BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: VAM65 op 08 september 2020, 07:36:08
-
Beste allen,
Een tijdje geleden heb ik mijn Piko Benelux hondekoppen (h0) voorzien van een Lokpilot 5 DCC. Ik ben niet tevreden over het geluid dat de motor maakt. Dit klinkt namelijk veel rauwer dan mijn Piko hondekop bloedneus die is uitgerust met een Lopi 3 DCC. Ik heb geprobeerd het te verbeteren door o.a. de regelfrequentie te verhogen en verlagen, CV53, 54 en 55 aan te passen, en de voorgestelde waardes voor een Piko 5-polige motor te kiezen, maar het is nog steeds niet geweldig.
Heeft iemand gelijksoortige ervaringen, en al een oplossing gevonden door een of meer CV’s van de Lopi 5 te tweaken? Dan zou ik het graag horen.
Dank en groeten,
Marco
-
Heb je al eens geprobeerd om de decoder zelf de juiste instellingen te laten uitzoeken? je weet wel CV54=0 en dan F1
Of dezelfde instellingen uit de LoPi3 als uitgangspunt te nemen?
-
juiste motor gekozen ?
-
Dat heb ik ook laatst met de lokprogrammer ook gedaan,een piko lok,piko motorsettings gegeven.
Ik heb een trein nog nooit zo beroerd zien rijden.
Toen heb ik 1 van de marklin settings geprobeerd,en reed toen als een zonnetje.
Lang verhaal kort niet alle motoren van verschillende merken reageren goed op de lokprogrammer motor settings.
-
setting is eigenlijk niet afhankelijk van merk zoals in de locprogrammer "verkeerd" staat maar van type motor in de lok.
-
Dat moet het wel zijn dan,ik vond het al zo raar.
-
Ik had initieel de default motor gekozen, en dat leidde niet tot een goed resultaat. De 5-polige Piko setting was werkelijk beroerd. Ik zal eerst eens een Märklin proberen. Als dat ook niet naar tevredenheid is, zal ik de CV54 methode proberen. Naar wat ik ooit gelezen heb, is dat wel een beetje een flipperkast. Als je dat 3x achter elkaar doet dan worden er 3 verschillende instellingen gekozen.
-
Lok eerst een halfuurtje laten "warm" rijden, dan pas CV54=0 en dan F1 auto instelling gebruiken ;)
-
Als je dat 3x achter elkaar doet dan worden er 3 verschillende instellingen gekozen.
Valt toch wel mee. Geeft meestal wel een goede basis om verder vanuit te werken. Beetje het gemiddelde van die drie nemen en finetunen.
-
Rijdt het treinstel analoog wel zonder mopperen?
Ik las ergens op het forum dat de LoPi 5 nog gevoeliger is voor condensatoren dan de oudere decoders van ESU. Laat de Piko Hondekop nou tjokvol zitten met condensatoren. Niet alleen tussen de motoraansluitingen maar ook tussen de motor aansluitingen en het chassis. Het kan de lastregeling verstoren en misschien is dat wat je hoort?
Mvg,
Robert
-
Dat zal ik nog even proberen, Robert.
Ik heb inmiddels wel de CV54 + F1 truc uitgehaald, en het is waarachtig beter geworden. Wat ik wel opvallend vind, is dat de motorpulsfrequentie nu slechts op 20kHz staat, terwijl de Lopi 5 tot 50 kHz kan. Ik dacht altijd dat hoe hoger hoe beter, en dat de Piko motor nieuw genoeg zou zijn om een hoge frequentie aan te kunnen.
Ter vergelijking, mijn bloedneus hondekop met Lopi 3 draait op 31 kHz!
-
Analoog is het een stuk beter. Kan ik die condensatoren er straffeloos uithalen, of moet ik daarna nog het e.e.a. aan contacten opnieuw overbruggen?
-
Condensators staan niet in serie met de componenten, dus geen bruggen maken. Bij spoelen die je eruit haalt wel bruggen maken.
-
Dank, ik vermoedde het al, maar ik wilde het even 100% zeker weten! Voordat ik de bout ga opstoken, ga ik eerst nog even met de CV-waarden die in dit draadje (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=183629&start=25//dit draadje)staan aan de gang. Wie weet....
-
Nou, die waarden van Stummis Modellbahnforum leverden helaas ook een @#*€-resultaat op. Ik wil nu een rechtstreekse verbinding gaan maken tussen de oranje + grijze draad en de decoder. Ik had even de illusie om die 2 draden daarom links van de NEM652-aansluiting te solderen, maar daar zit geen verbinding, logisch ook eigenlijk.
Maar wat nu? Toch de C3 en C4 eruit halen, of de oranje en de grijze draad rechtstreeks op de NEM652 solderen? Ik twijfel, de C3 en C4 eruit lijkt makkelijker, maar door die draden te verplaatsen naar de NEM652 weet ik 100% zeker dat de motor rechtstreeks aan de Lopi 5 hangt. Maar, hoe soldeer je die draden tegen die NEM652 aan? Aan de zijkant van de busjes waar de pennen invallen? Wat is nu wijsheid?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1138_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1138_9.jpg)
-
Volgens mij is alleen C1 tussen de motorpolen van belang en kan de rest er uit.
Maar, hoe soldeer je die draden tegen die NEM652 aan? Aan de zijkant van de busjes waar de pennen invallen?
Ja. Maar wel even een kaasprikkertje in het gat zetten om te voorkomen dat het dicht loopt met tin.
Maar waarom doe je dit allemaal, de CV54 truuk volstaat toch?
Gr, Ben.
-
Nee, die cv54 truc voldoet toch helaas niet. Bijvoorbeeld in de hoogste rijtrappen wordt de snelheid niet vastgehouden. De motor valt na een paar seconden terug in snelheid, gaat dan weer omhoog naar de hogere snelheid, en na een paar seconden herhaalt het zich weer.
-
Eerst dacht ik er te zijn door de instellingen van mijn Piko 2200 met Esu loksound 4 te gebruiken. Nu dat was al een stuk beter beter dan de CV54 truc, maar het moest nog beter kunnen.
Uiteindelijk heb ik de motordraden rechtstreeks aan de NEM 652 aansluiting gesoldeerd, toen nogmaals de CV54 truc toegepast, en...... (y). Kortom, dat wat Biesje@work al zei, en wat ik later zelf ook op een Duits forum tegenkwam, de Lopi 5 en de condensatorenprint van Piko vormen geen gelukkig huwelijk. Gelukkig was het op deze manier redelijk makkelijk op te lossen.
-
Yay! Ik heb iemand bijna geholpen ;D
Fijn dat het werkt (y)
Mvg,
Robert (die nu lekker vrij is en niet @work)
-
Je doet jezelf tekort. Die condensatoren zijn/waren immers de crux!