Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe  (gelezen 5255 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Gepost op: 09 september 2020, 21:55:21 »
Nu ik me heb herbekeerd tot 1:45 zijn alle plannen die ik had in 1:64 (Sm) en H0 in de ijskast cq ronde archief beland.

Schaal Oe is mij voorlopig klein genoeg gezien de hoeveelheid leesbrillen die hier her en der rondslingeren.

Na de Engelse goederenwagentjes die ik bouwde op Peco onderstellen voor het clubbaantje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90536.msg3222063917#msg3222063917 wilde ik wel eens weten hoe groot een NL goederentramwagen is in vergelijking met de Peco onderstellen. Die gaan behoorlijk groter uitvallen kan ik alvast verklappen. Omdat het nu dus Oe moet worden kon ik bij OG niet meer terecht want die reed op meterspoor. In Twente reed men op 750 cm en dus koos ik het kleinste karretje wat ik kon vinden en dat was de GTSM 3. Koud 5 meter lang en 1,8 mtr breed. Dat wist ik tot voor kort niet maar ik heb nu twee boeken van DE-II (de projecten) overgenomen en daar staan heel veel tramwagentjes in.  ;)

Ik heb altijd de Magic Train wagens veel te lomp gevonden. Maar nu blijkt dat met name de afstand tussen railbovenkant en onderkant bak ongeveer 15 mm zou moeten zijn en de wielen toch nog op 14 mm uitkomen. Heel wat forser dan Peco. En dan komen die MT onderstellen toch nog van pas. Maar die voorraad is ook niet oneindig en dus kom ik vroeg of laat weer op H0 onderstellen uit.

Dus nu bouw ik er twee. Een met MT onderstel en een met H0 (Roco) onderstel met MT wielen er in. Dan maar eens zien of ik met de verschillen kan leven.

Links een MagicTrain wielstel en rechts een H0 wielstel. De hoogte scheelt een mm of 3.



Hier de wielstellen op de bodemplaat. De frames worden verder afgebouwd met styreen H-profiel. Over de bovenbouw heb ik nog geen besluit genomen en over het koppelen later ook nog niet.


Later,

Albert


Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2020, 23:08:23 »
Dat belooft een interessant project te worden, Albert. Ik ga dit eens aandachtig volgen.

Groeten,
Gerard

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2020, 01:28:35 »
Mooi project dat ik ga volgen!  (y)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2020, 09:32:19 »
Albert, veel plezier met de bouw, dat is het enige wat telt. :angel:
Voor binnen zou 0e ook mijn keus zijn.
En wanneer je 0m materieel van Oostelijk Groningen voorziet van onderstellen voor 0e valt dat geen enkele klinknagelteller/mierenneuker op, dus trek je om te sporen materiaal maar weer uit de kliko  :D

Van de GSTM heb ik tekeningen, mag je gebruiken.

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2020, 12:07:07 »
@Piet: Dat is goed aangeboden maar ik heb nu een boek vol tekeningen. ;)


Het hoogteverschil valt erg mee. Een dikke mm. Dat was zo weinig dat ik het heb opgelost door een extra plaatje styreen op het Roco onderstel te plakken. Overigens is dat Roco-spul van een hele gemene soort plastic, maar met Ruderer lijkt het te blijven zitten.



De MT wielen vind ik toch niet zo mooi dus nu zitten er Hornby spaakwielen in. Die zijn 12,6mm. Dat is geen 14 maar voor mij dicht genoeg bij. En ze zijn niet duur en dubbel geïsoleerd zodat je ze makkelijk op een ander (korter cq langer) asje kan drukken.



Ter vergelijking:
Mijn vooroordeel over MT wagens moet ik herzien. Behalve de radstand zijn ze erg bruikbaar. Het rode hok achter op de foto is een bouwsel uit de tijd dat ik helemaal nooit naar een tekening of maatvoering van het grote voorbeeld keek. Het blijkt echter dat hij onbedoeld op een paar mm na de afmetingen van de te bouwen GTSM wagens heeft. Ik sloopte het om de MT wielstellen te gebruiken. Het hok zelf kan weg want voldoet niet meer aan de eisen des tijds. Op de voorgrond een nog maagdelijk MT onderstel.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2020, 12:58:02 »
Ik wil niet je topic vervuilen, maar ik heb een keer een wagon verbouwd omdat ik de instap van de balkons te smal vond. De locjes van Magic Train vind ik prima, maar die personenrijtuigen vind ik minder.

▲ Om de instap van de balkons ruimer te maken moest het onderstel doorgezaagd worden om wat meer lengte te krijgen.


