Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 16:46:18
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door Sander Fondse
Vandaag om 16:38:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:35:51
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:33:23
Brawa 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:55
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking  (gelezen 39090 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #345 Gepost op: 09 mei 2021, 07:45:53 »
Moeten deze nieuwe koppelbomen ook helpen voor de oude rijtuigen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3794
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #346 Gepost op: 09 mei 2021, 09:20:56 »
Even voor alle duidelijkheid: die koppelbomen zijn voor de versie van 2020 en dus niet voor de eerdere uitgave en niet voor de DE versie van 2021?
Groet, Frank

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19780
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #347 Gepost op: 09 mei 2021, 09:21:41 »
Volgens mij goed begrepen.

Bij de oudere uitgaven was het probleem anders. Toen hadden de koppelbomen last van te veel speling in de lengterichting. Dat lag niet eens zozeer aan de koppelbomen, maar aan de geleiding in de bodem van de bak. Bij de uitgave 2020 hebben de koppelbomen te veel speling in verticale richting, omdat het plaatje van de boom te dun is. Maak koppelbomen met een dikker plaatje en het werkt prima. Opgelost! Maar dus niet voor de oudere uitgaven.

Bij de klompenrijtuigen is die nieuwe koppelboom al geplaatst begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2021, 11:21:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

edwin1974

  • Online Online
  • Berichten: 1789
  • Allegra" treinstel
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #348 Gepost op: 09 mei 2021, 09:26:12 »
top Chris

goed om te horen dat men er mee bezig bij Artitec (y).

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #349 Gepost op: 09 mei 2021, 11:16:11 »
Precies, want het probleem was toen anders. Toen hadden de koppelbomen last van te veel speling in de lengterichting.
En veel waren toen zo krom dat ze bijna over de bielsen sleepten, de mijne tenminste.

Stephan

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #350 Gepost op: 09 mei 2021, 12:33:05 »
Das goed nieuws! Top van Artitec dat er nu al een oplossing beschikbaar is. (y)

Groeten Sven

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #351 Gepost op: 09 mei 2021, 21:31:09 »
Even voor alle duidelijkheid: die koppelbomen zijn voor de versie van 2020 en dus niet voor de eerdere uitgave en niet voor de DE versie van 2021?

Ik zou ook graag willen weten of de DE versie al standaard de nieuwe koppelboom heeft.

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #352 Gepost op: 09 mei 2021, 22:06:33 »
ja dus  ;)

tevens kan ik melden dat de nieuwe koppelbomen in de 2020 lichting rijtuigen de oplossing is! ik heb er daar ook een 5 tal van en deze zijn inmiddels allemaal voorzien van deze nieuwe koppelbomen en dat is de oplossing. Ik begreep dat de dealers inderdaad een mailing krijgen hoe deze koppelbomen bij de klant te krijgen dus ze zijn er volop mee bezig!

Wel is het verstandig bij de inbouw op te letten; soms steken de pinnetjes van de stoeltjes net te ver uit en dat zorgt er dan weer voor dat je koppelbomen blijven haken.
je komt daar pas achter als dat ding weer helemaal in elkaar zit dus verstandig is om dit meteen aan te pakken. Artitec is hier van op de hoogte.



het gaat dus om de rode pennetjes. die steken SOMS te ver uit waardoor de koppelbomen blijven hangen. beste is deze met een fijn mesjes (ik gebruik een scalpel) even glad te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2021, 22:18:48 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst en foto »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #353 Gepost op: 10 mei 2021, 08:20:09 »
Volgens mij goed begrepen.

Bij de oudere uitgaven was het probleem anders. Toen hadden de koppelbomen last van te veel speling in de lengterichting. Dat lag niet eens zozeer aan de koppelbomen, maar aan de geleiding in de bodem van de bak. Bij de uitgave 2020 hebben de koppelbomen te veel speling in verticale richting, omdat het plaatje van de boom te dun is. Maak koppelbomen met een dikker plaatje en het werkt prima. Opgelost! Maar dus niet voor de oudere uitgaven.

Bij de klompenrijtuigen is die nieuwe koppelboom al geplaatst begrijp ik.

Maar een stukje terug heeft Ben verwezen naar een oplossing voor de oude rijtuigen die gericht is op het dikker maken. Omdat die ook doorhingen. Dat van die lengterichting wist ik, maar mijn eindvraag is dus:

Past de nieuwe koppelboom op de oude versie en is daarmee zowel de doorhang als het lengte probleem opgelost?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19780
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #354 Gepost op: 10 mei 2021, 08:34:05 »
Volgens mij heeft nog niemand dat geprobeerd, maar het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Het probleem was immers niet de koppelboom.
Er zijn toen wel nieuwe, wat langere koppelbomen nageleverd en later ook standaard geplaatst. Daarmee werd het probleem van aankoppelen opgelost, maar ontstond weer een wat grote koppelafstand. Logisch, want het probleem was niet de koppelboom, maar de geleiding in de bak. Een betere oplossing was wat kunststof in de bak aanbrengen, zodat de koppelboom niet meer in de lengterichting kon bewegen. Dan was de oude, kortere koppelboom prima bruikbaar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6963.msg261093#msg261093

Overigens denk ik dat Ben niet begreep dat je naar de oude versies van een jaar of 13 geleden vroeg. Het fotootje dat hij plaatst gaat over het oplossen van het probleem met de productie 2020.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2021, 09:00:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #355 Gepost op: 10 mei 2021, 09:15:28 »
Aha! Dat zou het verklaren. Ik ga eens op zoek naar de oplossing voor lengtespeling.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19780
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #356 Gepost op: 10 mei 2021, 09:36:52 »
Ik zou eerst eens proberen of je wel een probleem ervaart Martijn.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #357 Gepost op: 10 mei 2021, 09:50:58 »
Dat is ook wel weer zo
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #358 Gepost op: 10 mei 2021, 11:07:07 »
Ik ben ook uitgebreid bezig geweest met de oorspronkelijke versies van de Artitec plan e, waaronder de lengte van de koppelbomen.

Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95147.msg3222157478#msg3222157478

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking
« Reactie #359 Gepost op: 10 mei 2021, 13:40:41 »
Past de nieuwe koppelboom op de oude versie en is daarmee zowel de doorhang als het lengte probleem opgelost?

Als je doorhang veroorzaakt wordt door een kromme koppelboom 1 en 2 misschien wel, de oude hingen niet door vanwege te veel speling in de hoogterichting ze hadden alleen te veel speling in de lengterichting maar dat is hiervoor, met de oplossing al aangekaart.
Soms zat ook de bak er niet goed opgeklikt waardoor de koppelingen te los hingen.

Stephan.