Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:41:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door kar
Vandaag om 09:40:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:25:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar  (gelezen 5713 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Gepost op: 22 February 2008, 13:45:34 »
HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Uitgegeven: 22 februari 2008 12:19

VENLO - Een hogesnelheidstrein (hsl) tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf is haalbaar. Dat blijkt uit het vrijdag gepresenteerde HST Cross Border Connect-onderzoek.
ANP

Het huidige aantal reizigers tussen Venlo en Düsseldorf van 1800 per dag kan met 70 procent stijgen als de kwaliteit omhooggaat. Dat betekent onder meer kwalitatief betere treinen, minder stops en meer doorgaande treinen.

Het aantal reizigers kan volgens de onderzoekers nog meer omhoog door aan te haken aan de economische ontwikkelingen. Daarbij kan gedacht worden aan Brainport Eindhoven, Greenport Venlo en de Tradeports in Venlo.

Ook de toename van het gebruik van Airport Düsseldorf, het stijgende aantal Duitse studenten aan Nederlandse opleidingen en de toename van Duitse toeristen zijn ontwikkelingen waar de hsl op kan aansluiten.

Ook de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012 in Venlo is makkelijker bereikbaar met de snelle treinverbinding.

Kaartverkoop

Een eerste stap om zo'n hsl op de rails te krijgen is volgens de Venlose wethouder Herman Janssen (Ruimte) de uniformering van de kaartverkoop.

Voor de extra investeringen hopen de betrokken organisaties op Europese subsidies. Op korte termijn gaat Venlo hierover met Eindhoven om de tafel zitten.



Bron : NU.nl

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2008, 13:57:25 »
Is nu verandert naar een rechtstreekse treinverbinding.
Geen HSL maar
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2008, 13:59:36 »
De snelheid ligt er meteen uit..... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Nijtram

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Begint weer opnieuw
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2008, 14:12:57 »
Een hogesnelheidstrein (hsl) tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf is haalbaar.
Een snelle verbinding naar Groningen ook???, maar die komt er ook niet.

Ook de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012 in Venlo is makkelijker bereikbaar met de snelle treinverbinding.
En dan ligt er zeker voor 2012 ???. Voor je een schop in de grond kan zetten ben je al 2 tot 3 jaar verder....

Voor de extra investeringen hopen de betrokken organisaties op Europese subsidies. Op korte termijn gaat Venlo hierover met Eindhoven om de tafel zitten.
En wie gaat de rest betalen???

heerlijk toch zo`n roep in de ruimte om een snelle treinverbinding.
Verbindingen zijn altijd haalbaar, de vraag is alleen tegen welke kosten.
Een wethouder heeft weer wat bedacht om zichzelf de komende jaren bezig te houden.

Martijn


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2008, 14:13:48 »
Gr.
Eric

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2008, 14:42:48 »
De krant heeft komkommertijd zo zien we maar weer!  :(

Weet iemand nog hoe lang de HSL er over gedaan heeft om uberhaupt tot verwezelijking te komen?   ...precies in 1973 was den Uyl er al over bezig... dus een 40 jaar tussen dit soort kranten berichtten en verwezelijking moet je toch minstens rekenen in Nederland!

Logisch!
Want eerst krijg je in Nederland de eindeloze speculaas fase... Het liefst net zo lang tot dat iemand met geld er ook in gaat geloven... (meestal de "Ambitieuze"  kamerleden die het eerst ja roepen)
Dan moet het opgenomen worden in de zogenaamde planologische kenbeslissingen ook wel PKB's
Dit traject duurt opzich al minimaal 5 jaar maar 12 jaar is geen uitzondering... Let op dan moet het al als CBB* in de PKB zijn opgenomen anders werkt het niet door naar de provincie! En gebeurt er dus helemaal niets!
Vervolgens moeten de desbetreffende provincies het opnemen in het streekplan... en ja dat duurt ook 10 jaar omdat die plannen nou eenmaal in een cylcus van 10 jaar worden vernieuwd en er ook met regelmaat vertraging op zit. (En er zelfs provincies zijn die helemaal geen streekplan meer opstellen zoals Limburg) Dan moet het nog naar de gemeentes vertaald worden... en tijdens dat hele proces heb ik nu nog niet 1 actievist of terugkrabbelende geldschieter gerekend!

Oke dus die HSL van weet ik waar, naar weet ik waar in Nederland, zal nog wel even op zich laten wachten.  :-X

*CBB = Concrete Beleids Beslissing

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 22 February 2008, 14:46:16 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2008, 15:09:26 »
Citaat
Het huidige aantal reizigers tussen Venlo en Düsseldorf van 1800 per dag kan met 70 procent stijgen als de kwaliteit omhooggaat. Dat betekent onder meer kwalitatief betere treinen, minder stops en meer doorgaande treinen.
Je zou natuurlijk ICR kunnen gebruiken en in Venlo de 1700 wisselen voor een 101. Als dat dan rijdt als IC in plaats van stoptrein schiet je al een heel eind op en het kost minder.

