Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries  (gelezen 17031 keer)

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Het is alweer even geleden dat het is bekend gemaakt. Maar ik wil toch even melden dat de spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik wordt genomen. Deze keer rijden er geen treinen maar fietslorries. Wat vinden de beneluxspoorders ervan?

Hier een aantaal krantenartikelen:

http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2583113/Lorrie-eind-april-startklaar.ece

http://www.gelderlander.nl/nijmegen/1808348/Heumen-lonkt-naar-spoor.ece


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2008, 17:00:44 »
Tjah,

Hier in de regio is het al jaren zo aan de gang dat een spoorlijn stukje bij beetje verder gesloopt word en er een fietspad voor in de plaats komt.

Persoonlijk zie ik liever treinen uiteraard maar als dat door niemand meer gefinacierd kan worden en het terrein al jaren licht te verloederen en compleet onbruikbaar is geworden daardoor, is een fietspad misschien beter dan helemaal niets  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2008, 17:09:44 »
Ik vind het erg jammer dat er railfietsen komen, ik had graag gezien dat de spoorlijn weer een OV bestemming kreeg.

Ik heb liever een snelle busbaan al een spoorje waar toeristen met rail fietsen op rijden.

Ik had graag als een treindienst niet te realiseren is een snelle busdienst gehad die tussen 6.00u en 0.00u ieder uur rijd( zondags evt. iedere 2uur).
Dat had tussen Nijmegen en kranenburg mooi via het spoortrace gekunt.

Groetjes Michiel

Ps; ik denk dat ik dat spoortracé als het schoon is wel ga lopen.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2008, 17:27:37 »
Citaat
spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik

Er zal dan nog veel moeten gebeuren, tot gisteren was er aan de spoorlijn vanaf de rijweg met de auto niets te zien dat er op duid dat er wat verbeterd wordt.
Ook de overgangen met de rijweg waar op vele plaatsen aan ieder zijde van de weg de rails ongeveer 10 meter van de weg ophouden is nog geen actie ondernomen om het mogelij te maken dat men op een gemakkelike manier kan oversteken met de railfiets.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2008, 18:29:24 »
Op het industrieterrein van Groesbeek is een vrij groot stuk rails weggehaald en ligt in de berm.

Het wordt behoorlijk tillen om je fietskarretje weer op de rails te krijgen.

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2008, 18:38:13 »
Zover ik heb gelezen moet er tot eind februari hard worden gewerkt om het traject weer rijbaar te maken. Maar als ik het zo lees dan wordt dat wat later ;)


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2008, 20:24:58 »
Ik vind het een leuk initiatief. Beter dit dan dat traject opgebroken wordt  En het heeft zijn eigen charme. Railfietsen zijn toch leuk, niet?

Maar wat voor lorries worden het?
Zoiets als deze van railbike tours in Costa Rica?
Maar deze railrider lijkt mij leuker.

Maar waarschijnlijker lijkt het dat het gaat lijken op de fietslorries van Quakenbrück-Nortrup

Maar zou je ook met je eigen gecombineerde weg-railfiets  er op mogen fietsen?

Voor mensen die graag toch een vorm van openbaar vervoer in stand zouden willen houden, is er nog het voorbeeld van de Rulamann-express

Zou zoiets ook niet iets zijn voor de lijn van Nieuw-Amsterdam-Schoonebeek? Ik vrees namelijk dat als deze lijn geen nieuwe bestemming krijgt er een keer opbraak komt.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 25 February 2008, 17:03:13 door MR. Reden: stijl en zo »

HarryS

  • Gast
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2008, 21:30:53 »
Hallo,

Ben vandaag vanuit Venlo naar Nijmegen gereisd en in ieder geval bij 1 overweg gezien, dat het stuk spoor daar verwijderd was. Spoor houdt dus een meter of 5 vòòr de overweg op en gaat dan 5 meter nà de overweg verder. Verder zal de troep (lees takken en bomen) opgeruimd moeten worden. Kortom, Er is nog erg veel te doen wil het gehele stuk van Nijmegen naar KLeve weer berijdbaar zijn.

Groetjes

Harry Stipkes

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2008, 10:47:20 »
Harry, dit citeer ik even uit het krantenartikel:

Ook Nijmegen zou volgens een gemeentelijk zegsman graag meedoen aan het project fietslorrie, maar doortrekken van het toeristische lijntje naar de stad is om veiligheidsredenen niet mogelijk. "Zo'n fietspoorlijntje is een prima tussenoplossing, ofschoon wij nog steeds streven naar een echte trein op het traject Nijmegen-Kleef. Het oude spoor van Nijmegen naar het zweefvliegveld in Malden loopt pal naast een bestaande spoorlijn, en daarom kunnen we niet meedoen", aldus de woordvoerder.

Het fietslorrie-traject zal waarschijnlijk eindigen vlakbij vliegveld Malden, als de gemeente Heumen de haalbaarheid voor een halte heeft onderzocht.
Als ik jou goed heb begrepen kan het kloppen dat er geen rails meer ligt. Er ligt bij Station Nijmegen Heyendal geen spoor meer, daarvoor is in de plaats is een busbaan gekomen.


Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2008, 12:57:49 »
Het enige wat er terug moet komen is een treinverbinding Nijmegen- Kleve en niets anders. 

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2008, 16:46:11 »
Ja dat zou het mooist zijn. Ik vind het wel mooi dat de lijn weer wordt hersteld, want anders was het misschien niet meer mogelijk geweest. Ik vind het alleen jammer dat er wel 1,8 miljoen euro beschikbaar is voor fietslorries. En voor een nieuwe treinverbinding Nijmegen-Kleve is (momenteel)geen geld.
De plannen voor een nieuwe treinverbinding zijn in 2006 uitgesteld tot 2020, dus het is altijd beter dan het traject laten verwaarlozen ;)
« Laatst bewerkt op: 25 February 2008, 16:54:12 door jentje »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2008, 16:52:15 »
De lijn blijft in ieder geval behouden dankzij de fietslorries. Ik denk niet dat 1,8 miljoen voldoende zou zijn om op de lijn een reguliere treinverbinding te realiseren. Bovendien wordt er niet voor 1,8 miljoen aan fietslorries aangeschaft maar gaat, naar mijn inschatting, een groot deel van het geld in herstel van de lijn zitten.

Overigens bestaat er nog geen fietslorrielijn in Nederland.


Groet,

Marco

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #12 Gepost op: 25 February 2008, 16:56:47 »
Dat is dus weer een toeristentrekpleister voor de regio groesbeek :P Maar er gaat toch niks boven een ronkende diesel! ;D

rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2008, 21:20:56 »
Het enige wat er terug moet komen is een treinverbinding Nijmegen- Kleve en niets anders. 

yep, stond als kind veel bij de scheidingsweg te wachten op treinen uit duitsland een lange goedertrein met een Br216 er voor, en als kind te janken op het station aan de hand van mijn vader als er weer zo'n grote zwarte stinkende rokende 03 of 23 stond, de tijd van de accu triebwagen en mee rijden voor in de railbusjes waar de lokfuhrer nog een houten koffertje had wat zijn bedieningpaneeltje was, ik heb altijd een plaatsje in mijn hart gehad voor die lijn van mij mag hij terug in dienst.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2008, 21:27:30 door rloop »
Mvg Ronald

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik voor fietslorries
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2008, 21:33:50 »
Op www.raymondkies.nl staat onder 'andere thema's' een item met foto's van de laatste jaren van het treinverkeer tussen Arnhem, Nijmegen en Kleef. Zie de 212, 215, 218, 221 en 628 nog een keer op het toekomstige 'fietspad'.