Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 23:07:40
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 23:05:10
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:03:12
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Carel Ruysink
Vandaag om 23:02:53
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
Vandaag om 22:58:09
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:56:45
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
Vandaag om 22:54:22
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 22:53:54
Krokettenkarren en restauraties LS models door Rondje_HO
Vandaag om 22:53:09
Een nieuw begin in 0 door roadster36
Vandaag om 22:35:04
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door roadster36
Vandaag om 22:33:14
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
Vandaag om 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
Vandaag om 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
Vandaag om 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
Vandaag om 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
Vandaag om 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
Vandaag om 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
Vandaag om 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
Vandaag om 21:01:47
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 20:33:16
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 19:55:01
Hulp met een baanplan gezocht. 350/420 H0 door dave89
Vandaag om 19:47:39
Live workshop vanuit Bentink in Apeldoorn 12.30 uur door Patrick1975
Vandaag om 19:38:44
De Hef in N schaal... door Twanvuurens
Vandaag om 19:37:57
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 18:53:23
  

Auteur Topic: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd  (gelezen 1194 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2020, 08:10:17 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2020, 08:24:16 »
Brand is een groot woord. Die aliexpress locjes hebben vaker dat als er iets tegen de isolator komt, al is het een tak dat deze kortsluiting maken tussen stroomvoerende delen en het dak.
Er slaat dan een gat in het dak en dat geeft rook in de machine kamer. De trafo van het lokje wordt niet meer gekoeld met olie dus echt brand in deze locjes is nihil. De 193 loccen zijn standaard voorzien van een brandblus instalatie in de machinekamer.
Gr. Silvester

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2020, 09:33:10 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.
Met vriendelijke groeten, altijd.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 671
    • Windhoven
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2020, 10:16:33 »
Iets meer informatie Brabants Dagblad video en achter een betaalmuur.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 10:19:47 door NL-modelspoor »
Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6704
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2020, 11:30:55 »
Inderdaad! Ik wist alleen niet dat de machinist de bovenleiding kan uitschakelen.... ;D
Deze "Het voertuig wordt met een hulplocomotief van het spoor gehaald." vindt ik ook wel hilarisch  ;D
Gr.
Eric

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2020, 11:35:31 »
Zekers!  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2020, 11:51:01 »
Gelukkig bleef het bij een klein brandje in de locomotief.
Je moet er toch niet aan denken dat de wagons vlam vatten.
https://nos.nl/artikel/2349909-brand-in-locomotief-goederentrein-bij-oisterwijk-treinverkeer-gestremd.html

Aan stemming makerij hebben we niks

Mvg Johan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2862
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2020, 12:06:40 »
De ontbrandingstemperatuur van het materiaal waarvan de goederenwagens zijn gemaakt is vrij hoog, dus de kans dat de wagons zelf vlamvatten is nogal klein.

Groeten, Arjan

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1289
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2020, 12:13:29 »
Beste plek om die lok stil te zetten.

Direct naast de kazerne.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1915
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2020, 14:25:48 »
Volgens mij zit er gewoon olie in de trafo, alleen in dit geval een biologisch afbreekbare ester. Wat niet wil zeggen dat het niet brandt.

En heul veul. Meer als 2 kuub. Zit een sticker van in de cabine.
Met groet,

Ger.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2020, 15:12:30 »
Zoals ik de foto bekijk en de uitleg lees , dan denk ik het volgende .
De machinist hoort een vreemd geliud met rook ontwikkeling tot gevolg . Hij laat de panto zakken en brengt de trein tot stilstond en constateerd brand in de machine kamer . Meld dit aan de VL / die de de csp en cmk inlicht .  De csp schakeld de bovenleiding over geruime afstand spanningsloos . De Cmk waarschuwt de brandweer en prorail ongevallen bestrijding . Als de brandweer ter plaatse komt wordt er via de brandweer alarm centrale om afschakeling van de bovenleiding gevraagd . Na melding dat de bovenleiding afgeschakeld is plaats de brandweer de op het voertuig aanwezige spanningstester en plaatst deze volgens de instructie tussen de bovenleidings uithouder en de beide spoorstaven . Er is nu een ZICHTBARE AARDING aangebracht . en de brandweer kan zijn werk veilig doen . Deze aarding wordt later door onderhoudspersoneel van INFRA - Energie voorziening vervangen . Nadat de gestrande trein weggerangeerd is en het spoor wordt vrijgegeven gaat de monteur EV samen met de Centrale schakelpost overleggen welke delen der bovenleiding , onder spanning gebracht kunnen worden .
Op de foto's zie je dat er delen van de weg afgezet zijn , en dat er brandweer en calamiteiten bestrijding aan wezig is , als ook politie . De constructie der ketelwagens zijn van dien aard dat ze veel krachten /warmte van buitenaf kunnen weerstaan . Ook zag ik 2 brandweer personen een document bestuderen . Dit kon wel het treinrapport geweest zijn , met daarin de gegevens / codering van de inhoud der ketelwagens .
Conclusie is dat het vervoer gevaarlijke stoffen in europa goed geregeld is . 

Luc2000

  • Online Online
  • Berichten: 1118
Re: Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2020, 18:25:01 »
Bij Deurne werd via een bekend “kanaal” door een spotter al brandlucht gemeld. Volgende keer maar meteen 112 bellen...