Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: H0 Krähehof zolder  (gelezen 23247 keer)

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #75 Gepost op: 31 maart 2021, 12:09:51 »






ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #76 Gepost op: 31 maart 2021, 12:34:41 »
Dat zijn ook goede opties Henk.
En fijn dat je er foto's bij hebt. Dat maakt het zoveel duidelijker.

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #77 Gepost op: 31 maart 2021, 12:39:59 »
Ron
De eerste foto is onderzijde en de bovenste op de baan hier staan normaal 2 bouwcontainers zie je van de servo niets meer
Gr Henk

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #78 Gepost op: 31 maart 2021, 12:50:22 »
Hierbij een plaatje en filmpje van mijn experiment.



En een filmpje van de werking.

https://www.2rsweb.nl/media/Modelspoor/054.MOV

De servo zit nog met dubbelzijdig tape vast. De krachten die uitgeoefend worden zijn zo laag dat het voor nu kan.
Ik zal het op de baan nog vast lijmen of een beugel moeten fabriceren.

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #79 Gepost op: 02 april 2021, 12:41:13 »
Ron

Even een vraag waarom heb je de servo niet  rechtstreeks op 1 van de 2 gaatjes van de wissel bediening gezet heb je ook geen last meer van de 2 verenstaal stukjes
 Gr Henk

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #80 Gepost op: 02 april 2021, 20:12:03 »
Hi Henk,

omdat ik onder baan voor die wissels geen ruimte heb.
Dus moet er boven wat fabrieken.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #81 Gepost op: 05 april 2021, 20:29:57 »
Uiteindelijk besloten de electrische wissels om te bouwen naar servo sturing.

Vandaag heb ik er drie kunnen doen, met de methode die hierboven beschreven staat. De servo's heb ik eerst afgesteld in Mardec (Arcomora DCCnext).
In plaats van een dubbelzijdige tape zoals in het voorbeeld hierboven, heb ik ze vast gelijmd en "geschoord". Het ziet er fragiel uit. Het is wel stevig.

De drie omgebouwde wissels.


Detail opname.


Uiteraard kwam ik van alles tegen wat aangepast moest worden. Voor de electrische wissels was er voorzien van een 16 volt bus. Die wilde ik nu gebruiken voor een servo bus.
Hmm, vanaf de electrische wissel bus werd ook een LED strip gevoed. Op 5 volt gaf die weinig licht. Dus een 12 Volt voeding gebruikt voorde LED strip en een stepdown converter tussen de 12 volt aansluiting en de Servo bus. Die ingesteld op 5volt.

Omdat je voor servo's niet twee (want twee spoelen) aansluitingen nodig hebt op de DCCnext, die ook geconfigureerd. Ook in Rocrail de aanpassingen (adressen) doorgevoerd.
Uiteraard testen en alles werkte meteen.

Wanneer ik weer tijd heb, ga ik de andere vijf wissels aanpassen. Die zijn beter bereikbaar. En het concept is duidelijk en bewezen.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #82 Gepost op: 09 april 2021, 10:33:46 »
Nu ik de onderste foto goed bekijk, zie ik een probleempje. Even dat soldeer braampje weghalen.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #83 Gepost op: 18 mei 2021, 13:02:28 »
Al lange tijd niets aan de baan kunnen doen.
Niet dat ik niet met modeltreinen bezig ben.

Omdat mijn kozijnen en ramen in juli waorden vervangen moet ik ruimte maken, zodat het heren erbij kunnen.
Dat hield dus ook in dat de kast met al mijn rollend materiaal opgeruimd moet worden.
Zo gezegd, zo gedaan. Als ik dan toch alles door mijn handen liet gaan, kon ik ook direct een lijst maken van al het materiaal. En daarbij opnemen welke maatschappij, merk, type koppeling,plastic of metalen wielen, verlichting wel of niet en nog enkele opemerkingen over het model. Wat er aan mankeert of nagekeken moet worden.
Meteen de boel een voor een gefotografeerd. De spullen staan na vier dagen doorgaan in genummerde dozen onder mijn baan opgeslagen. Uiteraard staan de nummers ook in Excel.

Voor weinig een vitrinekast op de kop getikt. Die maar meteen gevuld met mijn Nederlandse materiaal.



De week na Pinksteren hoop ik weer het e.e.a. aan mijn baan te doen. Op de planning staat vijf wissels voorzien van servo aansturing.
Dus wellciht volgende week meer.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #84 Gepost op: 21 juni 2021, 21:26:48 »
De week na Pinksteren met van alles bezig geweest. Niet veel met de treintafel.

Toch nog kunnen doen wat op mijn lijstje stond. Het aansluiten, cq. ombouwen van de laatste wissels op de schaduw baan. Die waren electrisch en nu zijn ze voorzien van servo's.
Werkt betrouwbaarder en stiller.


Drie wissels oprij.


Detail foto van een van de wissels.


Voor de aansturing een Arduino Uno met een Arloco shield en twee Okkies gebruikt. Eenvoudig te configureren.


Nu nog een possjes testrijden en dan aan de hoofdbaan beginnen.
"Helaas" de laatste tijd nogal goed weer geweest. Dus te warm op zolder.
Inmiddels ben ik er wel achter dat ik voor de hoofdbaan in modules ga werken. Op mijn werkbank klaar maken en dan plaatsen. Dat scheelt een hoop kruipdoor, sluipdoor.

In de tijd dat ik niet aan de baan kon of wilde werken, heb ik een stationsklok voor bij de baan gescoord.



