BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 29 juni 2020, 15:16:30

Titel: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: VAM65 op 29 juni 2020, 15:16:30
Bij de NS staan de komende jaren 2300 arbeidsplaatsen op de tocht. Dat staat in toekomstplannen die vanmiddag met het personeel zijn gedeeld. Door het coronavirus en het daardoor teruggelopen aantal reizigers staat de grootste spoorvervoerder van Nederland voor een bezuiniging van 1,4 miljard euro.

Volgens de NS gaat het om arbeidsplaatsen in alle takken van het bedrijf: op het hoofdkantoor, in werkplaatsen, de stations en in de treinen. De vervoerder hoopt vooral door natuurlijk verloop in te krimpen. Zo gaan in dezelfde periode (tot 2025) ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Alle NS-medewerkers met een vast contract mogen blijven........

Voor de rest van het artikel, zie: https://nos.nl/artikel/2338931-forse-bezuinigingen-bij-ns-2300-arbeidsplaatsen-op-de-tocht.html
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Peter Kleton op 30 juni 2020, 11:00:29
In feite is het dus een krimp,al wordt dat niet gemeld.
 Minder reizigers - minder treinen =  minder personeel nodig.
 Maar "de reiziger  zal er niets van merken", zo schreef men in het personeels blad "De Koppeling "als er in de jaren 90 bezuinigd moest worden.
Het ziet er slecht uit voor het spoortje.  >:(  :(
Peter
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Menno op 05 juli 2020, 11:31:54
Tja. Het was te verwachten. Maar die woordvoerder/directeur, wie het ook was die ik op TV geïnterviewd zag worden, was ook aardig bezig reizigers in de rug te steken 'We verwachten dat het vertrouwen van reizigers wel weer terugkomt.'

Uhm... beste kerel, onze overheid blijft ons nog altijd op het hart drukken dat we ALLEEN per OV mogen reizen als het ECHT NODIG IS. Vind je het raar dat er weinig mensen in de trein zitten! Dat heeft niets met vertrouwen te maken.

Dat ik de huidige regels in het OV een onzinnige aanpak vind is wat anders.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Gerke op 05 juli 2020, 11:45:51
Uhm... beste kerel, onze overheid blijft ons nog altijd op het hart drukken dat we ALLEEN per OV mogen reizen als het ECHT NODIG IS. Vind je het raar dat er weinig mensen in de trein zitten! Dat heeft niets met vertrouwen te maken.

Er mag gewoon weer gereisd worden. Ook voor niet noodzakelijke reizen...
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Gerke op 05 juli 2020, 12:03:05
En nog iets: bij V&S komen tot '25 200-250 vacatures. En dan de klapper: bij de Mcn komen (mijn bloedgroep) tot '25 700-800 vacatures.
Bron: Factsheet "Samen door de crisis, samen sterker" , zoals gepubliceerd op- en verstrekt aan het personeel op 26-6 j.l.
Dus waar het verhaal vandaan komt dat we minder treinen gaan rijden is mij volslagen een raadsel. Uitgangspunt is een kleinere, flexibelere organisatie.

Probeer even bij de feiten te blijven en ga geen conclusies trekken als je de ins en outs niet kent. Hoef ik mijn tenen niet te rechten en kan de bedrijfsverdedigingsmodus uit blijven staan.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Ronald69 op 05 juli 2020, 12:37:13
Tsja. Ik kan nou ook niet zeggen dat al het NS personeel de afgelopen maanden erg klantvriendelijk was. 1e klasse afsluiten voor reizigers omdat er een paar NS personeelsleden zitten. Te vroeg vertrekken. Te korte treinen laten rijden (goed, is niet direct een treinpersoneel probleem). Ik weet het, het is een enkeling, maar het zijn wel de dingen mij zijn bijgebleven na enkele maanden Corona. Alle hardwerkende en wel klantvriendelijke mensen bij NS ten spijt, maar deze galbakken hebben meer negatieve indrukken achter gelaten dan zij kunnen goedmaken. :-[ :-\ :'(

Even een paar opmerkingen:
Wij als Hc hebben in het begin van de basisdienstregeling(inderdaad minder treinen omdat er bijna geen reizigers waren) in bijv. SGM, SLT en SNG daar waar het kon een 1e klasse afgesloten om zo een veilige werkplek te creëren om niet met de reizigers in aanraking te komen en zo 1,5 mtr. afstand konden houden. Met de juiste communicatie naar de reizigers toe door bijv. bij het desbetreffende balkon/deur te gaan staan en zij vriendelijk hierop te wijzen om een andere deur te gebruiken vanwege de afstand kreeg ik hierdoor begrip van de reizigers.

