Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 21:33:35
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: Aanrijding Frederikslaan Hillegom, 7 september 2020  (gelezen 6468 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #15 Gepost op: 09 September 2020, 11:23:55 »
Uiteraard is de spoorlijn geen particulier terrein, maar omdat de spoorlijn wel tussen twee particuliere gronden ligt kun je als Prorail weinig veranderen aan de overweg.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2020, 18:47:14 »
dat over particulier terrein , kan ik mij het volgende herinneren .In mijn NS tijd was ik lid van de Amsterdamse ongevallenploeg . Mijn laatste ontsporing was die van een lok 1600 met ertswagens , die in Uitgeest zijn waterloo vond in een weiland . NS moest zware kranen laten komen en een noodweg aanleggen . Toen de eerste zandwagen bij de landeigenaar het erf op wilde draaien , werd hij door de bewoner tegengehouden . Door tussen komst der plaatsenlijk agent , werd er een contract opgesteld , waarin stond dat NS alle ontstane schade zou vergoeden en alles in oude staat herstellen . Deze bewoner was familie van een inwoner/eigenaat grond te Halfweg . Daar is toen een loc 2200 ook in het weiland terecht gekomen , en deze schade is niet goed afgehanded . Als deze overweg ook al eens de plaats is geweest van een aanrijding trekker met oplegger en een gereviseerde IC 3 , die voor de derde keer uit de WPH Haarlem aan het proefritten was , dan kan ik mij de afwachtende houding van de landeigenaren wel voorstellen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2020, 19:40:15 »
400 Meter zuidelijker van de Frederikslaan ligt een helemaal onbewaakt particulier overpad naar een boerderij.
Daar is een jaar of 2 geleden ook een aanrijding geweest. Mss kan dan langs de spoorsloot aan de overkant een weg aangelegd worden  door het bollenland ,en de zuidelijke overweg tot AKI gepromoveerd worden.
De andere kant op is het veeel verder als je vanaf de BeeklaanAHOB een weg zou maken.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7705
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2020, 19:45:36 »
En nog wat zuidelijker ligt nog een agrarisch overpad wat enkel toegang geeft tot een perceel grasland aan de westzijde van het spoor.
Daarvan zeg ik persoonlijk: opkopen, overpad weg, bestemmingsplan aanpassen, brug naar de Leidsevaart en vervolgens verkopen als bouwkavel :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2020, 20:52:04 »
ter info.

Niet de weg heeft het "recht van overpad" maar de trein. De weg lag er in 1842 al en het spoor is daar later aangelegd.
Dit maakt het juist zo moeilijk om dit soort overwegen op te heffen.

Natuurlijk wordt alles wat hier wordt voorgesteld al uitgebreid bekeken. Waar je echter ook rekening mee moet houden zijn de gemeenten, sommige sluiten qua grens op elkaar aan maar zijn niet altijd elkaars goede buren.

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2020, 23:38:13 »
Ik neem aan dat de grond eigendom is geworden van het spoor en niet andersom dus heeft de weg het recht van overpad... En ook al zou het andersom zijn, dan is het de eigenaar helemaal kwalijk te nemen dat iemand zomaar het spoor kan oprijden en dat hekken niet gesloten waren.
Hoeveel doden of zwaar gewonden moeten er nog vallen? Weg met die overweg of beter beveiligen. Dit is niet meer te verkopen!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #21 Gepost op: 10 September 2020, 00:05:11 »
400 Meter zuidelijker van de Frederikslaan ligt een helemaal onbewaakt particulier overpad naar een boerderij.
Daar is een jaar of 2 geleden ook een aanrijding geweest. Mss kan dan langs de spoorsloot aan de overkant een weg aangelegd worden  door het bollenland ,en de zuidelijke overweg tot AKI gepromoveerd worden.
De andere kant op is het veeel verder als je vanaf de BeeklaanAHOB een weg zou maken.
AKI's worden al jaren niet meer nieuw geplaatst, sterker nog, ze bestaan praktisch al niet meer op een klein aantal na op niet-openbare terreinen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #22 Gepost op: 10 September 2020, 07:38:55 »
Sorry . Ik bedoel natuurlijk een AHOB.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #23 Gepost op: 11 September 2020, 11:25:05 »
"Ik heb mijn twijfels bij de zin: "de kruising ligt op particulier terrein".
Daar geloof ik niks van. De gronden aan weerszijden van de spoorlijn zullen wel particulier terrein zijn, maar de spoorweg zelf ligt helemaal op terrein van Prorail, dus ook de overweg".

