Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2021 HO, locs, rijtuigen en wagens. Nieuws van de fabrikant. door roco
Vandaag om 21:08:26
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door mDDM
Vandaag om 21:05:38
DCC++ basisstation geen baanspanning, wel oplichtende LED's op motorshield door Fritsprt
Vandaag om 21:04:31
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 20:57:34
Corona en modelbouw door charp
Vandaag om 20:47:04
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 20:31:01
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 20:27:23
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 20:26:00
Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken? door Aford
Vandaag om 20:22:24
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Priegelman
Vandaag om 20:22:09
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door ROANSBNS
Vandaag om 20:20:11
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 20:18:48
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Koerts
Vandaag om 20:14:53
Dat overkomt mij niet. door Niekleair
Vandaag om 20:13:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:13:16
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 20:11:51
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door prutser
Vandaag om 20:04:50
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 20:01:31
Welk karton voor een perron ? door Ronald69
Vandaag om 19:57:59
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 19:51:11
Pantograaf BBC SS352, voor RhB Ge 6/6 door Silvolde
Vandaag om 19:50:18
Prutser begint met een diorama. door thalys
Vandaag om 19:33:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 19:16:53
ExactTrain 2021 door Eric B
Vandaag om 19:15:04
Ergensnergens in H0e door NS264
Vandaag om 19:13:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:02:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Railhopper
Vandaag om 19:00:18
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
Vandaag om 18:55:39
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door Coliebollie
Vandaag om 18:54:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 18:49:19
  

Auteur Topic: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?  (gelezen 750 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Gepost op: 04 augustus 2020, 21:50:35 »
Ik liep een tijdje terug met het ontwerpen van wat elektronica tegen een apart probleem aan. En nu uit pure nieuwsgierigheid heb ik een vraag gekregen.

Ik ben nu 3-rail rijdert en ik had met zo'n Arduino en een H-brug een DCC centrale gebouwd. Mijn randapparatuur onder de baan, moest natuurlijk persé bestaan uit ook arduino's en deze moesten gebruik maken van massadetectie, want ja waarom zou je moeilijk doen met stroomdetectie of lichtsluizen als je een rail direct op een IO pin kan aansluiten toch?

Toen ontstond er een probleem. Om massadetectie te laten werken, moest de rail massa verbonden zijn met de arduino massa. Alleen doordat ik dus een H-brug (L298N) had gebruikt, was mijn railmassa ten opzichte van de DCC centrale ground wisselend 0V en +12V. De ground van de centrale kon zo niet direct aan de rails hangen zonder een gruwelijke kortsluiting te veroorzaken.

De centrale moest ook nog communiceren met de randarduino's dus een gemeenschappelijke ground was voor mij een vereiste geworden. Ik heb nu het probleem opgelost door de H-brug te vervangen door een koppeltje mosfets die samen een push-pull circuit vormen. De rails zelf blijft nu altijd 0V terwijl de middengeleider nu wisselt tussen -12V en +12V.

Dat zette verder mij aan het denken. Als je in een 2-rail systeem nu ook een van de twee rails tot een 'echte' massa promoveert, dan zouden 2-rail rijderts ook gebruik kunnen maken van massadetectie. Natuurlijk heb ik het niet over het verbinden van de linker en de rechter rail  ::). Maar ik neem aan dat menig 2-rail lokje toch wel minimaal 2 wielen achter elkaar heb zitten. Je kan dan een stukje rail isoleren van zeg 1~2cm. En zodra een lokje er over rijdt, kan je gebruik maken van massa detectie  (y). Je hebt weliswaar een erg kort contact moment en je kan het niet over langere secties maken... maar geen stroomdetectie meer nodig  :police:

Maar nu eindelijk de vraag. De bestaande (niet-Märklin) digitale centrales maken die ook nu ook gebruik van een common ground op 1 van de 2 rails of hebben die nog stug 0V <> 12V / 12V <> 0V ? Just wondering  ::)

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19512
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:59:32 »
Dat verschilt per centrale. De IB heeft ook altijd common ground gehad. Zuivere DCC-centrales hebben meestal een h-brugbooster. Met tweerail of drierail heeft het op zich niets te maken. Dat interessert de centrale niks.