Basisdienstregeling:
Er reden (bijna) alleen maar stoptreinen omdat dit werd geadviseerd door de overheid. (alleen noodzakelijke reizen, door cruciale beroepen). Doordat er door het tuig hier misbruik van werd gemaakt kwam dit inderdaad niet ten goede aan de klantvriendelijkheid. Raar hé. Juist omdat een ieder normaal denkend mens thuis bleef vielen zij juist nog meer op en dat is nog steeds zo.

Te vroeg vertrekken? Zal waarschijnlijk om seconden dan om minuten gaan, we krijgen pas 50 sec. voor vertrek pas veilig. En als je zo nodig met de trein moet reizen dan lijkt het me logisch dat je ruim op tijd aanwezig bent.

En ik vind je woordkeuze omtrent "galbakken" zeer discutabel en zij willen dat je dit intrekt want wij hebben hier niet voor gekozen en is, zoals alles wat te maken heeft met de huidige situatie, ons opgelegd door de overheid en wij geconfronteerd worden met lieden die altijd voor overlast zorgen maar nu juist opvallen omdat de gewone reiziger er niet is, daarom zijn wij wat minder vriendelijk.
Heb pas is meegemaakt wat werd veroorzaakt door wat wij GALBAKKEN noemen en wel dit:  ik heb alle beschikbare ziektes welke tot nu toe bekend zijn naar mijn hoofd geslingerd gekregen en nog meer verwensingen die je wel kan raden omdat ik tot 4 x toe iemand had verzocht(op een vriendelijke manier) om zijn mondkapje op te doen in de trein.
Persoon is door V&S uit de trein gehaald en verwijderd van het station.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: dennie op 05 juli 2020, 13:10:06
Hm daar was toch ook sprake van treinen zonder machinist te laten rijden,vreemd dat er dan vacatures weer bijkomen.
Daar ben ik geen voorstander van trein zonder machinist of hc.
Aan de ene kant je hebt dan wel bij zelfdoding geen personeel meer dat dan begeleid moet worden maar aan de kant ik vertrouw de techniek niet zo helemaal.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Gerke op 05 juli 2020, 14:44:33
Pffffff.... jongens.....

Dat kan toch allemaal al lang.... Laat ik voor de rest maar niet inhoudelijk reageren.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Frank103 op 05 juli 2020, 19:08:21
@Ger: volgens mij reist Laurent met de slt, waarvan dan 1 van de 2 1e klasse coupés wordt afgesloten. Erg klantvriendelijk,  want de conducteur had ook in de 2e cabine kunnen gaan zitten voor een veilige afstand van zijn betalende klanten. Erg leuk ook dat jullie je klanten uitmaken voor tuig en galbakken, alsof jullie als conducteur aan de neus van de reiziger kunnen zien of iemand een vitaal beroep heeft. Waarmee jullie helaas de stelling van Laurent toch wel onderschrijven, dat een (klein) deel van de conducteurs nog nooit van klantvriendelijkheid heeft gehoord.   :'(
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Joop_L op 05 juli 2020, 20:34:42
1e klas afsluiten is tevens de vluchtweg van de machinist blokkeren. Heb daar hoog oplopende woorden over gehad met een hc.  ???

Reizigers een kwalificatie meegeven.... dat is niet handig. Doe dat intern, wat ook zeker gebeurd, maar doe dat niet openbaar.

@Frankl103: Nee, dat kunnen we niet zien aan de neus van de reizigers. Daarom werd er ook vanuit gegaan dat mensen een grote mate van zelfverantwoordelijkheid tonen. Ik kan wel wat voorbeelden geven, maar dat heeft geen toegevoegde waarde voor dit topic.

Sinds 2 juli rijden "we" weer volledige dienstregeling. Gelukkig is ook te zien dat de treinen weer aardig vol zitten  (y) Helaas is het wel zo dat een deel geen mondkapje wenst te dragen. En daar vind ik wel iets van.

