Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht  (gelezen 4853 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Gepost op: 29 juni 2020, 15:16:30 »
Bij de NS staan de komende jaren 2300 arbeidsplaatsen op de tocht. Dat staat in toekomstplannen die vanmiddag met het personeel zijn gedeeld. Door het coronavirus en het daardoor teruggelopen aantal reizigers staat de grootste spoorvervoerder van Nederland voor een bezuiniging van 1,4 miljard euro.

Volgens de NS gaat het om arbeidsplaatsen in alle takken van het bedrijf: op het hoofdkantoor, in werkplaatsen, de stations en in de treinen. De vervoerder hoopt vooral door natuurlijk verloop in te krimpen. Zo gaan in dezelfde periode (tot 2025) ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Alle NS-medewerkers met een vast contract mogen blijven........

Voor de rest van het artikel, zie: https://nos.nl/artikel/2338931-forse-bezuinigingen-bij-ns-2300-arbeidsplaatsen-op-de-tocht.html

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2020, 11:00:29 »
In feite is het dus een krimp,al wordt dat niet gemeld.
 Minder reizigers - minder treinen =  minder personeel nodig.
 Maar "de reiziger  zal er niets van merken", zo schreef men in het personeels blad "De Koppeling "als er in de jaren 90 bezuinigd moest worden.
Het ziet er slecht uit voor het spoortje.  >:(  :(
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2020, 11:31:54 »
Tja. Het was te verwachten. Maar die woordvoerder/directeur, wie het ook was die ik op TV geïnterviewd zag worden, was ook aardig bezig reizigers in de rug te steken 'We verwachten dat het vertrouwen van reizigers wel weer terugkomt.'

Uhm... beste kerel, onze overheid blijft ons nog altijd op het hart drukken dat we ALLEEN per OV mogen reizen als het ECHT NODIG IS. Vind je het raar dat er weinig mensen in de trein zitten! Dat heeft niets met vertrouwen te maken.

Dat ik de huidige regels in het OV een onzinnige aanpak vind is wat anders.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2020, 11:45:51 »
Uhm... beste kerel, onze overheid blijft ons nog altijd op het hart drukken dat we ALLEEN per OV mogen reizen als het ECHT NODIG IS. Vind je het raar dat er weinig mensen in de trein zitten! Dat heeft niets met vertrouwen te maken.

Er mag gewoon weer gereisd worden. Ook voor niet noodzakelijke reizen...
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2020, 12:03:05 »
En nog iets: bij V&S komen tot '25 200-250 vacatures. En dan de klapper: bij de Mcn komen (mijn bloedgroep) tot '25 700-800 vacatures.
Bron: Factsheet "Samen door de crisis, samen sterker" , zoals gepubliceerd op- en verstrekt aan het personeel op 26-6 j.l.
Dus waar het verhaal vandaan komt dat we minder treinen gaan rijden is mij volslagen een raadsel. Uitgangspunt is een kleinere, flexibelere organisatie.

Probeer even bij de feiten te blijven en ga geen conclusies trekken als je de ins en outs niet kent. Hoef ik mijn tenen niet te rechten en kan de bedrijfsverdedigingsmodus uit blijven staan.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 12:08:49 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2020, 12:37:13 »
Tsja. Ik kan nou ook niet zeggen dat al het NS personeel de afgelopen maanden erg klantvriendelijk was. 1e klasse afsluiten voor reizigers omdat er een paar NS personeelsleden zitten. Te vroeg vertrekken. Te korte treinen laten rijden (goed, is niet direct een treinpersoneel probleem). Ik weet het, het is een enkeling, maar het zijn wel de dingen mij zijn bijgebleven na enkele maanden Corona. Alle hardwerkende en wel klantvriendelijke mensen bij NS ten spijt, maar deze galbakken hebben meer negatieve indrukken achter gelaten dan zij kunnen goedmaken. :-[ :-\ :'(

Even een paar opmerkingen:
Wij als Hc hebben in het begin van de basisdienstregeling(inderdaad minder treinen omdat er bijna geen reizigers waren) in bijv. SGM, SLT en SNG daar waar het kon een 1e klasse afgesloten om zo een veilige werkplek te creëren om niet met de reizigers in aanraking te komen en zo 1,5 mtr. afstand konden houden. Met de juiste communicatie naar de reizigers toe door bijv. bij het desbetreffende balkon/deur te gaan staan en zij vriendelijk hierop te wijzen om een andere deur te gebruiken vanwege de afstand kreeg ik hierdoor begrip van de reizigers.

