Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:44:35
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 86538 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #240 Gepost op: 05 februari 2021, 11:27:55 »
Beste Herman, dat is het mooie van het forum. Ideeën opdoen en daar verder op bouwen. Je hebt gelijk om in bouwfases te bouwen. Scheelt tijd en alle onderdelen zijn dan gelijk qua maatvoering. Dat is ook mijn bedoeling maar kon het niet laten om de eerste al af te bouwen en de tweede gedeeltelijk. Van de volgende modules maak ik nu eerst de 'tafel' en de rail erop om na te gaan of de treinloop goed is. Daarna de afbouw per module. De poten heb ik gekocht bij www.aduis.com zij hebben mooie, rechte en stevige latten van 1 meter grenenhout. Die koop je niet bij de gemiddelde bouwmarkt. Het grijze 'scultamol' is flexibele tegellijm. Goedkoop en goed bewerkbaar. Nadeel het is zwaar...
Met flexrails van profi heb ik geen ervaring. Alle rail en wissels heb ik in één partij gekocht. Daarin zaten slechts twee flexrails die erg stug zijn om er bochten mee te kunnen maken.

Met vriendelijke groet,
Anton

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #241 Gepost op: 05 februari 2021, 22:25:42 »
Hoi,

Het baantje met winterlandschap ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

De profiflexgleis is alleen geschikt voor flauwe bochten, is mij ook nooit gelukt.

Heb je nog wat verder kunnen bouwen, Anton.?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #242 Gepost op: 06 februari 2021, 10:26:49 »
Hoi Koen, de  afgelopen 2 maanden heeft de bouw stilgelegen. Wel de nodige schakelaars, signaallampjes, bedrading, stekkers en gelijkrichters gekocht via Ali. Als proef al wat gesoldeerd... Moet nog een aluminium sandwich paneeltje bestellen voor de bovenzijde van de schakelkast.
De reactie van Herman zette mij gisteren wel aan het werk. Het houtwerk voor de derde module gezaagd voordat de temperatuur in de garage onder het nulpunt daalt en mijn werklust idem. Vandaag in elkaar lijmen.
Het spoorplan ziet er als volgt uit (foto). Moet daarbij vier rails op maat maken maar daar krijg ik geleidelijk wat ervaring mee. Ik durf het nu ook wel aan om het ontwerp van het station van 2.40 meter lengte te verdelen over twee modules van 1.2 meter. Dat is makkelijker om te hanteren maar dan moeten er wel 9 sporen worden opgeknipt. Ik denk erover om de 'dremel' daarvoor te bevestigen dwars op twee lade geleiders zodat in één rechte beweging al sporen worden doorgeslepen. Daarvoor koppel ik eerst de twee modules, bevestig de rails en soldeer eerst alle rails bij de overgang van modules aan messing boutjes. De slijpschijf snijdt de rails dan mooi tussen deze boutjes door en de onderbroken rails liggen precies aansluitend.



Aan de onderzijde lopen de sporen in een slingertje. Dat was de enige mogelijkheid om het sporenplan op dit formaat van module te krijgen... Dat komt ook omdat de positie van de wissels vast ligt vanwege de aansluiting op de andere modules.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 10:28:27 door AntonM »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #243 Gepost op: 06 februari 2021, 10:32:33 »
Hoi,

Een Dremel gaat wel werken hoor, ideale tool voor de modelbouw.

Toch gek, de een bouwt door in de zomer als je smelt, de ander waaronder mijzelf in de wintermaanden.
Vind het van oorsprong ook echt een winterhobby. In de zomermaanden doe ik er vrij weinig aan.

