Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 39570 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #165 Gepost op: 16 juli 2020, 15:40:42 »
Excuses, ik zit er helemaal naast. Geheugen is steeds minder precies. Beel alleen met de Duitse stoof op kolen.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4237
    • Modeltrein projecten
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #166 Gepost op: 16 juli 2020, 15:42:56 »
De verbouwing is van 1958. De Beel ging uit dienst in 1958...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #167 Gepost op: 16 juli 2020, 15:48:54 »
Ik heb een handleiding van de verbouwde stoomverwarmingswagen uit 1957.
En de nvbs foto NEG639-087 waar Hans een deel van toont op blz 5, is van november 1956.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #168 Gepost op: 16 juli 2020, 16:05:15 »
De Stoof reed inderdaad achter diesels. Jammer genoeg niet achter de Beel. Uit een tekst op het web blijkt dat hij achter een NS 2200 reed, maar op een foto - ook op het web staat er een achter een NS 2400/2500.

Gr, Hans


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4845
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #169 Gepost op: 16 juli 2020, 16:19:58 »
De Werkspoor-stoof waar het hier over gaat, lijkt alleen boven de grote rivieren te zijn ingezet. Op de foto's in het boek over de 2600 van Uquilair zijn alleen de van de DB gehuurde Duitse exemplaren achter de Beel te zien  (of aan de staart van de trein ;)). Alle deze foto's zijn gemaakt in Noord Brabant en Limburg...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #170 Gepost op: 16 juli 2020, 19:45:15 »
@JanW,
Bedankt voor het compliment. Zoals gezegd jouw model mag er ook zijn.
Waar heb je de decals gevonden? Ik heb ze natuurlijk ook nodig.

Ik heb ze zelf samengesteld en laten printen. Ik heb natuurlijk iets meer laten printen dan ik minimaal nodig heb, dus ik kan je een setje geven. Ik ben overigens niet tot het gaatje gegaan om elke tekst op de wagen weer te geven; ik heb dus zijwand- en stelbalknummer, de tekst Stoomverwarmingswagen en de depotvermelding.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #171 Gepost op: 17 juli 2020, 00:34:21 »
@JanW,

Ik maak graag gebruik van jouw aanbod.

Tekenen is een ding, maar werktuigbouwkunde is een tweede ding zoals Frits al terecht opmerkte. De schets die ik gisteren liet zien, was "en profile" zo dicht mogelijk bij de maatschetsen die ik ter beschikking heb. Het kunnen draaien van de draaistellen was, en is een dingetje. Rekening houdend met de ontwerpeis dat de wielen geen andere onderdelen mogen raken, zou de minimale boog uitkomen op bijna 1 meter. Veel te veel dus. (Ondanks de optimistische tekening van gisteren).

Maar er zijn ook NEM normen. En die schrijven voor dat de buffers 12,2mm boven de railstaaf moeten worden gepositioneerd. 0.848mm hoger dan eerder getekend. Om dat te testen, gebruiken we onze virtuele Symoba-mal.



En nu we toch de Symoba-mal hebben, kunnen we ook vaststellen of het KK-mechanisme gemonteerd kan worden.

 

Helaas... ondanks de gekromde beugel van het draaistel, past eea niet. Het is in dit geval handiger om een draaistel te maken met de NEM-schacht er aan vast. Maar in plaats van een KK, kan er ook een schroefkoppeling gebruikt worden. Bijvoorbeeld die van Philotrain.

En dan de vraag over de minimale boog. Wel die 0.848mm extra hoogte was precies het verschil dat ik nodig had. De gaten die ik gisteren dacht nodig te hebben, kunnen achterwege blijven. De draaistellen kunnen een draai van 100 aan. en daarmee kan de wagen royaal door een Roco R2 boog van 358mm rijden.



Gr, Hans


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #172 Gepost op: 17 juli 2020, 01:04:54 »
...of je knipt gewoon de balk uit t draaistel.
Ik zie trouwens schaalwielen in je tekening, ga je die gebruiken of heb je normale NEM-wielen? Tis bij het uitvogelen of eea gaat passen heel belangrijk om uit te gaan van de wielen die je gaat gebruiken (een grootseriemodel ontwerp je in principe met marklinwielen), anders is t gegarandeerd ellende.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4237
    • Modeltrein projecten
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #173 Gepost op: 17 juli 2020, 01:15:58 »
Houd je rekening met de trappetjes onder de deuren? Daar kan je draaistel ook nog tegenaan knallen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #174 Gepost op: 17 juli 2020, 08:33:57 »
@Floris,

In de geprinte versie van deze draaistellen heb ik normale Roco wielen zitten. Ik moet mijn tekening nog aanpassen op NEM 314. M.a.w. voor gebruik van de puntassen.

@Ingenium,

Daar heb je wel een puntje. Daar had ik inderdaad nog geen rekening mee gehouden. Zoals gezegd, het is een privé-project. Ik zal er waarschijnlijk geen probleem mee hebben. De kleinste bogen die ik gebruik zijn Peco R2 met een boogstraal van 438mm. De draaistellen komen daarbij minder naar buiten. De trapjes zullen trouwens wel geëtst moeten worden.

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #175 Gepost op: 17 juli 2020, 08:39:13 »
Trappetjes... printen in messing. Veel steviger en niet plat. De kosten zijn het waarschijnlijk niet en je kan voor het laagste Shapeways tarief heel wat onderdelen op een boom zetten.

Al bij Weinert gekeken?
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 08:42:28 door FritsT »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #176 Gepost op: 17 juli 2020, 08:41:46 »
@Frits,

Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Dat is inderdaad een interessante optie.
Bedankt voor de tip.

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #177 Gepost op: 17 juli 2020, 08:45:27 »
Een ding waar je bij Shapeways aan moet denken is de minimale dikte van 0,7-0,8. Trap moet dus kunnen. Opstaptreden aan de voorkant zijn te fragiel.
Ik zou de dakluchters dan ook gelijk op de boom zetten.

Fragiele onderdelen moet je laten gieten vanuit een STL-bestand, maar dat kost meer omdat er een gietmal gemaakt moet worden (ca.50 euro)
Maar zoals ik zei...Weinert heeft veel.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 08:47:39 door FritsT »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #178 Gepost op: 17 juli 2020, 11:33:32 »
Hans,

Over die draaistellen: als je de kromming in die beugel iets dieper maakt, zodat hij onder de NEM-schacht komt te liggen, dan gaat het wel. Ook iets dunner maken.
Dit kan je bijvoorbeeld zien bij de Pruisische draaistellen van Piko.

Grtz, Ton

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #179 Gepost op: 17 juli 2020, 13:41:08 »
Naar aanleiding van deze foto in Karst z'n draadje
(...)
de bovenkanten van de waterbakken waren dus in nieuwstaat ook alu kleur!

Interessant punt Jan! Misschien dat het alleen het geval was in absolute nieuwstaat en daarna snel opnieuw geverfd (misschien wel omdat er opmerkingen over een verblindend effect van de lichte kleur zijn gemaakt?)?
Maar misschien niet geschikt om in dit draadje verder over te bomen; beetje off-topic...
Ik heb de kap van de mijne  in ieder geval helemaal blauw gemaakt (op het dak na natuurlijk).

Hans.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 13:43:14 door HaHoHo »
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!