Toch klinkt dat bekend, zal ik niet zo verzonnen hebben....
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2008, 15:40:46 »
Ik zou bijna zeggen waarom niet de ICK door laten rijden vanauit Den Haag via Venlo naar Duitsland...
Dat is voor de ICK nog bekend terrein ook!  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

WillemNS

  • Gast
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2008, 15:41:44 »
Is het na Venlo, tot Munchengladbach (met uitzondering van stationnetjes) niet enkelsporig?

Willem

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #9 Gepost op: 22 February 2008, 15:57:38 »
nee dacht het van niet  ???

Te minste na kalderkirchen (net over de grens ) is dubbelspoor er rijden daar veel goederentreinen.

Gr.Pascal
« Laatst bewerkt op: 22 February 2008, 16:18:17 door Pascal. »

arjen

  • Gast
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #10 Gepost op: 22 February 2008, 16:14:56 »
Is het na Venlo, tot Munchengladbach (met uitzondering van stationnetjes) niet enkelsporig?

Willem

Venlo-Kaldenkirchen en Viersen-Mönchengladbach is OK, maar daartussen zitten inderdaad nog hele stukken enkelspoor.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2008, 16:29:20 »
Dülken > Viersen is ook nog Dubbelspoor, dus dan hebben we tussen Kaldenkirchen en Dülken enkel spoor m.u.v. de 2 stations die er daar nog liggen.
Totale lengte is nog geen 12 km enkel spoor.
voor meer info check Google earth!  ;)

Dan gaan we hier nog even verder fantaseren over HSL lijnen in Nederland  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2008, 17:02:22 »
Je zou natuurlijk ICR kunnen gebruiken en in Venlo de 1700 wisselen voor een 101. Als dat dan rijdt als IC in plaats van stoptrein schiet je al een heel eind op en het kost minder.

Toch klinkt dat bekend, zal ik niet zo verzonnen hebben....
Om te beginnen, venlo heeft geen stoptreinverbinding maar een regionale sneltreinverbinding met Duitsland. Als het een stoptrein was dan was het een RegionalBahn geweest en geen RegionalExpress. Hij rijd tussen Venlo en Hamm(westf.) namelijk 23 stations zonder te stoppen voorbij.

Het belangrijkste is dat IC of ICE verbindingen niet ten koste mogen gaan van regionale verbindingen naar mijn mening. Op dure treinen zitten een hoop mensen niet te wachten die willen gewoon met een "Länderticket" kunnen reizen. Maargoed de Maas-Wupper Express is al aanbesteed en gaat na 2013 gereden worden door Keolis, dus ik ga er vanuit dat dat blijft bestaan.

De beste optie voor een IC/ICE verbinding lijkt mij de IC lijn 51 Stralsund-Berlin-Weimar-Kassel-Düsseldorf door trekken naar Venlo en evt. verder en die met meerstrooms treinstellen, ICE VT's of getrokken mat. rijden( wat het nu in Duitsland al doet.

Groetjes Michiel

Ps; Ik hoop nog steeds op een goeie regionale verbinding Arnhem-Duitsland want dat is heel zwaar bagger.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2008, 21:08:21 »
Hallo allemaal,

Het goederenvervoer wordt gedwongen om naar de Betuwe route te verhuizen. Het is en blijft dringen tussen Arnhem en Duitsland waar de HST en het verkeer van de Betuwe route en nog vele goederen routes over de zelfde sporen moeten.
Tussen Eindhoven en venlo is het zonder het goederenvervoer vrij rustig, en tussen Deurne en Horst kon men vroeger 160 km per uur.
Ik zou zeggen laat de HST vanuit Utrecht naar Eindhoven en Venlo rijden.
Vanuit Venlo is het niet ver meer naar Duisburg, en tussen Boxtel en Eindhoven is nog een stukje 4 sporig voor inhalen.

Groeten, Alexander

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2008, 21:25:08 »
Vanuit Venlo naar Duisburg, lijkt me niet echt handig, als je vanuit Venlo via Duisburg naar Köln en verder wilt moet je 2 keer kopmaken. Als je van Venlo naar het noord/oosten wil is het niet handig om meteen naar Duisburg te gaan omdat je dan kop moet maken in Viersen en Mönchen-Gladbach, Neuss en Düsseldorf overslaat. Goed je doet dan wel Krefeld aan maar dat lijkt me niet echt een alternatief.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"