On topic: Bij diverse onderdelen gaan er dus arbeidsplaatsen verloren. Via natuurlijke verloop, en geen gedwongen ontslagen. Hoe het allemaal uit gaat pakken, dat is nu nog koffiedik kijken. De directie, OR en vakbonden gaan daar de komende tijd goed naar kijken.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Eelco Storm op 05 juli 2020, 20:58:54
Erg leuk ook dat jullie je klanten uitmaken voor tuig en galbakken, alsof jullie als conducteur aan de neus van de reiziger kunnen zien of iemand een vitaal beroep heeft.

Ho ho ho even Frank, je moet wel goed lezen wie wat zegt. Het is namelijk reiziger Laurent die een paar conducteurs uitmaakt voor galbakken:

Tsja. Ik kan nou ook niet zeggen dat al het NS personeel de afgelopen maanden erg klantvriendelijk was. 1e klasse afsluiten voor reizigers omdat er een paar NS personeelsleden zitten. Te vroeg vertrekken. Te korte treinen laten rijden (goed, is niet direct een treinpersoneel probleem). Ik weet het, het is een enkeling, maar het zijn wel de dingen mij zijn bijgebleven na enkele maanden Corona. Alle hardwerkende en wel klantvriendelijke mensen bij NS ten spijt, maar deze galbakken hebben meer negatieve indrukken achter gelaten dan zij kunnen goedmaken. :-[ :-\ :'(
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Gerke op 05 juli 2020, 21:14:36
Mijn vluchtweg houdt op in de 1e klas. Of dacht je echt dat ik de hele trein ga doorrennen? Eerste bank tegen de rijrichting in is de mijne. Al lig ik bij iemand op schoot. Bovendien hoeft dat helemaal geen probleem te zijn  als het de achterste 1e klas betreft.
En waarom moet jij daar een hoog oplopende discussie met een Hc over hebben? Bovendien ik kan ALTIJD een afgesloten 1e klas openen.

En dan het volgende: ik geef niemand een kwalificatie mee, hier. Even goed lezen.

Bovendien mag een Hc zélf bepalen of hij in de cabine gaat zitten of niet. Dat heeft niks met klantvriendelijkheid te maken maar met de invulling van zijn taak. In het bewuste materieel is vanuit de 1e klas dan in ieder geval nog iets van toezicht mogelijk.
Maar zoals zo vaak waar mensen in de publieke sector mee te maken hebben: het alsmaar verantwoorden van hun keuzes. Want oo wee als die beslissing niet in jouw straatje past... Bah. En dit is -wederom- zónder kwalificatie...
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: laurent op 05 juli 2020, 21:33:28
Zohoo. De eerste klas afsluiten. Heerlijk om dit weer te lezen. Not. Wat bedoel je, eerste klas afsluiten? Dat kan maar in twee materieelsoorten: ICM EN ICRm. En dan hebben we het over de 6 zits compartimenten. Daar zijn er 2 van. Blijft zat  ruimte over, toch?
Bordje erop hangen dat de eerste klassen gesloten is en ervoor gaan staan.

Even een paar opmerkingen:
Wij als Hc hebben in het begin van de basisdienstregeling(inderdaad minder treinen omdat er bijna geen reizigers waren) in bijv. SGM, SLT en SNG daar waar het kon een 1e klasse afgesloten om zo een veilige werkplek te creëren om niet met de reizigers in aanraking te komen en zo 1,5 mtr. afstand konden houden. Met de juiste communicatie naar de reizigers toe door bijv. bij het desbetreffende balkon/deur te gaan staan en zij vriendelijk hierop te wijzen om een andere deur te gebruiken vanwege de afstand kreeg ik hierdoor begrip van de reizigers.
Precies op deze manier dus. Daarover heb ik overigens navraag gedaan bij de klantenservice. Dat die bordjes niet bestaan. Een reizigersorganisatie die er vervolgens ook op sprong (ik heb ze zelf niet benaderd) wist te vertellen dat dit niet de bedoeling was. Uit eerdere overleggen met NS wisten zij te vertellen dat NS intern had gebriefd dat personeel een van de ongebruikte cabines moet gebruiken. NS heeft dit niet ontkracht, die vroegen om foto's.

