Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 12:48:50
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
  

Auteur Topic: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?  (gelezen 6754 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6087
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #30 Gepost op: 30 juni 2020, 09:54:45 »
Het moeilijke aan baanplannen is de visie hoe iets er in 3d uit gaat zien, als het 2d getekend is...

@Joke,

Juist daarom maak ik graag virtuele maquettes. Fijn te weten dat dit ik de Anyrail ontwerpen ook kan gebruiken in mijn CAD tekeningen. Daar kan ik anderen een plezier mee doen.

Wat trouwens een heel fijne functie van Anyrail is, is het maken van 1:1 prints. Hoewel je heel wat papier verspilt, kun je het plan uitprinten, uitknippen en op je tafel plakken. Het leggen van de rails is dan een eitje. Overigens dat printen kan met Templot ook.

Gr, Hans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #31 Gepost op: 30 juni 2020, 15:24:10 »
Citaat van: Tulpendaal op Vandaag om 07:04:37
Citaat
uitproberen en aanpassen waar nodig. Organisch bouwen
...

Ik ben een groot aanhanger van de Joke-filosofie. Bij iedere verhuizing, nieuwe baan of schaalverandering was mijn grootste valkuil de overschatting van de mogelijkheden van de beschikbare ruimte. Nu kijk ik eerst naar wat ik aan tafelruimte kan plaatsen, en vervolgens schets ik een minimalistische baan. Ruimte over? Dan voorzichtig in stappen uitbreiden met items van je wensenlijstje. Dat werkt een stuk prettiger dan moeten schrappen omdat je de plannen niet haalbaar blijken..............
Zo heeft iedereen hier zijn eigen werkwijze ontwikkeld, valt me ook weer op in dit draadje....
Groet!  Frans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6087
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #32 Gepost op: 30 juni 2020, 16:20:58 »
@Nullem,

Daar heb je wel een punt. Ik heb boven een grote rondlopende baan, maar desondanks heb ik meer tijd geïnvesteerd in mijn BMB bak. Eigenlijk is dat wat ze in de UK een micro layout noemen. Inmiddels heb ik de tweede gebouwd. De derde versie zal er tzt een worden met organisch gebogen wissels (Templot). Wel maak ik het zo dat de BMB bakken een onderdeel kunnen zijn van de baan op zolder. Maar zelfs voor zo’n micro-layout is het een toer om het allemaal passend te krijgen. Zoals Joke terecht opmerkt, het is meer dan rails alleen.


Foto: Frank Vermeulen

Gr, Hans

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2020, 16:51:02 »
Ik doe het uit mijn schedeldak. Ik weet wat ik wil, leg het globaal neer of het kan en denk dan na over de zin van wisselstraten en de mogelijkheden van de gelegde sporen.

Dan wordt het wat definitiever en ga ik "vast" leggen. Dan zie ik waar de problemen zitten, pas dit aan en ga dan plannen aan de stop en rem stukken, seinen en andere zaken. Ben ik daar uit wordt het solderen van de aansluitingen en dan definitief leggen.

Alles klaar? Dan teken ik de baan in een oude versie van winrail.
Groeten

Olav

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #34 Gepost op: 30 juni 2020, 16:51:13 »
Een baan ontwerpen is een beetje als filosofie, tenminste dat geld voor mij; Je begint eerst met een droom, een onderwerp wat dicht bij je ligt. Dan inlezen/onderzoek. Je hoeft niet na te bouwen maar de mooiste voorbeelden liggen in je directe omgeving. Ja en dan het ontwerpen zelf. Joke gaf het al treffend aan. Een baan is meer dan rails alleen, dus in het ontwerp zoveel als mogelijk ook je landschap mee ontwerpen en wat betreft wissels; minder is meer.

Een van mijn eerste ontwerpen was een h0e baan naar voorbeeld van de RTM en uitgetekend zonder Anyrail of ander ontwerp programma. Tekentafel en de catalogus waar alle maten van wissels, etc in stonden.



