Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 20:50:58
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 19:46:54
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
  

Auteur Topic: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd  (gelezen 2692 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4702
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2020, 08:10:17 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2020, 08:24:16 »
Brand is een groot woord. Die aliexpress locjes hebben vaker dat als er iets tegen de isolator komt, al is het een tak dat deze kortsluiting maken tussen stroomvoerende delen en het dak.
Er slaat dan een gat in het dak en dat geeft rook in de machine kamer. De trafo van het lokje wordt niet meer gekoeld met olie dus echt brand in deze locjes is nihil. De 193 loccen zijn standaard voorzien van een brandblus instalatie in de machinekamer.
Gr. Silvester

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2020, 09:33:10 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.
Met vriendelijke groeten, altijd.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1136
    • Windhoven
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2020, 10:16:33 »
Iets meer informatie Brabants Dagblad video en achter een betaalmuur.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2020, 10:19:47 door NL-modelspoor »
Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2020, 11:30:55 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D
Deze "Het voertuig wordt met een hulplocomotief van het spoor gehaald." vindt ik ook wel hilarisch  ;D
Gr.
Eric

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4702
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2020, 11:35:31 »
Zekers!  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2020, 11:51:01 »
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html

Aan stemming makerij hebben we niks

Mvg Johan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2020, 12:06:40 »
De ontbrandingstemperatuur van het materiaal waarvan de goederenwagens zijn gemaakt is vrij hoog, dus de kans dat de wagons zelf vlamvatten is nogal klein.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #9 Gepost op: 27 September 2020, 12:13:29 »
Beste plek om die lok stil te zetten.

Direct naast de kazerne.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #10 Gepost op: 27 September 2020, 14:25:48 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.

En heul veul. Meer als 2 kuub. Zit een sticker van in de cabine.
Met groet,

Ger.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2020, 15:12:30 »
Zoals ik de foto bekijk en de uitleg lees , dan denk ik het volgende .
De machinist hoort een vreemd geliud met rook ontwikkeling tot gevolg . Hij laat de panto zakken en brengt de trein tot stilstond en constateerd brand in de machine kamer . Meld dit aan de VL / die de de csp en cmk inlicht .  De csp schakeld de bovenleiding over geruime afstand spanningsloos . De Cmk waarschuwt de brandweer en prorail ongevallen bestrijding . Als de brandweer ter plaatse komt wordt er via de brandweer alarm centrale om afschakeling van de bovenleiding gevraagd . Na melding dat de bovenleiding afgeschakeld is plaats de brandweer de op het voertuig aanwezige spanningstester en plaatst deze volgens de instructie tussen de bovenleidings uithouder en de beide spoorstaven . Er is nu een ZICHTBARE AARDING aangebracht . en de brandweer kan zijn werk veilig doen . Deze aarding wordt later door onderhoudspersoneel van INFRA - Energie voorziening vervangen . Nadat de gestrande trein weggerangeerd is en het spoor wordt vrijgegeven gaat de monteur EV samen met de Centrale schakelpost overleggen welke delen der bovenleiding , onder spanning gebracht kunnen worden .
Op de foto's zie je dat er delen van de weg afgezet zijn , en dat er brandweer en calamiteiten bestrijding aan wezig is , als ook politie . De constructie der ketelwagens zijn van dien aard dat ze veel krachten /warmte van buitenaf kunnen weerstaan . Ook zag ik 2 brandweer personen een document bestuderen . Dit kon wel het treinrapport geweest zijn , met daarin de gegevens / codering van de inhoud der ketelwagens .
Conclusie is dat het vervoer gevaarlijke stoffen in europa goed geregeld is . 

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #12 Gepost op: 27 September 2020, 18:25:01 »
Bij Deurne werd via een bekend “kanaal” door een spotter al brandlucht gemeld. Volgende keer maar meteen 112 bellen...