschikte stenen meegebracht uit Noord Noorwegen. Hiervan zijn latexmallen gemaakt. Gips, kleurstof en veel afwasmiddel doet de rest. Afgewerkt met twee lagen grijze verf en donkerbruine glazuurverf die in de spleten achterblijft. Vervolgens na een dag opgewerkt met  “droge”witte en zeer lichtgrijze verf met een tamponeerkwast.

Bomen zijn bepalend voor een landschap. Daarom is daar extra aandacht aan besteedt. De ongeveer 100 bomen op de baan geven een beeld van de soorten die in het noorden van Noorwegen groeien groeien. De fjellberk, een lage traag groeiende boomsoort die voorkomt op de hoogvlaktes. Fijnsparren en grove dennen afgewisseld door eilanden van berken, lijsterbesssen (met rode bessen) en elzen. In het zuidelijke deel van de Nordlandsbanen, zoals bij Hell, groeien ook bij ons bekende loofbomen als eiken, hazelaars en beuken. Struiken en overige begroeiing lijkt veel op wat we hier in Nederland tegenkomen. Alleen staan de seringen niet in het voorjaar, maar in de zomer in bloei.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0770-a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0770-a.jpg)
Op de baan staan fjellberken naast de sneeuwtunnel in de schaduw van de wind, zoals dat ook bij het voorbeeld het geval is.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0812-water.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0812-water.jpg)

Het water op de baan onder de brug sluit qua kleur aan op de achtergrondfoto met de Nordranafjord. Deze achtergrondfoto is gemaakt bij zonnig weer. Het water is op die dagen helderblauw. Met de relatief dikke schildersverf zijn golfjes nagebootst en is de juiste blauwe kleur bereikt. Dit is afgedekt met een aantal lagen heldere triple gloss koudglazuur. Het fjord is overal diep, waardoor het water geen donkere en lichte plekken heeft. En er geen oeverbegroeiing is. Wat bij riviertjes en beken bij ons in Nederland meestal wel het geval is.


Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 20 november 2020, 14:37:17
Een maand geleden heb ik een en ander geschreven over bediening, bekabeling en elektronica, met name voor het gedeelte Nordlandsbanen. Dit ging over het enkelspoor van Polarsirkelen en het dubbelspoor bij station Hell. Op de Nordlandsbanen rijden de treinen computergestuurd. Op de Meråkerbanen wordt "op zicht" gereden.

Nog een aanvulling voor de Nordlandsbanen. De computerbesturing vraagt dat de baan verdeeld wordt in blokken. Voor de bezetmelding is gekozen voor een systeem waarbij de trein slechts wordt gedecteerd aan het begin en het einde van een blok met een binnenkomstmelder en een stopmelder.  Hiervoor wordt een geisoleerde railstaaf gebruikt met een lengte van 35 tot 40cm. De voeding voor deze stukjes railstaaf loopt via een stukje elektronica, die vaak bezetmelders worden genoemd. De bezetmelders zitten in de lade van het opstelstation. Met losse kabels met RJ45 stekkers wordt de verbinding gemaakt tussen de bezetmelder en de geisoleerde railstaaf. Elke kabel kan, eigen aan de 8 polige kabel met RJ45 stekker,  8 bezetmeldpunten verzorgen. Vanwege de bedrijfszekerheid zijn deze kabels kan en klaar gekocht in de gewenste lengte.

Tekening detectie en blokken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detectie-koploper.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detectie-koploper.jpg)


Wat betreft de bedrading onder de baan eerst de Nordlandsbanen. Deze bedrading onder de baan bestaat uit een vieraderige ringleiding. Twee aders voor de baanspanning en twee aders voor schakeldecoders voor de aansturing van seinen en wissels en voor de verlichting. Elke functie heeft een eigen kleurcombinatie van aders. Bijvoorbeeld voor de baanspanning is dit rood en zwart. De ringleiding wordt gevoed vanuit traditionele voedingstrafo's in de bedieningslessenaar en door een schakeltrafo onder 1 van de modules. Vanuit de ringleiding gaan kabeltjes naar de rails, de schakeldecoders voor wissels en seinen en de LED verlichting.