Citaat
Basisdienstregeling:
Er reden (bijna) alleen maar stoptreinen omdat dit werd geadviseerd door de overheid. (alleen noodzakelijke reizen, door cruciale beroepen). Doordat er door het tuig hier misbruik van werd gemaakt kwam dit inderdaad niet ten goede aan de klantvriendelijkheid. Raar hé. Juist omdat een ieder normaal denkend mens thuis bleef vielen zij juist nog meer op en dat is nog steeds zo.

Te vroeg vertrekken? Zal waarschijnlijk om seconden dan om minuten gaan, we krijgen pas 50 sec. voor vertrek pas veilig. En als je zo nodig met de trein moet reizen dan lijkt het me logisch dat je ruim op tijd aanwezig bent.
Tsja. Dan moet je ook zorgen dat het aansluitende vervoersmiddel op tijd is. Ik doe mijn best. En "zo nodig met de trein"? Ik zit in een productiebedrijf, weliswaar op kantoor, maar toch een productiebedrijf. Een groot deel van ons personeelsbestand kan simpelweg niet thuiswerken, dat is namelijk productiepersoneel. En die gaan echt geen machines mee naar huis nemen. Het personeelsbestand qua kantoorpersoneel is overwegend oud. Er zijn er een aantal die zelf kwetsbaar zijn of echtgenoten hebben die kwetsbaar zijn. Derhalve is de keuze gemaakt dat een aantal thuis gaan werken. Toch is er personeel op kantoor nodig, zodat onze productie gevoed blijft worden met werk. Dus mijn komst was cruciaal voor de voortgang van ons bedrijf. En aangezien ik geen (bedrijfs)auto heb en wij ook geen pouleauto's hebben staan. Ik heb mijn reistijden (en werktijden) aangepast. Ik heb mijn route aangepast, zodat ik alleen nog de trein gebruik en geen bus meer gebruik. Dat ik daarvoor een behoorlijke wandeling moet maken heb ik voor lief genomen. Ik ben eerste klasse gaan reizen, omdat daar in de regel 1 tot 2 man zat, inclusief mijzelf. Ik heb geen plezierritjes gemaakt. Ik ben 1x bij een klant langs geweest, dat was noodzakelijk om daar voor een veilige situatie te kunnen zorgen.

Te vroeg? Ik heb al meermaals meegemaakt de afgelopen tijd dat de deuren van een trein die bijvoorbeeld om :45 vertrekt, al om :43 dicht waren. En die trein die te vroeg vertrok? Haarlem, sprinter naar Hoorn. De perronklok sprong naar :30 toen ik bij de CTA kwam en de trein was al weg. Ik keek nog precies naar 2 rode lampjes die door de wisselstraat slingerden. Vertrektijd volgens schema? :31. Reden dat de bus toen zo laat was? Mensen die zo nodig moesten winkelen in Haarlem. >:( >:(

Dat er minder treinen reden, zal je mij dan ook niet over horen. Dat het roeien is met de riemen die je hebt ook niet. We moesten allemaal improviseren. Maar daar misbruik van maken? Dan ga ik steigeren en zal ik mij roeren.
Citaat
En ik vind je woordkeuze omtrent "galbakken" zeer discutabel en zij willen dat je dit intrekt want wij hebben hier niet voor gekozen en is, zoals alles wat te maken heeft met de huidige situatie, ons opgelegd door de overheid en wij geconfronteerd worden met lieden die altijd voor overlast zorgen maar nu juist opvallen omdat de gewone reiziger er niet is, daarom zijn wij wat minder vriendelijk.
Heb pas is meegemaakt wat werd veroorzaakt door wat wij GALBAKKEN noemen en wel dit:  ik heb alle beschikbare ziektes welke tot nu toe bekend zijn naar mijn hoofd geslingerd gekregen en nog meer verwensingen die je wel kan raden omdat ik tot 4 x toe iemand had verzocht(op een vriendelijke manier) om zijn mondkapje op te doen in de trein.
Persoon is door V&S uit de trein gehaald en verwijderd van het station.
Een conducteur die zich misdraagt is een galbak. Net als een reiziger of een hooligan die zich misdraagt. Dat is ook een galbak. Dat is gelukkig een enkeling, zeker bij de conducteurs, maar iedere is er een teveel.

