Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
04 November 2025, 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne  (gelezen 8916 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #15 Gepost op: 27 June 2020, 12:58:37 »
60 minuten sneller van Vlissingen naar Amsterdam. 20 minuten sneller in Rotterdam. Dat lijkt mij een behoorlijke verbetering, die voor mij opweegt tegen een IC minder.
Voor de grap de de reistijden van 1982 eens opgezocht en naast die van 2020 gelegd. Betreft rechtstreekse Intercity, zonder overstap.
Vlissingen-Amsterdam toen 2:38, nu 3:04, +26 minuten..
Vlissingen-Rotterdam toen 1:33, nu 1:47 + 14 dus.
Het grootste deel van de verbetering is dus gewoon het goedmaken van de achteruitgang van afgelopen jaren.
No dress rehearsel, this is our life.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2020, 13:20:30 »
Snellere verbinding altijd welkom. Trein die 200 km/u rijdt in plaats van de zogenaamde 130. Heb vele malen met een trein opgereden op het stukje Rilland - Bergen op zoom. Ondanks dat ik mij netjes aan de snelheid hield van 130 (op GPS) reed ik regelmatig de trein eruit.

Maar Uuhhh, misschien mag er ook een rechtstreekse verbinding komen naar Antwerpen. Ik stel voor; Intercity Vlissingen - Amsterdam en de stoptrein rechtstreeks naar Antwerpen of zelfs Brussel. Dan hebben wij een veel betere aansluiting op de TGV, vliegveld Antwerpen en de Eurostar naar Londen zonder eerst een paar uur te verspillen om door Nederland te rijden op en neer met de trein.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2020, 13:25:51 »
Dat het baanvak geschikt is voor 130 km/u wil niet zeggen dat de trein daar ook 130 steeds rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #18 Gepost op: 27 June 2020, 13:28:58 »
Zeker niet als ie bij elk Klompenhok moet stoppen zoals hiervoor gezegd werd ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #19 Gepost op: 27 June 2020, 13:32:41 »
Precies, al die stops eruit en je hebt een minuut of 10-15 tijdwinst vermoed ik. Kortere stops en een sneller pad na Roosendaal en de trein is 20 minuten sneller in Rotterdam.

Voor de grap de de reistijden van 1982 eens opgezocht en naast die van 2020 gelegd. Betreft rechtstreekse Intercity, zonder overstap.
Vlissingen-Amsterdam toen 2:38, nu 3:04, +26 minuten..
Vlissingen-Rotterdam toen 1:33, nu 1:47 + 14 dus.
Het grootste deel van de verbetering is dus gewoon het goedmaken van de achteruitgang van afgelopen jaren.
volgens mij geldt dit voor veel verbindingen vergeleken met een jaar of veertig terug, of de reistijd is vrijwel gelijk gebleven maar geen grote versnellingen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #20 Gepost op: 27 June 2020, 13:34:46 »
Baanvaksnelheid Vlissingen - Roosendaal is voor zo ver mij bekend 140 km/u.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #21 Gepost op: 27 June 2020, 13:37:37 »
@Marc,  het verschil met 1982 is dat de Intercity nu binnen Zeeland als stoptrein rijdt en in Roosendaal ongeveer 12 minuten blijft stilstaan. Ik vind het niet erg, ik hecht meer aan een hoge frequentie dan aan een korte reistijd.

Er is ook een periode geweest toen de trein binnen Zeeland als intercity reed en in Kruinigen stopte, maar niet in Delft. Daar waren ze in Delft heel verbaasd over, maar ze hadden niet in de gaten dat Kruiningen een overstapstation was.