Tekening bediening
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bediening-Nordlandsbanen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bediening-Nordlandsbanen.jpg)

Meråkerbanen. Voor de treinen op de Meråkerbanen is de bediening ingebouwd in de module met de locloods Majavatn. In de vorm van een lade. Dit maakt deze module wel wat zwaarder (4 kg), wat echter opweegt tegen het plaatsen van een tweede losse bedieningslessenaar. Op deze sporen  zal "op zicht" worden gereden. Dit gaat vooralsnog met een Intellibox, die een plekje heeft gekregen in de lade. Nog nagedacht wordt, samen met onze teamleden, over een walk-around. Mogelijk wordt dat een product van Uhlenbrock, zoals de Daisy. Maar een lokmaus van Roco kan ook. Of de al wat oudere lokbos van Fleischmann. Keuze voor volgend jaar. De lade bevat de Intellibox, het bedieningsplateau voor de draaischijf, de knoppen voor de bediening van de wissels (aangedreven met tortoises) en de locdeuren. De trafos daarvoor zitten vast onder de module. Zie foto.

Foto bekabeling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_IMG_0874.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_IMG_0874.jpg)

De kabels aan de bovenste lat zijn voor de Merakerbanen en aan de onderste lat voor de Nordlandsbanen. De schakeldecoder voor de bediening van de wissels en seinen is hier eveneens gemonteerd. De trafos zijn zogeheten schakeltrafo's. Voor mijn toepassingen hier, zo is mij geadviseerd, is dat een prima oplossing. In onze hobby worden traditioneel de veel zwaardere voedingstrafo's gebruikt. De baanspanning komt voor dit deel van de baan vanuit een voedingstrafo, die gekoppeld is aan de Intellibox. Niet te zien op de foto. Schakeltrafo's zijn stukken voordeliger dan de traditionale voedingstrafo's. Op internet staan voor- en nadelen van beide typen trafos. Zoals duitstalig op: https://www.neumueller.com/de/knowledge/stromversorgung/unterschiedschaltnetzteiltrafonetzteil
 
Foto brug Dalselv uit een ongewoon standpunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0800_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0800_8.jpg)

Qua bekabeling onder de baan is dit de meest uitgebreide module. Zodra de werkzaamheden aan de lade zijn afgerond, zal het gedeelte met de Merakerbanen (3 modules) nog een keer worden getest. Daarna volgt de fiddle-yard. Dan pas gaat de landschapsbouw verder en zullen foto's daarvan volgen. Dat kan wel een paar maanden duren.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 24 november 2020, 22:02:14
De bedieningslade voor de treinen op het gedeelte Merakerbanen is gecompleteerd met Intellibox en draaischijfbediening.

foto inschuifbare lade met o.a. bedieningskastje voor draaischijf en schakelaars voor de tortoises
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_IMG_0879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_IMG_0879.jpg)

Daardoor kon de draaischijf  geprogrammeerd worden. Deze draaischijf wordt nog omgebouwd naar het originele voorbeeld van Majavatn.
 
foto origineel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_majavatn-draaischijf-eigen-foto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_majavatn-draaischijf-eigen-foto.jpg)

foto NOHAB Di3  op brug in een kaal en onaangekleed landschap ook nog zonder de locloods
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_IMG_0880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_IMG_0880.jpg)

De draaischijf in model is van Heljan. Al vele jaren geleden gekocht. De printplaatjes zijn kennelijk gemaakt door Lenz. De draaischijfbrug kan rondom op 60 plekken stoppen. Die zijn allemaal afzonderlijk vast te leggen (te programmeren zoals dat heet) met het bedieningskastje. De eerste stap van de programmering is het opzoeken van het nulpunt, waarvoor er in de draaischijf een lichtsluisje zit. Na een paar keer drukken op de knoppen van het bedieningskastje gaat de draaischijf draaien totdat het nulpunt is gevonden. Daarna kan elk railaansluitpunt worden vastgelegd, weer met drukken op de knoppen. Eigenlijk dus op elke willekeurige plek. Dit in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld Fleischmann. De spanning op de rails van de draaischijfbrug wordt, bij het bereiken van een bepaalde lijn,  automatisch omgepoold. Een proef heeft geleerd dat de geprogrammeerde railaansluitpunten niet verloren gaan als de brug eruitgehaald wordt. Dat is overigens een kwestie van omhoogtillen. Wel weer op dezelfde plek terugzetten uiteraard!!. En, zoals bij elke draaischijf goed stofvrij houden, zodat er geen korreltjes in de tandwielen e.d. terecht komen. Voor het transport moet ik nog wel iets bedenken dat de brug goed vast blijft liggen. De brug is verzwaard met metalen platen.  Op het you tube filmpje is te zien dat deze mooi stabiel en ook langzaam draait. De lok neemt de overgang van brug naar aansluitende rail soepel.

https://youtu.be/e5Kvhv18jFA
Hans Peters

Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Niekleair op 25 november 2020, 04:45:01
Dit ziet er al indrukwekkend uit.

