Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 23:40:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 23:30:10
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
Vandaag om 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
Vandaag om 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
Vandaag om 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
Vandaag om 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
Vandaag om 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 22:56:23
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door 1795
Vandaag om 22:56:02
Raadplaatje door Martijn_vK
Vandaag om 22:46:35
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
Vandaag om 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
Vandaag om 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
Vandaag om 20:42:52
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Bahn-AG
Vandaag om 20:29:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
Vandaag om 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
Vandaag om 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
Vandaag om 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
Vandaag om 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:15:01
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Falcon10
Vandaag om 19:14:12
Val Sibley overleden door Scratchbuilt
Vandaag om 19:09:18
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Daan!
Vandaag om 19:03:21
  

Auteur Topic: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?  (gelezen 2294 keer)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2020, 21:44:44 »
Ik zie het nut wel, zelfs met arduino's.
Je hebt met zoiets gewoon een op zichzelf staand iets dat geen input van buitenaf nodig heeft of waar je dan weer code voor moet schrijven.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2059
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2020, 10:40:49 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!
Je kunt het bijna zo gek niet verzinnen of het komt in het echt ook voor.
Een paar weken terug nog gezien dat een zware kolentrein bij Jastrzębie-Zdrój de helling niet op kwam. De overweg was al geactiveerd. De machinist liet de trein (na toestemming van de verkeersleiding lijkt me) terug rollen voor een nieuwe poging. In tussen ging de overweg ook weer open en sloot weer bij de tweede geslaagde poging.
Niels

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2020, 13:48:26 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!

Hallo

Ik geloof er geen snars van ;D

Als je een relais via de paddestoel in 1 stand zet kun je nog zo vaak over het contact rijden als je wil. Het relais zal dan niks doen; het staat immers al in de goede stand.

Terugschakelen kan alleen als de andere spoel bekrachtigd wordt, eventueel via een 2e contactrail.

P.s. 5419 is een tankwagentje.

Bart

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2020, 16:33:29 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Noemden we zo'n Fleischmann contact-pin in de wandel niet eenvoudig =paddestoel= ?.

Carel.
...Vroeger moest je je best doen om beroemd te worden, nu moet je je best doen om anoniem te blijven... Peter Pannekoek in =Dit was het nieuws=.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:14:50 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Bistabiel (latching) met 1 spoel (coil), en wat duurder, gepolariseerde relais, bijvoorbeeld .... ???
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3913
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:29:02 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 21:30:44 door zuylen »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #21 Gepost op: 04 augustus 2020, 23:55:39 »
Die Fleischmann-relais waren dus een van de einddoelen van die paddenstoel.

In twee oude draadjes op dit forum wordt uitgelegd wat het relais kan (er zit nog steeds handel in):
Automatisch ompolen in keerlus (2009)
Fleischmann 6955/6956 (2010)

Uit het tweede draadje komt dit tekeningetje:


en dit voorbeeld:


In het eerste draadje legt Klaas helder uit hoe het zit met bistabiele relais.
.
Het Fleischmann relais is gepoold (m.b.v. diodes) ,
maar er bestaan ook bistabiele relais met een ingebouwde ompool-kwaliteit:

En om het nog moeilijker te maken, er zijn ook bistabiele relais met maar 1 spoel, die polariteitsgevoelig is. Sluit je de spoel +- aan, dan gaat hij naar de A-stand, sluit je hem -+ aan dan gaat hij naar de B-stand. Zulke relais zijn b.v. te koop bij Conrad, en bedoeld voor printmontage (met soldeerpootjes)
Zulke elektronische relais zijn nieuw aanzienlijk goedkoper dan de Fleischmann 6955, zelfs bij Conrad (menigeen zou ze trouwens liever bij de groothandel=Ali inkopen). Er zit dan natuurlijk niet zo'n mooi Fleischmann design kastje omheen.


« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 00:03:52 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:03:37 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)

Hallo

Dan leg me eens gewoon simpel uit hoe je door 2keer dezelfde spoel aan te sturen via dezelfde paddestoel een fleischmann relais kunt omzetten.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19302
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus 2020, 11:22:53 »
Met één railcontact werkt het sowieso niet, omdat de overweg ook weer open moet. Dat beweert Andre dus ook niet echt.
Als een overweg met het Fleischmannrelais in twee rijrichtingen moet werken, zijn zelfs vier contacten nodig. De trein kwam dan tegen: contact naar spoel voor openen (werkt niet want al open), contact naar spoel voor sluiten, overweg passeren, ‘sluiten’ (werkt niet want al gesloten) en ‘openen’.  Als de trein dan na ‘sluiten’ rechtsomkeert maakt, komt de trein weer een contact ‘openen’ tegen en zal de overweg weer opengaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2020, 13:10:23 »
Hallo

Nu snap ik hem, twee contacten achter elkaar.
Als je terug rijdt dus “sluiten”, “openen”.

Moeilijk om je dit zo voor te stellen als märklinrijder. ;D

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19302
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #25 Gepost op: 05 augustus 2020, 16:25:45 »
De meeste tweerailrijders deden dat dus ook niet zo. Zuylen ook niet, denk ik.  :)
Het is de overweg die bepaalt hoe er moet worden aangestuurd.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 16:42:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.