BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rob Hagg op 27 september 2020, 07:55:59

Titel: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Rob Hagg op 27 september 2020, 07:55:59
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: VAM65 op 27 september 2020, 08:10:17
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Mcn1986 op 27 september 2020, 08:24:16
Brand is een groot woord. Die aliexpress locjes hebben vaker dat als er iets tegen de isolator komt, al is het een tak dat deze kortsluiting maken tussen stroomvoerende delen en het dak.
Er slaat dan een gat in het dak en dat geeft rook in de machine kamer. De trafo van het lokje wordt niet meer gekoeld met olie dus echt brand in deze locjes is nihil. De 193 loccen zijn standaard voorzien van een brandblus instalatie in de machinekamer.
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Duvel op 27 september 2020, 09:33:10
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: NL-modelspoor op 27 september 2020, 10:16:33
Iets meer informatie Brabants Dagblad video (https://www.bd.nl/video/prorail-onderzoekt-brand-bij-goederentrein-met-benzeen~p170905) en achter een betaalmuur (https://www.bd.nl/oisterwijk/prorail-onderzoekt-brand-bij-goederentrein-met-benzeen-we-snappen-dat-de-mensen-in-oisterwijk-geschrokken-zijn~af36c372/).
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Remunj op 27 september 2020, 11:30:55
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D
Deze "Het voertuig wordt met een hulplocomotief van het spoor gehaald." vindt ik ook wel hilarisch  ;D
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: VAM65 op 27 september 2020, 11:35:31
Zekers!  ;D
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Blausee-Mitholz op 27 september 2020, 11:51:01
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html

Aan stemming makerij hebben we niks

Mvg Johan
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Arjan6511 op 27 september 2020, 12:06:40
De ontbrandingstemperatuur van het materiaal waarvan de goederenwagens zijn gemaakt is vrij hoog, dus de kans dat de wagons zelf vlamvatten is nogal klein.

Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Marcel112 op 27 september 2020, 12:13:29
Beste plek om die lok stil te zetten.

Direct naast de kazerne.  ;D
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Gerke op 27 september 2020, 14:25:48
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.

En heul veul. Meer als 2 kuub. Zit een sticker van in de cabine.
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: j.ossebaar op 27 september 2020, 15:12:30
Zoals ik de foto bekijk en de uitleg lees , dan denk ik het volgende .
De machinist hoort een vreemd geliud met rook ontwikkeling tot gevolg . Hij laat de panto zakken en brengt de trein tot stilstond en constateerd brand in de machine kamer . Meld dit aan de VL / die de de csp en cmk inlicht .  De csp schakeld de bovenleiding over geruime afstand spanningsloos . De Cmk waarschuwt de brandweer en prorail ongevallen bestrijding . Als de brandweer ter plaatse komt wordt er via de brandweer alarm centrale om afschakeling van de bovenleiding gevraagd . Na melding dat de bovenleiding afgeschakeld is plaats de brandweer de op het voertuig aanwezige spanningstester en plaatst deze volgens de instructie tussen de bovenleidings uithouder en de beide spoorstaven . Er is nu een ZICHTBARE AARDING aangebracht . en de brandweer kan zijn werk veilig doen . Deze aarding wordt later door onderhoudspersoneel van INFRA - Energie voorziening vervangen . Nadat de gestrande trein weggerangeerd is en het spoor wordt vrijgegeven gaat de monteur EV samen met de Centrale schakelpost overleggen welke delen der bovenleiding , onder spanning gebracht kunnen worden .
Op de foto's zie je dat er delen van de weg afgezet zijn , en dat er brandweer en calamiteiten bestrijding aan wezig is , als ook politie . De constructie der ketelwagens zijn van dien aard dat ze veel krachten /warmte van buitenaf kunnen weerstaan . Ook zag ik 2 brandweer personen een document bestuderen . Dit kon wel het treinrapport geweest zijn , met daarin de gegevens / codering van de inhoud der ketelwagens .
Conclusie is dat het vervoer gevaarlijke stoffen in europa goed geregeld is . 
Titel: Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
Bericht door: Luc2000 op 27 september 2020, 18:25:01
Bij Deurne werd via een bekend “kanaal” door een spotter al brandlucht gemeld. Volgende keer maar meteen 112 bellen...