Waarom maken ze eigenlijk de draaischijven dicht, om sneeuwophoping in de kuil te voorkomen?
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Petertrein81 op 25 november 2020, 08:34:04
Ik weet dat de huidige NSB dieselloks (Di-4) worden gedraaid op de Nordlandsbanen, om de cabine het verst van de (luidruchtige) dieselmotor te kunnen gebruiken.
Ik wist echter niet dat men dit bij de Di-3 ook al deed, ik vermoed om dezelfde reden of is er bij de Di-3 een andere reden voor?

Verder mooie baan, landschap ziet er heel realistisch Noors uit.

MvG Peter,
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Lars Smelter op 25 november 2020, 11:30:48
Prachtig, heel herkenbaar als Noord-Noorwegen.
Hopelijk kunnen we de baan een keer op een beurs echt gaan bekijken.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Ronald Halma op 25 november 2020, 13:08:21
Oh, daar twijfel ik bij Hans geen moment aan. Corona gaat voorbij en we zullen zeker weer mooie shows gaan krijgen :)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 25 november 2020, 17:28:23
Wat ik weet en heb gehoord over de Di3. De NOHAB's van de NSB wijken op een aantal punten af van die van andere maatschappijen. Zoals 1 deur per kabine tegen winterkou ( of dat bij aflevering ook al bij alle locs was weet ik niet) , max ongeveer 100 km/uur en roosters voor ruiten tegen ijspegels (nog niet direct bij aflevering maar iets later heb ik begrepen) en een eenzijdige geluidsisolatie voor de kabine. Daarom werden deze locs ook gedraaid waar dat kon. 

De nummers 602, 622, 623, 641, 642 en 642 verschillen iets tov de overigen van de NSB. De 602 omdat dat een demonstratieloc was en de overigen omdat die oorspronkelijk door de Finse spoorwegen waren besteld.  De Di3 en Di4 heb ik samen voor 1 trein gezien op een foto. Het is wel oppassen bij aanschaf van een model van Di3 van de NSB. Uitvoering en kleur willen nog wel eens niet bij elkaar horen.

Wat ik een goede site vindt met meer info:   Railway site by Svein Sando.
https://www.sando.co/index.php?aut=&vis=252&nid=2&engelsk=1


Wat betreft Majavatn, waar de draaischijf van de foto ligt. In een  Noorse krant dat de locloods van Majavatn wordt afgebroken vanaf juni 2020. Helaas nog niet kunnen bekijken dit jaar.

Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 26 november 2020, 21:36:26
Over de vraag waarom de put van draaischijf van Majavatn dicht is gemaakt met planken.
Vanwege de sneeuw lijkt mij inderdaad ook. Het voorkomt dat de put sneeuwvrij gemaakt moet worden.
En dat er iemand in de put zakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_majavatn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_majavatn.jpg)

In Noord Noorwegen valt 's-winters vrij veel sneeuw.
Majavatn ligt op ongeveer 20 meter boven zeeniveau en op 50 km uit de kust.
Op deze hoogte valt de hoeveelheid sneeuw, naar Noors begrippen, meestal wel mee.
Ik heb weinig gelezen over uitval van treinen door sneeuwval.
Op de spoorlijn van Oslo naar Bergen valt de trein nog al eens uit door hevige sneeuwval. Zie
https://digitaltmuseum.no/021017935641/nattoget-fra-bergen-til-oslo-tog-606-fastkjort-i-snoen-ved-oksebotn-km

Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Ronald Halma op 26 november 2020, 23:21:08
Een mooi project, Hans. Ik volg met grote interesse :)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Lolke Bijlsma op 27 november 2020, 05:22:10
Hans,

Ik lees dit draadje met heel veel interesse. De loods in Majavatn was tot het einde van de jaren tachtig het domein van een Bm86 motorwagen die de dagelijkse rit naar Mo I Rana reed.
Kijk eens naar https://youtu.be/AS6tHcRQs4g en dan komt de loods in de eerste minuten mooi in beeld.

