Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 14:47:33
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:46:18
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 14:45:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 14:15:17
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:49:07
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Ben
Vandaag om 12:26:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 46311 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #30 Gepost op: 01 July 2020, 16:58:37 »
Ik dacht overigens dat de stoof van begin af aan oliestook was ....... Maar dat is een kwestie van; ik dacht. ik zie in model en op tekeningen geen resten van kolenstook, dichtgezette vulluiken kolenberging en dat soort dingen.

Dat wordt bevestigd door het verhaal van een machinist die dienst deed als begeleider op de verwarmingswagens: De Duitse verwarmingswagens waren kolenstook; de Nederlandse waren oliestook.
Dit verhaal is opgenomen in het boek "Van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas, pp. 131 - 136.

Daar kan je trouwens ook lezen dat de ontbranding van de olie elektrisch gebeurde met door de e-loc geleverde stroom. Niet door een eigen generator dus.

Grtz, Ton

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #31 Gepost op: 01 July 2020, 21:19:24 »
... in de Spoor en Tramwegen nummer 1, 13 januari 1949 staat wel informatie over deze wagens.

@Arjen,

Mocht je me daaraan kunnen helpen, graag.

Gr, Hans


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #32 Gepost op: 01 July 2020, 22:35:27 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #33 Gepost op: 01 July 2020, 22:46:57 »
@Arjen,

Dank je wel. Boeiend zo'n oud tijdschrift. Er staat dezelfde tekening als die ik heb gebruikt.
Dit ga ik op mijn gemak lezen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #34 Gepost op: 01 July 2020, 22:59:39 »
Vanuit de onderzijde heb ik het model met behulp van de Shell functie uitgehold.
De wanddikte is hierbij 2mm. Het geeft een model een zekere sterkte.



Vervolgens heb ik op basis van de tekening de wanden voorzien van gaten voor de ramen.
Hiervoor heb een een "Extrude Remove" gegeven in twee richtingen, Symmetric dus.

Voor de ramen op de beide kopzijden heb ik een gokje moeten wagen bij gebrek aan een tekening van het front.
Inmiddels heb ik hulptroepen kunnen inschakelen. Dus morgen hoor ik of het gokje enigszins klopt.
Het aanpassen is overigens een fluitje van een cent.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 01 July 2020, 23:06:13 door Hans van de Burgt »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #35 Gepost op: 02 July 2020, 11:54:28 »
Het is mijn tijdperk niet, maar die wordt ff gaaf!!

Succes

Als mijn blokkenspoor af is weet ik nog wel een wagen die in model gemaakt kan worden.
Daar maar eens over nadenken hoe en wat in 3D.
Daar heb ik ook z’n zelfde vage tekening van... ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #36 Gepost op: 02 July 2020, 22:40:04 »
Zoals ik gisteren al aangaf, had ik geen goede kijk op het vooraanzicht van de stoomverwarmingswagen.
Gelukkig kreeg ik hulp uit meerdere bronnen, o.a. van Carel Ruijsink. Hij heeft indertijd een model van Philotrain gebouwd.
Ik vroeg hem om eens na te meten hoe breed zijn model was. Dat bleek ruim 34mm te zijn.
 
Dat week wel heel veel af van de maat die ik meende te lezen op de wazige basistekening.
Ik kwam uit op 30.975mm op basis van de verschaalde tekening.
Maar in bericht #32 kwam Arjen met een oud artikel met dezelfde tekening.
En nu kon ik de maten wel lezen. 2660mm, dus in schaal H0 is dat 30.575mm.
Een heel stuk smaller dan het model van Philotrain, dus.



Welnu Carel is architect geweest, en had "mijn" tekening zelf ook nagetekend.
En daarin kwamen mijn berekeningen ineens heel bekend voor.

Ik kies voor de eigen berekende schaalwaarden, en heb het model inmiddels daar op aangepast.
Ook betekende dat dat de kleine raampjes op de kop en achterzijde naar beneden verplaatst moesten worden.
En de schuine onderkant is verdwenen, dat bleek een leesfout.

Hier zie je mijn model in de oorspronkelijke tekening gemonteerd:



en zonder referentietekening ziet het er tot nu toe zo uit:



Zoals je ziet zijn er ook ramen, deuren en één luik toegevoegd.

