Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 02:39:07
DR5000 en gelijkstroom door 72sonett
Vandaag om 02:04:06
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
Vandaag om 00:25:53
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door sdz1976
Vandaag om 00:10:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
Projekt 083-338 door charp
24 oktober 2020, 23:52:13
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
De Hef in N schaal... door janw
24 oktober 2020, 23:31:35
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
24 oktober 2020, 23:28:12
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
24 oktober 2020, 22:58:09
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
24 oktober 2020, 22:54:22
Een nieuw begin in 0 door roadster36
24 oktober 2020, 22:35:04
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
24 oktober 2020, 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
24 oktober 2020, 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
24 oktober 2020, 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
24 oktober 2020, 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
24 oktober 2020, 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
24 oktober 2020, 21:01:47
  

Auteur Topic: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt  (gelezen 1772 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Vanmorgen een aardig stukje in de papieren versie van Trouw gelezen:

Citaat
Als je in Eindhoven met de trein naar Duitsland wil, moet je in Venlo overstappen op een Duitse boemeltrein. Dat gaat veranderen, zegt ProRail.

Het is de vijfde stad van Nederland en de Duitse en Belgische grens liggen vlakbij, maar wie vanuit Eindhoven met de trein naar het buitenland wil, moet altijd overstappen. Het is de Eindhovenaren al jaren een doorn in het oog. Maar dat gaat veranderen. Spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt dat Eindhoven een nieuw internationaal treinknooppunt wordt.

Daarvoor zijn enorme investeringen nodig, want Eindhoven Centraal zit aan zijn maximum capaciteit. Om hoeveel geld het precies gaat is nog onduidelijk; op dit moment wordt onderzocht hoe de uitbreiding er precies gaat uitzien. Er is sprake van extra sporen en perrons, maar ook van de mogelijke bouw van een nieuw station............

Het hele artikel lees je op papier of hier (en dat rijmt ;)): https://www.trouw.nl/economie/niet-meer-overstappen-om-in-duitsland-te-komen-eindhoven-wordt-een-internationaal-treinknooppunt~bd921c65/

« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:13:12 door Bert van Gelder »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 671
    • Windhoven
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2020, 16:56:25 »
Nog meer treinen door Helmond? En er gaat nu ook al zoveel goederenverkeer. Met regelmaat achter een vertraagde goederentrein.  :-\
Johan

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1139
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2020, 17:17:06 »
Leggen ze er toch een paar sporen bij

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10852
    • sleutelspoor
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 17:47:52 »
We hebben weer wat om over te zeuren ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10177
    • Mijn fotoarchief
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 17:54:15 »
Maar zijn er dan zoveel Eindhovenaren die in Duitsland werken?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 18:05:06 »

Is het niet vooral een grote regio daarachter? En je wordt in Duitsland naar een groot overstapstation geleid lijkt me. Vast enorm veel sneller voor veel mensen I.p.v. nu via Arnhem of diverse keren overstappen als je de korte route neemt.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:12:37 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Allard

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10177
    • Mijn fotoarchief
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2020, 18:08:02 »
Nouja, blijkens de tekst is het specifiek de Eindhovenaren een doorn in het oog dat ze nu moeten overstappen als ze naar Duitsland reizen. Dus blijkbaar zijn er veel Eindhovenaren die daar moeten zijn...
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2020, 20:28:24 »
Station Best als eindpunt ????

In een  tunnel, met 4 sporen ???

Een paar kilometer verder in Boxtel hebben ze wat meer wissels.

Maar zover kijkt de ambtenaar niet.

Groeten, Alexander

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2020, 20:45:26 »
Al sinds de spoorverdubbeling tussen Eindhoven en Boxtel begin deze eeuw ligt er net ten noorden van Best een kopspoor waarop treinen uit de richting Eindhoven kunnen kopmaken. Had je kunnen weten als je even verder had gekeken op Google bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2020, 20:53:27 »
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.

Groeten, Alexander

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1139
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2020, 22:11:31 »
Zou gewoon de spoorlijn vanaf Breda 4 sportgebied maken en sommige stukken 6 sporig tot in het zruhr gebied. 1 spoor in iedere richting als Ausbau strecke voor 200km en 2 voor normaal verkeer ( kunnen de goederentreinen en het suffertje ook gewoon ingehaald worden. Kunnen ze vanuit Rotjeknor ook semi high speed naar Duitsland.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • Veroniek
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2020, 22:48:25 »
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd.  Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen.  Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra.  Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2020, 23:04:07 »
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.

Groeten, Alexander
Een wisseltje of wat en wat wisseltongen en hartstukken terug leggen, big deal. En er is maar één kopspoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2020, 23:12:06 »
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd.  Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen.  Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra.  Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.

Alsof de reizigers die in de High-tech metropool moeten zijn de trein nemen. Eindhoven heeft een vliegveld, en voor hen belangrijker, een prima bereikbaarheid met het wegennet zodat ze met hun tesla daar heen kunnen tuffen. Opwaarderen van bestaande verbindingen zou nog enigszins rendabel kunnen zijn, maar nieuwbouw gaat nooit de in OV gewenste kostendekkingsgraad van 40% halen.
Oeps!

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2020, 00:09:39 »
Ach ja.
Vroeger had je rechtstreekse treinen Den Haag - Venlo - Keulen.
En je had de Rhein Express, van Hoek van Holland rechtstreeks naar het zuiden van Duitsland.

Internationaal knooppunt klinkt leuk maar het betekent nog steeds overstappen :)

Gr., Victor