Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door orientexpress
Vandaag om 14:39:08
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeƫn... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?  (gelezen 12343 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #60 Gepost op: 08 juli 2020, 14:52:27 »
... houten vloer ... op balken die zo'n 5 cm boven het zand liggen.
Ook geen folie op het zand? Onbehandeld hout? Dan verbaast het me dat je nog niet door de rotte vloer gezakt bent.


Dit is in principe de goede opbouw, de folie voorkomt dat er warme, vochtige binnenlucht achter de isolatie kan komen en condenseert op de koude buitenbetimmering.

Er ontbreekt nog een dampremmende folie tussen de isolatie en de buitenbetimmering, en een dampdichte laag boven op het metselwerk, onder de houten balk.

Als de binnentemperatuur lager kan worden dan de buitentemperatuur, b.v. door koeling binnen, bestaat de kans op condensatie achter de folie omdat die dan aan de koude binnenkant zit. Dat is te voorkomen door de isolatie voldoende dik te maken. Het is precies uit te rekenen als je de temperaturen weet en de warmtegeleidingswaarden van de materialen,
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2020, 10:28:03 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #61 Gepost op: 08 juli 2020, 15:13:18 »
Ik woon op zand (oude zandbank), grondwater staat hier niet hoger dan -160 cm en dan alleen als we een hele natte winter hebben. Zolang de balken de grond niet raken is er niets aan de hand. Dan nemen ze ook geen vocht op. Daarbij houdt de schuur de bodem droog onder de schuur. Alleen worteldoek zodat de struikenrand van de gemeente er niet onder door komen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2479
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #62 Gepost op: 08 juli 2020, 16:53:05 »
Wat ik getekend heb ik de bestaande situatie ,hoe ,t gaat worden ,de buiten zijde is al betimmerd met rabat
Anders had ik ook wel aan de buiten zijde damp doorlatende folie getekend
Beste is aan de buiten zijde spinvlies wat ook gebruikt wordt voor scharnierkappen, dat is een dikke damp doorlatende folie

Cor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #63 Gepost op: 09 juli 2020, 08:44:14 »
Handig zo'n schetsje. Ik heb ook nog zo'n klus te doen en ik zou, in mijn onnozelheid, de dampremmende folie helemaal tegen de muur hebben gedaan, onder de rabatdelen.

Bij mij loopt er ook nog eens een gigantische H balk door de muur heen. Dit is letterlijk een koudebrug. Daar moet je dus ook nog eens iets op verzinnen.

mvg, Paul
Boomshanka!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #64 Gepost op: 09 juli 2020, 09:03:03 »
Wat ik getekend heb ik de bestaande situatie ,hoe ,t gaat worden ,de buiten zijde is al betimmerd met rabat
Anders had ik ook wel aan de buiten zijde damp doorlatende folie getekend
Beste is aan de buiten zijde spinvlies wat ook gebruikt wordt voor scharnierkappen, dat is een dikke damp doorlatende folie

Cor

Dat kun je dan als nog wel doen tussen de isolatie en de rabat delen, voor je van de binnenkant de isolatie er tegen aan brengt. Of zit die er ook al.
Je hebt die folie dan niet tussen het regelwerk en de rabat delen waardoor dat regelwerk wel nat kan worden, maar je isolatie kun je dan wel extra beschermen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #65 Gepost op: 09 juli 2020, 09:16:04 »
Heb ook nog een schuurtje te isoleren.
Hmmm, die van mij ga ik aan de buitenkant te isoleren. Is toch net anders dan via de binnenzijde lijkt me. Nog steeds leerzaam hoor. (y)

Gr.

Edsko

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #66 Gepost op: 09 juli 2020, 10:17:38 »
Als isolatiemateriaal zou ik geen glas- of steenwol gebruiken, dat zuigt water (condens) op als een spons. Beter is een niet poreus plaatmateriaal als polystyreen, pulyurethaan of die blauwe polyspan platen die je ook onder de rails legt.
Glaswol is wel ok voor geluidsisolatie in scheidingswanden binnen, of, met reflecterende aluminiumfolie, voor b.v. een zolder.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2020, 10:22:34 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #67 Gepost op: 09 juli 2020, 10:51:46 »
Steenwol is er in diverse persingen, van de hele fluffy dekens tot een vrij harde die geen water opzuigt.
Polystyreen zoals de meeste het kennen (piepschuim, geƫxpandeerd polystyreen) zou ik niet doen. Matige isolatiewaarde en kwetsbaar.... hobbyspul.
Kies een goede harde gevelisolatieplaat, die daar speciaal voor gemaakt is.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #68 Gepost op: 09 juli 2020, 11:34:20 »
Het is een heel verhaal geworden :) Maar.... ik denk er wel uit te zijn.

- Ventilatie; erg belangrijk. Daar moet ik in voorzien.
- Luchtvochtigheid; die kan ik deels "sturen"door een lucht ont/bevochtiger.
- Temperatuur; die kan ik eventueel sturen door een airco en/of verwarming.
- Isolatie; het "hok" zal zeker in een of andere vorm geisoleerd moeten zijn.

