Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Kruiswissel of schaarwissel H0  (gelezen 4501 keer)

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Kruiswissel of schaarwissel H0
« Gepost op: 24 February 2008, 15:56:52 »
Hoi medemodelspoorders,

In mijn baanplan heb ik een kruiswissel nodig.
Ik heb deze in schaal H0 niet kunnen vinden anders dan zelfbouw.
Dus ben ik met de bouw hiervan begonnen. Het lijkt mij leuk om dat met jullie te delen.
Vanuit Canada een pakketje laten komen.



redelijk kompleet, tijdens het afleveren moest ik nog wel even BTW en inklaringskosten betalen...

Volgens de meegeleverde CD met gebruiksaanwijzingen zou ik eerst met de puntstukken moeten beginnen:



Ik had even wat moeite om de rails aan de 'dwarsliggers' te solderen, de grote alluminium plaat werkt als een warmte afleider.

Na het aanbrengen van de afbuigende rails, waarin ruimte gevijld is voor de wisseltongen is het tijd om de wisseltongen vorm te geven. Bij het pakket zit een handig tooltje om de punt- en kruis-stukken en de wisseltongeinden vorm te geven.



De afbuigende wisseltongen moeten eerst 'voorgebogen' worden. Dit viel mij mee. Duim, wijs- en middelvinger methode.




Later meer.

Met vriendelijke groet,
George



« Laatst bewerkt op: 24 February 2008, 15:59:12 door george »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2008, 16:03:27 »
Hoi George,

Wat versta je precies onder een kruiswissel ?

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2008, 16:07:56 »
Kruiswissel is er wel. Volgens mij heeft roco-line zoiets. Maar dit ziet er wel erg mooi uit.

Is het goedkoper om zelf te bouwen?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2008, 16:12:16 »
Hallo,

dit is een kruiswissel:

hopelijk is dit duidelijk.

Servé
Vriendelijke groet, Servé.

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2008, 16:25:03 »
Deel 2,

Ik wilde even zien hoe het met de plaatjes enzo ging. Dit is voor mij de eerste keer dat ik plaatje upload. Gaat goed zo te zien.

Oke na het vormgeven van de wisseltongen en het plaatsen van de buitenste rails, ook hier weer uitsparingen vijlen om de wisseltongen ruimte te geven, is de eerste helft van de kruiswissel gereed.



Nog wat details


Vervolgens heb ik de tweede helft van de wisselset gebouwd, ongeveer net zoals de eerste maar dan met een implementatie van 'lessons learned'.
Vervolgens heb ik de twee helften aan elkaar gesoldeerd.



Met nog wat details:


Vevolgens met een wagonnetje wat heen en weer gereden. Er bleken nog enkele stukjes een beetje afgevijld te moeten worden. Daarna geweldig ! De wielen duiken niet in gaten zoals bij commerciele wissels, het gaat allemaal zeer gladjes.

Nu is het tijd on de meegeleverde houten dwarsliggers aan de wissel te verlijmen.



Dat ga ik vanmiddag uitvoeren. De lijm zal dan morgen droog en hard zijn.

Heeft iemand van jullie advies welke wisselmotor ik hiervoor kan gebruiken ? Ik denk aan één wisselmotor immers OF alle 4 de wissels staan afbuigend OF ze staan allemaal rechtdoor.

Daarnaast weet iemand misschien waar ik in Europa de rails ( Micro Engineering, Nickel Silver, Non-Weathered) kan kopen ? Google levert alleen wat in duitsland voor schaal 0.

Binnenkort start ik met de bouw van 'gewone' wissels voor een uitgebreid schaduwstation. Hiervoor kan ik dezelfde mal gebruiken...

Met vriendelijke groet,
George



p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2008, 16:26:14 »
Hallo SevéDB

Citaat
dit is een kruiswissel:

Volgens mij zijn dit gewoon losse wissels (2 links en 2 rechts) en een kruising en 2 halve lengtes Bv bij Roco art. no. 42498 en 42412.


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2008, 16:27:15 »
Ja, dat klopt, dat staat toch ook op de tekening ;)

Servé
Vriendelijke groet, Servé.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2008, 16:32:56 »
Hallo SevéDB

Maar dan is het nog geen kruiswissel, maar zijn het een samenstelling van onderdelen waarmee je rails sporen laat kruisen.

