Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:07:03
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 11:05:22
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:17:23
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:14:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:25:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25

Auteur Topic: Kortsluitweerstand?  (gelezen 11105 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitweerstand?
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2008, 22:06:56 »
Peter, ik heb het net geprobeerd met een trafo van 1A nominaal. Daar gaat bij kortsluiting 5A lopen. Dus denk ik dat een 3A in ieder geval de 10A wel haalt.
Zal zo nog eens kijken of ik een geschikte trafo heb om het mee te proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2008, 10:18:24 »
Nog een proefje gedaan;

trafo 17V, 35 VA, dus nominale stroom ca. 2A.
Omdat ik geen instrument heb om grote wisselstromen te meten heb ik een kunstgreep toegepast. Trafo afgesloten met een vermogensweerstand van 0,1 ohm, en daar de voltmeter op aangesloten. Na inschakelen staat over de weerstand 1,8V, dat betekent dat er 18A loopt. Dat is dus 9 keer zo groot als de nominale waarde. Voor mij eerlijk gezegd geen verrassing.

Ik heb nog wel een paar "vettere" trafo's, b.v. een van 12V 10A en een van 24V 20A (!). Maar gezien het te verwachten vuurwerk ga ik het daar niet mee proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 February 2008, 12:26:13 »
Hallo Klaas

Is er een verklaring voor dat de stroom zo hoog kan oplopen?
Op school leerde ik lang geleden dat de te leveren stroomsterkte o.a. afhankelijk is van de grootte van de ijzerkern.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 25 February 2008, 12:42:06 »
De verklaring is heel eenvoudig: kortsluiting.
Het vermogen van een trafo wordt inderdaad bepaald door de hoeveelheid ijzer. Maar dan gaat het om het nominale vermogen, dat is dus het vermogen wat de trafo continu kan leveren, en waarbij de spanning redelijk op peil blijft en de trafo niet ontoelaatbaar warm wordt.

Bij een kortsluiting is er geen belemmering voor het ontstaan van een veel hogere stroom, waar zou die belemmering moeten zitten? Maar aangezien de spanning dan in elkaar stort en bovendien de trafo te warm wordt, is dit een onwenselijke situatie en moet de trafo dus afgeschakeld worden.

Dit is overigens geen bijzondere eigenschap van treintrafo's, het verhaal geldt voor elke trafo. De grootte van de kortsluitstroom wordt bepaald door de inwendige weerstand van de trafo, in het jargon de z.g. langsimpedantie. Meestal wordt bij een trafo de z.g. kortsluitspanning opgegeven als maat voor de stroom die bij kortsluiting gaat optreden. Maar nu wordt het wel erg profi, dus ik zal jullie er niet verder mee vermoeien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

OLDO

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 February 2008, 13:11:12 »
Voor de techies onder ons:

Wat een autolamp in feite is : een weerstand met een Positieve Temperatuur Coëfficient. Hierbij neemt de weerstandswaarde toe naarmate de stroom hoger wordt, totdat het maximum is product van UxI (= P, vermogen) is bereikt.

Een dergelijke weerstand, kortweg een PTC genoemd, is ook als zodanig in de handel verkrijgbaar. Wie dus liever geen "extra verlichting" onder z'n baan wil hebben kan een dergelijke weestand inzetten. Hij wordt meestal aangegeven met het volgende symbool.

PTC zijn in de elektro(nica)-wereld al langer in gebruik, zoals in dit draadje al werd gemeld. Ze worden dan ook al langer toegepast als stroombegrenzend element. Ook worden ze ook wel eens ingezet als stabilisatie element bv om een grote inschakel-stroompiek juist toe te staan waarna deze stabiliseerd op een veel lagere gemiddelde waarde.

Ze zien er meestal uit als een rond schijfje met twee aansluitdraden. Afhankelijk van het vermogen zijn de afmetingen zo'n ø10 - ø20 mm en 2 à 5 mm dik.

Nog een idee voor het melden van een kortsluiting : zet er een opto-coupler overheen (denk om de serie-weerstand!) en je kan deze met je centrale inlezen met bv een bezetmelder-ingang.

Hennie

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 25 February 2008, 13:21:34 »
Duidelijk. Kun je ook uitleggen welke specificaties zo'n PTC moet hebben voor gebruik met een digitale centrale?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 25 February 2008, 13:31:47 »
Nog een idee voor het melden van een kortsluiting : zet er een opto-coupler overheen (denk om de serie-weerstand!) en je kan deze met je centrale inlezen met bv een bezetmelder-ingang.
Hennie

Heeehhh, gaan we weer het paard achter de wagen spannen. Het is al meerdere malen gezegd, de CENTRALE zelf heeft een UITSTEKENDE kortsluitBEVEILIGING, zet daar niets voor of tussen, zorg voor de juiste bedrading en alles zal werken zoals het is ontworpen. GEWOON niet zelf zitten te klooien.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

OLDO

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2008, 12:52:21 »
Nee Wim,

Ik denk niet dat je het moet zien als zodanig. Veel meer een andere mogelijkheid of wellicht een aanvulling ter voorkomen van de problemen van een kortsluiting.