Ik reis, met uitzondering van enkele stages en bijbaantjes, sinds halverwege 2009 dagelijks met de trein. Ook een aantal uitstapjes heb ik per trein gedaan. Zoals afgelopen najaar, even een weekend naar München bij wat vrienden op bezoek. 2017 naar Oostenrijk ging per auto, maar dat was een rit waarbij ik ook nog mijn toenmalige werkgever blij kon maken met een ritje. Het heeft hem alleen brandstof gekost, die hij anders ook had moeten betalen (nu iets meer omdat ik via Oostenrijk ging, terwijl het anders direct uit Italië was geweest), en mij alleen mijn tijd. Die rit had dan 500 km korter geweest, maar was sowieso gereden.

Je kan dus stellen dat ik een redelijk ervaren treinreiziger ben. Ik spendeer wekelijks tussen de 7 en 8 uur in de trein, dat is dus bijna een volle werkdag (overigens is dat sinds 2 jaar een klein uur meer dan daarvoor, terwijl mijn traject hetzelfde is gebleven. Enkelt mijn trein is langzamer geworden. Stops zijn er ook niet bijgekomen trouwens). Qua klantvriendelijkheid is de COVID-19 tijd een erg vreemde tijd. Ik heb fantastische gesprekken gehad over enkele buitenlandse treinreizen met een jonge conducteur die nog nooit buiten Nederland had getreind en behalve het thuisland van zijn ouders en Nederland weinig van Europa kende en had gezien, maar dit wel graag wilde doen. Andere leuke gesprekken gehad met conducteurs en ander treinpersoneel. Maar gelijktijdig ook conducteurs gehad die het gebrek aan sociale controle aangrepen om hun eigen wil door te drammen, er een soort anarchie van maakten. Aankomen op een station, deuren dichtgooien en weer binnen gaan zitten, terwijl de nieuwe machinist nog langs het achterste treinstel loopt en het nog minuten voor vertrektijd is. Vervolgens die machinist vervloeken omdat hij de deuren weer open gooit. Mensen afblaffen alsof het het dwangarbeiders zijn. Die laatste groepen behoren tot de galbakken. Dat zijn mijn woorden en die zal ik niet terugnemen. Als jij je in een publieke functie zo gedraagt, ben je die niet waard.

Als ik publiekelijk zo tegen mijn klanten tekeer zou gaan, zit ik dezelfde dag nog bij de directie. Intern mag er, zoals overal, een hoop, maar naar de buitenwereld niet.

En die galbakken van "reizigers"? Lekker afvoeren. Idioterie. Daar heb ik echt niets mee. Hetzelfde met mensen die bedelend door de trein lopen voor je kaartje. Zoek het uit. Iemand die zegt dat ie met mij mee reist zonder zoiets eerst aan mij te vragen? "Ken ik niet". Koop gewoon een kaartje, net als ik.

Ho ho ho even Frank, je moet wel goed lezen wie wat zegt. Het is namelijk reiziger Laurent die een paar conducteurs uitmaakt voor galbakken:
Als dat goed gelezen zou worden, dan zou iedereen ook lezen dat het een enkeling is die dit betreft, maar wel hun stempel drukt op de gehele organisatie (zoals het altijd gaat, de paar slechten vergallen het voor de goeden).
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Joop_L op 05 juli 2020, 21:38:51
Mijn vluchtweg houdt op in de 1e klas. Of dacht je echt dat ik de hele trein ga doorrennen? Eerste bank tegen de rijrichting in is de mijne. Al lig ik bij iemand op schoot. Bovendien hoeft dat helemaal geen probleem te zijn  als het de achterste 1e klas betreft.
En waarom moet jij daar een hoog oplopende discussie met een Hc over hebben? Bovendien ik kan ALTIJD een afgesloten 1e klas openen.
Het betrof dus de eerste klas achter de bediende cabine bij een SNG. En die was dusdanig afgeplakt dat ik de deur met geweld pas open kreeg.

En dan het volgende: ik geef niemand een kwalificatie mee, hier. Even goed lezen.
Zelf even goed lezen, want het sloeg niet op jou, maar was een algemene opmerking.

Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Thom op 06 juli 2020, 00:45:30
@Ger: volgens mij reist Laurent met de slt, waarvan dan 1 van de 2 1e klasse coupés wordt afgesloten. Erg klantvriendelijk,  want de conducteur had ook in de 2e cabine kunnen gaan zitten voor een veilige afstand van zijn betalende klanten. Erg leuk ook dat jullie je klanten uitmaken voor tuig en galbakken, alsof jullie als conducteur aan de neus van de reiziger kunnen zien of iemand een vitaal beroep heeft. Waarmee jullie helaas de stelling van Laurent toch wel onderschrijven, dat een (klein) deel van de conducteurs nog nooit van klantvriendelijkheid heeft gehoord.   :'(
Vanuit de cabine kun je geen deuren sluiten, en moet je alsnog weer terug door de reizigers ruimte heen naar de cabine.

Desondanks was het nooit de bedoeling dat er ruimtes afgesloten werden, volgens mij waren dat Conducteurs die dat (onterecht) op eigen initiatief deden.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: laurent op 06 juli 2020, 01:13:56
Vanuit de cabine kun je geen deuren sluiten, en moet je alsnog weer terug door de reizigers ruimte heen naar de cabine.
Ik heb diverse HC's dat buitenom zien doen. Deur dicht drukken en naar de cabine lopen.

Citaat
Desondanks was het nooit de bedoeling dat er ruimtes afgesloten werden, volgens mij waren dat Conducteurs die dat (onterecht) op eigen initiatief deden.
Ik kan het mij ook niet voorstellen, voornamelijk omdat er gewoon ruimten zijn waar de HC kan gaan zitten, zoals de cabine. Briefjes ophangen in een SLT als: "4 zitplaatsen beschikbaar, rest gereserveerd voor personeel", terwijl de SLT momenteel 10 zitplaatsen in de eerste klasse heeft, is vrij lomp. Vooral als je alleen zit als HC. :-X

Ik ben helemaal niet van NS personeel shamen ofzo. Ik ga er nog altijd vanuit dat verreweg de meesten naar eer en geweten hun werk doen. Echter, de afgelopen periode werd het wel wat gortig. En als ik de berichten zo links en rechts moet geloven, ben ik niet de enige die dit zo ervaren heeft.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Joop_L op 06 juli 2020, 12:24:41
Vanuit de cabine kun je geen deuren sluiten, en moet je alsnog weer terug door de reizigers ruimte heen naar de cabine.
SNG, FLIRT en SGMm heeft die mogelijk wel.  (y) Overig mat heeft dat niet, maar daar kunnen dan werkafspraken over gemaakt worden met de machinist.

Citaat
Laurent: Ik heb diverse HC's dat buitenom zien doen. Deur dicht drukken en naar de cabine lopen.
Zoals ik al schreef. Werkafspraak gemaakt met de machinist. Trouwens, daar zijn ook richtlijnen voor uitgevaardigd door de directie, o.a over sleutelen bij 1 stel ICM en een te drukke trein.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Tomasso op 06 juli 2020, 13:47:13
Ah, het welbekende natrappen en zeuren is begonnen. Heerlijk.

Het verhaal van Laurent is, hoewel bijzonder lang, totaal niet relevant en wel hier om; de beste man heeft geen cruciaal beroep. Dat het bedrijf door werkte, doet daar niets aan af.

En juist door dit soort mensen, die de regels opgelegd door de overheid aan hun laars lappen, krijg je dit soort situaties. Ik zal het nog gekker vertellen; wat ronduit opvallend was, was dat tijdens warme dagen de treinen behoorlijk gevuld zaten met 'chirurgen' en ander cruciaal volk in korte broeken, met skateboards en wandelschoenen, terwijl er op slechtere dagen ineens een behoorlijk aantal cruciale beroepen klaarblijkelijk ook thuis konden 'werken' getuige het feit dat de treinen dan behoorlijk wat leger waren.

De moraal van dit verhaal is dus; er werken meer mensen in cruciale beroepen als het warm weer is èn iedereen vindt dat hij of zij, ondanks dat het beroep niet is aangemerkt als zijnde cruciaal, tòch echt een cruciaal beroep heeft en dus het volste recht heeft om in het openbaar vervoer te stappen, terwijl dat niet de bedoeling was.

En als het personeel daar dan tegen in opstand komt en extra maatregelen neemt, aangezien er nog niet duidelijk was hoe covid 19 zich zou verspreiden en er niet voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen waren, dan is het personeel de gebeten hond.