Basisdienstregeling:
Er reden (bijna) alleen maar stoptreinen omdat dit werd geadviseerd door de overheid. (alleen noodzakelijke reizen, door cruciale beroepen). Doordat er door het tuig hier misbruik van werd gemaakt kwam dit inderdaad niet ten goede aan de klantvriendelijkheid. Raar hé. Juist omdat een ieder normaal denkend mens thuis bleef vielen zij juist nog meer op en dat is nog steeds zo.

Te vroeg vertrekken? Zal waarschijnlijk om seconden dan om minuten gaan, we krijgen pas 50 sec. voor vertrek pas veilig. En als je zo nodig met de trein moet reizen dan lijkt het me logisch dat je ruim op tijd aanwezig bent.

En ik vind je woordkeuze omtrent "galbakken" zeer discutabel en zij willen dat je dit intrekt want wij hebben hier niet voor gekozen en is, zoals alles wat te maken heeft met de huidige situatie, ons opgelegd door de overheid en wij geconfronteerd worden met lieden die altijd voor overlast zorgen maar nu juist opvallen omdat de gewone reiziger er niet is, daarom zijn wij wat minder vriendelijk.
Heb pas is meegemaakt wat werd veroorzaakt door wat wij GALBAKKEN noemen en wel dit:  ik heb alle beschikbare ziektes welke tot nu toe bekend zijn naar mijn hoofd geslingerd gekregen en nog meer verwensingen die je wel kan raden omdat ik tot 4 x toe iemand had verzocht(op een vriendelijke manier) om zijn mondkapje op te doen in de trein.
Persoon is door V&S uit de trein gehaald en verwijderd van het station.
Grt, Ronald.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2020, 13:10:06 »
Hm daar was toch ook sprake van treinen zonder machinist te laten rijden,vreemd dat er dan vacatures weer bijkomen.
Daar ben ik geen voorstander van trein zonder machinist of hc.
Aan de ene kant je hebt dan wel bij zelfdoding geen personeel meer dat dan begeleid moet worden maar aan de kant ik vertrouw de techniek niet zo helemaal.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2020, 14:44:33 »
Pffffff.... jongens.....

Dat kan toch allemaal al lang.... Laat ik voor de rest maar niet inhoudelijk reageren.
Met groet,

Ger.

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2020, 19:08:21 »
@Ger: volgens mij reist Laurent met de slt, waarvan dan 1 van de 2 1e klasse coupés wordt afgesloten. Erg klantvriendelijk,  want de conducteur had ook in de 2e cabine kunnen gaan zitten voor een veilige afstand van zijn betalende klanten. Erg leuk ook dat jullie je klanten uitmaken voor tuig en galbakken, alsof jullie als conducteur aan de neus van de reiziger kunnen zien of iemand een vitaal beroep heeft. Waarmee jullie helaas de stelling van Laurent toch wel onderschrijven, dat een (klein) deel van de conducteurs nog nooit van klantvriendelijkheid heeft gehoord.   :'(

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2020, 20:34:42 »
1e klas afsluiten is tevens de vluchtweg van de machinist blokkeren. Heb daar hoog oplopende woorden over gehad met een hc.  ???

Reizigers een kwalificatie meegeven.... dat is niet handig. Doe dat intern, wat ook zeker gebeurd, maar doe dat niet openbaar.

@Frankl103: Nee, dat kunnen we niet zien aan de neus van de reizigers. Daarom werd er ook vanuit gegaan dat mensen een grote mate van zelfverantwoordelijkheid tonen. Ik kan wel wat voorbeelden geven, maar dat heeft geen toegevoegde waarde voor dit topic.

Sinds 2 juli rijden "we" weer volledige dienstregeling. Gelukkig is ook te zien dat de treinen weer aardig vol zitten  (y) Helaas is het wel zo dat een deel geen mondkapje wenst te dragen. En daar vind ik wel iets van.

On topic: Bij diverse onderdelen gaan er dus arbeidsplaatsen verloren. Via natuurlijke verloop, en geen gedwongen ontslagen. Hoe het allemaal uit gaat pakken, dat is nu nog koffiedik kijken. De directie, OR en vakbonden gaan daar de komende tijd goed naar kijken.
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2020, 20:58:54 »
Erg leuk ook dat jullie je klanten uitmaken voor tuig en galbakken, alsof jullie als conducteur aan de neus van de reiziger kunnen zien of iemand een vitaal beroep heeft.

