Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 18:01:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:58:17
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 12776 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2020, 08:45:51 »
Er zijn nog meer mogelijkheden.

Heb je geen bezwaar tegen een keerlus (daar zijn oplossingen voor) dan zou dit ook kunnen.
Wel moet je een en ander verder uitwerken ivm de helling naar beneden.



Als je de optimale verdeling van lengtes kan vinden is het mogelijk spoor H te gebruiken om te rangeren en je rengeerterrein te verlaten. Ook kun je in de onderste sporen een speelser traject leggen.


Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2020, 09:30:32 »
Hoi Juroen,

je bent wel van de creatieve ideeen (y)

Zolang H gebruikt wordt om het rangeergebied te verlaten zie ik geen probleem met de helling, of mis ik iets.
Of bedoel dat er een extra bochtwissel in komt.
Deze zou dan in een dalend spoor komen, maar dat is vragen om problemen???

Eens dat er een keerlus ontstaat, maar tussen welke sporen zou je hem dan om moeten gooien?

Als je van het rangeerterrein via H verder gaat krijg je of een duwende loc of moet er op het rangeerterrein er een andere loc voorkomen. Deze rijdt dan echter achteruit.
Dat geeft geen rij problemen? Geen ervaring mee.

Gevolg is wel dat het wat speelser wordt.


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2020, 10:25:24 »
Ik heb op mijn baan wissels in een helling, maar geen meegebogen wissels. Volgens mij kan het best. Dat zou je moeten proberen. Ik streef ernaar om ter plaatse van wissels het hellingspercentage laag te houden. Gezien het extra wissel wat van de dalende helling afsnoept heeft dat gevolgen. Ik denk niet dat dat ernstig is, maar iets om rekening mee te houden.

Ik ging er vanuit dat je van het meegebogen wissel achteruit je rangeerterrein op rijdt  en daar je goederentrein ophaalt, een andere loc dan die de trein er  heen trok. Je kan dat doen en nog steeds via het onderste spoor je rangeerterrein verlaten.

Ik zou de keerlus in de tunnel maken.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2020, 10:38:17 »
Keerlus in de tunnel?

Je hebt het probleem toch al tussen het rangeerterrein en de bochtwissel?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2020, 11:33:18 »
En de wissel links van H vervangen door een kruiswissel? De drieweg kan dan een tweeweg worden die naar E gaat en vanaf de kruiswissel kan je naar de wissel van F.

Je bereikt er niet heel veel mee verder, maar het leek me wat natuurlijker. En het spoor naar F wordt een paar cm langer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2020, 11:38:16 »
Over de keerlus,

Je hebt gelijk. Ik moet het nog 'ns nader bekijken maar ik denk dat er twee keerlussen zijn.
Nou ja, is ook oplosbaar.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #51 Gepost op: 05 October 2020, 11:49:41 »
@Bas,

goede tip.
Waarschijnlijk iets rustiger + rail lengte meer naar F

@Juroen
Ik zit niet zo in de keerlussen, maar het lijkt mij er 1

Vanavond maar weer eens terug naar de teken tafel.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #52 Gepost op: 06 October 2020, 22:24:10 »
Zo, daar ben ik weer met 3 opties obv jullie input:

Optie 1:




Optie 2:




Optie 3:




Voordeel optie 1:
Door bochten in onderste spoor speelser dan 2 rechte parallelle banen.
Alle rangeersporen vanuit 1 spoor

Voordeel optie 2:
Rechter doodlopend spoor om terug te komen op het hoofdspoor zonder hoofdspoor te blokkeren.
Geen keerlus

Voordeel optie 3:
Extra mogelijkheid om rechts naast het station gelijk naar beneden te gaan.
Hierdoor meer variatie.

Wel geeft deze laatste optie door de extra bochtwissel een extra steile daling.
Optie is het hele station licht af te laten lopen.
Of is dat heel erg raar?

Welke van de drie?

Alvast bedankt,

Remko
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 22:26:59 door Remko_H0 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #53 Gepost op: 07 October 2020, 08:09:44 »
#3
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #54 Gepost op: 07 October 2020, 19:56:31 »
Optie drie lijkt me het meest rijplezier geven.

Mogelijk kun je links het aantal opstelsporen terugbrengen naar drie om zo ruimte voor aankleding te creëren. Als je nog wat wegen, huizen, bedrijfsgebouwen in je baanplan tekent krijg je inzicht hoe je de ruimte zou kunnen benutten. Uiteindelijk kan je altijd een wissel extra leggen.

Nou, bouwen maar!

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #55 Gepost op: 07 October 2020, 21:27:57 »
Heren,

ik neig ook steeds meer naar optie 3.
Meeste variatie.
Tevens ook een extra leermoment, want ik zal iets met die keerlus moeten.

Ik ben nog maar een beginneling.
Ik ben begonnen met de Aelderbaan om koploper te leren kennen.
Daarna was ik begonnen met een baan op 1 niveau, maar ging verhuizen en heb hem dus af moeten breken.
Deze baan heeft dus een (mini) schaduwstation, wat rangeermogelijkheden etc. en kan gaan oefenen met scenery, weatheren etc.

De werkelijke invulling van het stukje industrie zal ik nog eens verder over nadenken, maar misschien ook pas als het zo ver is en dan gewoon eens de verschillende mogelijkheden neerleggen.

Ik ben vanavond begonnen met het zagen van de sporen van het schaduwstation.
Begin (en het eerste foutje) is er.

bedankt voor jullie input

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #56 Gepost op: 19 January 2021, 17:16:03 »
Remko,

Gewoon even benieuwd: is er een vervolg te melden?

Groet, Juroen

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #57 Gepost op: 29 August 2021, 11:06:33 »
Hallo Remco,
Ben onder de indruk van het ontwerp en ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.
Groeten
Jan