Kijk maar een bij art.no 42448 en 42451 van Roco daar staan kuisingwissels, enkel en dubbel.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2008, 16:33:31 »
@esperopt:

Indien je veel wissels wil ( of gaat) bouwen is het veel goedkoper.
Het duurste is de aanschaf van de mal en het puntstuk/tongeinde/kruis-tool ( ongeveer 120 euro. Als je dat eenmaal hebt ben je zo'n 10 euro per wissel kwijt aan de houetn dwarsliggers en rails.

Let op dit is zonder wisselaandrijving!

Met vriendelijke groet,
George

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2008, 16:34:45 »
Dan heb je het er zo uit. Want 4 wissels plus kruising is ook al best duur als je ze van bijvoorbeeld roco koopt.
Voor grootspoorfoto's zie site

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2008, 16:44:40 »
Hallo SevéDB

Maar dan is het nog geen kruiswissel, maar zijn het een samenstelling van onderdelen waarmee je rails sporen laat kruisen.

Kijk maar een bij art.no 42448 en 42451 van Roco daar staan kuisingwissels, enkel en dubbel.

Gr Piet

Nee dat zijn engelse wissels, dit is al diverse keren behandelt op it forum.
De aanduiding "kruiswissel" in de catalogus is een letterlekke vertaling uit het duits, maar is dus niet juist in Nederland.

Groet Gerrit

H0, 2-rail DCC, Lenz

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2008, 16:46:53 »
Heeft iemand van jullie advies welke wisselmotor ik hiervoor kan gebruiken ? Ik denk aan één wisselmotor immers OF alle 4 de wissels staan afbuigend OF ze staan allemaal rechtdoor.

Daarnaast weet iemand misschien waar ik in Europa de rails ( Micro Engineering, Nickel Silver, Non-Weathered) kan kopen ? Google levert alleen wat in duitsland voor schaal 0.

George,

Ik zou niet alles met één wisselmotor doen. Het is erg lastig om een constructie te maken die betrouwbaar werkt. Ik kan je aanraden om geheugendraad (4 aandrijvingen) te gebruiken of om er anders vier Tortoises onder te zetten.

Info over geheugendraad: http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm

Wat betreft losse spoorstaven. Veel zelfbouwers slopen goedkope fabrieksrails (flex). Dat blijkt vaak voordeliger dan bij een kleinseriefabrikant de losse onderdelen te bestellen. Anders zou je eens bij Hobby Ecke Schuhmacher kunnen kijken. Die verkoopt trouwens ook veel wisselbouwpakketten.

Link: http://www.hobby-ecke.de/

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2008, 16:47:30 »
Gaan we weer???
Ik zend jullie direct door naar dit draadje over het verschil tussen kruis en engelse wissels :P
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6496.msg97927#msg97927
(servé moest ook  opvrissertje gebruiken dus..)

grtz Theo

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2008, 17:12:04 »
@Huib,

Bedankt voor de links. Hier kan ik wat mee.
Geheugendraad, dat is mooi spul. Ik laat in dit draadje we lhoren wat het geworden is...

Kan ff duren, ik ben nu weer heel druk met m'n werk. Dus vaak geen zin ( lees  energie) om verder met de hobby te gaan.

Met vriendelijke groet,
George

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Kruiswissel of schaarwissel H0
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2008, 18:59:24 »
Ik denk aan één wisselmotor immers OF alle 4 de wissels staan afbuigend OF ze staan allemaal rechtdoor.
Dat is niet correct. De 2 wissels die bij een oversteek horen staan altijd hetzelfde, en hebben dan ook hetzelfde nummer, met een A of een B er achter. Dus b.v 123A en 123B. Maar ze bewegen onafhankelijk van de andere 2.

Hoewel 2 wissels van een paar beide rechtdoor of beide afbuigend staan bewegen ze niet precies gelijktijdig. Er zit een klein verschil in het startmoment, en dat is weer gedaan om de stroompieken van de motoraanloop niet te laten samenvallen. Maar het verschil is zo klein dat je er in de praktijk niks van ziet, ze lopen schijnbaar gelijktijdig om.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.