Hier nog een leuk plaatje: https://digitaltmuseum.no/011013117163/lokomotivstallen-pa-majavatn-med-motorvogn-type-86

Groeten,
Lolke
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Lolke Bijlsma op 27 november 2020, 05:52:17
De nummers 602, 622, 623, 641, 642 en 642 verschillen iets tov de overigen van de NSB. De 602 omdat dat een demonstratieloc was en de overigen omdat die oorspronkelijk door de Finse spoorwegen waren besteld.  De Di3 en Di4 heb ik samen voor 1 trein gezien op een foto. Het is wel oppassen bij aanschaf van een model van Di3 van de NSB. Uitvoering en kleur willen nog wel eens niet bij elkaar horen.

Een Di3 en Di4 samen voor een trein kwam heel vaak voor. De dagelijks nachttreinen werden tot de buitendienst stelling van de Di3-en op die manier gereden.

(https://live.staticflickr.com/2859/33501075485_c38d69f265_z.jpg) (https://flic.kr/p/T3nLzK)
NSB Di4.654, Di3.604 (https://flic.kr/p/T3nLzK)
Hier zie je de nachttrein van Bodø naar Trondheim in Fauske op 6 juli 1995.

Over de Di3-en gesproken. Daar zijn hele boeken over geschreven maar hier even een korte beschrijving en een idee van tijdperk indeling.
Het begon allemaal met de NOHAB 2246, die als vijfde loc na de eerste vier DSB My-en werd gebouwd en als demonstrator door Scandinavië heeft gereden. Na afloop werd die door de NSB gekocht en kwam als Di3.602 in dienst. De serie loc's, Di3.603 etc, werden op basis van deze demonstrator gebouwd maar werden 30 cm korter gemaakt (om op de kleine draaischijven te passen).
Na de Di3.618 werd door NOHAB een loc voor Finland gebouwd, zou de KDs1 worden. Maar verder dan demonstratieritten is het nooit gekomen. Maar NOHAB was al een serie van loc's voor Finland aan het bouwen.  De demonstrator (NOHAB 2402) en de 4 serie loc's werden in de normale lengte gebouwd, dus 30cm langer dan de Noorse loc's. De NSB heeft deze serie overgenomen. De demonstrator en de eerste 2 waren al klaar en zijn de Di3.643 en de Di3.641, 642 geworden. Deze loc's zijn de aparte Di3b serie, ook omdat ze een A1A-A1A indeling hebben (net als de DSB MY). De laatste twee konden nog gewoon als Co'Co' locs gebouwd worden en werden de Di3.622 en Di3.623.
Uit eindelijk zijn er 35 loc's gekomen; 602-633 en 641-643.

De eerste loc's kwamen in de groene kleur om de baan en Roco maakt een mooi model van de Di3.641 en Di3.643 in deze kleuren. In de jaren zestig werden de loc's roodbruin met de bekende gele streep. Eind jaren zestig werd de rechter cabinedeur weggehaald om de tocht in de cabine te verminderen. De 602, 622, 623 en 641-643 hadden oorspronkelijk ook een deur in de neus, net als de DSB MY. De Noorse Di3a loc's hebben deze nooit gehad. Deze neusdeur is later ook verdwenen.

In 1981 kwam er een nieuwe kleurenvariant, mellom design (tussen kleur). Dit is een iets rodere kleur zonder de gele band maar nog wel met het oude logo. En dan in 1983 verscheen met de Di3.615 de eerste rode loc (met gele ploeg) op de baan. De meeste loc's hebben in de loop van de jaren tachtig deze rode kleur gekregen. De 612 ging in de oude kleur buiten dienst (voor een cabine brand) en de 610 is ook altijd bruin gebleven.
De laatste grote verandering was de isolatie van de cabine van een aantal loc's en het plaatsen van panserglas in de cabineramen. Dit vond rond 1990 plaats.

Qua modellen is het NMJ topline model het enige model dat de juiste lengte heeft voor de Di3a (Noorse versie). De Roco en Heljan modellen zijn de lange variant.

Een quasi indeling:
- Jaren vijftig en begin zestig: Groene locs met nog de vier cabinedeuren (Roco model)
- Tweede helft jaren zestig: Bruine locs met vier cabinedeuren (Roco model)
- Eind jaren zestig en tot midden jaren tachtig: Bruine locs met 2 cabinedeuren (NMJ, Heljan)
- Jaren tachtig: Mellom design (NMJ, Heljan)
- Midden jaren tachtig: Nieuwe rode kleuren met gele ploegen (NMJ, Heljan)
- Vanaf 1990 geisoleerde cabine 1 voor een aantal modellen (NMJ, Heljan).