Het was even puzzelen hoe deze te gebruiken. Ik woon namelijk niet op een station en kan dus niet gebruik maken van het signaal van een moderklok.
Daar heb ik een schemaatje voor in elkaar geknutsled met een Arduino en wat hardware componenten.



Vanuit verschillende modelspoor Facebook groepen kwam het verzoek voor het schema en de code voor de Arduino.
Dat heeft geleid tot het maken van een printje. Die is in bestelling. En ziet er dan hopelijk dan zo uit.



Wanneer ik met de hoofdbaan begin zal ik het hier melden.


bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #85 Gepost op: 22 juni 2021, 09:54:17 »
Grappig verhaaltje misschien. Ik gebruik al jaren een zelfgebouwde arduino wekker met plezier. Hij heeft wat kleine ontwerpfoutjes zoals de transistie van wintertijd naar zomertijd blijft loopen van 3u naar 2u. Het ding heeft dan de ds3231, iets uitgekledere versie van de 1307, maar hij werkt verder hetzelfde.

Ik was gisteren bezig en de wekker was even spanningsloos. Bij het aanzetten, zag ik de datum was teruggezet naar 1-1-2000. De RTC had niet de tijd vast gehouden. Het zou kunnen dat hij op is, ik gebruik de wekker al ruim 7 jaar. Het zou kunnen dat hij ergens te hard tegen aan stuiderde en de batterij geen contact maakte voor een paar ms.

Een ander ontwerpfoutje is dat ik in software niet de datum kan aanpassen. Ik had hem toen 1 malig hard-gecodeerd onder de aanname dat de datum altijd goed zou zijn. Toen had ik het ding dicht geplamuurd en zwart geverfd... Ik kan hem nog wel openen voor de batterij en ik kan hem nog programmeren zonder te openen. Ik heb alleen het originele programma niet meer   ;D

Long story short. Houdt er rekening mee dat na een jaar of 5, de RTC misschien een nieuwe batterij benodigt  ;D

Ik heb nog een praktische opmerking. Je doet precies hetzelfde als ik deed met die U-vormige servo beugels. Bij het gebruik met mijn kleine hornby treintjes, had ik met deze probleem dat de ijzerdraadjes die door de wisseltongen liepen te hoog uitstaken met deze methode. Ik heb dit probleem verholpen door het stuk ijzerdraad star te verbinden met de servo horn. De servo hoeft minder ver te draaien en het ijzerdraad heeft geen ernstige hoogte verschillen meer. Dus als je ooit het probleem ervaart dat een trein op een stuk ijzerdraad knalt, is dit een mogelijke oplossing  ;)



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #86 Gepost op: 22 juni 2021, 13:17:28 »
Bas,

Het vervangen van de batterij moet geen problemen geven. De hele module past met gemak in de stationsklok.
De klok is real size en zo'n 63x63 cm en 15cm diep.
Wanneer de print binnen is en werkend is, zal ik een verhandeling op mijn site zetten. Zie onderschrift.

Voor sommige andere wissels heb ik inderdaad een starre verbinding gebruikt. Ik kijk per lokatie van het wissel hoe ik het op ga lossen.

Mvg, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #87 Gepost op: 07 september 2021, 12:50:48 »
Voor de aansturing een Arduino Uno met een Arloco shield en twee Okkies gebruikt. Eenvoudig te configureren.


Dat moet natuurlijk zijn, dat de wissel servo's aangestuurd worden door de DCCnext.
De Arduino en Arloco shield met de OKKIES zijn bedoeld voor de bezetmeldingen van het spoor.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #88 Gepost op: 07 september 2021, 13:10:46 »
Inmiddels een klein begin kunnen maken met de hoofdbaan.

Eerste boven plaat is geplaatst en de rails naar en voor het station zijn ruwweg gelegd.
Ik dacht er al foto's van te hebben. Kan ze niet vinden. Vanavond zal ik die eens maken.

Wat betreft de 1:1 stationklok. De print is klaar in in elkaar gesoldeerd. En alles werkte in een keer.



Links de nieuwe print en rechts de experimenteer print.
Nu nog (veilig) alles in de klok inbouwen.

Het printje ontworpen door het schema op EasyEDA.com te zetten en dan te laten maken door het bedrijf JLCPCB (China).
Je levert je file aan via de website van JLCPCB en een week later heb je de prints in de bus. Echt heel snel. En voordelig.
Het gaat wel per vijf stuks. En dat kwam wel goed uit. Er waren meerdere mensen geinteresseerd.
Uiteindelijk twee mensen met het printje blij kunnen maken. Die hebben een soortgelijke klok.

Ik heb nog twee printjes over, dus als je je eigen, of die van een vereniging, klok aan de praat wil krijgen, laat het me weten.


ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #89 Gepost op: 07 september 2021, 13:27:56 »
Foto's gevonden.

Zoals eerder aangegeven, de helling naar het station. De wissels liggen allemaal vlak.
Omdat dit de hoofdbaan is, moet ik de servo's on de plaat maken.
Het idee is om de lokatie van de wissels goed aan te geven en dan op de werkbank het hele module te bedraden en te voorzien van wissel servo aansturing.





De ruimte tussen de het schaduwstation en de hoofdbaan ligt tussen de 8 en 12 centimeter. Meestal het laatste. Omdat ik niet op bovenleiding ga rijden, hoeft dat geen probleem te geven.
Plaatsing van de servo's voor de wissels zijn wel van belang. Met wat knutsel werk, zie tips van anderen hierboven, kan je de servo ook verder van het wissel monteren.

De meeste rails wordt nog vervangen voor flexibele rails.