Luchtvochtigheid is prio nummer 1 in het verhaal. Die ga ik de komende weken volgen met een tracker die onderweg is (Wish, 8 euro). Globaal kan ik dan zien wat nu in de garage het verloop is van dat luchtvochtigheids gehalte. Ik heb er nu een oude barometer in hangen. Die is nog van mijn schoonouders geweest en die beste mensen zijn sinds 2013 niet meer onder ons. Heel betrouwbaar acht ik hem niet meer maar het geeft mij nu wel een indicatie dat een modelbaan in de huidige ruimte in de huiidige setting op een fiasco zal uitdraaien... maar dat wist ik al wel :) :

20200709_112535 by Ronald Halma, on Flickr

Bij 17 graden in de garage net na een regenbui vandaag:

20200709_112535 by Ronald Halma, on Flickr

Voorbij het dauwpunt dus vochtneerslag. Ik ga het een tijd volgen en dat zal mij het een en ander leren.
Tot nu toe allemaal grote dank voor het meedenken en de input in dit onderwerp! (y) :)


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #69 Gepost op: 09 juli 2020, 11:40:14 »
Als isolatiemateriaal zou ik geen glas- of steenwol gebruiken, dat zuigt water (condens) op als een spons. Beter is een niet poreus plaatmateriaal als polystyreen, pulyurethaan of die blauwe polyspan platen die je ook onder de rails legt.
Glaswol is wel ok voor geluidsisolatie in scheidingswanden binnen, of, met reflecterende aluminiumfolie, voor b.v. een zolder.

Glaswol en of steenwol is wel voor meer punten goed. Die harde platen zijn lastiger op maat te maken, Zeker als bestaande bouw niet helemaal strak is gemaakt dan kun je bij harde platen sneller punten hebben die niet goed aansluiten en dus lekken.
Die glaswol is daar veel minder gevoelig voor. En Heeft daarnaast dus ook nog eens een goede geluidsisolatie. Iets wat ook voor buitenwanden best handig kan zijn. Met al die geluid loks van tegenwoordig kan er behoorlijk geluidsoverlast uit z'n hobby ruimte komen :).

Roelco

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #70 Gepost op: 09 juli 2020, 12:01:46 »
Wordt er ook gedacht aan brandgevaar?  Dauwpunt is belangrijk. De hier getoonde hygrometer is niet echt een aanrader. Ventileren en luchtbeweging is belangrijk. Dus zou ik zeker roosters inbouwen. Een potdicht hok gaat zeker voor problemen zorgen. Zoek eens in mollierdiagram. Hier kun je dauwpunt vinden bij iedere temp.
Mvg aad  ( oud bloemkweker)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #71 Gepost op: 09 juli 2020, 12:41:01 »
@ Aad, dat ding hangt er nu even om mij een idee te geven ;) Heb een betere maar die hangt in de woonruimte.
Ventilatie heeft de garage meer dan genoeg, zaak is om dat straks in de nieuwe inpandige ruimte goed te realiseren.

@Roel; dat geluid is geen punt verder, aangrenzend zit de garage van de buurman (en die woont daar niet in ;) ) en aan de andere kant mijn bijkeuken en keuken plus tuin. Ook geen probleem. Welke isolatie te gaan gebruiken moet ik nog eens goed bestuderen.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #72 Gepost op: 09 juli 2020, 15:27:33 »
oude barometer [..] Heel betrouwbaar acht ik hem niet meer

Dat kon je nog wel eens meevallen: de mijne (ook een erfstuk) is zo te zien nog veel ouder, maar werkt nog steeds perfect. Moest 'm alleen even ijken (met een stelschroefje aan de achterkant), omdat 'ie een fractie te laag aanwees.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #73 Gepost op: 09 juli 2020, 15:59:38 »
Als de trommel nog heel is hoef je de ouderwetse barometer alleen eens in het jaar te kalibreren (hij is nog heel als de wijzer van stand veranderd door de loop van de tijd). De actuele luchtdruk vind je op https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Wat betreft de hygrometer dat is wat anders; Alle kans dat die in jou weerstation van paardenhaar is (kan ook mensenhaar zijn) welke in lengte uitzet en krimpt bij nat of droger weer. Nadeel is dat deze instrumenten niet echt nauwkeurig zijn en alleen een indicatie geven of het natter of droger wordt. Vroeger waren die ook te kalibreren. Die kon je afstellen boven een bak met kokend water (altijd 100% vochtigheid). Maar voor een paar Euro's heb je een digitale hygrometer. Die werkt op basis van kristallen en is nauwkeuriger.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #74 Gepost op: 09 juli 2020, 18:08:39 »
Nog een duit in t zakje.
Ergens hier in de krochten van t forum zwerft nog m'n oude bouw draadje.
Daarin is ook een stuk van de bouw van een nieuwe schuur te zien in m'n achtertuin,waar ik de trein banen wilde maken.
Welnu,ondanks dat er geen HO baan meer te vinden is,wel nog wat dingen voor verkoop(die er al even staan),is ook met de bouw van m'n spoor 0 baan de tent droog en met een oliekacheltje erin kan ik bij een koude winter de temperatuur aangenaam krijgen.
Ding is (logischerwijs geisoleerd) en zelfs papier wat er nu al 2 jaar ligt,heeft geen krimp gegeven(als nieuw)
OP het gene waar ik nu al een poos mee aan t bouwen ben,is geen roest of zoiets te vinden en rijd er zelfs soms wat,spul blijft er ook jaar door staan.
Kortom t kan,als ik t in een houten schuur kan met weinig grote onkosten in de bouw fase,dan moet t jouw met een stenen garage zeker lukken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0