Verder vind ik stroomdetectie een prima systeem. Al lang voor het digitale tijdperk in gebruik.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20360
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2020, 23:22:45 »
Het idee om bij 2-rail een kort stukje spoorstaaf te isoleren voor detectie werd al in het analoge tijdperk toegepast. Je noemt zelf al een probleem, het korte contactmoment. Als er bij een kort locje net een stofje tussen zit dan kan de detectie hem net missen.
Ik hou het zelf bij stroomdetectie. Dat is universeel toepasbaar en werkt in het algemeen probleemloos.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2020, 00:01:43 »
Klaas, als je je massadetectie gewoon via een optocoupler naar een arduinopin stuurd ipv direct naar een pin, had je de hbrug kunnen blijven gebruiken...toch?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2020, 09:05:02 »
Dat verschilt per centrale. De IB heeft ook altijd common ground gehad. Zuivere DCC-centrales hebben meestal een h-brugbooster. Met tweerail of drierail heeft het op zich niets te maken. Dat interessert de centrale niks.

Verder vind ik stroomdetectie een prima systeem. Al lang voor het digitale tijdperk in gebruik.

Ik heb nu een IB 1 en die wil ik eigenlijk vervangen door een ECoS2.  Gebruik voor stroomdetectie S88N.  kan ik dan de stekker van de centrale's zo wisselen of moet ik nog ergens op letten (behalve de pasform van de stekker dan  :P)


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:08:07 »
Citaat
Je noemt zelf al een probleem, het korte contactmoment. Als er bij een kort locje net een stofje tussen zit dan kan de detectie hem net missen.
Het lijkt mij sterk dat je een contact moment kan missen als je een stukje van een of twee cm heb. Dat zou ik eerst moeten meemaken om het te geloven. En als je met zelf geprogrammeerde dingen werk, dan maakt een korte contactduur geen zins uit.

Citaat
Klaas, als je je massadetectie gewoon via een optocoupler naar een arduinopin stuurd ipv direct naar een pin, had je de hbrug kunnen blijven gebruiken...toch?
Dat kan idd werken en misschien dat ik hem nog ga gebruiken ook.

Ik ben aan het kijken om met zo min mogelijk componenten stroomdetectie te realiseren. Tot op heden heb ik een gelijkrichter, weerstandje en een optocoupler gebruikt. Maar dan zit je met die 1.4V spanningsverval die je kan oplossen door de baanspanning ook te verlagen met een gelijkrichter.

Als alternatief zit ik aan een opamp te denken met schottkydiodes, maar daar ben ik nog over uit. In mijn hudige schema heb ik daar wel common ground voor nodig.

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20360
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2020, 17:02:21 »
.....Maar dan zit je met die 1.4V spanningsverval die je kan oplossen door de baanspanning ook te verlagen met een gelijkrichter.
De ongedetecteerde delen van de baan moet je ook voeden via diodes om de detecties goed te laten werken. Staat iets over in de encyclopedie.

Citaat
Als alternatief zit ik aan een opamp te denken met schottkydiodes, maar daar ben ik nog over uit. In mijn hudige schema heb ik daar wel common ground voor nodig.
Bij een common ground systeem kun je toe met een enkele diode per stroomrichting. Hoeft niet met een opamp, kan ook met transistors.
Bij een H-brug systeem kan  dat ook, maar wordt wel iets ingewikkelder en je wou het juist simpeler maken.

Het systeem met gelijkrichter, weerstand en opto is verreweg het simpelste schema voor stroomdetectie, waarom zou je iets anders willen?