Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies  (gelezen 3412 keer)

RonaldvA

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Gepost op: 04 juli 2020, 22:05:23 »
Ik heb gemerkt dat mijn locs bij een (heel) kort spanningsverlies (bijvoorbeeld door een stuk vuile baan) direct 'stil slaat' en niet verder rijdt. Ik moet dan de snelheid weer terug draaien en opnieuw aanzetten.
Itrain geeft in dit geval ' onverwachte rijrichting'  aan. Is dit op een of andere manier op te lossen? Behalve uiteraard de baan goed schoon houden.
Ik rijd DCC, Intellibox 650 (met upgrade) en Itrain 4.0. Meerdere loks (met name de kleinere loks) hebben dit probleem, ook bij langzaam rijden over een wissel.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groet, Ronald
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2020, 22:06:31 »
Daar heb je speciale 'keep alive' uitbreidingen voor dacht ik.. dat is eigenlijk niks meer dan een grote condensator die even stroom levert als er geen stroom geleverd wordt via de pickups.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2020, 22:23:38 »
Hoi Ronald,

Ik lees kleine locs en op een wissel. Dat is een bekend probleem bij bepaalde soorten wissels i.c.m. locs met maar 2 wielstellen. Vermoedelijk hebben jouw wissels een geïsoleerd puntstuk. Er zijn ook wissels met gepolariseerde puntstukken. Bij deze laatste krijgt het puntstuk de spanning van de juiste railstaaf, afhankelijk van de stand van de wissel. Hierdoor krijgen de wielen van de loc op de gehele wissel spanning. Er zijn ook wissels waar je zelf de polarisatie kunt aansluiten. Als je vertelt welke wissels je gebruikt dan kunnen we je hier vast wel verder helpen.

Gr. Frits
Groet Frits

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2020, 22:25:31 »
Die "keep alive" uitbreidingen worden condensatoren of power packs genoemd.

Die zullen het probleem kleiner maken, echter niet geheel oplossen.
Dat een loc stilvalt zou namelijk geen issue moeten opleveren met iTrain.
Als je de loc een klein zetje geeft, rijdt deze dan alsnog verder met de eerder ingegeven snelheid?
Of moet je per sé de opdracht opnieuw geven?

Na een stroomonderbreking zou de loc namelijk gewoon door moeten kunnen rijden. De decoder heeft namelijk nooit een stop opdracht ontvangen, of welke andere opdracht dan ook. Deze zal dus de laatst ontvangen opdracht, ga met stap X rijden, blijven uitvoeren.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2020, 09:16:14 »
Toch nog wat vragen.
Doen alle locs dit?
Welke decoders zitten in de locs?

Ik kan inderdaad ook niet plaatsen waarom de locs na het herstel van de stroomafname niet gewoon verder rijden of waarom Itrain zo reageert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2020, 09:46:02 »
Na een stroomonderbreking zou de loc namelijk gewoon door moeten kunnen rijden. De decoder heeft namelijk nooit een stop opdracht ontvangen, of welke andere opdracht dan ook. Deze zal dus de laatst ontvangen opdracht, ga met stap X rijden, blijven uitvoeren.

De decoder heeft door de stroomonderbreking een reset gedaan en is dus zijn snelheidsinstelling kwijt. Sommige decoders (ESU locpilot V4) kunnen de laatste ontvangen snelheid opslaan in non-volatile ram en kunnen dan de draad weer oppakken. Overigens heb ik dat zelf uitgezet omdat dat ook nadelige effecten heeft. De decoder zal dan moeten wachten (nadat hij weer kontact heeft) totdat de centrale weer een lokcommando verstuurt. Als het goed is, dan herhaalt de centrale de lokcommando's continue en zou de lok weer uit zichzelf moeten gaan rijden nadat het contact is hersteld.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VvKan

  • Gast
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2020, 12:20:11 »
Ik herhaal even bovenstaande vraag:  welke decoders zitten er in je loc(s) ?
Ik weet nog uit vroeger tijd, dus bij nu totaal verouderde decoders, dat er 2 effecten konden optreden:  het effect zoals jij omschrijft, dus niet doorrijden, maar opnieuw de snelheid in moeten geven   of     direct weer op ingegeven (volle) snelheid doorrijden.   Vooral dit laatste leidde tot veel problemen, omdat een loc eerst abrupt afremde en meteen daarna weer vol gas gaf:  ontsporingen, uit elkaar gerukte koppelingen, beschadigde mechanieken etc.   Gelukkig hebben de (of alle) merken daar wat aan gedaan.  Na zo'n stop komen ze weer met de ingestelde optrek versnelling op gang.
Het lijkt mij dus een verschijnsel uit de oude doos.  Van Itrain weet ik niets, dus of de programmering van invloed is weet ik niet. De vermelding "onverwachte rijrichting"  zou kunnen, omdat Itrain een commando krijgt wat al eerder ingegeven was voor de betreffende loc. Maar daarvoor moet je bij de Itrain specialisten zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2020, 12:47:16 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het probleem in Itrain zit. Dat is een besturingsprogramma dat rijopdrachten naar de centrale stuurt. Maar het programma krijgt geen informatie terug of de loc daadwerkelijk rijdt en of de loc stroom afneemt.
De centrale stuurt de gegeven rijopdracht periodiek door naar het spoor, maar kan ook niet zien of de loc er iets mee doet.
Blijft over de decoder, dus concentreer je daarop.

VvKan

  • Gast
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2020, 13:02:50 »
Vraag uit nieuwsgierigheid:
Itrain krijgt toch ook gegevens uit de centrale terug, zoals de bediening van de handregelaar ? Hoe zou anders de stilgevallen loc weer op gang komen na bediening van de handregelaar ?  En zou daar niet een verklaring in kunnen zitten waarom Itrain een melding doet, want Itrain staat op de een of andere manier ingesteld en krijgt dan alsnog weer een conflicterende opdracht ?
Ik weet niets van modeltrein besturings programma's, maar ben wel heel benieuwd gezien de probleemstelling.
Veroniek
PS Ik houd het dus ook op de decoder.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 13:11:23 door VvKan. Reden: toevoeging »

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2020, 13:54:52 »
Ik herken dat probleem alleen van enkele stokoude decoders. De laatste 2 niet zo lang geleden vervangen door een nieuwere decoder, probleem opgelost. De oudjes doen nu dienst als functiedecoder.
Eddy

RonaldvA

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2020, 16:03:50 »
Dank voor jullie reacties. Ik heb loks met verschillende decoders. Een Piko BR 82 met LP 5.0. Deze heeft het probleem. Verder een Piko BR 89 / Sak. VT met een Uhlenbrock 76320. Die heeft het probleem wel, evenals met een Roco V220 met een Roco decoder 10884 (af fabriek). Mijn andere loks zitten nu nog ingepakt en heb ik niet kunnen uitproberen. Het probleem is dat ik niet dagelijks de baan laat rijden.
Ben nu begonnen altijd een Roco clean mee te laten rijden en elke plekje met storing wordt aangepakt met schoonmaakblok. En he een modelvac van Woodland besteld. En ben nog op zoek naar een goede reinigingswagon, maar die zijn lastig te vinden. De lokwielen laat ik rijden op een een reinigingsrail van Woodland maar dat vind ik geen succes. Weinig effect (bij mij).

De wissels die ik gebruik zijn Roco en Piko, beide in 2,5 mm. Maar ook op rechte stukken doet het probleem zich voor.
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2020, 16:24:24 »
Goede reinigingswagon? LUX. Kost een smak geld, maar werkt perfect. Heb de wielenreiniger en de railreiniger met stofzuiger rondrijden. Ik hoef geen wielen meer te poetsen, ook niet van wagons.
Met groet,

Ger.

VvKan

  • Gast
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2020, 16:57:41 »
De wissels die ik gebruik zijn Roco en Piko, beide in 2,5 mm. Maar ook op rechte stukken doet het probleem zich voor.
Als de rechte stukken zijn schoongemaakt en je hebt nog steeds dit probleem, dan heb je pas echt een probleem.  Want dan kun je voorgaande grotendeels vergeten en eerst maar eens gaan zoeken hoe het bestaat, dat je op rechte, schoongemaakte stukken, geen stroom krijgt, of tenminste slecht contact hebt.  Je hebt een structureel probleem.

RonaldvA

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #13 Gepost op: 05 juli 2020, 17:03:59 »
Nee, zo erg is het niet. Het stukje baan waar de loks over struikelen is inmiddels weer netjes schoongemaakt. Inmiddels rijdt de V220 met bijna 2 uur met een Roco clean zijn rondjes. En zonder te stoppen.Het is alleen irritant dat de loks direct stil staan. Zeker als de baan een tijd niet is gebruikt.
Eerst maar eens de baan verder goed schoonmaken en stofzuigen.
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

VvKan

  • Gast
Re: Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies
« Reactie #14 Gepost op: 05 juli 2020, 17:25:23 »
Wat bedoel je dan met "dat de loks direct stil staan "?   Dan zou ik ook de loks zelf maar eens goed schoonmaken. En als de boel dan toch een tijdje niet gebruikt is, je best rijdende lok met een schoonmaakwagen met poetsmiddel zijn rondjes laten rijden.  Dan hebben de gevoeligere loks minder last.
Voor H0 heb ik van oudsher een poetswagon van Liliput, daar kun je poetsmiddel in doen.  En bijna meteen er achter aan een "droge" poetswagen om het stof / vuil op te vegen.  Als onderhoud gebruik ik viltjes op een stukje plastic, wat je om een as van een wagon kunt doen.
Die zijn van Noch, en ik gebruik ze ook voor H0m.  Naar volle tevredenheid.  Ook bij tentoonstellingsbanen:  zonder krijg je geheid de derde dag problemen, met die viltjes niet.
En let op:  een Roco-clean is alleen maar een veredelde schuurmachine, geen poetswagen.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 17:27:18 door VvKan. Reden: toevoeging »