Benieuwd naar de nieuwe modules.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #244 Gepost op: 06 februari 2021, 10:41:56 »
Klopt is echt een winterhobby. Maar afgelopen maanden druk op het werk. Wil alles nog goed afronden voor ik eind maart met pensioen ga. Overigens afgelopen zomer aan een module werken, gewoon op het terras onder een parasol, heeft ook wel wat in coronatijd :)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #245 Gepost op: 06 februari 2021, 11:56:42 »
Hallo Anton,

Zo'n slingertje is wel erg ontsporingsgevoelig. Ik zou het heel goed testen voordat je een en ander helemaal vastlegt. Mogelijk zul je namelijk toch een andere oplossing moeten bedenken want van treinen die regelmatig ontsporen word je echt niet vrolijk.

Groeten,
Bert

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #246 Gepost op: 06 februari 2021, 12:19:31 »
Hoi Bert, dank voor je advies. Wilde het slingertje eerst van rails met grotere bochtstralen maken maar dat kwam niet uit. Wellicht dat ik de twee flexibele rails die ik heb liggen daar ga in zetten om zo een vloeiender overgang te maken.
Groet, Anton
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 13:46:30 door AntonM »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #247 Gepost op: 06 februari 2021, 14:54:54 »
Dat komt ook omdat de positie van de wissels vast ligt vanwege de aansluiting op de andere modules.
Anders indien mogelijk de positie van de rails op de andere bak aanpassen,hoe dan ook die slinger eruit is wel een must  ;)
Hoe ziet het eruit als je die slinger delen eruit haalt en je alles los en recht tegen over elkaar legt ?
Ik ben geneigd te zeggen dat er wellicht net wel ruimte naar boven is om dat te kunnen omschuiven  ::)
Die slinger bovenin is overigens ook niet echt ideaal te noemen,redelijk abrupt de krappe S bocht in is ook vragen om problemen,iets vloeiender is beter.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #248 Gepost op: 06 februari 2021, 15:05:00 »
Hallo Anton,

Als je niet beter uitkomt zoals Floris het voorstelt dan kun je inderdaad het beste die flex gebruiken. Zorg er voor dat er tussen de twee delen van de S-bocht een stuk recht zit (hoeft helemaal niet erg lang te zijn), dan heb je geen last van ontsporingen. En uiteraard geldt hierbij ook: hoe ruimer , hoe beter.

Groeten,
Bert

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #249 Gepost op: 06 februari 2021, 15:08:24 »
Hoi Floris en Bert, de naastgelegen modulebak is het rivierlandschap dat al gereed is  :'(. Op zich is er wel ruimte aan de bovenzijde om de slinger aan de onderzijde eruit te halen. Echter in die opstelling kreeg ik het linker gedeelte niet sluitend. Ik ga een nieuwe poging wagen en dan maar wat rails aanpassen. ik denk dat de slinger van het aftakkende spoor wel meevalt. Daar zit een rechte rail van 10,5 cm in het midden. Lastig is dat het wissel eigenlijk niet goed past op een dergelijke positie. Is straks niet mee te zien. Verdwijnt onder het (los geplaatste) landschap. Deze aftakking loopt straks achter vier modules langs en sluit dan aan op de module met het duinlandschap.
Groet, Anton

« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 16:20:39 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #250 Gepost op: 06 februari 2021, 20:14:28 »
Beetje droogzwemmen in Anyrail met het volgende resultaat. Ook hier nog wat rails op maat te maken. Zijn ook wat uitschuifbare stukjes verwerkt die ook moeten worden vervangen door maatwerk. In elk geval zijn de slingers opgeborgen  ;).


Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #251 Gepost op: 07 februari 2021, 18:07:29 »
De ruwbouw van de ondergrond is bijna klaar. Bovenste plaat met daarop het latten werk en rechts daarvan de onderste plaat die daar nog aan vast moet worden gelijmd. Aan de latten worden de uitklapbare pootjes gemonteerd met lange 6 mm bouten. Gaten zijn voor bevestiging al geboord want na montage lukt dat nauwelijks (uit ervaring eerste module). In de onderste plaat is al een 2cm doorsnede gat geboord waarin vanaf buitenzijde de vliegtuig connector kan worden vastgemaakt nadat de stroomdraden zijn gesoldeerd.




Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #252 Gepost op: 07 februari 2021, 21:05:21 »
Beste Anton, je bent weer flink opgeschoten met de onderbouw zie ik, klasse. Dank voor je tip om het materiaal voor die poten onder de module online te bestellen. De Nederlandse webpagina zit trouwens op  https://www.aduis.nl/ De poten zijn vandaag besteld en komen ergens komende week.

Voor de stevigheid cq verankering van de poten onder de modules zie ik dat je een dwarsverbinding tussen 2 poten met een schot gemaakt hebt, ik vermoed een triplex plaat oid. Ik overweeg om ipv een schot een balkje te plaatsen. En verder nog 2 extra balkjes te plaatsen tussen de 2 paar poten aan het einde van de tafel in, zie het plaatje onderin mijn bericht. Daarmee kan je de poten op elkaar in een vierkant fixeren. Deze balkjes kunnen bij het opzetten op de 2 sets poten vastgemaakt worden met bv een losse bout die in een gat in het hout van de dwarsverbinding van 2 poten vallen en een bout er onder met de hand vastdraaien. Na het verwijderen van de bouten en moeren kan je deze extra balkjes makkelijk weer verwijderen is het idee. Scheelt gewicht bij het verplaatsen maar wel extra stevigheid is het idee.

Ik las al eerder over die vliegtuig connectors die je wilt gaan gebruiken. Ik ben hier ook erg benieuwd naar zoals je begrijpt. Waar heb je deze gekocht?

Die snelspanners met veer die je bij Hornbach gekocht hebt om de modules tegen elkaar aan te verankeren lijken helaas niet meer in het het assortiment te zitten, ik probeer nu klant te worden bij een professioneel bedrijf dat ze nog wel in het assortiment hebben zitten, Wurth. Hiervoor moet je wel als ondernemer geregistreerd staan bij de KvK.

Ben wel blij dat je die knik in de rails bij de keerlus alsnog er uit hebt kunnen halen met de tips en Anyrail. Als je per bouwfase bouwt heb je meer flexibiliteit op de module-overgangen dan als je per module bouwt, omdat 1 kant dan al helemaal vast ligt.





Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #253 Gepost op: 07 februari 2021, 21:20:47 »
Hoi,

Het baantje met winterlandschap ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Gr Koen.

Dag Koen, dank voor je interesse. Mijn draadje staat hier; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95467.msg3222163383#msg3222163383

Ik wil wat updates met foto's daar gaan posten de komende week. Nadat mijn werk aan de baan 3 maanden heeft stilgelegen heb ik eindelijk weer tijd om er een zwiep aan te gaan geven. Heb wel mijn materieel online aangevuld, DB Epoche 3 zowel locomotieven, rijtuigen als goederenwagons. Armseinen van Fleischmann (hoofd- en voorseinen). En mijn voorraad Profi Gleis uitgebreid.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #254 Gepost op: 07 februari 2021, 22:08:49 »
Beste Herman,

De poten heb ik inderdaad met een triplex plankje aan elkaar verbonden. Dat was gemakkelijk bevestigen (spijkertje en lijm) en zorgt ervoor dat de poten in zijdelingse richting goed gefixeerd zijn. In de lengterichting is het lastiger. Ik gebruik nu metalen staafjes maar die kunnen alleen trekspanning goed opvangen. Wellicht dat ik draad ga gebruiken en dan met een losse lat die de poten uit elkaar drukt. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden zoals jij beschrijft.
Jammer dat Hornbach die klemmen niet meer heeft  :(. Ik heb nog één setje nodig.
De connectoren heb ik via Ali besteld. Eerst connectoren die je aan de binnenzijde moet vastdraaien en nu ook die je aan de buitenzijde kan vastschroeven. De eerste gebruik ik nu voor het schakelhuis en het tweede type voor de modules omdat ik daar niet bij kan aan de binnenzijde.

Groet, Anton