Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:44:52
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:40:34
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 15:13:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
  

Auteur Topic: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt  (gelezen 3721 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Vanmorgen een aardig stukje in de papieren versie van Trouw gelezen:

Citaat
Als je in Eindhoven met de trein naar Duitsland wil, moet je in Venlo overstappen op een Duitse boemeltrein. Dat gaat veranderen, zegt ProRail.

Het is de vijfde stad van Nederland en de Duitse en Belgische grens liggen vlakbij, maar wie vanuit Eindhoven met de trein naar het buitenland wil, moet altijd overstappen. Het is de Eindhovenaren al jaren een doorn in het oog. Maar dat gaat veranderen. Spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt dat Eindhoven een nieuw internationaal treinknooppunt wordt.

Daarvoor zijn enorme investeringen nodig, want Eindhoven Centraal zit aan zijn maximum capaciteit. Om hoeveel geld het precies gaat is nog onduidelijk; op dit moment wordt onderzocht hoe de uitbreiding er precies gaat uitzien. Er is sprake van extra sporen en perrons, maar ook van de mogelijke bouw van een nieuw station............

Het hele artikel lees je op papier of hier (en dat rijmt ;)): https://www.trouw.nl/economie/niet-meer-overstappen-om-in-duitsland-te-komen-eindhoven-wordt-een-internationaal-treinknooppunt~bd921c65/

« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:13:12 door Bert van Gelder »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
    • Windhoven
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2020, 16:56:25 »
Nog meer treinen door Helmond? En er gaat nu ook al zoveel goederenverkeer. Met regelmaat achter een vertraagde goederentrein.  :-\
Johan

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2020, 17:17:06 »
Leggen ze er toch een paar sporen bij

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12325
    • sleutelspoor
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 17:47:52 »
We hebben weer wat om over te zeuren ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 17:54:15 »
Maar zijn er dan zoveel Eindhovenaren die in Duitsland werken?

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 18:05:06 »

Is het niet vooral een grote regio daarachter? En je wordt in Duitsland naar een groot overstapstation geleid lijkt me. Vast enorm veel sneller voor veel mensen I.p.v. nu via Arnhem of diverse keren overstappen als je de korte route neemt.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 18:12:37 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Allard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2020, 18:08:02 »
Nouja, blijkens de tekst is het specifiek de Eindhovenaren een doorn in het oog dat ze nu moeten overstappen als ze naar Duitsland reizen. Dus blijkbaar zijn er veel Eindhovenaren die daar moeten zijn...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2020, 20:28:24 »
Station Best als eindpunt ????

In een  tunnel, met 4 sporen ???

Een paar kilometer verder in Boxtel hebben ze wat meer wissels.

Maar zover kijkt de ambtenaar niet.

Groeten, Alexander

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2020, 20:45:26 »
Al sinds de spoorverdubbeling tussen Eindhoven en Boxtel begin deze eeuw ligt er net ten noorden van Best een kopspoor waarop treinen uit de richting Eindhoven kunnen kopmaken. Had je kunnen weten als je even verder had gekeken op Google bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Meer NS in spoor 1!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2020, 20:53:27 »
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.

Groeten, Alexander

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2020, 22:11:31 »
Zou gewoon de spoorlijn vanaf Breda 4 sportgebied maken en sommige stukken 6 sporig tot in het zruhr gebied. 1 spoor in iedere richting als Ausbau strecke voor 200km en 2 voor normaal verkeer ( kunnen de goederentreinen en het suffertje ook gewoon ingehaald worden. Kunnen ze vanuit Rotjeknor ook semi high speed naar Duitsland.

VvKan

  • Gast
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2020, 22:48:25 »
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd.  Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen.  Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra.  Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2020, 23:04:07 »
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.

Groeten, Alexander
Een wisseltje of wat en wat wisseltongen en hartstukken terug leggen, big deal. En er is maar één kopspoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Meer NS in spoor 1!

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2020, 23:12:06 »
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd.  Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen.  Dus een compleet nieuwe spoorlijn.
En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.
De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra.  Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.

Alsof de reizigers die in de High-tech metropool moeten zijn de trein nemen. Eindhoven heeft een vliegveld, en voor hen belangrijker, een prima bereikbaarheid met het wegennet zodat ze met hun tesla daar heen kunnen tuffen. Opwaarderen van bestaande verbindingen zou nog enigszins rendabel kunnen zijn, maar nieuwbouw gaat nooit de in OV gewenste kostendekkingsgraad van 40% halen.
Oeps!

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2020, 00:09:39 »
Ach ja.
Vroeger had je rechtstreekse treinen Den Haag - Venlo - Keulen.
En je had de Rhein Express, van Hoek van Holland rechtstreeks naar het zuiden van Duitsland.

Internationaal knooppunt klinkt leuk maar het betekent nog steeds overstappen :)

Gr., Victor