Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 27724 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #120 Gepost op: 22 July 2020, 08:43:41 »
Citaat
bijmekaar dus plus mokkataart. heel. veel. mokkataart.

;D

Doet Wammes 't nog?
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 22 July 2020, 10:15:20 »
Of het nou waar is of niet, of het nou objectief of subjectief is, er een verschil is tussen plakkers spoorders en bouwers: het zal niet de eerste sector zijn die decennialang het aanbod laat bepalen door iets als - zo doen we het hier nu eenmaal - en niet door de behoeftes van klanten; bestaande en potentiele.

Elke sector heeft zijn blinde vlekken: autoverkopers bijvoorbeeld denken dat iedereen blij wordt van uitwisselbare obese mormels  die er uit zien alsof ze je op willen eten...

En ik wil gewoon een blauwe!  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #122 Gepost op: 22 July 2020, 11:52:17 »
Lef!

En ja, ik was ook opgehouden mijn platen styreen bij de vakzaak te zoeken. Na enig zoeken kwam ik bij een lokale kunststofhandelaar uit en kocht ik drie platen styreen van 0,5 , 1 en 2 mm, afmeting binnendeur, voor twee weken zakgeld.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 11:55:28 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #123 Gepost op: 22 July 2020, 12:06:49 »
Floris, ik bedoel niet dat het elektrospul ergens te koop is, maar dat ik het niet logisch vind dat een treinenwinkel dat op voorraad moet hebben. De wensen van de doorsnee modelspoorhobbyïst op elektrovlak zijn misschien beperkt, maar weer niet allemaal hetzelfde. Het wordt nog een aardig assortiment om iedereen min of meer blij te maken. Kijk maar naar wat een elektrostalletje op Houten meesleept. Dat is echt allemaal basisschakelspul, niet gericht op de eletronicazelfbouwer.
Ik vind het veel logischer als iedereen zijn eigen beperkte elektrowensen op voorraad houdt.

Dat brengt me nog op een vraag. Styreen is styreen, denk ik. Het lijkt me niet raar als een winkel wat grotere vellen in het aanbod heeft. Maar hoe kieskeurig is de zelfbouwende mens als het op de andere producten aankomt? Het lijstje van Floris Dilz is duidelijk, maar niet heel specifiek. Hoe gevarieerd moet het basisaanbod worden om niet alleen Floris, maar iedereen min of meer tevreden te houden? Ik denk best groot.

Kijk, ik woonde vroeger op fietsafstand van M&B en tegenwoordig op fietsafstand van Kuijpers. Daar ben ik blij mee, want twee winkels die oprecht de bedoeling hebben het aanbod breed te houden. Staan ook vast open voor suggesties. Maar als dat type winkel niet volledig aan de wensen voldoet, dan zal daar wel een zakelijke reden voor zijn, denk ik dan maar.
Tja, als t erover gaat wat ik állemaal wil hebben kan t idd een erg grote winkel worden, daarom beperk ik me tot wat basale dingen die me haalbaar lijken, waar ik hier mee kom is al een compromis. Dat ze niet t hele assortiment van GM&S gaan voeren snap ik ook wel. En blijkbaar heb jij mazzel dat de winkel aan je behoefte voldoet, prima, maar je blijft vervolgens in een kringetje doorredeneren dat het DUS maar raar is dat dat voor mij niet geldt met het idee "jamaar niet iedereen die bij die winkel binnenstapt is Floris." Ja, maar ik ben niet henk. En dr zijn meer mensen niet henk.

wat basis-elektrorommel op voorraad houden (bruikbaar voor elke schaal treinenzooi, RC, weet ik t) is dan raar en een hele stapel schaal-, tijdperk- en landspecifieke vollmerkitjes, neuh, das de normaalste zaak van de wereld om daar een duur pand in de binnenstad mee vol te stampen. Ik zou juist zeggen leg die kitjes ergens in een groot internethandelmagazijn in de noordoostpolder waar je wel een compleet programma kwijt kan en leg een winkel vol met compacter spul. Zo bezien is de huidige opzet van een modelspoorwinkel eigenlijk best apart te noemen. Een paar kitjes vervangen door wat klein grut lijkt me niet zo veel gevraagd....

of uh wacht...

