Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door FritsT
Vandaag om 12:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:59:19
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:46:13
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:28:39
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Koploper overzetten naar iTrain door C_Jabaaij
Vandaag om 10:07:28
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
  

Auteur Topic: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?  (gelezen 1969 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Gepost op: 04 August 2020, 21:50:35 »
Ik liep een tijdje terug met het ontwerpen van wat elektronica tegen een apart probleem aan. En nu uit pure nieuwsgierigheid heb ik een vraag gekregen.

Ik ben nu 3-rail rijdert en ik had met zo'n Arduino en een H-brug een DCC centrale gebouwd. Mijn randapparatuur onder de baan, moest natuurlijk persé bestaan uit ook arduino's en deze moesten gebruik maken van massadetectie, want ja waarom zou je moeilijk doen met stroomdetectie of lichtsluizen als je een rail direct op een IO pin kan aansluiten toch?

Toen ontstond er een probleem. Om massadetectie te laten werken, moest de rail massa verbonden zijn met de arduino massa. Alleen doordat ik dus een H-brug (L298N) had gebruikt, was mijn railmassa ten opzichte van de DCC centrale ground wisselend 0V en +12V. De ground van de centrale kon zo niet direct aan de rails hangen zonder een gruwelijke kortsluiting te veroorzaken.

De centrale moest ook nog communiceren met de randarduino's dus een gemeenschappelijke ground was voor mij een vereiste geworden. Ik heb nu het probleem opgelost door de H-brug te vervangen door een koppeltje mosfets die samen een push-pull circuit vormen. De rails zelf blijft nu altijd 0V terwijl de middengeleider nu wisselt tussen -12V en +12V.

Dat zette verder mij aan het denken. Als je in een 2-rail systeem nu ook een van de twee rails tot een 'echte' massa promoveert, dan zouden 2-rail rijderts ook gebruik kunnen maken van massadetectie. Natuurlijk heb ik het niet over het verbinden van de linker en de rechter rail  ::). Maar ik neem aan dat menig 2-rail lokje toch wel minimaal 2 wielen achter elkaar heb zitten. Je kan dan een stukje rail isoleren van zeg 1~2cm. En zodra een lokje er over rijdt, kan je gebruik maken van massa detectie  (y). Je hebt weliswaar een erg kort contact moment en je kan het niet over langere secties maken... maar geen stroomdetectie meer nodig  :police:

Maar nu eindelijk de vraag. De bestaande (niet-Märklin) digitale centrales maken die ook nu ook gebruik van een common ground op 1 van de 2 rails of hebben die nog stug 0V <> 12V / 12V <> 0V ? Just wondering  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2020, 21:59:32 »
Dat verschilt per centrale. De IB heeft ook altijd common ground gehad. Zuivere DCC-centrales hebben meestal een h-brugbooster. Met tweerail of drierail heeft het op zich niets te maken. Dat interessert de centrale niks.

Verder vind ik stroomdetectie een prima systeem. Al lang voor het digitale tijdperk in gebruik.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2020, 23:22:45 »
Het idee om bij 2-rail een kort stukje spoorstaaf te isoleren voor detectie werd al in het analoge tijdperk toegepast. Je noemt zelf al een probleem, het korte contactmoment. Als er bij een kort locje net een stofje tussen zit dan kan de detectie hem net missen.
Ik hou het zelf bij stroomdetectie. Dat is universeel toepasbaar en werkt in het algemeen probleemloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2020, 00:01:43 »
Klaas, als je je massadetectie gewoon via een optocoupler naar een arduinopin stuurd ipv direct naar een pin, had je de hbrug kunnen blijven gebruiken...toch?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2020, 09:05:02 »
Dat verschilt per centrale. De IB heeft ook altijd common ground gehad. Zuivere DCC-centrales hebben meestal een h-brugbooster. Met tweerail of drierail heeft het op zich niets te maken. Dat interessert de centrale niks.

Verder vind ik stroomdetectie een prima systeem. Al lang voor het digitale tijdperk in gebruik.

Ik heb nu een IB 1 en die wil ik eigenlijk vervangen door een ECoS2.  Gebruik voor stroomdetectie S88N.  kan ik dan de stekker van de centrale's zo wisselen of moet ik nog ergens op letten (behalve de pasform van de stekker dan  :P)

MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2020, 10:08:07 »
Citaat
Je noemt zelf al een probleem, het korte contactmoment. Als er bij een kort locje net een stofje tussen zit dan kan de detectie hem net missen.
Het lijkt mij sterk dat je een contact moment kan missen als je een stukje van een of twee cm heb. Dat zou ik eerst moeten meemaken om het te geloven. En als je met zelf geprogrammeerde dingen werk, dan maakt een korte contactduur geen zins uit.

Citaat
Klaas, als je je massadetectie gewoon via een optocoupler naar een arduinopin stuurd ipv direct naar een pin, had je de hbrug kunnen blijven gebruiken...toch?
Dat kan idd werken en misschien dat ik hem nog ga gebruiken ook.

Ik ben aan het kijken om met zo min mogelijk componenten stroomdetectie te realiseren. Tot op heden heb ik een gelijkrichter, weerstandje en een optocoupler gebruikt. Maar dan zit je met die 1.4V spanningsverval die je kan oplossen door de baanspanning ook te verlagen met een gelijkrichter.

Als alternatief zit ik aan een opamp te denken met schottkydiodes, maar daar ben ik nog over uit. In mijn hudige schema heb ik daar wel common ground voor nodig.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk?
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2020, 17:02:21 »
.....Maar dan zit je met die 1.4V spanningsverval die je kan oplossen door de baanspanning ook te verlagen met een gelijkrichter.
De ongedetecteerde delen van de baan moet je ook voeden via diodes om de detecties goed te laten werken. Staat iets over in de encyclopedie.

Citaat
Als alternatief zit ik aan een opamp te denken met schottkydiodes, maar daar ben ik nog over uit. In mijn hudige schema heb ik daar wel common ground voor nodig.
Bij een common ground systeem kun je toe met een enkele diode per stroomrichting. Hoeft niet met een opamp, kan ook met transistors.
Bij een H-brug systeem kan  dat ook, maar wordt wel iets ingewikkelder en je wou het juist simpeler maken.

Het systeem met gelijkrichter, weerstand en opto is verreweg het simpelste schema voor stroomdetectie, waarom zou je iets anders willen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.