▲ Zoals jij je wagons hebt ingekort, heb ik deze wat langer gemaakt. Ook de treden van de trapjes zijn verlengd.


▲ De opbouw is niet veel bijzonders, maar de Preisertjes kunnen wel makkelijker instappen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2020, 17:44:50 »
Er bestonden ook wel langere goederen wagens, dat had wel gekund. Maar de radstand is wel van belang. Die is bij jou nog verder gegroeid. Dat levert bij bochten beperkingen op. Ik houd zelf van korte karretjes en krappe bogen. Bij tramverkeer waren krappe bogen schering en inslag, vandaar dat de asafstand zo klein was, kleiner dan het Oostenrijkse voorbeeld van MT.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2020, 20:19:32 »
Ik vond ook nog een pak 14mm wielen van Hornby. Niet echt spaakwielen maar het onderstel wordt hiermee net zo hoog als het MT onderstel met 12,6mm wielen.


Dit karretje had drie verschijningsvormen. Oorspronkelijk gebouwd als postrijtuig. Na de eerste verbouwing zat een raam op een andere plek en na de tweede verbouwing werd het een gesloten goederenwagen. Twee dezelfde vond ik.......... nou ja, twee dezelfde. Dus ik maak de eerste en de derde versie. Op de foto de wanden van de postrijtuigversie. Voor de opbouw koos ik voor mijn favoriete bouwmateriaal, karton. De gesloten goederen versie volgt nog.


De bak van het gesloopte rode hok zou worden weggegooid maar ik bedacht dat er nog wel wat van te maken was. Want heel vaak werd afgedankt trammaterieel gebruikt als schuur.......
Hier de proefopstelling, het is een rest van het karton voor het 'nieuwe' rijtuig...


Later meer,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2020, 11:42:57 »
Dag Albert,
...de radstand is wel van belang. Die is bij jou nog verder gegroeid. Dat levert bij bochten beperkingen op.
Ik heb (nog) niet zoveel rijlengte en gebruik de maximale rail radius gebaseerd op de Profi-rails van Fleischmann. Die railstaven lijken ook iets hoger (2,50 mm-code 100) waardoor ze misschien beter bij 1:45 lijken te passen.
Maar kortere wagons lijken wel wat beter te passen bij smalspoor.
Ik vond ook nog een pak 14mm wielen van Hornby.
Goede vondst! Die plastic spaakwielen van Magic Train vind ik wel een minpuntje. Weet je nog waar je die 14 mm-wielen vandaan hebt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2020, 19:08:36 »
Vermoedelijk Peter's Spares of Hattons. Maar de verzendkosten lopen wat uit de klauw.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2020, 00:19:52 »
Deze wielen zijn Ø 12,5 mm. Dat is (bijna) standaard schaal 00.


▲ Die diameter van Magic Train wielen zijn net van groter..
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2020, 23:35:17 »
Het oude Roco onderstel is ook met Ruderer niet te plakken. Dan maar twee schroefjes om het aan elkaar te houden. Inmiddels is het onderstel kromgetrokken. Een frame er bovenop om het zaakje in het gareel te houden. Ook moest ik het met de Dremel bewerken om een vlak stuk aan de onderkant te krijgen. Dat is nodig om later iets van een koppeling te kunnen monteren. Ik weet nog niet hoe. Een buffer die tevens koppelt of een buffer met een andere koppeling er onder of een magneet cq trechterkoppeling die tevens buffert....





Voor de bak wilde ik de raampjes er niet gewoon achter plakken. Dus een papiertje achter de ramen zodat ik het glas kan inleggen. Of ik het met echte glaslatten ga vastzetten? Mmmmm.....



Later meer.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2020, 00:10:17 »
Hornby spaakwielen : Item Code: R8098

12,5 mm, eigenlijk iets te klein uitgaande van 1:45

Hornby 14mm schijf met 4 gaatjes : Item Code: R8234

Dik 14 mm zoals eigenlijk zou moeten maar geen spaken.

In mijn droomwereld is 12,5 mm ipv 14 mm geen halszaak. Of ik moet op zoek naar metalen spaakwielen van 14mm. Zullen er vast ook ergens zijn maar ik doe het vooralsnog met wat ik heb liggen. (budgetneutraal)

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2020, 11:10:52 »
Je bouwde altijd al leuk, maar je blijkt ook heel fatsoenlijk naar het grote voorbeeld te kunnen bouwen. Petje af. Nee, aan glaslatten zou ik ook niet beginnen. ;)

Wolter
Moins mais mieux.