Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?  (gelezen 4794 keer)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2020, 21:44:44 »
Ik zie het nut wel, zelfs met arduino's.
Je hebt met zoiets gewoon een op zichzelf staand iets dat geen input van buitenaf nodig heeft of waar je dan weer code voor moet schrijven.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2020, 10:40:49 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!
Je kunt het bijna zo gek niet verzinnen of het komt in het echt ook voor.
Een paar weken terug nog gezien dat een zware kolentrein bij Jastrzębie-Zdrój de helling niet op kwam. De overweg was al geactiveerd. De machinist liet de trein (na toestemming van de verkeersleiding lijkt me) terug rollen voor een nieuwe poging. In tussen ging de overweg ook weer open en sloot weer bij de tweede geslaagde poging.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2020, 13:48:26 »
Ik gebruikte op mijn analoge baan deze contactrail om een overweg te schakelen in combinatie met een Fleischmann relais 5419. Deze werkte ook als de trein eerst het contact passeerde maar dat je daarna besloot toch maar achteruit te rijden. Dan werd het relais vanzelf weer uitgezet. Geen in het echt voorkomende situatie, maar het werkte allemaal wel leuk!

Hallo

Ik geloof er geen snars van ;D

Als je een relais via de paddestoel in 1 stand zet kun je nog zo vaak over het contact rijden als je wil. Het relais zal dan niks doen; het staat immers al in de goede stand.

Terugschakelen kan alleen als de andere spoel bekrachtigd wordt, eventueel via een 2e contactrail.

P.s. 5419 is een tankwagentje.

Bart

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2020, 16:33:29 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Noemden we zo'n Fleischmann contact-pin in de wandel niet eenvoudig =paddestoel= ?.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:14:50 »
Er zijn relaistypes die dat gewoon kunnen. Puls>om, puls 2>terug.
Bistabiel (latching) met 1 spoel (coil), en wat duurder, gepolariseerde relais, bijvoorbeeld .... ???
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:29:02 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 21:30:44 door zuylen »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #21 Gepost op: 04 augustus 2020, 23:55:39 »
Die Fleischmann-relais waren dus een van de einddoelen van die paddenstoel.

In twee oude draadjes op dit forum wordt uitgelegd wat het relais kan (er zit nog steeds handel in):
Automatisch ompolen in keerlus (2009)
Fleischmann 6955/6956 (2010)

Uit het tweede draadje komt dit tekeningetje:


en dit voorbeeld:


In het eerste draadje legt Klaas helder uit hoe het zit met bistabiele relais.
.
Het Fleischmann relais is gepoold (m.b.v. diodes) ,
maar er bestaan ook bistabiele relais met een ingebouwde ompool-kwaliteit:

En om het nog moeilijker te maken, er zijn ook bistabiele relais met maar 1 spoel, die polariteitsgevoelig is. Sluit je de spoel +- aan, dan gaat hij naar de A-stand, sluit je hem -+ aan dan gaat hij naar de B-stand. Zulke relais zijn b.v. te koop bij Conrad, en bedoeld voor printmontage (met soldeerpootjes)
Zulke elektronische relais zijn nieuw aanzienlijk goedkoper dan de Fleischmann 6955, zelfs bij Conrad (menigeen zou ze trouwens liever bij de groothandel=Ali inkopen). Er zit dan natuurlijk niet zo'n mooi Fleischmann design kastje omheen.


« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 00:03:52 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:03:37 »
Het Fleischmann relais kan dat! Want het werkt ook bij "negatieve" spanning (is tegengesteld magnetisch veld). En tja als je het niet gelooft...das jouw probleem! Want het werkt absoluut wel! (y)

Hallo

Dan leg me eens gewoon simpel uit hoe je door 2keer dezelfde spoel aan te sturen via dezelfde paddestoel een fleischmann relais kunt omzetten.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus 2020, 11:22:53 »
Met één railcontact werkt het sowieso niet, omdat de overweg ook weer open moet. Dat beweert Andre dus ook niet echt.
Als een overweg met het Fleischmannrelais in twee rijrichtingen moet werken, zijn zelfs vier contacten nodig. De trein kwam dan tegen: contact naar spoel voor openen (werkt niet want al open), contact naar spoel voor sluiten, overweg passeren, ‘sluiten’ (werkt niet want al gesloten) en ‘openen’.  Als de trein dan na ‘sluiten’ rechtsomkeert maakt, komt de trein weer een contact ‘openen’ tegen en zal de overweg weer opengaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2020, 13:10:23 »
Hallo

Nu snap ik hem, twee contacten achter elkaar.
Als je terug rijdt dus “sluiten”, “openen”.

Moeilijk om je dit zo voor te stellen als märklinrijder. ;D

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt?
« Reactie #25 Gepost op: 05 augustus 2020, 16:25:45 »
De meeste tweerailrijders deden dat dus ook niet zo. Zuylen ook niet, denk ik.  :)
Het is de overweg die bepaalt hoe er moet worden aangestuurd.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 16:42:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.