Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 23:10:51
Roco modellen op aliexpress door Edsko Hekman
Vandaag om 23:04:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
  

Auteur Topic: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?  (gelezen 2893 keer)

MS Modelbouw

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Hallo mensen van dit forum
Ik heb sinds een paar dagen een glazen vitrine voor mijn wagons en locomotieven
alles staat nu gewoon op het glas
dus mijn vraag is
kunnen de wagons en locomotieven beter op rails staan (is het slecht voor de wielen?) of kan ik alles beter op het glas zetten
mvg Mika
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 22:37:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #1 Gepost op: 22 July 2020, 22:59:44 »
Ik zelf denk niet dat het uitmaakt.

Weet wel, dat bij het staan op het glas de flenzen het gewicht overbrengen.
Zet je ze op rails dan zal het loopvlak van de wielen dat doen.

Volgens mij gaat het meer om de uitstraling van het opgestelde, dat je er zelf aan wil geven. (y)

Een trein hoort op rails.  :angel:
Rails mag alles zijn. Ook hout of plexiglas etc...

(auto)Banden van rubber vlakken af aan de onderkant als ze lang staan. Bij staal op den duur ook wel, maar zeker niet zichtbaar.

Ronald Visser
(o, o, die vierkante wielen weer)
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 23:05:38 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #2 Gepost op: 22 July 2020, 23:01:06 »
Ieder zijn smaak daarin.

Voor mij staat een trein op rails in een vitrinekast en zo staan ze ook in mijn vitrinekast.
Er zijn lui die stellen dat zoiets slecht is voor de antislipbandjes van de loc's. Ik weet het niet of dat het geval is.
Gelukkig is dat voor wagons en rijtuigen geen probleem.

Banden van rubber vlakken af aan de onderkant als ze lang staan. Bij staal op den duur ook wel, maar zeker niet zichtbaar.

Niet overdrijven Ronald.
Eer de wielen van onze loc's een plat vlak gaan hebben door op een rail te staan, dan zal er toch iets maar gewicht aan te pas komen. Je moet een plastische vervorming krijgen dus een wieldruk van meer dan 240N/mm². gesteld dat een wielband 2mm breed is en 1mm op de rail staat, heb je een druk per wiel van meer dan 12 kg nodig. Een 3-assige loc weegt dan zo'n slordige 72kg.
Mijn vitrinekast zou al lang op de grond liggen.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 23:06:20 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18281
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #3 Gepost op: 22 July 2020, 23:53:17 »
 ;D ;D ;D

Die van mij staan gewoon op glas, en vierkante wielen ben ik nog niet tegengekomen :) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2020, 00:00:17 »
Het mooiste is natuurlijk als ze op rails staan. Die rubber bandjes zullen inderdaad een vlakke plaats krijgen als een wiel langdurig op dezelfde positie staat. Dat komt niet door de druk, maar door veroudering. Maar als dat gebeurt en je wilt er mee gaan rijden dan is het sowieso raadzaam om er nieuwe bandjes op te leggen.
Of je haalt ze regelmatig uit de vitrine en laat ze dan een poosje rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2020, 00:59:03 »
Maar in dat opzicht is het dus juist beter om ze direct op het glas te zetten. De wielflenzen zullen er niet van beschadigen en die houden het gewicht ook mooi van de rubber anti-slipbandjes, die raken dan de ondergrond niet  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2020, 09:05:30 »
Een beetje cynisch over het afvlakken en er ontstaat direct weer een .....  :angel:

Saudi Arabië 1976 (lekke achterband met CAT Backhoe tractor): oplossing:   poot uitzetten, wiel komt omhoog en dan wiel draaien. Zit de platte kant boven en niet meer onder.  En verder met de werkzaamheden.....    Ze hebben het 3 x maal geprobeerd en kwamen toen melden dat het niet hielp. De onderkant werd steeds weer plat toen ze de poot omhoog haalden.

