Ik ben vrij zeker dat alle rails in de VS particulier zijn, en daardoor zo goedkoop mogelijk onderhouden zijn.
Amtrak bezit geen rails.
Hier in Zeeuws Vlaanderen mag max 30 gereden worden. Reden zie hier onder denk ik.
[..] dat een groep liefhebbers bezig is in heel de US railcams te installeren die op het spoor gericht zijn.
De grote transcontinentale lijnen van de grote maatschappijen (UP, BNSF, CSX etc) zijn prima onderhouden en er rijden dagelijks hele grote en lange treinen.
Amtrak kan eigenlijk alleen rendabel rijden aan de oostkust, maar met kleine marges omdat het geld ontbreekt voor een echte hogesnelheidslijn die duur in aanleg is door de hoge bevolkingsdichtheid... die juist een HSL aantrekkelijk maakt. De uitzondering is Californië, waar wel de financiering van een snelle trein rond is tussen San Francisco en Los Angeles.
Door het geweld van die lange en zware treinen worden de spijkers er door de rails uit gedrukt..... als ze langs kwamen zag je ook het hele ballastbed bewegen. Wel een mooi gezicht
Trouwens was het niet de Merwede brug die een aantal jaren geleden maanden dicht was voor vracht verkeer omdat de staat van onderhoud te wensen over liet.