Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Simplex
Vandaag om 08:11:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Minimale afstand perron / hart rails  (gelezen 13576 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Minimale afstand perron / hart rails
« Gepost op: 15 August 2006, 10:36:24 »
Goededag,

ik heb een vraag:
Wat houden jullie aan als afstand van de rand van het perron tot aan hart rails? Dit bij een rechte rails.
Ik wil niet hebben dat mijn preisertjes ver moeten springen om in de wagons te komen, maar er mag ook geen materieel tegen de perrons aankomen.
Ik ben zelf al wat aan het meten geweest. De wagons en loks verschillen zelf al wat in breedte. Ik heb breedte gemeten van 33.5mm tot 37mm. Dit komt neer op een minimale maat van 20mm.

Groeten Harry

H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2006, 11:09:07 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #2 Gepost op: 15 August 2006, 11:36:52 »
Aan Klaas,
Welk van de tekens geeft de afstand tot het perron aan? is dat B1?

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2006, 11:45:08 »
De combinatie van B3 met H1 geeft het perron aan. Dat moet daar buiten blijven.
Voor goederenperrons geldt de combinatie van B3 met H2.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2006, 13:42:44 »
Klaas, bedankt. Betekend dat ik nog een dikke mm om moet. Beter er nu achter te komen dan als ik aan het rijden ben.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2006, 16:25:50 »
Beste Klaas en anderen,

Zoals juliie misschien wel weten is er enkele jaren geleden onder de vlag van de NMF en Febelrail een groepje mensen bezig geweest om de NEM uit het Duits en Frans te vertalen naar goed Nederlands. Zij hebben o.a. ook de Norm 818 NL ontwikkeld. Dit allemaal pro-deo en in hun vrije tijd.

Daarom is het ook zo frusterend als je steeds maar weer naar de Duitse bladen verwezen wordt. Net of dat het Nederlands/Vlaams niet goed genoeg is.
Mijn vraag is, als je verwijs naar de NEM-bladen, doe het dan naar de vertalingen a.u.b. zodat de vertalers ook een beetje eer van hun werk hebben.

Dank u wel.

SK
« Laatst bewerkt op: 16 August 2006, 07:01:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2006, 16:34:54 »
Aan SK,

Zou jij dat willen doen? Want ik ben zeer wel geintreseerd in de Nederlandse versie.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #7 Gepost op: 15 August 2006, 16:50:51 »
SK,
Denk dat het probleem is dat de Duitse bladen vrij beschikbaar zijn op het web. De Nederlandse vertaling is niet zomaar beschikbaar en moet apart bij de NMF besteld worden. Er kan dus niet zomaar naar verwezen worden en een link naar toe worden gelegd.
Wel is norm 818 NL te vinden, dit behandelt echter alleen de Spoorwegtijdperken in Nederland.

Groet,

Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #8 Gepost op: 15 August 2006, 17:46:26 »
Even voor de goede orde;

De NEM-bladen zijn vrij en kosteloos te publiseren. Om de onkosten van het vertalen, zoals huur vergaderruimte in Roosendaal, papier, het kopieren, omslagen laten maken, de porto enz.  te bekostigen rekende de NMF een kleine onkosten vergoeding. Het Railhobby normenbureau doet dat ook, maar draagt het geld weer af aan de NMF. Verder heeft de NMF aan alle verenigingen die bij haar aangesloten zijn ,een gratis kopie verstrekt.
Ik wil best wel een kopietje draaien, maar ik ben momenteel op zoek om het via een andere weg veel toegangkelijker te maken
« Laatst bewerkt op: 15 August 2006, 17:48:00 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2006, 19:04:13 »
Daarom is het ook zo frusterend als je steeds maar weer naar de Duitse bladen verwezen wordt.
De reden waarom ik naar de Duitse versie verwijs is heel simpel: ik verwijs naar de Morop site, dat is de bron. En op die site is alleen de Duitse versie van de normen compleet.
Maar als je een makkelijke link weet naar een Nederlandse versie op het internet dan zou ik zeggen: laat maar zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2006, 19:57:06 »
Er word aan gewerkt. Ik wacht nog op een reaktie

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2006, 21:04:39 »
L.s.

Een andere vraag die ook met perron's te maken heeft.
Is er een eis mbt de minimale perron breedte?

M.vr.gr.
Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2006, 00:03:13 »
Voor zover ik weet is er geen norm voor de breedte van modelspoorperrons.
Maar in het grootbedrijf streeft elke spoorwegmaatschappij wel naar een bepaalde minimale breedte. Ik heb de rare gewoonte om op stations wel eens de tegels te tellen om te zien hoe breed zo'n perron is. Mijn conclusie voor de Nederlandse situatie: enkelzijdige perrons zijn minstens 3 meter breed en eilandperrons minstens 6 meter. Maar in Belgie en Duitland heb ik ook wel smallere, en vooral ook lagere perrons gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2006, 12:13:04 »
Wat je in het buitenland ook vaak ziet (vooral met lage perrons) is dat eilandperrons langzaam in een hele lange, hele smalle punt uitlopen, tot een metertje breed op het einde. En nee, het is niet verstandig je daar op te houden wanneer een trein met 200 in het uur langs komt waaien...  :-X

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2006, 11:14:40 »
Ondertussen zijn er stappen ondernomen om de vertaalde normbladen vrij toegangklijk te maken.
Hier onder enkele voorbeelden van de vertaalde normen. In Railhobby, en in beperkte mate ook in Railmagazine, zijn diverse artikelen verschenen over deze vertaalde normbladen.


VR, GR,

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.