Wacht even, dus; de regels omtrend covid 19 aan de laars lappen als reiziger mag wel, maar als het personeel iets doet ter bescherming van het eigen vege lijf en leden, dan mag dat niet. Whut?

Dit is net zo iets als #blacklivesmatter, zeer exclusief en alleen black lives matter blijkbaar. Hetzelfde geldt hier, #noncrucialtravelersdecideforthemselvessobackoffwithyourrules

Wat ik zeg, whut?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: ZwolsBas op 06 juli 2020, 14:09:39
Wat me vriendin opviel is dat er steeds meer reizigers hun mondkapje af doen inclusief de c...  toch begin ik dat zelf wel steeds beter te begrijpen, het werkt gewoon niet.je kan beter helemaal geen kapje dragen dan steeds af en op om beetje zuurstof te krijgen.

1e klasse afsluiten belachelijk, je zal maar een 1e klasse abbo hebben en je wilt betalen voor wat meer ruimte en rust, hoort gewoon mogelijk te blijven.


Jammer van deze bezuinigingen... het (dure) vaste personeel mag blijven terwijl het goedkopere tijdelijke contracten eruit vliegen, doe dan maar delen het dure personeel gaat met 20% eruit (4 dagen werken) om zo veel mogelijk mensen nog in dienst te houden.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Joop_L op 06 juli 2020, 14:25:04
Jammer van deze bezuinigingen... het (dure) vaste personeel mag blijven terwijl het goedkopere tijdelijke contracten eruit vliegen, doe dan maar delen het dure personeel gaat met 20% eruit (4 dagen werken) om zo veel mogelijk mensen nog in dienst te houden.
Natuurlijk verloop, dan raak je ook dure personeelsleden kwijt. (wat is trouwens duur?) Mensen met een tijdelijk contract weten dat ze vroeg of laat het bedrijf weer gaan verlaten. Dat staat ook duidelijk vermeld in de vacature (contract uren en voor hoe lang) En die contracten kan je ook maar een x-aantal keren verlengen, en dan vliegen ze er alsnog uit, of het worden ook dure vaste medewerkers. :P
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: ZwolsBas op 06 juli 2020, 14:28:57
Deels klopt het, maar er zijn ook zat mensen dat nog aan het begin van hun baan zitten en 3 keer hun jaarcontract moeten bewijzen om vast te krijgen.

Helaas komt het ook bij de NS voor dat iemand hoger ingeschaald was omdat het in een andere tijd in dienst kwam, en het nieuwe personeel deze schaal nooit zullen bereiken ook al doen ze de zelfde taken, dat noem ik dan duur vast personeel  :)
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Joop_L op 06 juli 2020, 14:36:25
Dat is dus niet correct. Conducteurs en machinisten die in dienst komen, krijgen gewoon hun loopbaanpad.
Mensen die hun contract krijgen, weten dat het in eerste instantie voor bepaalde tijd is. Voor rijdend personeel geldt dan dat ze de opleiding met goed gevolg af moeten ronden, en bij goed functioneren krijgen ze dan hun vaste aanstelling. COA technisch vast gelegd.

Uitzonderingen zijn er ook. Als een teammanager twijfels heeft dan kan deze het contract met een jaar laten verlengen. Als de werknemer dan nog naar tevredenheid functioneert, krijgt deze alsnog een vast contract. Hoe het met kantoorpersoneel zit, dat weet ik verder niet.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: henk op 06 juli 2020, 14:37:24
Je kan het beter over te goedkoop flexpersoneel hebben.
Normaal is de handel van NS prima voorspelbaar en is er weinig reden om mensen een flexcontract aan te bieden anders dan de redenen die Joop noemt. Het is bij NS ook een kleine groep voor zover ik weet.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Tomasso op 06 juli 2020, 14:40:45
Bij NS krijg je na een jaar een vast contract als rijdend personeel. Dus niet na 3 keer 1 jaar.

Reden om duur personeel te ontslaan is er niet, want er is natuurlijke afvloeiing. Het tijdelijke personeel is er juist om er uit te bonjouren als het slecht gaat. Dus tsja...