Die beveiliging in de centrale is en blijft gewoon nodig om de centrale zelf te beschermen. En ja, die beveiliging is uitstekend. Menigeen zal met alleen deze beveiliging prima uit de voeten kunnen.

Maar zoals wel zo vaker zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen. Dit idee is in de praktijk ontstaan en zal dan ook zeker - voor deze of gene - zijn nut hebben. Ik kan mij zo voorstellen dat het bv. bij een zelfbouw-booster z'n nut kan hebben.

Of misschien wil je wel graag weten waarnu precies het probleem zit. Want als de centrale afschakeld ligt alles plat. Zie dan maar eens uit te zoeken waar nu het probleem zit. Lekker zoeken en zweten op een tentoonstelling omdat een deelnemer een ggrrr@#$%^&! trein op de modules heeft laten rijden... of een stuks gereedschap op de rails... ik denk dat je ook zelf wel wat situaties kunt bedenken waar deze optie z'n nut kan hebben.

Ik vind in elk geval dat het een het ander niet hoeft te sluiten. Ontdek alles en behoudt het goede - voor jouw situatie.

Hennie

OLDO

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2008, 13:06:01 »
Hallo Henk,

Duidelijk. Kun je ook uitleggen welke specificaties zo'n PTC moet hebben voor gebruik met een digitale centrale?

Dat hangt af van wat jij wilt dat de grensstroom is.

O.a. bij Conrad is het merk ESKA te verkrijgen. Zoek op de site van Conrad op ESKA en PTC en dan zul je een 80-tal uitvoeringen vinden, in diverse waarden. Voor meer informatie stel ik voor dat je de bijbehorende spec's nakijkt.

Ik geef hier bewust geen kant en klare oplossing omdat dit werk is voor de techies die weten waar ze mee bezig zijn. Een verkeerde waarde kan het effect teniet doen of ongewenste problemen veroorzaken.

Wil je het allemaal makkelijker, gebruik dan de autolamp-methode.

Hennie

stig

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 26 February 2008, 13:55:06 »
Voordeel van de autolamp methode is dat je *ziet* dat er kortsluiting is. Althans, zo heb ik het eens gezien bij iemand die zijn puntstukken zo beveiligde. Onder de baan had hij lampjes, die je kon zien oplichten.

Hier nog wat interessante info: http://www.wiringfordcc.com/track.htm#5-4%20Bulb
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #25 Gepost op: 26 February 2008, 22:59:27 »
Gisteren de Roco lokmuis binnen gekregen met alle randapparatuur, vandaag de decodertjes ingebouwd en de installatie onder de baan gemonteerd, met autolamp.
Het werkt perfect. Even met een ijzerdraadje kortsluiting maken, lampje gaat branden, maar de centrale schakelt niet af op zijn inwendige kortsluitingsbeveiliging. Kortsluiting opheffen resulteerd in een direct weer werkende installatie waar alle loks weer op de vooraf ingestelde snelheden blijven rijden. Er wordt niets heet, de waarde bij "kortsluiting" ligt met 1,7 ampere ruim onder de waarde die de centrale maximaal kan leveren.

Natuurlijk zit er een kortsluitbeveiliging in een centrale en is een noodafschakeling (in principe). Ik wil die ook maar als nooduitschakeling houden en voor de "wissel vergeten om te leggen" kortsluitinkjes de 21 watt knipperlichtlamp gebruiken om alleen de stroom door het geheel wat op te voeren en niet paniekerig alles meteen uit te kieperen.. ;D

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 February 2008, 00:01:22 »
techies die weten waar ze mee bezig zijn..
  :P ::) :P

Greetz, Paul

RMA

• Offline Offline
    • Polderbaan
« Reactie #27 Gepost op: 28 February 2008, 09:47:21 »
De praktijk bij mijn baan .
Twincenter met goed werkend kortsluitbeveiliging en een autollamp van 50 watt tussen de twincenter en de baan.
Negen van de tien keer werkt de kortsluitbeveiliging van de TC maar af en toe begint de lamp te branden en werkt de TC beveiliging niet.
Waarom weet ik ook niet maar je redt er wel je TC mee want voor dat de lamp er tussen ging moest ik de TC naar Uhlenbrock sturen want hij was geplofd om het zo maar te zeggen.
Dus mijn advies lamp er tussen.
Groeten
Roy

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #28 Gepost op: 28 February 2008, 10:00:51 »
Hmm, geen slecht idee, die autolamp...als je niet kunt zien dat je kortsluiting hebt that is. Slaat zo'n Multimuis of IB gewoon af zonder dat je feitelijk weet wat er aan de hand is?
Zelf gebruik ik de ECoS en daar wordt de digitale handel ook uitgeschakeld i.g.v. kortsluiting, en krijg ik een symbooltje op het scherm dat er een kortsluiting was.

Ik was gewoon even benieuwd.

Joost V

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 February 2008, 10:37:57 »
Hoi Hoi,

Misschien een suffe vraag, maar  zo'n autolamp tussen de centrale (bijvoorbeeld IB) en de baan?? In serie dus?

Zijn er ook fototjes van?

Groet,
Joost