Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:50:52
Een NS 5500 knutselen door janw
Vandaag om 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:45:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 21:40:08
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 21:15:36
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 21:14:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:59
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:53:38
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
  

Auteur Topic: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe  (gelezen 6178 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Gepost op: 09 September 2020, 21:55:21 »
Nu ik me heb herbekeerd tot 1:45 zijn alle plannen die ik had in 1:64 (Sm) en H0 in de ijskast cq ronde archief beland.

Schaal Oe is mij voorlopig klein genoeg gezien de hoeveelheid leesbrillen die hier her en der rondslingeren.

Na de Engelse goederenwagentjes die ik bouwde op Peco onderstellen voor het clubbaantje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90536.msg3222063917#msg3222063917 wilde ik wel eens weten hoe groot een NL goederentramwagen is in vergelijking met de Peco onderstellen. Die gaan behoorlijk groter uitvallen kan ik alvast verklappen. Omdat het nu dus Oe moet worden kon ik bij OG niet meer terecht want die reed op meterspoor. In Twente reed men op 750 cm en dus koos ik het kleinste karretje wat ik kon vinden en dat was de GTSM 3. Koud 5 meter lang en 1,8 mtr breed. Dat wist ik tot voor kort niet maar ik heb nu twee boeken van DE-II (de projecten) overgenomen en daar staan heel veel tramwagentjes in.  ;)

Ik heb altijd de Magic Train wagens veel te lomp gevonden. Maar nu blijkt dat met name de afstand tussen railbovenkant en onderkant bak ongeveer 15 mm zou moeten zijn en de wielen toch nog op 14 mm uitkomen. Heel wat forser dan Peco. En dan komen die MT onderstellen toch nog van pas. Maar die voorraad is ook niet oneindig en dus kom ik vroeg of laat weer op H0 onderstellen uit.

Dus nu bouw ik er twee. Een met MT onderstel en een met H0 (Roco) onderstel met MT wielen er in. Dan maar eens zien of ik met de verschillen kan leven.

Links een MagicTrain wielstel en rechts een H0 wielstel. De hoogte scheelt een mm of 3.



Hier de wielstellen op de bodemplaat. De frames worden verder afgebouwd met styreen H-profiel. Over de bovenbouw heb ik nog geen besluit genomen en over het koppelen later ook nog niet.


Later,

Albert


Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2020, 23:08:23 »
Dat belooft een interessant project te worden, Albert. Ik ga dit eens aandachtig volgen.

Groeten,
Gerard

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2020, 01:28:35 »
Mooi project dat ik ga volgen!  (y)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2020, 09:32:19 »
Albert, veel plezier met de bouw, dat is het enige wat telt. :angel:
Voor binnen zou 0e ook mijn keus zijn.
En wanneer je 0m materieel van Oostelijk Groningen voorziet van onderstellen voor 0e valt dat geen enkele klinknagelteller/mierenneuker op, dus trek je om te sporen materiaal maar weer uit de kliko  :D

Van de GSTM heb ik tekeningen, mag je gebruiken.

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2020, 12:07:07 »
@Piet: Dat is goed aangeboden maar ik heb nu een boek vol tekeningen. ;)


Het hoogteverschil valt erg mee. Een dikke mm. Dat was zo weinig dat ik het heb opgelost door een extra plaatje styreen op het Roco onderstel te plakken. Overigens is dat Roco-spul van een hele gemene soort plastic, maar met Ruderer lijkt het te blijven zitten.



De MT wielen vind ik toch niet zo mooi dus nu zitten er Hornby spaakwielen in. Die zijn 12,6mm. Dat is geen 14 maar voor mij dicht genoeg bij. En ze zijn niet duur en dubbel geïsoleerd zodat je ze makkelijk op een ander (korter cq langer) asje kan drukken.



Ter vergelijking:
Mijn vooroordeel over MT wagens moet ik herzien. Behalve de radstand zijn ze erg bruikbaar. Het rode hok achter op de foto is een bouwsel uit de tijd dat ik helemaal nooit naar een tekening of maatvoering van het grote voorbeeld keek. Het blijkt echter dat hij onbedoeld op een paar mm na de afmetingen van de te bouwen GTSM wagens heeft. Ik sloopte het om de MT wielstellen te gebruiken. Het hok zelf kan weg want voldoet niet meer aan de eisen des tijds. Op de voorgrond een nog maagdelijk MT onderstel.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2020, 12:58:02 »
Ik wil niet je topic vervuilen, maar ik heb een keer een wagon verbouwd omdat ik de instap van de balkons te smal vond. De locjes van Magic Train vind ik prima, maar die personenrijtuigen vind ik minder.