Helaas nooit afgemaakt wegens gewijzigde woon omstandigheden  ;D

Mijn laatste ontwerp is een shelf layout in spoor 0 met een minimum aan wissels doch waar zeer interessante rangeer bewegingen te maken zijn.



En natuurlijk is het zo dat bij het bouwen wijzigingen optreden. Moet kunnen. Hier is aan de linkerkant 120 cm rijlengte bijgekomen en rechts komt een module dwars op de baan voor een losplaats voor oud ijzer.


Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2020, 21:21:00 »
Fraai ouderwets tekenwerk Bart! (y)
No dress rehearsel, this is our life.

VvKan

  • Gast
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #36 Gepost op: 30 juni 2020, 21:44:32 »
Op grond van de werkelijkheid heb ik een eigen schetsontwerp gemaakt, omdat ik een station in zuidelijk Zwitserland wilde samenvoegen met het idee Basel, met name om ook met Duits materieel te kunnen rijden. Het stuk Duitse baan loopt achter het station weg en heeft maar 1 enkelspoor als verbinding, net als vroeger bij Basel Bad. Het station van binnenkomend spoor tot uitgaand spoor is ongeveer 8,5 meter.
Na het ontwerp van het station, eindigend in een tunnel (Simplon ?) heb ik een vlakke baan ontworpen als door het Rhone dal, met een enkelspooraansluiting zoals de BLS.  Omdat ik ook de Bietschtalbrücke erin wilde hebben, in enkelspooruitvoering en in een bocht, heb ik de minimumboogstraal voor alle zichtbare stukken bepaald op 300 cm (jawel, 3 meter), nagenoeg overeenkomend met de werkelijke boogstraal van 300 meter.  Werd een beetje groot, maar wilde dat ook zo.
Daarna heb ik met getekende sjablonen (Roco-Line) de baan, maar vooral het station, uitgelegd en zo nodig eigen wisselconstructies gemaakt, omdat niet alles te koop was zoals ik het hebben wilde. Complete eigenbouw kwam bij niet ter sprake, anders zou de bouw veel te lang gaan duren. Wissels zijn de 10 graden uitvoeringen.
Daarna heb ik er de ruimte voor gezocht (ik werk bij een goedbetalende chipmachinefabrikant in het zuiden van het land) , gevonden en aangekocht.

Eerste ontwerpen midden jaren 80, daarna lange voorbereidingstijd (ook financiëel), lange  bouwtijd, herhaalde keren op nieuwe stand van techniek gebracht (digitale ontwikkelingen), lang proefrijden en voorzichtig beginnen met landschap en aankleding.  Dat is niet mijn sterkste kant, maar geeft veel voldoening als iets steeds beter wordt.  Maar beter = mooier = smaak, dus dat hoeft alleen voor mezelf te voldoen. Is zeker geen hoogstandje van modelbouwkunst.

Terugkomend op wat anderen ook al zeggen:  eerst een idee hebben wat je eigenlijk wil, beperkingen komen vanzelf wel.

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2020, 21:54:58 »
@BartvD: prachtige tekening uit 1983. Toen zat ik nog gevangen in een ovaal
De coulisse naar de keerlus  / schaduwstation is fraai verstopt achter een dijk met bomen
Met vriendelijke groet
Hans

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2020, 22:46:05 »
Baan ontworpen in mijn hoofd, er daarna 15 jaar mee rond gelopen en ben 4 jaar geleden begonnen met bouwen.

Mvg aad

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6087
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
« Reactie #39 Gepost op: 08 juli 2020, 16:07:42 »
Eerder liet ik dit stukje van de baan van mijn mede EMV lid Nico zien.



Op verzoek van Nico werkte ik de constructie verder uit. Zo kon hij op basis van de maatvoering de plankjes en blokjes maken voor de onderbouw van zijn “verstopte” boog.







Gr, Hans