Ronald Visser
(nee het waren geen belgen... (y) )
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2020, 11:37:00 »
In de berekening van Frans is een lelijke fout geslopen.
Bij een vloeispanning van 240 MPa en een contactoppervlak van 2 mm2 heb je 480N nodig om de vloeispanning te bereiken.
Met 3 assen, is 6 wielen, heb je 6x 480= 2880N nodig. Dat is ongeveer 288kg.

Verder gaat deze analogie niet op.
Wat de juiste spanning is kun je met de formules van Heinrich Herz vinden.
Overigens een interessant onderwerp, misschien iets voor een ander draadje, daar kom ik misschien wel mee.



Wat de keuze voor de vitrine betreft: zulke vragen kun je beter niet stellen op dit forum, er zijn ongetwijfeld net zo veel voorstanders als tegenstanders tav het gebruik van rails, dus je wordt er geen biet wijzer van.
Ik heb het zonder rails gedaan, mbt de slipbandjes en.. het weer terugzetten na een rijsessie gaat nu eenmaal een stuk makkelijker zonder die rails.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2020, 12:31:06 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2020, 14:36:03 »
Met dat gewicht op een klein oppervlak zullen er na lange tijd kuilen in het glas ontstaan ;D

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
    • Mijn website
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2020, 15:36:57 »
Een extra voordeel van zonder rails op glas is dat je de onderkant ook kan bekijken (als het glas doorzichtig is  ;)).


Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2020, 21:16:42 »
Waren alle loc's maar zo mooi uitgevoerd als deze!
(En geen tenderaandrijving (y) (y))

Groet, Bas

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2020, 22:18:49 »
Rails van plexiglas had ik al aangegeven.

Kijk je ook doorheen.... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #12 Gepost op: 24 July 2020, 00:49:12 »
Hallo

Mijn loks staan ook gewoon op een glasplaat...met als gevolg dat ik iedere 2 weken alles weer recht dien te zetten. Ik woon in een woning op een zandplaat, en trillingen van het verkeer (vooral het legen van de vuilcontainers) zorgen ervoor dat mijn loks verschuiven. Bij stoomloks vooral de lichtere delen, zoals voorloopwielen of tenders.

Bart

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2020, 22:55:54 »
In de berekening van Frans is een lelijke fout geslopen.
Bij een vloeispanning van 240 MPa en een contactoppervlak van 2 mm2 heb je 480N nodig om de vloeispanning te bereiken.
Met 3 assen, is 6 wielen, heb je 6x 480= 2880N nodig. Dat is ongeveer 288kg.

En daar heb je gelijk in, dus mijn vitrinekast en de muur komen naar beneden  ;D ;D

Verder gaat deze analogie niet op.
Wat de juiste spanning is kun je met de formules van Heinrich Herz vinden.
Overigens een interessant onderwerp, misschien iets voor een ander draadje, daar kom ik misschien wel mee.

Ik zou het niet te moeilijk maken want er komen inderdaad veel meer randparameters bij kijken dan alleen maar een oppervlakte en een vloeispanning

Een beetje cynisch over het afvlakken en er ontstaat direct weer een .....  :angel:

Saudi Arabië 1976 (lekke achterband met CAT Backhoe tractor): oplossing:   poot uitzetten, wiel komt omhoog en dan wiel draaien. Zit de platte kant boven en niet meer onder.  En verder met de werkzaamheden.....    Ze hebben het 3 x maal geprobeerd en kwamen toen melden dat het niet hielp. De onderkant werd steeds weer plat toen ze de poot omhoog haalden.

Ronald Visser
(nee het waren geen belgen... (y) )

Die soort grappen kennen we in talloze vormen en varianten Ronald  8) 8) 8)

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Vitrine, maakt het uit of wielen op het glas, of op rails staan?
« Reactie #14 Gepost op: 25 July 2020, 00:10:07 »
Maar altijd met een lekke band?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------