Ik ben toch eigenlijk wel een beetje Henk.

Want zoals gezegd ben ik best blij met wat kuijpers wél heeft, daar gaat t niet om.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #124 Gepost op: 22 July 2020, 12:13:56 »
Ik zou juist zeggen leg die kitjes ergens in een groot internethandelmagazijn in de noordoostpolder waar je wel een compleet programma kwijt kan en leg een winkel vol met compacter spul.
Dan zijn er weer andere Florissen die op zoek zijn naar zo'n Vollmer kitje en gaan mekkeren dat een modelspoorwinkel geen basismateriaal op voorraad heeft. T'is ook altijd wat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #125 Gepost op: 22 July 2020, 12:18:39 »
tja, die missen dat kitje nu ook al, want een compleet assortiment verrekte specifieke kitjes is in de praktijk toch niet echt te doen, heb je nu ook nergens, nouja, tenzij iemand alles 3 keer op voorraad neemt in een loods van 3 hectare in de noordoostpolder.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 22 July 2020, 12:36:21 »
Nog een voorbeeld uit een andere sector: waarom verkoopt Albert Heijn alleen maar vies brood? Het is de grootste grutter, maar qua brood (wat ik toch dagelijks nodig heb) kan het niet op tegen de Spar. Grote kans dat ik daar dan toch ook de rest ga halen...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #127 Gepost op: 22 July 2020, 12:44:53 »
Ik kan hier sowieso zeven pagina's vullen met allesverzengende albertheijnhaat, en als ik begin houdt t ook niet op voor die zeven pagina's vol zijn dus ik ga er verder helemaal niks over zeggen, maar zou nog een keer een fles sjoef en een kitje komen brengen dus dan kunnen we t onderwerp weleens voorzichtig aansnijden, op eigen risico.

henk

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 22 July 2020, 12:47:54 »
Tja, als t erover gaat wat ik állemaal wil hebben kan t idd een erg grote winkel worden, daarom beperk ik me tot wat basale dingen die me haalbaar lijken, waar ik hier mee kom is al een compromis. Dat ze niet t hele assortiment van GM&S gaan voeren snap ik ook wel. En blijkbaar heb jij mazzel dat de winkel aan je behoefte voldoet, prima, maar je blijft vervolgens in een kringetje doorredeneren dat het DUS maar raar is dat dat voor mij niet geldt met het idee "jamaar niet iedereen die bij die winkel binnenstapt is Floris." Ja, maar ik ben niet henk. En dr zijn meer mensen niet henk.
of uh wacht...

Als ik in een kringetje ronddraai, doe je het zelf ook. Maar dat is volgens mij niet het geval. Het gaat er niet om wat Henk wil of wat Floris wil, maar of er genoeg vraag is naar een 'basisassortiment zelfbouw' zeg maar en hoe groot dat assortiment dan moet zijn. Juist omdat niet iedereen hetzelfde basisidee heeft, kan dan nog best groot zijn wil het enige zin hebben.

Of het nou waar is of niet, of het nou objectief of subjectief is, er een verschil is tussen plakkers spoorders en bouwers: het zal niet de eerste sector zijn die decennialang het aanbod laat bepalen door iets als - zo doen we het hier nu eenmaal - en niet door de behoeftes van klanten; bestaande en potentiele.

Dat komt voor en misschien helpt Floris de winkeliers een handje vooruit.
Toch denk ik in mijn onschuld dat als een winkelier op basis van lange ervaring meent dat iets niet uitkan, dat die daar dan negen van de tien keer gelijk in heeft. Dat geldt zeker voor de oude winkels. Die houden het zo lang vol door telkens tijdig de bakens te verzetten.

