Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 21:09:27
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 20:53:07
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:24:56
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
  

Auteur Topic: Minimale afstand perron / hart rails  (gelezen 13734 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #15 Gepost op: 17 August 2006, 11:20:56 »
Omdat de afbeelding automatisch verkleind wordt voor dit forum formaat, klik je met de rechter muisknop op de afbeelding en klik op afbeelding weergeven. Uiteraard werkt dit NIET met IE, maar gelukkig wel met FF.

Of misschien wil onze grote vriend van de afbeelding een link maken naar de locatie van de afbeelding?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12548
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #16 Gepost op: 17 August 2006, 11:36:09 »
Gaat moeilijk naar mijn boekenkast
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #17 Gepost op: 17 August 2006, 11:53:10 »
Hier bij een directe link naar het plaatje

Als het goed is moet je hem nu wel duidelijk kunnen zien.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6623
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #18 Gepost op: 17 August 2006, 12:01:51 »
Rail-geometrie en het vrije ruimte profiel

Op basis van het Fleischmann Profi-rail systeem werk ik hieronder uit hoe je e.e.a. kunt toepassen:

Rail-geometrie

zie:  http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/geometrie.jpg

Het Fleischmann profi-rail programma kent een duidelijke geometrie. Er is gebruik gemaakt van een vast rasterformaat. De rails die met een kunststof bedding bedding is voorzien heeft een standaard lengte van 20 cm. Dit is dan ook de lengte van een normale rechte rail (nr. 6101). De totale breedte van de Fleischmann rails is met de kunststof bedding ongeveer 3,2 cm.

Ook de wissels bevinden zich in het raster, waardoor de standaard afstand tussen twee sporen 6,35 cm. bedraagt. Schuine verbindingen worden gemaakt met een hulprail van 10,5 cm. (nr. 6102). Met een tegenboog (nr. 6138), gelijk aan het gebogen stuk van het standaard wissel (nr. 6172/6173) wordt binnen het raster een dubbele railafstand bereikt van 12,7 cm.
De nuttige ruimte voor het aanleggen van een perron tussen de beide rails bedraagt ongeveer 9,5 cm.

Vrije ruimteprofiel

zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/HO-VRPR.gif

Om te voorkomen dat uw treinen in aanraking komen met bovenleidingportalen, perronranden of perronoverkapping moet er rekening gehouden worden met het zogenaamde vrije ruimte profiel.
Zie hiervoor de Normen Europäischer Modellbahnen (NEM)/ MOROP), ofwel NEM 103, danwel de in het Nederlands vertaalde versie van Sobat Kras.
Een van de belangrijkste normen is het vrije ruimte profiel.
 
Volgens de normen van de NEM)/ MOROP zou de spoorafstand gemeten in cm. hart op hart van de sporen bij een schaal van 1:87 volgens NEM-112 5,2 cm. mogen bedragen. Bij Fleischmann profirails is dat dus 6,35 cm.

Als standaardhoogte van de perrons gaan we uit van 1,0 cm, gemeten vanaf de bovenkant van de bielzen. (Dit komt overeen met een hoogte van 0,75 cm + BS)

Breedte van het perron in HO (NS)

zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/perronbreedte.gif

De breedte van de perrons wordt per situatie bepaald. In de regel zijn zij-perrons 6 meter breed en eiland-perrons tussen 8 en 12 meter breed. Bevinden zich op de perrons gebouwen of trappen, dan moet daarnaast ten minste 3 meter perron-breedte aanwezig zijn.

Hierboven zagen we dat binnen de rastermaat van de Fleischmann rail-geometrie bij tweemaal de standaard spoorafstand (2 x 6,35 = 12,7 cm.) een ruimte voor het perron overblijft van ongeveer 9,5 cm.

Gaan we uit van een perron-breedte van 8 meter, dan vraagt dat een schaalbreedte van 8/ 0,87 = 9,2 cm. Het gevolg hiervan is dat de perron-randen iets binnen het vrije ruimte profiel worden geschoven, maar dat de breedte van de wagons dit (nog) net toelaat.

groetjes,

Hans van de Burgt

 
« Laatst bewerkt op: 18 August 2006, 08:42:28 door Hans van de Burgt »

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2007, 14:46:22 »
Naar aanleiding van de genoemde informatie.. ben ik wel benieuw naar het volgende:

Er wordt gezegd dat als er op een perron gebouwen etc. staan dat er minstens 3 meter perron naast moet zijn.

Maar op A'dam CS is dat zeker niet het geval op een aantal perrons waar een, ik noem het maar kioskje, op staan.

En de zij-perrons bijvoorbeeld op Alkmaar is ook geen 6 meter breedt..

Hoe zit dat dan?

En wat is gemiddeld genomen de breedte van een eilandperron?

8 meter ?

Ik hoor het graag

Groetjes Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor