Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte  (gelezen 151586 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #150 Gepost op: 31 December 2020, 09:50:28 »
Als ik al die draden zie wordt ik altijd een beetje kriebelig  :o :o
Ik ook, maar dan op een andere manier. Ik verbaas me vaak over de warboel van draden die kriskras overal naar toe vliegen in plaats van netjes geordende bundels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #151 Gepost op: 31 December 2020, 11:02:19 »
Hallo.,
Mag ik Klaas' opmerking over het  netjes aanleggen van de bedrading aanvullen met het  duidelijk tekenen van je schakelingen  op papier en ook de aansluit punten van bedrading  benoemen ?
Als je over een jaar naar een fout moet zoeken (Die zullen er zijn !) dan weet je vast niet meer hoe je het ooit  hebt aangesloten . :D :police:
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #152 Gepost op: 31 December 2020, 15:22:55 »
Hallo Klaas en Peter,

Klopt helemaal. De foto is niet representatief voor hoe het wordt. Alle draden hebben nummers (die om de draad heenzitten) nu en ze zijn allemaal netjes samengebonden. Zeker voor de terugmelders en wisseldecoders. De algemene nullen van het spoor hebben allemaal dezelfde kleur. mocht er daar ooit een van los komen is dit geen probleem. (zit op de ringleiding) Verder moet ik nog een heleboel groepen maken voor de verlichting.  De foto's komen later aan bod.
De foto die ik eerder plaatste is voor de aansluiting op de ringleiding. Ter info dat dit ook een handige oplossing is.

Verder staat uiteraard alles ook op papier. Daar is alles op bedacht :)
Fijne jaarwisseling alvast !


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #153 Gepost op: 31 December 2020, 18:44:02 »
 :D (y)  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #154 Gepost op: 02 January 2021, 10:19:26 »
November 2020 deel 2

En weer verder. Gips in de wash en de muren maken.













Gauw weer verder met de bedrading  (y)


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26597
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #155 Gepost op: 02 January 2021, 11:17:26 »
Opdringerige toeschouwers worden met de deegroller op afstand gehouden  ;D :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5771
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #156 Gepost op: 02 January 2021, 13:46:18 »
Hoi Frits,

Ben al even hier niet meer weer wezen kijken. Je bent aardig gevorderd. Ziet er goed uit  (y)

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #157 Gepost op: 02 January 2021, 17:39:49 »
Hallo Wim,

Ja inderdaad. De deegroller is ook handig om de klei lekker glad te krijgen :)

@Ed, Ja, het schiet al aardig op zo. Dank je voor je compliment :)
Nu al een paar weken bezig om de bedrading in orde te maken voor het digitaal gaan.
Vandaag 10 diodebruggen gesoldeerd voor de ongedetecteerde stukken. moet er rond de 50 maken..... is een best karwei maar leuk om te doen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #158 Gepost op: 02 January 2021, 19:04:17 »
Frits,

Je kunt die ongedetecteerde stukken toch gewoon op een ringleiding aansluiten die via een diodebrug op de railspanning zit?

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #159 Gepost op: 02 January 2021, 20:45:44 »
Voor beide manieren van aanpak is wat te zeggen. Je kunt een centrale diodebrug gebruiken die alle ongedetecteerde secties voedt. Dat kost je een extra draad in de ringleiding om de diodespanning overal naar toe te brengen.
De andere aanpak is een diodebrug per sectie. Een sectie wordt dan of via een detector aangesloten, of via diodes.
De laatste methode heeft mijn voorkeur, ik vind het overzichtelijker.

Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom er zo veel ongedetecteerde secties in de baan zitten. Vaak zijn die wel te combineren met een aangrenzende gedetecteerde sectie.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 20:47:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #160 Gepost op: 03 January 2021, 10:25:07 »
Hallo Bert en Klaas,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de encyclopedie er op nageslagen wat betreft de diodebrug aansluiting op de ongededecteerde stukken. De wissels zijn bij mij allemaal niet opgenomen in de blokken. Daarom wil ik die met een diodebrug terug laten gaan naar de centrale. Ik heb daarvoor een "massa" draad in de ringleiding beschikbaar. Is dezelfde waar de common voor de bezetmelder op is aangesloten.
Hieronder een foto om uit te leggen hoe ik het had bedacht met alle hulp van jullie.



@Klaas. 1 wissel zou dan een sectie kunnen zijn ? (in dit geval een 3 weg wissel)



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #161 Gepost op: 03 January 2021, 11:20:48 »
Aan de kant waar geen onderbrekingen zitten lopen de spoorstaven ook in het wissel elektrisch door. Aan de kant van de onderbrekingen kun je de spoorstaven als 1 geheel via een diodeschakeling aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #162 Gepost op: 03 January 2021, 12:02:49 »
Hallo Klaas,

Bedankt voor je antwoord,
Dus 1 diodeschakeling per wissel in dit geval. In het schaduwstation heb ik 6 wissels achter elkaar liggen voor de 6 opstelsporen. Zou ik dan per 6 wissels een groep kunnen maken voor 1 diode schakeling ?

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #163 Gepost op: 03 January 2021, 12:07:49 »
beide driewegwissels mogen gevoed worden via dezelfde diodeschakeling.
En die 6 in je schaduwstation ook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
« Reactie #164 Gepost op: 03 January 2021, 12:24:54 »
Precies, als wissels of wisselgroepen dicht bij elkaar liggen kun je ze aansluiten via 1 diodeschakeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.