Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis  (gelezen 5599 keer)

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Gepost op: 15 september 2020, 22:00:35 »
Heb een polariteits schakeling ofwel keerlus schakelling ontwikkeld met 1 geisoleerde sectie en met slechts 1 lichtsluis.
Voorwaardes geisoleerde sectie dat deze zo lang moet zijn als de langste trein.
De lichtsluis zal over een van de twee dubbele isolaties diagonaal moeten worden geplaatst.
De besturing bestaat uit een PIC controller, mijn situatie de 12F683.
De polarisatie schakellaar wordt gedaan door een bi-polaire relais, heeft een A en een B stand.
Voeding wordt betrokken van het DCC signaal, geheel onafhankelijk van besturings systemen.
De detectie van uit de lichtsluis kan een "0" zijn of een "1" (plus 5V), instelling door een strapping.
Extra toegevoegd een optisch geisoleerde uitgang voor bezetmelding S88 bus.

Bij spannings uitval, DCC (kortsluiting), blijft de laatste stand bewaard door de bi-stabiele relais.
De controller zal een opstart procedure volgen om de status lichtsluis op te halen.
Er is een status ledje toegevoegd die knippert als er na detectie er is omgeschakeld van polariteit, gaat weer uit bij terug schakelen.

Trein kan in beide richtingen door deze sectie heen rijden.
Trein mag overal stoppen en zijn weg vervolgen of terug rijden.
Trein kan overal verwijdered worden.
Trein mag echter niet in de lichtsluis worden terug geplaatst nadat  DCC spanning eraf is geweest.

Naar mijn inzicht heb ik alle situaties getest en verder geen problemen ondervonden. Kan indien gewenst op een volgende modelbeurs een demo geven.

Het is ook mogelijk om deze te gebruiken voor een analoge baan maar dan zal er een extra voeding voor deze besturings module nodig zijn.


Overzicht van de werking:



Schema besturings module.



Besturings module, er zijn 2 modules op deze print.



Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 22:17:22 door Fransx »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2020, 22:15:59 »
Leuk idee. Alleen denk ik dat je het met die PIC en een bistabiel relais ingewikkelder hebt gemaakt dan nodig is.
Je kunt toch een normaal relais direct aansturen met de lichtsluis. Lichtstraal onderbroken, relais schakelt naar polariteit A, lichtstraal niet onderbroken, relais gaat terug naar polariteit B.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2020, 22:22:41 »
Hoi Klaas.
Daar had ik ook aan gedacht en ook die vraag die zal komen.
Dat werkt maar toch zijn er wat praktische overwegingen om dit gecontroleerd te doen.
Je kan ook alles in logica verwerken of met de Ardunio, ik heb deze weg gekozen.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 00:08:08 door Fransx »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2020, 22:26:41 »
Inderdaad, leuk idee.

Ik heb ook iets dergelijks, maar (sorry Klaas) nog iets meer electronica erop los gelaten.

Zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222017524#msg3222017524

Ik gebruik twee lichtsluizen, aan beide kanten van de isolatie één, maar het kan met één lichtsluis.
Verder stuurt bij een arduino drie dubbelpolige relais. Daarmee voedt ik de drie secties van een blok en kan ik twee ervan aansluiten op een terugmelder.

De arduino gebruik ik om twee redenen:
- mijn kennis van elektronica schiet tekort om de lichtsluis direct op de drie relais aan te sluiten.
- in de arduino zit een kleine vertraging: Als de lichtsluis niet onderbroken is zou het kunnen zijn dat dat komt door twee rijtuigen/wagens die net de straal doorlaten. De vertraging is maar 0,2 s, voldoende om vergissingen te vernijden.

Groet juroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2020, 22:27:48 »
Ik zie niet waarom het met de PIC meer gecontroleerd gaat dan met de directe methode.
Kun je daar wat meer over zeggen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2020, 22:31:20 »
- mijn kennis van elektronica schiet tekort om de lichtsluis direct op de drie relais aan te sluiten.
Dat vind ik heel opmerkelijk. Ik zou juist voor de directe weg kiezen omdat ik niks weet van PIC's en Arduino's.
En een relais aansturen uit een Arduino vereist toch ook elektronicakennis?

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2020, 22:39:20 »
Hoi Klaas.
Scanning en filteren signaal van de lichtsluis.
Bij spannings uitval DCC kan er een trein in de lichtsluis staan op sectie A en het onderbroken sectie. Bij een gewoon relais was deze afgevallen, spanning terug, sluiting, maak gebruik geheugen funktie bistabiele relais en laat de controller deze toestand keurig gecontroleerd overnemen.
Kan werken op een "0"of een "1" signaal van de lichtsluis.
Kan een signaal sturen naar de S88 bus.

Ook ik gebruikte eerst 2 lichtsluizen met deze module maar door wat verbouwingen blijkt dat ik het ook met 1 kan. Had al alles op de print kaart en door nieuwe software erin te zetten werkt deze nu met 1 lichtsluis.

Trouwens Juroen, had eerst een vertraging van 100ms maar ook ik ga naar een vertraging van 200ms om dezelfde reden.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 23:13:43 door Fransx »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2020, 23:31:10 »
Zelfde plan eens gedaan met een Arduino: http://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm. Ik heb voor spoor nul wel twee lichtlsuizen gebruikt omdat er toch wat grotere 'gaten' tussen de wagens zitten dan bij H0.