Op de foto drie variante van de Di3.643, uit drie verschillende tijdperken:
(https://live.staticflickr.com/2764/4306106352_f7a5cd2d09_z.jpg) (https://flic.kr/p/7yvVoY)
3 x Di3.643 (https://flic.kr/p/7yvVoY)

De Di4 kwam in 1980 op de baan en is dus te combineren met bruine en rode loc's. Niet alle Di3-en hadden een electrische verwarmingsinstallatie en dus reden sommige alleen in de goederen diensten.

Over het draaien van de locs. De Di3 werd alleen vanuit cabine 1 gereden om daar het geluidsniveau lager was dan in cabine 2.  De Di4 wordt in principe alleen vanuit cabine 2 gereden en dat is voornamelijk om de hete uitlaatgassen niet in de luchtinlaat van de koeling te laten komen.

Hopelijk helpt deze achtergrond informatie.

Groeten,
Lolke
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: MOVisser op 27 november 2020, 11:30:57
Een plaatsje beschikbaar voor een stavkirke??
uit Grip.

Ronald Visser
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: bollen neus op 27 november 2020, 12:31:49
Wij lezen en volgen hier nog steeds in alle stilte. (y)
Eric.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 27 november 2020, 16:27:20
Een plaatsje beschikbaar voor een stavkirke??uit Grip.

Hallo Ronald. Voor de Stavkirke uit Grip is geen plek gereserveerd op de baan. Staafkerken komen namelijk niet voor in Noord- Noorwegen ten noorden van Trondheim.
Zuidelijk van Trondheim staat die van Grip aan de kust nog het dichtste bij. Gevolgd door die van Haltdalen meer richting Zweden, die overigens nog niet zo heel lang geleden nieuw gebouwd is op initiatief van de historische vereniging ter plekke. Bij ons in de kast staat een miniatuur in houtsnijwerk. Een souvenir eind jaren 60- begin jaren 70. Nu zijn ze gegoten en made in China.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_staafkerk-in-hout.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_staafkerk-in-hout.jpg)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 27 november 2020, 16:34:23
Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Het blijkt dat er nog meer liefhebbers zijn van de Noorse spoorwegen.
In ons team is dat naast mij Tonny.
We hopen dat we straks weer een leuke Noorse baan kunnen laten zien met verhalen en
met treinen, die daadwerkelijk in het hoge noorden op de Nordlandsbanen en Meråkerbanen hebben gereden of nog rijden.
En waarbij we een gezellig praatje aan de baan kunnen maken, al dan niet met een kopje koffie voor de liefhebbers.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 27 november 2020, 16:49:32
Hallo Lolke. Al langere tijd geleden heb ik jouw passie voor de Noorse spoorwegen ontdekt op internet.
Bedankt voor de uiteenzetting met achtergrondinformatie over de NOHAB Di3. Komt zeer van pas.

Tonny en ik hebben een poging gedaan om een tijdperk-indeling te maken specifiek voor de Nordlandsbanen.
Met het idee om smorgens met treinen uit een bepaald tijdperk te rijden en smiddag uit een ander.

De tijdvakken:
I.     tot 1930 (hiervan hebben we geen rollend materieel)
II.   1930 tot 1962 met stoomloks, motorwagens, treinstellen, houten rijtuigen en veelal nog  2 assige goederenwagons.
III.  1962 tot 1982 met gammeldesgin personenwagons. NSB-logo in letters. Roodbruine motorwagens en treinstellen.
       Meest bruine goederenwagons. Mellomdesign in overgangsfase van gammel- naar nydesign, periode rond 1982.
IV.   1982 tot 2005 met nydesign personenwagons en goederenwagons NSB roodbruin met nieuw logo. Komst Cargonet. NOHAB nog in dienst tot 2000.
V.    2005 tot 2020 met syste design personenwagons en particuliere loc's voor goederentreinen.


Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: MOVisser op 27 november 2020, 16:59:15
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 30 november 2020, 22:50:42
De aanleg van de Nordlandsbanen ging in etappes. Tot station Sunnan in 1905, station Grong in 1929 en station Mosjøen in 1940. Het eindpunt van de Nordlandsbanen lag in de na-oorlogse periode van 1947 tot 1951 bij station Lønsdal na het Saltfjellet. Daarna tot 1955 bij station Røkland. Vervolgens tot 1957 was station Saltdalen het eindpunt en van 1958 - 1962 was dat station Fauske. Op 7 juni 1962 kwam de eerste trein vanuit Trondheim aan bij het huidige eindpunt Bodø. Met een trein met een lange sleep aan personenrijtuigen getrokken door de Di3 623 NOHAB diesellocomotief. Daarvan bestaat een zwart wit filmpje.
https://www.nrk.no/video/nordlandsbanen-til-bodo-aapnes-1962_68984

De NOHAB's hebben daarna nog jarenlang, tot 2000, op de Nordlandsbanen gereden. In model zal deze loc daarom zeker niet ontbreken. Niet alle treinen die na de oorlog op de Nordlandsbanen hebben gereden zijn als model beschikbaar. Wat we kunnen laten zien, is een groot deel daarvan:
rangeerlocomotieven, type Skd en Di5
treinstellen type Bm86
stoomlocomotieven type 24b, 30b Thune 1914, type 61a ex BR 57, type 63a ex BR 52, type 49c NMI 1941
diesellocomotieven voor personentreinen Di3 NOHAB, Di4, Di6
diesellocomotieven voor goederentreinen, Di3 NOHAB, Di7, Di8, Di9 Cargonet, Cargonet Class66, CD312 Cargonet, Mz Baneservice, CD312 Railcare, NS6400 Grenlandrail, My (Nohab) T Three
personenrijtuigen typen 2, 3, 5 en 7 en houten rijtuigen
goederenwagons met auto’s, met containers, met hout.
stalen goederenwagons 2assig en op draaistellen
houten goederenwagons typen 1, 2 ,3 ,4 ,5, Gs en Gbs

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trofors.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trofors.jpg)
Dag/nachttrein in 2009 in Trofors met gammeldesign en nydesign persoenwagons

Voor de Nordlandsbanen hebben we een eigen tijdperkindeling gemaakt. Leidraad voor de indeling vormt de kleurstelling van de personenwagons en die van de Di3 Nohab's in de betreffende jaren op basis van de reactie van Lolke Bijlsma over de Di3. Op de baan zullen we straks met treinen uit de periode II/III (1945-1982) en IV/V (1982-nu) rijden. Dit is geen strakke indeling, omdat de personenwagons vaak pas werden overgeschilderd bij revisie en/of groot onderhoud. Personenwagons in verschillende kleurstellingen reden daardoor vaak in 1 trein op de Nordlandsbanen.
Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: hansberekvam op 07 december 2020, 21:10:32
Vandaag het laatste bericht van dit jaar 2020 over het transport van de modelspoorbaan
Het 6 meter lange landschappelijk uitgewerkte gedeelte past in slechts 4 (nieuwe) modulekisten. Verder worden de bestaande kisten van de modelspoorbaan Flåmsbana Berekvam gebruikt. Evenzo het 7-sporige opstelstation. Het transport omvat in totaal circa 10 m3, verdeeld over:
4 modulekisten: 85 x 125 cm, hoog 60 en 70 cm (rechthoekige vorm)
1 zijplatenkisten: 85 x 125 cm, hoog 35 cm (rechthoekige vorm)
1 kist met fiddle yard, bochtmodules en overige opstelmodules: 85 x 125 cm, hoog 70 cm (rechthoekige vorm)
1 kist met onderstel opstelmodules: 70 x 125 cm, hoog 50 cm (rechthoekige vorm)
1 friezenkist met verlichting: 30 x 122 cm, hoog 70 cm (lang en smal)
1 uitleggerkist: 35 x 122 cm, hoog 70 cm (lang en smal)
1 onderstelkist: 100 x 122 cm, hoog 30 cm (vorm als envelop)
1 set opstelmodules met 7 sporen en bedieningslessenaar: 45 x 125 cm, hoog 60 cm
meerdere euronormkratten met toebehoren en voor onderhoud baan: 40 x 60cm, hoog variabel
speciale kisten met rollend materieel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/goede-reis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/goede-reis.jpg)

Ik wens iedere lezer een  fijne kerst en 
een goede reis in het nieuwe jaar 2021 vol met treinenactiviteiten, met gezondheid en geluk.

Titel: Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
Bericht door: Alewijn op 07 december 2020, 21:54:54
Met zo'n volumineuze baan (10m3) mag je wel een rijtuig reserveren :)

Of bedoel je dat die klaarstaat voor de reis naar het onbekende land van 2021?
Dan vraag ik me wel af wat de bedoeling is van die twee zakken op het perron...

Hoe dan ook, bedankt voor je wensen, en ook voor jou een goede reis!