Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne  (gelezen 7565 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2020, 12:58:37 »
60 minuten sneller van Vlissingen naar Amsterdam. 20 minuten sneller in Rotterdam. Dat lijkt mij een behoorlijke verbetering, die voor mij opweegt tegen een IC minder.
Voor de grap de de reistijden van 1982 eens opgezocht en naast die van 2020 gelegd. Betreft rechtstreekse Intercity, zonder overstap.
Vlissingen-Amsterdam toen 2:38, nu 3:04, +26 minuten..
Vlissingen-Rotterdam toen 1:33, nu 1:47 + 14 dus.
Het grootste deel van de verbetering is dus gewoon het goedmaken van de achteruitgang van afgelopen jaren.
No dress rehearsel, this is our life.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2020, 13:20:30 »
Snellere verbinding altijd welkom. Trein die 200 km/u rijdt in plaats van de zogenaamde 130. Heb vele malen met een trein opgereden op het stukje Rilland - Bergen op zoom. Ondanks dat ik mij netjes aan de snelheid hield van 130 (op GPS) reed ik regelmatig de trein eruit.

Maar Uuhhh, misschien mag er ook een rechtstreekse verbinding komen naar Antwerpen. Ik stel voor; Intercity Vlissingen - Amsterdam en de stoptrein rechtstreeks naar Antwerpen of zelfs Brussel. Dan hebben wij een veel betere aansluiting op de TGV, vliegveld Antwerpen en de Eurostar naar Londen zonder eerst een paar uur te verspillen om door Nederland te rijden op en neer met de trein.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2020, 13:25:51 »
Dat het baanvak geschikt is voor 130 km/u wil niet zeggen dat de trein daar ook 130 steeds rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2020, 13:28:58 »
Zeker niet als ie bij elk Klompenhok moet stoppen zoals hiervoor gezegd werd ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2020, 13:32:41 »
Precies, al die stops eruit en je hebt een minuut of 10-15 tijdwinst vermoed ik. Kortere stops en een sneller pad na Roosendaal en de trein is 20 minuten sneller in Rotterdam.

Voor de grap de de reistijden van 1982 eens opgezocht en naast die van 2020 gelegd. Betreft rechtstreekse Intercity, zonder overstap.
Vlissingen-Amsterdam toen 2:38, nu 3:04, +26 minuten..
Vlissingen-Rotterdam toen 1:33, nu 1:47 + 14 dus.
Het grootste deel van de verbetering is dus gewoon het goedmaken van de achteruitgang van afgelopen jaren.
volgens mij geldt dit voor veel verbindingen vergeleken met een jaar of veertig terug, of de reistijd is vrijwel gelijk gebleven maar geen grote versnellingen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2020, 13:34:46 »
Baanvaksnelheid Vlissingen - Roosendaal is voor zo ver mij bekend 140 km/u.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #21 Gepost op: 27 juni 2020, 13:37:37 »
@Marc,  het verschil met 1982 is dat de Intercity nu binnen Zeeland als stoptrein rijdt en in Roosendaal ongeveer 12 minuten blijft stilstaan. Ik vind het niet erg, ik hecht meer aan een hoge frequentie dan aan een korte reistijd.

Er is ook een periode geweest toen de trein binnen Zeeland als intercity reed en in Kruinigen stopte, maar niet in Delft. Daar waren ze in Delft heel verbaasd over, maar ze hadden niet in de gaten dat Kruiningen een overstapstation was.

@Bart, als ik het goed heb is het hele Zeeuwse traject geschikt voor 140 km/h. Maar gezien de korte afstanden is het niet altijd zinvol om echt zo hard te rijden. Dat doen ze alleen om vertragingen in te halen. Een andere truc om vertragingen er uit te rijden is Rilland, Krabbendieke en Erremu voorbijscheuren. Wie daar had willen uitstappen mag dan de eerstvolgende trein terug pakken.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2020, 13:48:33 »
Ik denk dat de 20 minuten alleen haalbaar is als alle 6 kleine stops geschrapt worden. Het is dan ook een IC Direct.

Omdat eerder het overslaan van de stop in RillandBath politiek onhaalbaar was, ben ik benieuwd hoe de Zeeuwse Staten dit gaan verteren. Dat wordt weer genieten voor de PZC en Omroep Zeeland 😉
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2020, 13:51:21 »
Daar zal dit keer niet zo zwaar aan getild worden. Er komen immers per richting, 3 treinen per uur te rijden, dus 2 stoppers en 1 IC. Dus al die klompenhokken houden nog steeds een 1/2-uursdienst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2020, 14:04:27 »
Ja, maar de bewoners van die klompenhokken komen niet verder dan Roosendaal, en straks misschien tot Dordrecht. Maar als die verder willen zullen ze toch moeten overstappen. En dat vind ik nou juist het sterke punt van de huidige dienstregeling, zelfs de inwoners van Rilland hebben een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2020, 14:09:00 »
Hoeveel goederentreinen rijden er ongeveer per dag op dit traject ?

Groeten, Alexander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2020, 14:10:34 »
Weinig. Ik denk ongeveer 6 heen en 6 terug.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2020, 14:20:48 »
Dat kunnen er straks weer meer worden omdat men o.a. van plan is de openingstijden van de spoorbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht aan te passen zodat er meer goederenpaden kunnen worden ingelegd.
Het hele verhaal word op een ander grootspoor treinforum besproken aan de hand van een recent artikel wat is verschenen
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/26/akkoord-tussen-kabinet-en-zeeuwse-partijen
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2020, 15:48:30 »
De goederentreinen in Zeeland gaan allemaal naar het Sloegebied. Ik zie niet wat de brug bij Dordrecht daar voor invloed op heeft. Er ontstaat toch niet meer behoefte aan goederentransport omdat ergens anders een brug gunstiger openingstijden heeft?

Genralrik

  • Gast
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2020, 15:52:09 »
Precies, al die stops eruit en je hebt een minuut of 10-15 tijdwinst vermoed ik.

Ik  ( als verkeersleider ProRail ) ,  besluit regelmatig bij vertragingen van 20 minuten of meer van de 2200 om hem als
'echte' intercity te laten rijden, dwz  alleen stoppen te Bgn - Gs - Mdb en Vs.  De reizigers voor tussenliggende klompenhokken kunnen
dan in Rsd na hooguit 5 tot 10 minuten overstappen op de volgende 2200.  Het gevolg is dat de vertraagde trein vrijwel altijd weer op tijd
in Vs aankomt. Dat betekend dus een tijdwinst van 20 - 25 minuten puur alleen al op de Zeeuwse lijn door het overslaan van de kleine stations.

in Roosendaal ongeveer 12 minuten blijft stilstaan. .

Dit is 7 minuten richting de randstad en 6 minuten richting Zeeland, en is om een aansluiting op de 3600 richting Zwolle te garanderen en om het aftrappen en bijplaatsen van stellen mogelijk te maken zonder extra vertraging op te lopen.

Dat de sprinter verbinding terug komt zal ook wellicht te maken hebben met plannen voor extra stations in Rsd en Bgn en wordt hiermee dus eigenlijk 2 vliegen in 1 klap geslagen. Ik zie voor de Zeeuwse reizigers dit zeker als verbeteringen.

Gr Rik