Werkt al jaren prima.  (y)

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2020, 23:52:30 »
Hoi Huib.
Ja, klopt, daarom had ik ook twee lichtsluizen maar omdat in H0 wagons dichter op elkaar zitten kan je inderdaad met 1 lichtsluis voldoen.
Misschien voor jou op een punt met 2 lichtsluizen diagonaal, dus in kruis, en de logische "0" overheerst.

Heel interessant dat vele hobbyisten iets zelf hebben ontwikkeld.

Frans

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2020, 09:06:29 »
Je kan van een mono relais ook heel makkelijk een bistabiel maken dmv een NAND gate IC er voor te doen. Met dit IC gebruik je logische NAND gates om een SR memory cel van te maken. Een puls op de S ingang maakt de uitgang hoog, en een puls op de R ingang maar de uitgang laag. De laatste puls wordt onthouden. Dit IC kan je voor ~30 cent kopen. En het circuit is erg eenvoudig.

Het valt mij op dat de prijs van een bi-stabiel relais toch al gauw richting €5,- gaat terwijl je een mono-relais al voor ~€0,85 (of wss de helft) kan krijgen.

Ik zal later even een schema krabbelen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2020, 09:15:43 »
Het valt mij op dat de prijs van een bi-stabiel relais toch al gauw richting €5,- gaat ....
https://www.reichelt.nl/signalrelais-bistabil-2-wechsler-2a-hfd2-l-12v-p101943.html?&trstct=pol_0&nbc=1

Een geheugenfunctie met een IC werkt maar zolang er spanning is. Een bistabiel relais houdt zijn stand ook als de voeding wegvalt.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2020, 09:47:14 »
Nog even ter toevoeging de lichtsluis zelf.

Dit is de lichtsluis met de rails onderbrekingen, inkomende sectie A (rechts) en de ompool sectie (links) die een andere polariteit heeft,gelijk aan B.




De lichtsluis staat diagonaal over de onderbreking tussen sectie A en ompool sectie.




De locomotief staat nog voor de onderbreking en wordt gedetecteerd.




Nog voordat deze in de ompool sectie komt wordt er omgeschakeld, polariteit wordt gelijk aan A.
Bij het vrij komen van de lichtsluis, wordt er terug geschakeld en de ompool sectie wordt gelijk aan B.


Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 12:25:49 door Fransx »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2020, 10:07:17 »
Citaat
https://www.reichelt.nl/signalrelais-bistabil-2-wechsler-2a-hfd2-l-12v-p101943.html?&trstct=pol_0&nbc=1
Als we toch goedkoop gaan doen: https://www.reichelt.nl/leistungsrelais-1-schliesser-12-v-dc-7-a-rnd-200-00015-p222512.html?&trstct=pol_0&nbc=1

Maar goed met 1€ verschil kan je idd beter voor een bi-stabiel gaan. Ik had geen idee dat je die voor ~€1,50 kon krijgen.

Citaat
Een geheugenfunctie met een IC werkt maar zolang er spanning is. Een bistabiel relais houdt zijn stand ook als de voeding wegvalt.
Als ik een keerlus zou maken, zou ik 2 of 4 sensors gebruiken (afhankelijk of ik in 1 of 2 richtingen wilt rijden)


De 2 linker sensors schakelen het relais het 1 richting, en de 2 rechter sensors bedienen het relais in de andere richting. In het geval met een bi-stabiel relais is dit 100% feilloos, ook wanneer de spanning wegvalt. (mits er geen 2 treinen tegelijk de lus op rijden).

Met een mono-relais zou je een miniscuul kortsluit pulsjes ervaren tijdens het opzetten van de baanspanning terwijl een trein zich precies op de overgang van 2 secties bevindt. Als een trein zich op de overgang bevindt, terwijl de baanspanning er op staat, dan zouden de lichtsluisen meteen het relais omzetten. Ik denk echter dat het erg onwaarschijnlijk is dat je je locomotief op precies dat kritische stuk krijgt, op het moment van een kortsluiting.

Ik snap de noodzaak van filteren ook niet echt? In principe kan je op de eerste beste flank schakelen. Maar als je fantoom signalen krijgt, is het natuurlijk wel nodig.

Al bij al denk ik dat je geen uController nodig zal hebben voor dit.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2020, 10:10:56 »
Mijn opbouw heb ik als volgt gemaakt. Een plankje met daarop:
- DC/DC omzetter, 12V voor de arduino;
- DC/DC omzetter, 5V voor de relais;
- arduino, op een bordje met schroefterminals;
- relais, op een bordje met schroefterminals;
- draadjes tussen de diverse bordjes.



Het zal tot hetzelfde resultaat leiden als de schakeling van Frans.
Ik begrijp dat 't allemaal simpeler kan, maar dit werkt voor mij.

Groet Juroen

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2020, 12:16:56 »
Leuk Juroen, tuurlijk, het kan simpeler maar ook hoe jij het schakelt heb je er plezier in om het zo te maken.
Bij mij idem, had ook eerst twee lichtsluizen, al jaren perfect werkend, maar door wijzigingen van de baan kwam ik ook op het idee om naar een lichtsluis toe te gaan, was een uitdaging. Resultaat, het werkt.
Doe ook bijna alle besturing met een micro controller, seinen, wissels aangedreven met spoel of servo, S88 bus, zelf een booster voor DCC, dus daarom een PIC, gewoon omdat ik het leuk vindt.

Groeten Frans.