Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
  

Auteur Topic: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?  (gelezen 5498 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Gepost op: 08 September 2020, 07:36:08 »
Beste allen,
Een tijdje geleden heb ik mijn Piko Benelux hondekoppen (h0) voorzien van een Lokpilot 5 DCC. Ik ben niet tevreden over het geluid dat de motor maakt. Dit klinkt namelijk veel rauwer dan mijn Piko hondekop bloedneus die is uitgerust met een Lopi 3 DCC. Ik heb geprobeerd het te verbeteren door o.a. de regelfrequentie te verhogen en verlagen, CV53, 54 en 55 aan te passen, en de voorgestelde waardes voor een Piko 5-polige motor te kiezen, maar het is nog steeds niet geweldig.
Heeft iemand gelijksoortige ervaringen, en al een oplossing gevonden door een of meer CV’s van de Lopi 5 te tweaken? Dan zou ik het graag horen.
Dank en groeten,
Marco

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2020, 12:45:51 »
Heb je al eens geprobeerd om de decoder zelf de juiste instellingen te laten uitzoeken? je weet wel CV54=0 en dan F1

Of dezelfde instellingen uit de LoPi3 als uitgangspunt te nemen?
Gr.
Eric

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2020, 16:33:46 »
juiste motor gekozen ?
Greetings,salutations,groetjes,

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2020, 16:59:10 »
Dat heb ik ook laatst met de lokprogrammer ook gedaan,een piko lok,piko motorsettings gegeven.
Ik heb een trein nog nooit zo beroerd zien rijden.
Toen heb ik 1 van de marklin settings geprobeerd,en reed toen als een zonnetje.
Lang verhaal kort niet alle motoren van verschillende merken reageren goed op de lokprogrammer motor settings.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #4 Gepost op: 08 September 2020, 17:06:38 »
setting is eigenlijk niet afhankelijk van merk zoals in de locprogrammer "verkeerd" staat maar van type motor in de lok.
Greetings,salutations,groetjes,

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #5 Gepost op: 08 September 2020, 17:16:23 »
Dat moet het wel zijn dan,ik vond het al zo raar.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 September 2020, 09:51:28 »
Ik had initieel de default motor gekozen, en dat leidde niet tot een goed resultaat. De 5-polige Piko setting was werkelijk beroerd. Ik zal eerst eens een Märklin proberen. Als dat ook niet naar tevredenheid is, zal ik de CV54 methode proberen. Naar wat ik ooit gelezen heb, is dat wel een beetje een flipperkast. Als je dat 3x achter elkaar doet dan worden er 3 verschillende instellingen gekozen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2020, 12:17:50 »
Lok eerst een halfuurtje laten "warm" rijden, dan pas  CV54=0 en dan F1 auto instelling gebruiken ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2020, 13:01:14 »
Als je dat 3x achter elkaar doet dan worden er 3 verschillende instellingen gekozen.
Valt toch wel mee. Geeft meestal wel een goede basis om verder vanuit te werken. Beetje het gemiddelde van die drie nemen en finetunen.
Gr.
Eric

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #9 Gepost op: 10 September 2020, 19:08:22 »
Rijdt het treinstel analoog wel zonder mopperen?

Ik las ergens op het forum dat de LoPi 5 nog gevoeliger is voor condensatoren dan de oudere decoders van ESU. Laat de Piko Hondekop nou tjokvol zitten met condensatoren. Niet alleen tussen de motoraansluitingen maar ook tussen de motor aansluitingen en het chassis. Het kan de lastregeling verstoren en misschien is dat wat je hoort?

Mvg,

Robert




VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #10 Gepost op: 11 September 2020, 09:40:41 »
Dat zal ik nog even proberen, Robert.

Ik heb inmiddels wel de CV54 + F1 truc uitgehaald, en het is waarachtig beter geworden. Wat ik wel opvallend vind, is dat de motorpulsfrequentie nu slechts op 20kHz staat, terwijl de Lopi 5 tot 50 kHz kan. Ik dacht altijd dat hoe hoger hoe beter, en dat de Piko motor nieuw genoeg zou zijn om een hoge frequentie aan te kunnen.   
Ter vergelijking, mijn bloedneus hondekop met Lopi 3 draait op 31 kHz!

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2020, 15:26:32 »
Analoog is het een stuk beter. Kan ik die condensatoren er straffeloos uithalen, of moet ik daarna nog het e.e.a. aan contacten opnieuw overbruggen?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2020, 15:37:11 »
Condensators staan niet in serie met de componenten, dus geen bruggen maken. Bij spoelen die je eruit haalt wel bruggen maken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2020, 15:59:35 »
Dank, ik vermoedde het al, maar ik wilde het even 100% zeker weten! Voordat ik de bout ga opstoken, ga ik eerst nog even met de CV-waarden die in dit draadje staan aan de gang. Wie weet....

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Benelux hondekop (h0) + Esu Lokpilot 5 - welke instellingen?
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2020, 12:11:55 »
Nou, die waarden van Stummis Modellbahnforum leverden helaas ook een @#*€-resultaat op. Ik wil nu een rechtstreekse verbinding gaan maken tussen de oranje + grijze draad en de decoder.  Ik had even de illusie om die 2 draden daarom links van de NEM652-aansluiting te solderen, maar daar zit geen verbinding, logisch ook eigenlijk.

Maar wat nu? Toch de C3 en C4 eruit halen, of de oranje en de grijze draad rechtstreeks op de NEM652 solderen? Ik twijfel, de C3 en C4 eruit lijkt makkelijker, maar door die draden te verplaatsen naar de NEM652 weet ik 100% zeker dat de motor rechtstreeks aan de Lopi 5 hangt.  Maar, hoe soldeer je die draden tegen die NEM652 aan? Aan de zijkant van de busjes waar de pennen invallen? Wat is nu wijsheid?