En fyi; als er een eerste klas wordt afgesloten kan er nog prima eerste klas gereisd worden. Een trein heeft altijd op meerdere plekken een eerste klas. Niet zomaar wat roepen als je er geen verstand van hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Rick op 06 juli 2020, 15:16:59
Het verhaal van Laurent is, hoewel bijzonder lang, totaal niet relevant en wel hier om; de beste man heeft geen cruciaal beroep. Dat het bedrijf door werkte, doet daar niets aan af.
Ja, en? Je zal toch naar werk moeten als je niet thuis kan werken.

En fyi; als er een eerste klas wordt afgesloten kan er nog prima eerste klas gereisd worden. Een trein heeft altijd op meerdere plekken een eerste klas. Niet zomaar wat roepen als je er geen verstand van hebt.
Aldus Tomasso die kennelijk niet weet dat SNG-III, SGMm-II en ICMm-III maar één eerste klasse afdeling hebben. Daarbij zegt Laurent niet dat er geen eerste klasse beschikbaar was, alleen dat een deel was afgesloten.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Menno op 06 juli 2020, 16:21:58
Ah, het welbekende natrappen en zeuren is begonnen. Heerlijk.
Inderdaad. Ook van jouw kant een lekkere sneer richting de mensen die tussen wal en schip vielen: geen baan die cruciaal is, maar absoluut de mogelijkheid niet hebben om thuis te werken. Dat is de pest van Nederland: het 'klootjesvolk', de mensen die vieze handen krijgen, is een soort ondergeschoven kindje. Het doet niet echt mee over het algemeen. Maar het is wel de sector geweest die grotendeels gewoon door is blijven draaien! Mezelf meegerekend.
Het verhaal van Laurent is, hoewel bijzonder lang, totaal niet relevant en wel hier om; de beste man heeft geen cruciaal beroep. Dat het bedrijf door werkte, doet daar niets aan af.
Mooi. Had jij even aan mijn werkgever uit mogen leggen dat ik niet naar m'n werk kom omdat ik geen cruciaal beroep heb, maar mijn werkgever me wel gewoon wil zien verschijnen. Probleem.

Ik moest dus gewoon naar buiten om naar m'n werk te komen, ook al was dat volgens sommigen verboden (ook al zo'n ding: wij hebben NOOIT een buitenverblijf-verbod gehad, maar dat begrijpen maar heel weinig mensen).

Godzijdank fiets ik al jaren de 18 kilometer heen en 18 kilometer terug naar m'n werk. Er waren slechts enkele collega's die geen keus hebben (wegens geen rijbewijs of auto) die dan dus niet meer naar hun werk mochten van jou, terwijl niet op het werk verschijnen gewoon als werkweigering gezien wordt. Daar staat ontslag op, voor het geval dat niet bekend is.
En juist door dit soort mensen, die de regels opgelegd door de overheid aan hun laars lappen, krijg je dit soort situaties.[/b]
Hela, pas op! Er was geen regel van de overheid!!! Er was geen WET! Er was een DRINGEND ADVIES om thuis te gaan werken indien mogelijk. Ook was er geen verbod op het gebruik van het OV, alleen een DRINGEND ADVIES daar alleen gebruik van te maken als dat noodzakelijk was.
Das wat anders!

Dat hele cruciale-beroepen gezeik hadden ze nooit zo moeten bedenken: het aantal keren dat kinderen, achterop de fiets bij pa of ma aan hun ouder vroegen 'wat die meneer [ik dus] buiten doet?' zegt al voldoende. Ik heb altijd m'n mond gehouden, maar heb heel veel neiging gehad die mensen eens goed de waarheid te zeggen met hun achterlijke gedrag (want, wat doet dat kind achterop de fiets dan?)

En wat betreft:
Er mag gewoon weer gereisd worden. Ook voor niet noodzakelijke reizen...
Dat heb ik dan gemist.
Nu nog alle bedrijven meekrijgen. Er zijn er nog die het hun personeel verbieden per OV te reizen en mijn zus is er 1 van, in een écht cruciaal beroep. Gelukkig hoef ik de komende maanden, misschien zelfs wel het komende jaar, niet per OV ergens heen.
Titel: Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Bericht door: Eelco Storm op 06 juli 2020, 17:17:00
Dingen die ik niet mis aan Nederland: het gezeik en gezanik. Jammer dat BNLS daar nu mee volgeplempt wordt. Het heeft niks meer met de topictitel te maken maar alles met het spuien van frustraties. En daar is BNLS niet voor.