Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Module “Wijhe” door Frans van Meerwijk
Vandaag om 20:33:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 20:32:34
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 20:30:15
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 18:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 18:38:53
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
  

Auteur Topic: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd  (gelezen 2696 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2020, 08:10:17 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2020, 08:24:16 »
Brand is een groot woord. Die aliexpress locjes hebben vaker dat als er iets tegen de isolator komt, al is het een tak dat deze kortsluiting maken tussen stroomvoerende delen en het dak.
Er slaat dan een gat in het dak en dat geeft rook in de machine kamer. De trafo van het lokje wordt niet meer gekoeld met olie dus echt brand in deze locjes is nihil. De 193 loccen zijn standaard voorzien van een brandblus instalatie in de machinekamer.
Gr. Silvester

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2020, 09:33:10 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.
Met vriendelijke groeten, altijd.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
    • Windhoven
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2020, 10:16:33 »
Iets meer informatie Brabants Dagblad video en achter een betaalmuur.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2020, 10:19:47 door NL-modelspoor »
Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2020, 11:30:55 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D
Deze "Het voertuig wordt met een hulplocomotief van het spoor gehaald." vindt ik ook wel hilarisch  ;D
Gr.
Eric

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2020, 11:35:31 »
Zekers!  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2020, 11:51:01 »
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html

Aan stemming makerij hebben we niks

Mvg Johan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
    • Filmpjes op YouTube
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2020, 12:06:40 »
De ontbrandingstemperatuur van het materiaal waarvan de goederenwagens zijn gemaakt is vrij hoog, dus de kans dat de wagons zelf vlamvatten is nogal klein.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #9 Gepost op: 27 September 2020, 12:13:29 »
Beste plek om die lok stil te zetten.

Direct naast de kazerne.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #10 Gepost op: 27 September 2020, 14:25:48 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.

En heul veul. Meer als 2 kuub. Zit een sticker van in de cabine.
Met groet,

Ger.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2020, 15:12:30 »
Zoals ik de foto bekijk en de uitleg lees , dan denk ik het volgende .
De machinist hoort een vreemd geliud met rook ontwikkeling tot gevolg . Hij laat de panto zakken en brengt de trein tot stilstond en constateerd brand in de machine kamer . Meld dit aan de VL / die de de csp en cmk inlicht .  De csp schakeld de bovenleiding over geruime afstand spanningsloos . De Cmk waarschuwt de brandweer en prorail ongevallen bestrijding . Als de brandweer ter plaatse komt wordt er via de brandweer alarm centrale om afschakeling van de bovenleiding gevraagd . Na melding dat de bovenleiding afgeschakeld is plaats de brandweer de op het voertuig aanwezige spanningstester en plaatst deze volgens de instructie tussen de bovenleidings uithouder en de beide spoorstaven . Er is nu een ZICHTBARE AARDING aangebracht . en de brandweer kan zijn werk veilig doen . Deze aarding wordt later door onderhoudspersoneel van INFRA - Energie voorziening vervangen . Nadat de gestrande trein weggerangeerd is en het spoor wordt vrijgegeven gaat de monteur EV samen met de Centrale schakelpost overleggen welke delen der bovenleiding , onder spanning gebracht kunnen worden .
Op de foto's zie je dat er delen van de weg afgezet zijn , en dat er brandweer en calamiteiten bestrijding aan wezig is , als ook politie . De constructie der ketelwagens zijn van dien aard dat ze veel krachten /warmte van buitenaf kunnen weerstaan . Ook zag ik 2 brandweer personen een document bestuderen . Dit kon wel het treinrapport geweest zijn , met daarin de gegevens / codering van de inhoud der ketelwagens .
Conclusie is dat het vervoer gevaarlijke stoffen in europa goed geregeld is . 

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1675
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #12 Gepost op: 27 September 2020, 18:25:01 »
Bij Deurne werd via een bekend “kanaal” door een spotter al brandlucht gemeld. Volgende keer maar meteen 112 bellen...