Oei, dunne 0,14 draadjes en wellicht ook nog flinke lengtes?
Wonderlijke manier van bedraden. De draden aan de c-klemmen lopen op de foto direct naar links. Maar de overige draden maken een omweg via het schroefoog onderaan de foto. Waarom is dat?
Deze manier van bedraden is een recept voor spookmeldingen. Hoe raar het ook mag klinken, de spagetti methode is beter dan netjes in de kabelgoot.Het is het beste om de draden zo kort mogelijk te houden en ze niet over een lange lengte parallel te laten lopen ivm overspraak.
Het is het beste om de draden zo kort mogelijk te houden en ze niet over een lange lengte parallel te laten lopen ivm overspraak.
- Is het beter de draden niet te strak te trekken waardoor het wat meer een op spaghetti gaat lijken?- Kun je wel meerdere draden door 1 opening in het houten frame voeren?
idd 0.5mm2 is toch echt wel het minimum naar de rails toe. En 0.75 naar de C
Mijn vraag:- De voedingen van de centrale en de boosters stonden op 15V. Deze staan nu op 19V. Is dit ook van invloed op het probleem van de spookmeldingen? Het lijkt er in ieder geval op dat de ESU locomotieven nu zonder problemen rijden- Er zijn 2 niet gedetecteerde stukken spoor. Daarbij wordt de rechter spoorstaaf gevoed met een gele draad uit de terugmelder om spanningsverschil te voorkomen. Is dat goed om zo te doen?
Wat maakt het dat er nu 0.5mm2 wordt geadviseerd en niet bijvoorbeeld 0.25mm2 of een andere waarde? Is dat op basis van theorie en/of praktijksituaties waarbij je ook spookmeldingen of andere storingen hebt waargenomen 'en bij dikker draad niet meer'? Let wel, ik trek nadrukkelijk het advies niet in twijfel en ik wil ook de encyclopedie niet afvallen maar ik probeer het simpelweg te begrijpen .
- Is het beter de draden niet te strak te trekken waardoor het wat meer een op spaghetti gaat lijken?
- Kun je wel meerdere draden door 1 opening in het houten frame voeren?
- De voedingen van de centrale en de boosters stonden op 15V. Deze staan nu op 19V. Is dit ook van invloed op het probleem van de spookmeldingen? Het lijkt er in ieder geval op dat de ESU locomotieven nu zonder problemen rijden
- Er zijn 2 niet gedetecteerde stukken spoor. Daarbij wordt de rechter spoorstaaf gevoed met een gele draad uit de terugmelder om spanningsverschil te voorkomen. Is dat goed om zo te doen?