Misschien is de vraag wel of er inmiddels voldoende zelf(om)bouw is om daarvoor meer in de schappen van de algemene treinenwinkel te leggen. En hoeveel vraag meer aanbod hier gaat creëren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #129 Gepost op: 22 July 2020, 13:29:39 »
Als ik in een kringetje ronddraai, doe je het zelf ook. Maar dat is volgens mij niet het geval. Het gaat er niet om wat Henk wil of wat Floris wil, maar of er genoeg vraag is naar een 'basisassortiment zelfbouw' zeg maar en hoe groot dat assortiment dan moet zijn. Juist omdat niet iedereen hetzelfde basisidee heeft, kan dan nog best groot zijn wil het enige zin hebben.
Ik zou in hetzelfde kringetje ronddraaien als ik zou zeggen pleur alle bouwpakketten eruit want die koop ik niet, maar dat doe ik dus niet. Bij de bouwpakketten is er een compromis, je kan niet t hele assortiment hebben, evengoed is er bij allerlei zelfbouwmateriaal een compromis, en waar ik t over heb is al een compromis, want rucksichtlos alles eisen dat je misschien ooit nodig hebt is hetzelfde als eisen dat het volledige vollmerprogramma op elk moment op voorraad moet zijn. Das duidelijk, dat wordt m niet, en dat doe ik ook niet, ik vraag alleen een basisaanbod. Wat er nu ook ligt aan Vollmer, zegmaar. Dat jij dat spul niet zoekt (of uit armoe maar op internet scharrelt, maar op internet is het altijd zondag, alles is in theorie te koop maar pas op dinsdag zijn de speciaalzaken weer open/komt t pakje binnen), prima, maar dat betekent niet dat t daarmee een absurd niche-idee is. Kan best zijn dat wat ik zie als een compromis al ver gaat, hoor.
Wat ik dan weer wel steeds hoor op werk, waar we nogal wat met winkels van doen hebben: winkels zijn vaak (erg) conservatief. Verkopen het liefst spul dat ze altijd al hebben, nieuw is eng, en we nemen pas iets afwijkends op voorraad als klanten t maar blijven bestellen. Klanten gaan dr dan ook vragen over stellen en dan moet je je dr in verdiepen, allemaal lastig gedoe, als je nu een vollmer-kitje verkoopt die je er een vollmer-lijmflesje bij en prachtig... ré-sin? hoe moet je dat plakken? prittstift?
Het idee dat winkels een goede afspiegeling van de vraag in t assortiment hebben en er voortdurend bovenop zitten wat de klant wil, neuh, vaak hobbelen ze er ruimschoots achteraan. Begrijpelijk ook, qua tis laatste tijd al een vrij precaire handel, en ga je dan risico's nemen? Ik weet een paar voorbeelden van lui die t aangedurfd hebben, en ik hoop heel erg dat dat wat wordt

Misschien is de vraag wel of er inmiddels voldoende zelf(om)bouw is om daarvoor meer in de schappen van de algemene treinenwinkel te leggen. En hoeveel vraag meer aanbod hier gaat creëren.
Ja, dat dus.
Past ook wel een beetje bij hoe t volgens mij in de praktijk gaat:
Zelfbouwers zijn uit de aard der zaak wat onafhankelijker en gaan dan zelf hun spul wel elders zoeken nadat ze na een rondje door de treinenzaak zijn afgedropen vanwege het aanbod... Die gaan niet vragen om spul, die regelen het zelf dan wel, en poef, weg potentiele omzet. (Plakkers en verzamelaars zijn afhankelijker van de specifieke modelspoorwinkels en gaan dus wel staan zeuren als iets er niet is.)
Zoals t nu gaat gaat er een aantal goeie plakkers met potentieel verloren voor de zelfbouwerij omdat ze niet in aanraking komen met t zelfbouwspul op de plekken waar je als plakker komt.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 13:40:52 door Floris Dilz »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 22 July 2020, 14:31:43 »
Oh jee, die AH is een open zenuw blijkbaar, ik zal er maar over ophouden  :)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #131 Gepost op: 22 July 2020, 15:14:43 »
tis erger dan vollmer...

Maar ja brood eet je dan ook dagelijks en mokkataart maar eens per jaar.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #132 Gepost op: 22 July 2020, 17:06:42 »
Zeker als je t in Schaffhausen moet halen, waar ze wat mij betreft alle mokkataart heen mogen exporteren.: Blèèèhhhh
 Eetze, Joke  ;D :angel: (y)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #133 Gepost op: 22 July 2020, 17:12:31 »
Mokkataart over? Prak het in een envelop en stuur het naar mij toe. Ik lust er wel pap van. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #134 Gepost op: 22 July 2020, 17:15:31 »
heb jij dan ook meer geduld met vollmerhuisjes?