@Bart, als ik het goed heb is het hele Zeeuwse traject geschikt voor 140 km/h. Maar gezien de korte afstanden is het niet altijd zinvol om echt zo hard te rijden. Dat doen ze alleen om vertragingen in te halen. Een andere truc om vertragingen er uit te rijden is Rilland, Krabbendieke en Erremu voorbijscheuren. Wie daar had willen uitstappen mag dan de eerstvolgende trein terug pakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #22 Gepost op: 27 June 2020, 13:48:33 »
Ik denk dat de 20 minuten alleen haalbaar is als alle 6 kleine stops geschrapt worden. Het is dan ook een IC Direct.

Omdat eerder het overslaan van de stop in RillandBath politiek onhaalbaar was, ben ik benieuwd hoe de Zeeuwse Staten dit gaan verteren. Dat wordt weer genieten voor de PZC en Omroep Zeeland 😉
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4665
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #23 Gepost op: 27 June 2020, 13:51:21 »
Daar zal dit keer niet zo zwaar aan getild worden. Er komen immers per richting, 3 treinen per uur te rijden, dus 2 stoppers en 1 IC. Dus al die klompenhokken houden nog steeds een 1/2-uursdienst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #24 Gepost op: 27 June 2020, 14:04:27 »
Ja, maar de bewoners van die klompenhokken komen niet verder dan Roosendaal, en straks misschien tot Dordrecht. Maar als die verder willen zullen ze toch moeten overstappen. En dat vind ik nou juist het sterke punt van de huidige dienstregeling, zelfs de inwoners van Rilland hebben een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #25 Gepost op: 27 June 2020, 14:09:00 »
Hoeveel goederentreinen rijden er ongeveer per dag op dit traject ?

Groeten, Alexander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #26 Gepost op: 27 June 2020, 14:10:34 »
Weinig. Ik denk ongeveer 6 heen en 6 terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #27 Gepost op: 27 June 2020, 14:20:48 »
Dat kunnen er straks weer meer worden omdat men o.a. van plan is de openingstijden van de spoorbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht aan te passen zodat er meer goederenpaden kunnen worden ingelegd.
Het hele verhaal word op een ander grootspoor treinforum besproken aan de hand van een recent artikel wat is verschenen
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/26/akkoord-tussen-kabinet-en-zeeuwse-partijen
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #28 Gepost op: 27 June 2020, 15:48:30 »
De goederentreinen in Zeeland gaan allemaal naar het Sloegebied. Ik zie niet wat de brug bij Dordrecht daar voor invloed op heeft. Er ontstaat toch niet meer behoefte aan goederentransport omdat ergens anders een brug gunstiger openingstijden heeft?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Genralrik

  • Gast
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #29 Gepost op: 27 June 2020, 15:52:09 »
Precies, al die stops eruit en je hebt een minuut of 10-15 tijdwinst vermoed ik.

Ik  ( als verkeersleider ProRail ) ,  besluit regelmatig bij vertragingen van 20 minuten of meer van de 2200 om hem als
'echte' intercity te laten rijden, dwz  alleen stoppen te Bgn - Gs - Mdb en Vs.  De reizigers voor tussenliggende klompenhokken kunnen
dan in Rsd na hooguit 5 tot 10 minuten overstappen op de volgende 2200.  Het gevolg is dat de vertraagde trein vrijwel altijd weer op tijd
in Vs aankomt. Dat betekend dus een tijdwinst van 20 - 25 minuten puur alleen al op de Zeeuwse lijn door het overslaan van de kleine stations.

in Roosendaal ongeveer 12 minuten blijft stilstaan. .

Dit is 7 minuten richting de randstad en 6 minuten richting Zeeland, en is om een aansluiting op de 3600 richting Zwolle te garanderen en om het aftrappen en bijplaatsen van stellen mogelijk te maken zonder extra vertraging op te lopen.

Dat de sprinter verbinding terug komt zal ook wellicht te maken hebben met plannen voor extra stations in Rsd en Bgn en wordt hiermee dus eigenlijk 2 vliegen in 1 klap geslagen. Ik zie voor de Zeeuwse reizigers dit zeker als verbeteringen.

Gr Rik