▲ Om de instap van de balkons ruimer te maken moest het onderstel doorgezaagd worden om wat meer lengte te krijgen.


▲ Zoals jij je wagons hebt ingekort, heb ik deze wat langer gemaakt. Ook de treden van de trapjes zijn verlengd.


▲ De opbouw is niet veel bijzonders, maar de Preisertjes kunnen wel makkelijker instappen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2020, 17:44:50 »
Er bestonden ook wel langere goederen wagens, dat had wel gekund. Maar de radstand is wel van belang. Die is bij jou nog verder gegroeid. Dat levert bij bochten beperkingen op. Ik houd zelf van korte karretjes en krappe bogen. Bij tramverkeer waren krappe bogen schering en inslag, vandaar dat de asafstand zo klein was, kleiner dan het Oostenrijkse voorbeeld van MT.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2020, 20:19:32 »
Ik vond ook nog een pak 14mm wielen van Hornby. Niet echt spaakwielen maar het onderstel wordt hiermee net zo hoog als het MT onderstel met 12,6mm wielen.


Dit karretje had drie verschijningsvormen. Oorspronkelijk gebouwd als postrijtuig. Na de eerste verbouwing zat een raam op een andere plek en na de tweede verbouwing werd het een gesloten goederenwagen. Twee dezelfde vond ik.......... nou ja, twee dezelfde. Dus ik maak de eerste en de derde versie. Op de foto de wanden van de postrijtuigversie. Voor de opbouw koos ik voor mijn favoriete bouwmateriaal, karton. De gesloten goederen versie volgt nog.


De bak van het gesloopte rode hok zou worden weggegooid maar ik bedacht dat er nog wel wat van te maken was. Want heel vaak werd afgedankt trammaterieel gebruikt als schuur.......
Hier de proefopstelling, het is een rest van het karton voor het 'nieuwe' rijtuig...


Later meer,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2020, 11:42:57 »
Dag Albert,
...de radstand is wel van belang. Die is bij jou nog verder gegroeid. Dat levert bij bochten beperkingen op.
Ik heb (nog) niet zoveel rijlengte en gebruik de maximale rail radius gebaseerd op de Profi-rails van Fleischmann. Die railstaven lijken ook iets hoger (2,50 mm-code 100) waardoor ze misschien beter bij 1:45 lijken te passen.
Maar kortere wagons lijken wel wat beter te passen bij smalspoor.
Ik vond ook nog een pak 14mm wielen van Hornby.
Goede vondst! Die plastic spaakwielen van Magic Train vind ik wel een minpuntje. Weet je nog waar je die 14 mm-wielen vandaan hebt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2020, 19:08:36 »
Vermoedelijk Peter's Spares of Hattons. Maar de verzendkosten lopen wat uit de klauw.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 573

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2020, 00:19:52 »
Deze wielen zijn Ø 12,5 mm. Dat is (bijna) standaard schaal 00.


▲ Die diameter van Magic Train wielen zijn net van groter..
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #12 Gepost op: 25 September 2020, 23:35:17 »
Het oude Roco onderstel is ook met Ruderer niet te plakken. Dan maar twee schroefjes om het aan elkaar te houden. Inmiddels is het onderstel kromgetrokken. Een frame er bovenop om het zaakje in het gareel te houden. Ook moest ik het met de Dremel bewerken om een vlak stuk aan de onderkant te krijgen. Dat is nodig om later iets van een koppeling te kunnen monteren. Ik weet nog niet hoe. Een buffer die tevens koppelt of een buffer met een andere koppeling er onder of een magneet cq trechterkoppeling die tevens buffert....





Voor de bak wilde ik de raampjes er niet gewoon achter plakken. Dus een papiertje achter de ramen zodat ik het glas kan inleggen. Of ik het met echte glaslatten ga vastzetten? Mmmmm.....



Later meer.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2020, 00:10:17 »
Hornby spaakwielen : Item Code: R8098

12,5 mm, eigenlijk iets te klein uitgaande van 1:45

Hornby 14mm schijf met 4 gaatjes : Item Code: R8234

Dik 14 mm zoals eigenlijk zou moeten maar geen spaken.

In mijn droomwereld is 12,5 mm ipv 14 mm geen halszaak. Of ik moet op zoek naar metalen spaakwielen van 14mm. Zullen er vast ook ergens zijn maar ik doe het vooralsnog met wat ik heb liggen. (budgetneutraal)

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2020, 11:10:52 »
Je bouwde altijd al leuk, maar je blijkt ook heel fatsoenlijk naar het grote voorbeeld te kunnen bouwen. Petje af. Nee, aan glaslatten zou ik ook niet beginnen. ;)

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.