Ho ho ho even Frank, je moet wel goed lezen wie wat zegt. Het is namelijk reiziger Laurent die een paar conducteurs uitmaakt voor galbakken:

Tsja. Ik kan nou ook niet zeggen dat al het NS personeel de afgelopen maanden erg klantvriendelijk was. 1e klasse afsluiten voor reizigers omdat er een paar NS personeelsleden zitten. Te vroeg vertrekken. Te korte treinen laten rijden (goed, is niet direct een treinpersoneel probleem). Ik weet het, het is een enkeling, maar het zijn wel de dingen mij zijn bijgebleven na enkele maanden Corona. Alle hardwerkende en wel klantvriendelijke mensen bij NS ten spijt, maar deze galbakken hebben meer negatieve indrukken achter gelaten dan zij kunnen goedmaken. :-[ :-\ :'(

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2020, 21:14:36 »
Mijn vluchtweg houdt op in de 1e klas. Of dacht je echt dat ik de hele trein ga doorrennen? Eerste bank tegen de rijrichting in is de mijne. Al lig ik bij iemand op schoot. Bovendien hoeft dat helemaal geen probleem te zijn  als het de achterste 1e klas betreft.
En waarom moet jij daar een hoog oplopende discussie met een Hc over hebben? Bovendien ik kan ALTIJD een afgesloten 1e klas openen.

En dan het volgende: ik geef niemand een kwalificatie mee, hier. Even goed lezen.

Bovendien mag een Hc zélf bepalen of hij in de cabine gaat zitten of niet. Dat heeft niks met klantvriendelijkheid te maken maar met de invulling van zijn taak. In het bewuste materieel is vanuit de 1e klas dan in ieder geval nog iets van toezicht mogelijk.
Maar zoals zo vaak waar mensen in de publieke sector mee te maken hebben: het alsmaar verantwoorden van hun keuzes. Want oo wee als die beslissing niet in jouw straatje past... Bah. En dit is -wederom- zónder kwalificatie...
Met groet,

Ger.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2020, 21:33:28 »
Zohoo. De eerste klas afsluiten. Heerlijk om dit weer te lezen. Not. Wat bedoel je, eerste klas afsluiten? Dat kan maar in twee materieelsoorten: ICM EN ICRm. En dan hebben we het over de 6 zits compartimenten. Daar zijn er 2 van. Blijft zat  ruimte over, toch?
Bordje erop hangen dat de eerste klassen gesloten is en ervoor gaan staan.

Even een paar opmerkingen:
Wij als Hc hebben in het begin van de basisdienstregeling(inderdaad minder treinen omdat er bijna geen reizigers waren) in bijv. SGM, SLT en SNG daar waar het kon een 1e klasse afgesloten om zo een veilige werkplek te creëren om niet met de reizigers in aanraking te komen en zo 1,5 mtr. afstand konden houden. Met de juiste communicatie naar de reizigers toe door bijv. bij het desbetreffende balkon/deur te gaan staan en zij vriendelijk hierop te wijzen om een andere deur te gebruiken vanwege de afstand kreeg ik hierdoor begrip van de reizigers.
Precies op deze manier dus. Daarover heb ik overigens navraag gedaan bij de klantenservice. Dat die bordjes niet bestaan. Een reizigersorganisatie die er vervolgens ook op sprong (ik heb ze zelf niet benaderd) wist te vertellen dat dit niet de bedoeling was. Uit eerdere overleggen met NS wisten zij te vertellen dat NS intern had gebriefd dat personeel een van de ongebruikte cabines moet gebruiken. NS heeft dit niet ontkracht, die vroegen om foto's.

Citaat
Basisdienstregeling:
Er reden (bijna) alleen maar stoptreinen omdat dit werd geadviseerd door de overheid. (alleen noodzakelijke reizen, door cruciale beroepen). Doordat er door het tuig hier misbruik van werd gemaakt kwam dit inderdaad niet ten goede aan de klantvriendelijkheid. Raar hé. Juist omdat een ieder normaal denkend mens thuis bleef vielen zij juist nog meer op en dat is nog steeds zo.

Te vroeg vertrekken? Zal waarschijnlijk om seconden dan om minuten gaan, we krijgen pas 50 sec. voor vertrek pas veilig. En als je zo nodig met de trein moet reizen dan lijkt het me logisch dat je ruim op tijd aanwezig bent.
Tsja. Dan moet je ook zorgen dat het aansluitende vervoersmiddel op tijd is. Ik doe mijn best. En "zo nodig met de trein"? Ik zit in een productiebedrijf, weliswaar op kantoor, maar toch een productiebedrijf. Een groot deel van ons personeelsbestand kan simpelweg niet thuiswerken, dat is namelijk productiepersoneel. En die gaan echt geen machines mee naar huis nemen. Het personeelsbestand qua kantoorpersoneel is overwegend oud. Er zijn er een aantal die zelf kwetsbaar zijn of echtgenoten hebben die kwetsbaar zijn. Derhalve is de keuze gemaakt dat een aantal thuis gaan werken. Toch is er personeel op kantoor nodig, zodat onze productie gevoed blijft worden met werk. Dus mijn komst was cruciaal voor de voortgang van ons bedrijf. En aangezien ik geen (bedrijfs)auto heb en wij ook geen pouleauto's hebben staan. Ik heb mijn reistijden (en werktijden) aangepast. Ik heb mijn route aangepast, zodat ik alleen nog de trein gebruik en geen bus meer gebruik. Dat ik daarvoor een behoorlijke wandeling moet maken heb ik voor lief genomen. Ik ben eerste klasse gaan reizen, omdat daar in de regel 1 tot 2 man zat, inclusief mijzelf. Ik heb geen plezierritjes gemaakt. Ik ben 1x bij een klant langs geweest, dat was noodzakelijk om daar voor een veilige situatie te kunnen zorgen.

Te vroeg? Ik heb al meermaals meegemaakt de afgelopen tijd dat de deuren van een trein die bijvoorbeeld om :45 vertrekt, al om :43 dicht waren. En die trein die te vroeg vertrok? Haarlem, sprinter naar Hoorn. De perronklok sprong naar :30 toen ik bij de CTA kwam en de trein was al weg. Ik keek nog precies naar 2 rode lampjes die door de wisselstraat slingerden. Vertrektijd volgens schema? :31. Reden dat de bus toen zo laat was? Mensen die zo nodig moesten winkelen in Haarlem. >:( >:(

Dat er minder treinen reden, zal je mij dan ook niet over horen. Dat het roeien is met de riemen die je hebt ook niet. We moesten allemaal improviseren. Maar daar misbruik van maken? Dan ga ik steigeren en zal ik mij roeren.
Citaat
En ik vind je woordkeuze omtrent "galbakken" zeer discutabel en zij willen dat je dit intrekt want wij hebben hier niet voor gekozen en is, zoals alles wat te maken heeft met de huidige situatie, ons opgelegd door de overheid en wij geconfronteerd worden met lieden die altijd voor overlast zorgen maar nu juist opvallen omdat de gewone reiziger er niet is, daarom zijn wij wat minder vriendelijk.
Heb pas is meegemaakt wat werd veroorzaakt door wat wij GALBAKKEN noemen en wel dit:  ik heb alle beschikbare ziektes welke tot nu toe bekend zijn naar mijn hoofd geslingerd gekregen en nog meer verwensingen die je wel kan raden omdat ik tot 4 x toe iemand had verzocht(op een vriendelijke manier) om zijn mondkapje op te doen in de trein.
Persoon is door V&S uit de trein gehaald en verwijderd van het station.
Een conducteur die zich misdraagt is een galbak. Net als een reiziger of een hooligan die zich misdraagt. Dat is ook een galbak. Dat is gelukkig een enkeling, zeker bij de conducteurs, maar iedere is er een teveel.

Ik reis, met uitzondering van enkele stages en bijbaantjes, sinds halverwege 2009 dagelijks met de trein. Ook een aantal uitstapjes heb ik per trein gedaan. Zoals afgelopen najaar, even een weekend naar München bij wat vrienden op bezoek. 2017 naar Oostenrijk ging per auto, maar dat was een rit waarbij ik ook nog mijn toenmalige werkgever blij kon maken met een ritje. Het heeft hem alleen brandstof gekost, die hij anders ook had moeten betalen (nu iets meer omdat ik via Oostenrijk ging, terwijl het anders direct uit Italië was geweest), en mij alleen mijn tijd. Die rit had dan 500 km korter geweest, maar was sowieso gereden.

Je kan dus stellen dat ik een redelijk ervaren treinreiziger ben. Ik spendeer wekelijks tussen de 7 en 8 uur in de trein, dat is dus bijna een volle werkdag (overigens is dat sinds 2 jaar een klein uur meer dan daarvoor, terwijl mijn traject hetzelfde is gebleven. Enkelt mijn trein is langzamer geworden. Stops zijn er ook niet bijgekomen trouwens). Qua klantvriendelijkheid is de COVID-19 tijd een erg vreemde tijd. Ik heb fantastische gesprekken gehad over enkele buitenlandse treinreizen met een jonge conducteur die nog nooit buiten Nederland had getreind en behalve het thuisland van zijn ouders en Nederland weinig van Europa kende en had gezien, maar dit wel graag wilde doen. Andere leuke gesprekken gehad met conducteurs en ander treinpersoneel. Maar gelijktijdig ook conducteurs gehad die het gebrek aan sociale controle aangrepen om hun eigen wil door te drammen, er een soort anarchie van maakten. Aankomen op een station, deuren dichtgooien en weer binnen gaan zitten, terwijl de nieuwe machinist nog langs het achterste treinstel loopt en het nog minuten voor vertrektijd is. Vervolgens die machinist vervloeken omdat hij de deuren weer open gooit. Mensen afblaffen alsof het het dwangarbeiders zijn. Die laatste groepen behoren tot de galbakken. Dat zijn mijn woorden en die zal ik niet terugnemen. Als jij je in een publieke functie zo gedraagt, ben je die niet waard.

Als ik publiekelijk zo tegen mijn klanten tekeer zou gaan, zit ik dezelfde dag nog bij de directie. Intern mag er, zoals overal, een hoop, maar naar de buitenwereld niet.

En die galbakken van "reizigers"? Lekker afvoeren. Idioterie. Daar heb ik echt niets mee. Hetzelfde met mensen die bedelend door de trein lopen voor je kaartje. Zoek het uit. Iemand die zegt dat ie met mij mee reist zonder zoiets eerst aan mij te vragen? "Ken ik niet". Koop gewoon een kaartje, net als ik.

Ho ho ho even Frank, je moet wel goed lezen wie wat zegt. Het is namelijk reiziger Laurent die een paar conducteurs uitmaakt voor galbakken:
Als dat goed gelezen zou worden, dan zou iedereen ook lezen dat het een enkeling is die dit betreft, maar wel hun stempel drukt op de gehele organisatie (zoals het altijd gaat, de paar slechten vergallen het voor de goeden).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #13 Gepost op: 05 juli 2020, 21:38:51 »
Mijn vluchtweg houdt op in de 1e klas. Of dacht je echt dat ik de hele trein ga doorrennen? Eerste bank tegen de rijrichting in is de mijne. Al lig ik bij iemand op schoot. Bovendien hoeft dat helemaal geen probleem te zijn  als het de achterste 1e klas betreft.
En waarom moet jij daar een hoog oplopende discussie met een Hc over hebben? Bovendien ik kan ALTIJD een afgesloten 1e klas openen.
Het betrof dus de eerste klas achter de bediende cabine bij een SNG. En die was dusdanig afgeplakt dat ik de deur met geweld pas open kreeg.

En dan het volgende: ik geef niemand een kwalificatie mee, hier. Even goed lezen.
Zelf even goed lezen, want het sloeg niet op jou, maar was een algemene opmerking.

Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2020, 00:45:30 »
@Ger: volgens mij reist Laurent met de slt, waarvan dan 1 van de 2 1e klasse coupés wordt afgesloten. Erg klantvriendelijk,  want de conducteur had ook in de 2e cabine kunnen gaan zitten voor een veilige afstand van zijn betalende klanten. Erg leuk ook dat jullie je klanten uitmaken voor tuig en galbakken, alsof jullie als conducteur aan de neus van de reiziger kunnen zien of iemand een vitaal beroep heeft. Waarmee jullie helaas de stelling van Laurent toch wel onderschrijven, dat een (klein) deel van de conducteurs nog nooit van klantvriendelijkheid heeft gehoord.   :'(
Vanuit de cabine kun je geen deuren sluiten, en moet je alsnog weer terug door de reizigers ruimte heen naar de cabine.

Desondanks was het nooit de bedoeling dat er ruimtes afgesloten werden, volgens mij waren dat Conducteurs die dat (onterecht) op eigen initiatief deden.