BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 26 september 2020, 15:03:07
-
Vanmorgen een aardig stukje in de papieren versie van Trouw gelezen:
Als je in Eindhoven met de trein naar Duitsland wil, moet je in Venlo overstappen op een Duitse boemeltrein. Dat gaat veranderen, zegt ProRail.
Het is de vijfde stad van Nederland en de Duitse en Belgische grens liggen vlakbij, maar wie vanuit Eindhoven met de trein naar het buitenland wil, moet altijd overstappen. Het is de Eindhovenaren al jaren een doorn in het oog. Maar dat gaat veranderen. Spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt dat Eindhoven een nieuw internationaal treinknooppunt wordt.
Daarvoor zijn enorme investeringen nodig, want Eindhoven Centraal zit aan zijn maximum capaciteit. Om hoeveel geld het precies gaat is nog onduidelijk; op dit moment wordt onderzocht hoe de uitbreiding er precies gaat uitzien. Er is sprake van extra sporen en perrons, maar ook van de mogelijke bouw van een nieuw station............
Het hele artikel lees je op papier of hier (en dat rijmt ;)): https://www.trouw.nl/economie/niet-meer-overstappen-om-in-duitsland-te-komen-eindhoven-wordt-een-internationaal-treinknooppunt~bd921c65/
-
Nog meer treinen door Helmond? En er gaat nu ook al zoveel goederenverkeer. Met regelmaat achter een vertraagde goederentrein. :-\
-
Leggen ze er toch een paar sporen bij
-
We hebben weer wat om over te zeuren ::)
-
Maar zijn er dan zoveel Eindhovenaren die in Duitsland werken?
-
Is het niet vooral een grote regio daarachter? En je wordt in Duitsland naar een groot overstapstation geleid lijkt me. Vast enorm veel sneller voor veel mensen I.p.v. nu via Arnhem of diverse keren overstappen als je de korte route neemt.
-
Nouja, blijkens de tekst is het specifiek de Eindhovenaren een doorn in het oog dat ze nu moeten overstappen als ze naar Duitsland reizen. Dus blijkbaar zijn er veel Eindhovenaren die daar moeten zijn...
-
Station Best als eindpunt ????
In een tunnel, met 4 sporen ???
Een paar kilometer verder in Boxtel hebben ze wat meer wissels.
Maar zover kijkt de ambtenaar niet.
Groeten, Alexander
-
Al sinds de spoorverdubbeling tussen Eindhoven en Boxtel begin deze eeuw ligt er net ten noorden van Best een kopspoor waarop treinen uit de richting Eindhoven kunnen kopmaken. Had je kunnen weten als je even verder had gekeken op Google bijvoorbeeld.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.
Groeten, Alexander
-
Zou gewoon de spoorlijn vanaf Breda 4 sportgebied maken en sommige stukken 6 sporig tot in het zruhr gebied. 1 spoor in iedere richting als Ausbau strecke voor 200km en 2 voor normaal verkeer ( kunnen de goederentreinen en het suffertje ook gewoon ingehaald worden. Kunnen ze vanuit Rotjeknor ook semi high speed naar Duitsland.
-
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd. Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen. Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra. Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.
-
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.
Groeten, Alexander
Een wisseltje of wat en wat wisseltongen en hartstukken terug leggen, big deal. En er is maar één kopspoor.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd. Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen. Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra. Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.
Alsof de reizigers die in de High-tech metropool moeten zijn de trein nemen. Eindhoven heeft een vliegveld, en voor hen belangrijker, een prima bereikbaarheid met het wegennet zodat ze met hun tesla daar heen kunnen tuffen. Opwaarderen van bestaande verbindingen zou nog enigszins rendabel kunnen zijn, maar nieuwbouw gaat nooit de in OV gewenste kostendekkingsgraad van 40% halen.
-
Ach ja.
Vroeger had je rechtstreekse treinen Den Haag - Venlo - Keulen.
En je had de Rhein Express, van Hoek van Holland rechtstreeks naar het zuiden van Duitsland.
Internationaal knooppunt klinkt leuk maar het betekent nog steeds overstappen :)
Gr., Victor
-
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.
Volgens google maps niet. De huidige view is van 2020. Ziet er nog aardig intact uit. En anders is het natuurlijk ook zo weer aangesloten. En ze hebben nog een paar jaar om dat voor elkaar te krijgen :angel:
-
Jij gaat op googlemaps ook niet zien of een wissel geklemd is ;)
Een deel is namelijk geklemd, en van deel zijn de tongen en puntstukken uitgenomen waarmee het keerspoor geïsoleerd en onbereikbaar is.
Station Best als eindpunt ????
In een tunnel, met 4 sporen ???
Een paar kilometer verder in Boxtel hebben ze wat meer wissels.
Maar zover kijkt de ambtenaar niet.
