Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:35:12
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door ArjanB
Vandaag om 21:31:00
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 21:26:59
Live met video rijden door Fritsprt
Vandaag om 21:25:37
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:22:12
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
Vandaag om 20:57:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 20:54:06
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door RonaldvA
Vandaag om 20:14:30
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
Vandaag om 20:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
Vandaag om 19:50:34
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Niels B
Vandaag om 19:49:35
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:47:44
Uitlezen decoder met Twin-Center door phdirk
Vandaag om 19:44:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 19:38:04
Omzetten bestanden van SQ13 mini camera naar iPhone. door Sven
Vandaag om 19:32:53
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 19:32:32
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:19:33
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:08:29
Afdraaien van locwielen naar RP25 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 19:02:43
De Hondsrugbaan, H0 door tijgernootje
Vandaag om 17:48:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 17:41:53
Projekt 083-338 door Met een sik
Vandaag om 17:07:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Met een sik
Vandaag om 17:02:04
Rheinburgh, TP V/VI door Rondje_HO
Vandaag om 16:59:01
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Rondje_HO
Vandaag om 16:56:40
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:36:11
probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door Nullem
Vandaag om 16:33:02
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Bert van Gelder
Vandaag om 16:29:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:57:14
  

Auteur Topic: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?  (gelezen 2184 keer)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2020, 21:44:44 »
Ik zie het nut wel, zelfs met arduino's.
Je hebt met zoiets gewoon een op zichzelf staand iets dat geen input van buitenaf nodig heeft of waar je dan weer code voor moet schrijven.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2020, 10:40:49 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!
Je kunt het bijna zo gek niet verzinnen of het komt in het echt ook voor.
Een paar weken terug nog gezien dat een zware kolentrein bij Jastrzębie-Zdrój de helling niet op kwam. De overweg was al geactiveerd. De machinist liet de trein (na toestemming van de verkeersleiding lijkt me) terug rollen voor een nieuwe poging. In tussen ging de overweg ook weer open en sloot weer bij de tweede geslaagde poging.
Niels

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2020, 13:48:26 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!

Hallo

Ik geloof er geen snars van ;D

Als je een relais via de paddestoel in 1 stand zet kun je nog zo vaak over het contact rijden als je wil. Het relais zal dan niks doen; het staat immers al in de goede stand.

Terugschakelen kan alleen als de andere spoel bekrachtigd wordt, eventueel via een 2e contactrail.

P.s. 5419 is een tankwagentje.

Bart

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2020, 16:33:29 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Noemden we zo'n Fleischmann contact-pin in de wandel niet eenvoudig =paddestoel= ?.

Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:14:50 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Bistabiel (latching) met 1 spoel (coil), en wat duurder, gepolariseerde relais, bijvoorbeeld .... ???
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:29:02 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 21:30:44 door zuylen »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #21 Gepost op: 04 augustus 2020, 23:55:39 »
Die Fleischmann-relais waren dus een van de einddoelen van die paddenstoel.

In twee oude draadjes op dit forum wordt uitgelegd wat het relais kan (er zit nog steeds handel in):
Automatisch ompolen in keerlus (2009)
Fleischmann 6955/6956 (2010)

Uit het tweede draadje komt dit tekeningetje:


en dit voorbeeld:


In het eerste draadje legt Klaas helder uit hoe het zit met bistabiele relais.
.
Het Fleischmann relais is gepoold (m.b.v. diodes) ,
maar er bestaan ook bistabiele relais met een ingebouwde ompool-kwaliteit:

En om het nog moeilijker te maken, er zijn ook bistabiele relais met maar 1 spoel, die polariteitsgevoelig is. Sluit je de spoel +- aan, dan gaat hij naar de A-stand, sluit je hem -+ aan dan gaat hij naar de B-stand. Zulke relais zijn b.v. te koop bij Conrad, en bedoeld voor printmontage (met soldeerpootjes)
Zulke elektronische relais zijn nieuw aanzienlijk goedkoper dan de Fleischmann 6955, zelfs bij Conrad (menigeen zou ze trouwens liever bij de groothandel=Ali inkopen). Er zit dan natuurlijk niet zo'n mooi Fleischmann design kastje omheen.


« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 00:03:52 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:03:37 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)

Hallo

Dan leg me eens gewoon simpel uit hoe je door 2keer dezelfde spoel aan te sturen via dezelfde paddestoel een fleischmann relais kunt omzetten.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19191
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus 2020, 11:22:53 »
Met één railcontact werkt het sowieso niet, omdat de overweg ook weer open moet. Dat beweert Andre dus ook niet echt.
Als een overweg met het Fleischmannrelais in twee rijrichtingen moet werken, zijn zelfs vier contacten nodig. De trein kwam dan tegen: contact naar spoel voor openen (werkt niet want al open), contact naar spoel voor sluiten, overweg passeren, ‘sluiten’ (werkt niet want al gesloten) en ‘openen’.  Als de trein dan na ‘sluiten’ rechtsomkeert maakt, komt de trein weer een contact ‘openen’ tegen en zal de overweg weer opengaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2020, 13:10:23 »
Hallo

Nu snap ik hem, twee contacten achter elkaar.
Als je terug rijdt dus “sluiten”, “openen”.

Moeilijk om je dit zo voor te stellen als märklinrijder. ;D

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19191
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #25 Gepost op: 05 augustus 2020, 16:25:45 »
De meeste tweerailrijders deden dat dus ook niet zo. Zuylen ook niet, denk ik.  :)
Het is de overweg die bepaalt hoe er moet worden aangestuurd.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 16:42:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.