Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
Bahnstrecke 5867 door Ronald69
Vandaag om 16:42:44
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:18:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 12486 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2020, 08:45:51 »
Er zijn nog meer mogelijkheden.

Heb je geen bezwaar tegen een keerlus (daar zijn oplossingen voor) dan zou dit ook kunnen.
Wel moet je een en ander verder uitwerken ivm de helling naar beneden.



Als je de optimale verdeling van lengtes kan vinden is het mogelijk spoor H te gebruiken om te rangeren en je rengeerterrein te verlaten. Ook kun je in de onderste sporen een speelser traject leggen.


Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2020, 09:30:32 »
Hoi Juroen,

je bent wel van de creatieve ideeen (y)

Zolang H gebruikt wordt om het rangeergebied te verlaten zie ik geen probleem met de helling, of mis ik iets.
Of bedoel dat er een extra bochtwissel in komt.
Deze zou dan in een dalend spoor komen, maar dat is vragen om problemen???

Eens dat er een keerlus ontstaat, maar tussen welke sporen zou je hem dan om moeten gooien?

Als je van het rangeerterrein via H verder gaat krijg je of een duwende loc of moet er op het rangeerterrein er een andere loc voorkomen. Deze rijdt dan echter achteruit.
Dat geeft geen rij problemen? Geen ervaring mee.

Gevolg is wel dat het wat speelser wordt.


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2020, 10:25:24 »
Ik heb op mijn baan wissels in een helling, maar geen meegebogen wissels. Volgens mij kan het best. Dat zou je moeten proberen. Ik streef ernaar om ter plaatse van wissels het hellingspercentage laag te houden. Gezien het extra wissel wat van de dalende helling afsnoept heeft dat gevolgen. Ik denk niet dat dat ernstig is, maar iets om rekening mee te houden.

Ik ging er vanuit dat je van het meegebogen wissel achteruit je rangeerterrein op rijdt  en daar je goederentrein ophaalt, een andere loc dan die de trein er  heen trok. Je kan dat doen en nog steeds via het onderste spoor je rangeerterrein verlaten.

Ik zou de keerlus in de tunnel maken.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2020, 10:38:17 »
Keerlus in de tunnel?

Je hebt het probleem toch al tussen het rangeerterrein en de bochtwissel?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2020, 11:33:18 »
En de wissel links van H vervangen door een kruiswissel? De drieweg kan dan een tweeweg worden die naar E gaat en vanaf de kruiswissel kan je naar de wissel van F.

Je bereikt er niet heel veel mee verder, maar het leek me wat natuurlijker. En het spoor naar F wordt een paar cm langer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2020, 11:38:16 »
Over de keerlus,

Je hebt gelijk. Ik moet het nog 'ns nader bekijken maar ik denk dat er twee keerlussen zijn.
Nou ja, is ook oplosbaar.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #51 Gepost op: 05 October 2020, 11:49:41 »
@Bas,

goede tip.
Waarschijnlijk iets rustiger + rail lengte meer naar F

@Juroen
Ik zit niet zo in de keerlussen, maar het lijkt mij er 1

Vanavond maar weer eens terug naar de teken tafel.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #52 Gepost op: 06 October 2020, 22:24:10 »
Zo, daar ben ik weer met 3 opties obv jullie input:

Optie 1:




Optie 2:




Optie 3:




Voordeel optie 1:
Door bochten in onderste spoor speelser dan 2 rechte parallelle banen.
Alle rangeersporen vanuit 1 spoor

Voordeel optie 2:
Rechter doodlopend spoor om terug te komen op het hoofdspoor zonder hoofdspoor te blokkeren.
Geen keerlus

Voordeel optie 3:
Extra mogelijkheid om rechts naast het station gelijk naar beneden te gaan.
Hierdoor meer variatie.

Wel geeft deze laatste optie door de extra bochtwissel een extra steile daling.
Optie is het hele station licht af te laten lopen.
Of is dat heel erg raar?

Welke van de drie?

Alvast bedankt,

Remko
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 22:26:59 door Remko_H0 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #53 Gepost op: 07 October 2020, 08:09:44 »
#3
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #54 Gepost op: 07 October 2020, 19:56:31 »
Optie drie lijkt me het meest rijplezier geven.

Mogelijk kun je links het aantal opstelsporen terugbrengen naar drie om zo ruimte voor aankleding te creƫren. Als je nog wat wegen, huizen, bedrijfsgebouwen in je baanplan tekent krijg je inzicht hoe je de ruimte zou kunnen benutten. Uiteindelijk kan je altijd een wissel extra leggen.

Nou, bouwen maar!

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #55 Gepost op: 07 October 2020, 21:27:57 »
Heren,

ik neig ook steeds meer naar optie 3.
Meeste variatie.
Tevens ook een extra leermoment, want ik zal iets met die keerlus moeten.

Ik ben nog maar een beginneling.
Ik ben begonnen met de Aelderbaan om koploper te leren kennen.
Daarna was ik begonnen met een baan op 1 niveau, maar ging verhuizen en heb hem dus af moeten breken.
Deze baan heeft dus een (mini) schaduwstation, wat rangeermogelijkheden etc. en kan gaan oefenen met scenery, weatheren etc.

De werkelijke invulling van het stukje industrie zal ik nog eens verder over nadenken, maar misschien ook pas als het zo ver is en dan gewoon eens de verschillende mogelijkheden neerleggen.

Ik ben vanavond begonnen met het zagen van de sporen van het schaduwstation.
Begin (en het eerste foutje) is er.

bedankt voor jullie input

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #56 Gepost op: 19 January 2021, 17:16:03 »
Remko,

Gewoon even benieuwd: is er een vervolg te melden?

Groet, Juroen

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #57 Gepost op: 29 August 2021, 11:06:33 »
Hallo Remco,
Ben onder de indruk van het ontwerp en ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.
Groeten
Jan