Groeten, Alexander
Wissels zijn soms niet het belangrijkste om een trein ergens te kunnen laten keren.
(perron) capaciteit tussen de andere treindiensten door kan daar net zo doorslaggevend in zijn of iets wel kan.
-
Dat klopt. ;D
Maar dan is alles nog wel min of meer aanwezig.
Is wat anders dan dat de boel losgekoppeld is van de andere sporen. Dat suggereert dat wissels verwijderd zijn. En dat is niet het geval.
En is het redelijk simpel om dat weer te herstellen.
-
Wissels zijn soms niet het belangrijkste om een trein ergens te kunnen laten keren.
(perron) capaciteit tussen de andere treindiensten door kan daar net zo doorslaggevend in zijn of iets wel kan.
Precies, dat stond al in een artikel van een jaar geleden, https://www.somda.nl/forum/14804/p706024/ic-eindhoven-duesseldorf/ waar gesproken wordt over het keerspoor bij Best. En anders rijdt men toch door naar Kijfhoek, daar liggen nog meer wissels en daar gaat het kennelijk om. :)
-
Is wat anders dan dat de boel losgekoppeld is van de andere sporen. Dat suggereert dat wissels verwijderd zijn. En dat is niet het geval.
Als het allemaal niet waar is mag jij uitleggen hoe je van het kopspoor op spoor 4 van station Best moet komen...
Op het kennelijk heilige Google zie je nota bene twee stukken recht spoor met verse betonnen dwarsliggers liggen, in het verlengde van elkaar in spoor 3 en 4.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Dat is hier (https://www.google.com/maps/place/Best/@51.5210151,5.3789109,155m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c6dc55c3f958cf:0x4f6e42e7e581a5eb!8m2!3d51.5077637!4d5.3978482)? In de verbinding tussen spoor 1 en 2 ontbreekt ook nog wat zo te zien. Is het een probleem om alleen via de binnensporen naar het kopspoor te kunnen of moet dat echt via de buiten (IC) sporen?
-
Op 1:06:42 zie ik een mooi keerspoor dat op de beide middelste sporen aansluit!
https://www.youtube.com/watch?v=nWl7-ZtW8oc
-
Dat zie je toch echt verkeerd (https://youtu.be/nWl7-ZtW8oc?t=4015), kijk maar goed op 1:06:55. ;)
Screenshot van de film:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geenwissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geenwissel.jpg)
-
Je hebt gelijk. Afijn, 1 wisseltje erin dan.
-
Dat klopt. ;D
Maar dan is alles nog wel min of meer aanwezig.
Is wat anders dan dat de boel losgekoppeld is van de andere sporen. Dat suggereert dat wissels verwijderd zijn. En dat is niet het geval.
En is het redelijk simpel om dat weer te herstellen.
Als de wisseltongen, hartstukken verdwenen zijn en vervangen zijn door recht spoorsecties dan noem ik dat niet 'min of meer aanwezig' maar is gewoon 90% van het wissel verdwenen en dat vind ik toch wel aardig losgekoppeld ook :)
Tuurlijk is dat terug te leggen, maar dat kost je wel de nodige buiten dienst stellingen. Uiteindelijk zijn van 9 wissels de tongen en hartstukken weg en liggen er 4 geklemd.
-
Alsof de reizigers die in de High-tech metropool moeten zijn de trein nemen.
Ja, gelukkig steeds meer. Ook steeds meer zakelijke reizigers.
Eindhoven heeft een vliegveld
voor de kortere vliegafstanden totaal oninteressant gezien aan-en afvoertijd en in/uitchecktijden een prima bereikbaarheid met het wegennet zodat ze met hun tesla daar heen kunnen tuffen.
Ooit bij Eindhoven met de auto geweest ? En, beviel het ? Van mijn ex-werkgever naar huis is ongeveer 20 minuten fietsen, druk of niet druk. Met de auto minimaal 30 minuten (niet druk) tot 1uur 1 kwartier (normale dagelijkse drukte in de spitstijden) Voor de duidelijkheid: het gaat om ongeveer 7 kilometer ! Spitstijden zijn dan 07.00 tot 10.00 en 15.00 tot 18.30 uur. Vraag eens bij mensen van de chipsmachinefabrikant in Veldhoven en bij mensen in de hele oostelijke Kempen.
Momenteel valt alles nogal mee, omdat veel mensen, juist in de High-tech nu thuis werken. Kom nu dus gerust met trein (rijdt) vliegtuig (vliegen bijna niet) of auto (rijden redelijk mogelijk), of voor de korte afstanden: neem de (snel)fiets.
-
...begin van de zomer is er te Best nog eea aan wissels verdwenen en de bovenleiding naar en op het kopspoor is ook zoekgeraakt.
Mvg
Sander.