Gr, Hans

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #37 Gepost op: 03 July 2020, 08:05:26 »
De wagenbak zal wel ongeveer net zo breed zijn geweest als de gemiddelde breedte van de in die tijd rondrijdende wagon's, zoals de bolkoppen, ovale ramers, de C12c en de plan D's lijkt mij.

Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58521.msg3221455639#msg3221455639

gr. Rob
« Laatst bewerkt op: 04 July 2020, 09:51:12 door Bert van Gelder »
Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #38 Gepost op: 03 July 2020, 09:30:00 »
De foto van Frits blijft me intrigeren, zo afwijkend van iedere andere foto die ik ken met kasten, pijpen en piefjes op het dak en dan zo weinig opschriften en zo verwaarloosd. Zou je niet verwachten cq kunnen verklaren voor een wagon uit de reizigersdienst.
Frits weet je wat meer over de foto danwel deze stoof?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #39 Gepost op: 03 July 2020, 11:45:22 »
De foto is in 1965 gemaakt in Lage Zwaluwe, waar meerdere stoomverwarmingswagens terzijde stonden.
Dus het verwaarloosd uiterlijk klopt wel een beetje



Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 July 2020, 20:02:15 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #40 Gepost op: 03 July 2020, 12:34:35 »
@Arjen,

Dank je wel. Dit is veruit de mooiste en meest complete tekening.
Nu ook van de kopzijde.

Zoals ik gisteren al meldde is de breedte een stuk smaller dan het gebruikelijke reizigersmaterieel.
Het smalst is de C12c die verschaald op een fractie meer dan 31mm komt.
De D-rijtuigen van Roco zijn daarentegen in model 34mm breed.
Ik vermoed dat Philotrain daarom indertijd voor die breedte koos voor hun stoof.

Misschien dat jullie ook mee kunnen helpen bij het volgende ...



(Mod: foto van Karst, voor de duidelijkheid)

Dit is het fraaie model van Karst in aanbouw. Toen in geplot styreen.
Het model is rijkelijk voorzien van messing onderdelen. Ik vermoed van Philotrain.
Zouden deze nog verkrijgbaar zijn, en zo ja wat heb ik dan zoal nodig?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 06 July 2020, 14:47:56 door Reinout van Rees. Reden: Duidelijk gemaakt dat de foto van Karst is »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #41 Gepost op: 03 July 2020, 14:02:25 »
Sluitsein houders, ventilatievoorzieningen, handrailhouders ...

Ik een RH van een paar jaar terug heeft Karst e.e.a. verteld in een artikel over de bouw van de warme stoof
« Laatst bewerkt op: 03 July 2020, 14:03:56 door Rob Moerkerken »
Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #42 Gepost op: 03 July 2020, 14:12:53 »
Prachtige tekening Arjen die verklaard "alles". Op de foto zie je wel en in de tekening niet de extra uitlaat op het dak voor de nieuwe  (???) grote generator.

Alle ventilatoren op het dak van Karst zijn nog leverbaar bij Pildie en Maikel Kasteleijn (als die zijn bestellingen/mails een keer leest).
Karst heeft korte handrailhouders (ook van hen en ook Piet Peetoom) op de waterkasten, Philo doet het met erg dunne draadjes in een lusje gebogen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #43 Gepost op: 03 July 2020, 14:31:08 »
Heb even bij Phildie gekeken;
870/10002 handrailhouders kort      20 stuks
870/10101 verende buffers              facultatief
870/10403 sluitseinijzers gebogen    4 stuks
870/20010 opstaptreden waterbak   4 stuks
870/70004 rangeertreden                 4 stuks (vind ze erg fragiel, denk dat die van Werps beter zijn maar wanneer kunnen we weer naar Houten  >:( )
870/70101 ventilatoren torpedo       4 of 5 stuks afhankelijk van het wagonnummer
870/70103 ventilator T                      1 stuks

Moet zelf maar even kijken bij Maikel MK modelbouwstudios is vaak iets voordeliger, flexibeler en met andere aantallen.

Carel
« Laatst bewerkt op: 03 July 2020, 14:41:54 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #44 Gepost op: 03 July 2020, 15:46:55 »
Vergeet niet de hoogspanningskabels en koppeldozen, tevens luchtslangen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)