Helaas is dit wel zo, nogmaals de spoorbaan is in 1842 aangelegd en passeerde daarbij de bestaande wegen, overigens is dit geen unieke situatie maar kom je dit in geheel Nederland tegen. Dat maakt het juist zo lastig voor ProRail om deze overwegen zelfstandig af te sluiten. Tevens geeft dit een ander licht op de actie van Pier Eringa om dan maar betonblokken te plaatsen.

Het daadwerkelijk afsluiten is dus niet het probleem, het gaat om het juridische getouwtrek. Even verderop tussen Lisse en Hillegom is een jaar of 8 geleden een NABO gesloten na exact 20 jaar onderhandelen.

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #24 Gepost op: 11 September 2020, 12:26:45 »
Beste Landsee,
In je reacties heb je het dan wel over kruisende wegen van het spoor maar niet over het juridisch eigendom van de grond. Als er een weg of spoorweg moet worden aangelegd dan wordt grond gekocht of onteigend. Blijft zeker geen eigendom van in dit geval een bollenteler. Dus dat particulier terrein gaat er bij mij echt niet in.

Dat overwegen niet snel opgeheven kunnen worden heeft er alles mee te maken dat de grond aan weerszijden van het spoor wel van de bollenteler is en dat ie jarenlang de mogelijkheid heeft gehad om gemakkelijk van de ene naar de andere kant van het spoor heeft kunnen komen. En misschien zijn er in het verleden ook wel overeenkomsten gesloten dat de overweg er bleef.

Maar tijden veranderen en ook inzichten. Helaas is het niet gemakkelijk om van dit soort onzinnige en gevaarlijke punten af te komen. Er moet overlegd worden tussen landeigenaar, overheid en Prorail en die ambtelijke molens draaien niet snel. Gek genoeg moeten er kennelijk eerst een aantal doden vallen voordat er echt actie wordt ondernomen. Zo wordt die overweg in Hooghalen nu ineens wel opgeheven en zijn er kennelijk oplossingen voor de boer daar. Ook op andere trajecten in Groningen en Friesland zijn deze NABO's opgeheven nadat er doden gevallen zijn.

Dus of je heft deze overweg op of je verzint een andere manier van kruisen van het ding. Pier Eringa zit tegenwoordig bij een busbedrijf en de betonblokken waar je over schreef zijn neergelegd bij overwegen van openbare (fiets)paden en niet van deze boeren overwegen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #25 Gepost op: 11 September 2020, 13:30:58 »
Net even op de kadastrale kaart gekeken. Die wekt niet de indruk dat de overweg particulier terrein is. De eigendomsstrook van het spoor loopt daar gewoon door.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #26 Gepost op: 11 September 2020, 13:37:56 »
Ik heb mijn twijfels bij de zin: "de kruising ligt op particulier terrein".
Daar geloof ik niks van. De gronden aan weerszijden van de spoorlijn zullen wel particulier terrein zijn, maar de spoorweg zelf ligt helemaal op terrein van Prorail, dus ook de overweg.
Daarmee wordt toch alleen bedoeld dat het geen openbare weg is? Volgens mij zoek je nu teveel achter deze woorden.

Zo wordt die overweg in Hooghalen nu ineens wel opgeheven en zijn er kennelijk oplossingen voor de boer daar.
Is dat de overweg waar nu een snelheidsbeperking voor de trein is ingesteld?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #27 Gepost op: 11 September 2020, 23:27:04 »
Klopt!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #28 Gepost op: 11 September 2020, 23:34:51 »
Volgens mij zoek je nu teveel achter deze woorden.
Ik zoek er precies achter wat er staat: "de kruising ligt op particulier terrein". En daar geloof ik niks van. Een overweg ligt altijd op spoorterrein, voorheen NS, nu Prorail.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Aanrijding Frederikslaan Hillegom
« Reactie #29 Gepost op: 11 September 2020, 23:56:39 »
De overweg ligt uiteraard op NS/Prorail terrein, hij ligt immers op de rails en er is daar geen apart perceeltje voor de overweg in het Kadaster. Dus tenzij die particulier daar eigenaar is van een paar kilometer spoorbaan, is het geen particuliere grond. De krant bedoelt denk ik (net als bv. Rick ook al aangeeft) dat de overweg aansluit op een particuliere weg, dus niet op een openbare straat.